Nat hooi geven, dilemma ouders...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte

Re: Nat hooi geven, dilemma ouders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:22

Vlas lijkt mij ook een betere optie. Wij hebben weleens zaagsel gehad en dat stofte enorm! Vlas niet, heeft goed geholpen Lachen

Als oplossing voor dit probleem, lijkt mij kuil/voordroog het beste.
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 11-09-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:23

Nog een kleine aanvulling, deze firma verkoopt ook verpakt en ontstoft drooghooi. De prijs weet ik hier niet van. Mijn merrie staat op vlas (omdat hier volgens diverse da's het minste stof inzit) deze verkopen zij ook voor € 6,00 per baal (ongeacht de afname).
Heb verder niets met deze firma te maken ben alleen erg blij met de kwaliteit die ze leveren en de goede service!!

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:26

We zijn op aanraden van de da overgestapt van stro op krullen. (Iets grover dan zaagsel)
Maar dat bevalt ook prima en ik heb niet het idee dat daar iets mis mee is.
Valentino doet het het laatste jaar ook prima op de combinatie krullen en nat hooi.
Geen kuchje meer te bekennen en zn conditie is weer perfect. (Soms teveel als hij wat meer heeft binnen gestaan haha)
de bovendeur van zn stal is verder dag en nacht open en de hooiruif hangt aan de buitenkant van zn stal dus genoeg frisse lucht.
Het punt was alleen dat ik er dus achter ben gekomen dat mn ouders sinds kort (sinds het nieuwe hooi van het land is )
het hooi dus niet meer nat maken en dit niet nodig vinden.
Ik ga zoeken op marktplaats ed naar voordroog in kleine verpakkingen en de kosten ed overwegen.
Bedankt voor de reactie in ieder geval !

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:29

Die van mij staat ook op krul ( puur omdat hij een zeekoe is ipv een paard Haha! Knipoog )
Maar toch vind ik het erg stoffig, maar als jou da het heeft geadviseerd zal het wel goed zijn.
In ieder geval sucses met je ouders overtuigen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:44

Mijn ervaring met zaagsel is dat het stoft tijdens t verspreiden, daarna slaat het stof neer en stoft het ook niet meer op, terwijl wanneer een paard in een strostal gaat rondsnuffelen, het weer opnieuw opstoft.. Vandaar dat mijn paardje dus ook op zaagsel staat (en omdat ze een strostal binnen een paar uur leeg eet Lachen ) op aanraden van de dierenarts zelfs Lachen

Maar goed, back on topic maar weer?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:46

Maar in stro zit vaak niet alleen stof maar ook schimmelsporen, die verzoorzaken de problemen. Wij hebben onze paarden op vlas omdat dat helemaal niet stoft en meer vocht opneemt, maar zaagsel is een prima alternatief voor hoestende paarden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:55

Ik wil wel even meegeven dat je heeeel veeee; verschillende soorten stro hebt.
Ik heb mijn paarden allemaal op stro staan, en dit stro stof niet.
En mijn gronische bronchites paard hoest er niet door.

Die van mij moet wel opstro omdat ze haar bodem leeg eet, en dat doet ze dus ook met zaagsel of vlas, dit stro wat ik nu heb kunnen ze verdragen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:21

Ik heb een soortgelijke situatie gehad, hoewel het bij mij geen problemen heeft opgeleverd gelukkig OK dan!
Mijn pony staat ook op zaagsel, krijgt hooi van de grond (misschien kun je dat nog veranderen, helpt ook tegen stof binnenkrijgen) en ik heb twee maanden nat hooi gevoerd. Daarna was het over.

Wat is het probleem precies, vinden je ouders het gewoon niet nodig (misschien met VA zelf laten praten) of vinden ze het teveel werk om het hooi nat te maken?

Wat ik gedaan heb om het werk zo min mogelijk te maken, is gebruik maken van een cementton + een hoge wasmand.
Cementton met water, en de wasmand om het hooi te laten uitlekken. Voor mijn pony was het genoeg om het hooi even goed onder te dompelen in het water, en dan uit te laten lekken. Ik kon daar dan twee keer van voeren (kleine shet). Dus maakte het 's avonds nat en konden mijn schoonouders het de volgende ochtend in stal gooien.

Misschien kun je zoiets proberen met je bijrijdster, dat als zij de keren dat ze komt het vast klaar zet voor de volgende voerbeurt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:01

Mijn hoestende paard staat op vlas en afgelopen winter ben ik vanwege het praktische overgestapt van nat hooi op kleine baaltjes voordroog/kuil, dat werkt prima!