cilicone zooltjes???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ugene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:47

ow w8 nee hij had met leer
bibel had dat wat foxy ook heb tog?? met dat gele tape??

KimThirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 15:56

jah dat klopt maar dta zijn toch ciliconnen of niet nou weet ik het helemaal niet meer Boos!.........

Ugene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:42

meisylover schreef:
jah dat klopt maar dta zijn toch ciliconnen of niet nou weet ik het helemaal niet meer Boos!.........

ja volgens mij wel jha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 00:58

mijn pony liep altijd met leren zolen ertussen. Moest altijd over een grintweg en daar kreeg ie hoefzweren van. Met zooltjes ertussen nooit geen last meer van gehad.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 01:41

Citaat:
als er geen doorbloeding zou zijn in de hoef zou de hoef afsterven.
Citaat:
Je moet dus zeggen dat de doorbloeding niet zo goed met ijzers.

OK, in mijn stukje stond echt dat de doorbloeding sterk verminderd. Natuurlijk stroomt er nog wel iets aan bloed door de hoef, anders sterft hij inderdaad af.

Citaat:

Ik ben wel geintresseerd in dat speciale bekappen. Is er een een smid in NH die ik eens kan vragen en hoeveel beurten heeft een paard nodig?
Volgens mij is het ook een kwestie van gewoon uit laten harden.
Mijn fjord(4,5) heeft nog nooit ijzers gehad maar die kan ook alleen stappen en draven(geen galop he! voor degene die denken dat ik ook wil galloperen op de weg ) op een vlakke asfalt weg. Trapt hij op een steentje dan valt ie zowat.
15km over de verharde weg zonder ijzers? Daar geloof ik op dit moment niet in.

Als je echt geinteresseerd bent, kun je eens een kijkje nemen op www.knoware.nl/users/veldman/natpaard.
Daar staan veel pagina's over natuurlijk bekappen.

Ik ken 1 hoefsmid die ongeveer volgens Strasser bekapt, dat is Fernand van Geene. Daarnaast zijn er nog enkele strasser-hoefsmeden in opleiding.

15 kilometer per dag is juist een vereiste om de hoeven voldoende af te slijten, maak je minder kilometers dan zul je wel moeten bekappen. En als je meer rijdt, krijgen de hoeven vanzelf extra stimulans om te groeien.

Trouwens: met een stukje galop over een verharde weg is niets mis hoor! In frankrijk galoppeerden de paarden ook zelf over rostpaden! En de schokken op de gewrichten zijn met gezonde hoeven veel minder dan in draf met een beslagen paard (sowieso is de galop een "schokveroorzakende" gang.)

Citaat:
Dan mijn haflinger, die heeft ruim 6 jaar met ijzers gelopen en ook speciaal beslag(keiltjes)
Hij loopt nu 5 maanden weer zonder, gaat nu steeds beter maar twijfel of ze ooit weer helemaal uitharden zodat ik ook over een steentjes paadje kan lopen.

De hoeven worden zo hard als nodig is voor het dagelijks leven. Dus als je paard altijd in een zachte wei staat, kun je niet verwachten dat hij vlekkeloos over een grindpad kan lopen. Als je daarentegen een klein stukje van die wei (bij voorkeur ergens waar ze vaak lopen, van de waterbak naar de stal oid) bedekt met grind of stenen, dan wennen de hoeven daar langzaam aan en worden ze steeds harder.

Citaat:

Hij heeft verder geen last van brokkelhoeven gekregen en de voeten beginnen er steviger uit te zien dan met ijzers.
Ben ook van plan om Old Mac's hoefschoenen te bestellen voor buiten.

PS: mijn paarden lopen 24 uur per dag buiten zowel op het land als bij de schuilstal op een grote betonnen plaat. Beweging genoeg.

Da's al een mooie vooruitgang!
24 uur per dag buiten is de eerste vereiste voor natuurlijke hoeven, dus wat dat betreft zit je al goed

Veel succes ermee!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 01:46

Citaat:
callippo schreef:

Kun je me ff uitleggen hoe je kunt controleren of zijn hoefmechanisme goed is? Kun je dat eigenlijk meten aan het paard?

Ieder paard kan zonder ijzers, maar dan moet je hem wel de juiste omstandigheden bieden.

Je moet bij het voorbeen, het been tussen je benen klemmen zodat je 2 handen vrij hebt.
Dan doe je je handen zeg maar in elkaar (vingers) en je moet ervoor zorgen dat je handpalmen bij de verzenen/hoefballen ongeveer zitten.
Dan druk je met je handen en als het hoefmechanisme goed is, kun je hem iets inelkaar "drukken"

Het is maar een heel klein beetje, en het is moeilijk uitteleggen vanachter een toetsenbord

Wat jij beschrijft is helaas niet het testen van het hoefmechanisme. De hoef zet namelijk naar buiten uit wanneer het paard zijn voet neerzet.

Bij een onbeslagen paard met zachte hoeven (als ze net in het water hebben gestaan) kun je de achterkant wel een cm uit elkaar 'trekken'.

Wanneer het ijzer eronder geslagen wordt, heeft het paard zijn voet omhoog, in de "smalle" vorm zegmaar. Als hij zijn voet dan op de grond zet, kan de want niet meer mooi naar buiten uitzetten.

Naast het vrijwel geheel belemmeren van het hoefmechanisme, wordt hierdoor ook het hoefbeen in een nauwere vorm gedrukt en zal dit zelfs smaller gaan worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 16:12

Hmm, Andrew heeft gevoelige hoeven en liep kreupel op harde volte in Emmeloord. Daarvoor liep hij ook al moeilijk op harde zand bodem in draf. Met zooltjes, siliconen en ijzers (alleen voor) ging dat goed. Geen last meer van harde bodem in stap en rustige draf, geen last meer van oneffenheden als grint e.d. Maar na een aantal keer beslaan scheurde zijn hoeven steeds verder stuk vanuit de nagels. In overleg met gewone hoefsmid de ijzers er onderuit gelaten en nu zijn zijn hoeven weer netjes, maar hij is dus wel weer gevoelig... Ik zit te denken aan die hoefschoenen om zo wel bescherming te krijgen, zonder scheuren...
Blijkbaar hadden ijzers bij hem wel een enorme invloed op de hoefkwaliteit. Hij heeft overigens een dunne zool en zijn hoeven groeien niet zo snel. Misschien dat het anders makkelijker zou gaan zonder ijzers.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:41

callippo schreef:
Citaat:
callippo schreef:

Kun je me ff uitleggen hoe je kunt controleren of zijn hoefmechanisme goed is? Kun je dat eigenlijk meten aan het paard?

Ieder paard kan zonder ijzers, maar dan moet je hem wel de juiste omstandigheden bieden.

Je moet bij het voorbeen, het been tussen je benen klemmen zodat je 2 handen vrij hebt.
Dan doe je je handen zeg maar in elkaar (vingers) en je moet ervoor zorgen dat je handpalmen bij de verzenen/hoefballen ongeveer zitten.
Dan druk je met je handen en als het hoefmechanisme goed is, kun je hem iets inelkaar "drukken"

Het is maar een heel klein beetje, en het is moeilijk uitteleggen vanachter een toetsenbord

Wat jij beschrijft is helaas niet het testen van het hoefmechanisme. De hoef zet namelijk naar buiten uit wanneer het paard zijn voet neerzet.

Je kan het wel zo testen, je kan de hoef iets in elkaar "Drukken" hij zet wel uit, maar moet ook in kunnen krimpen zeg maar, je kan hem ook niet ver drukken maar een klein beetje!
Als je het zo in kan drukken betekent dat dat de hoef " elastisch" is en het hoefmechanisme ook goed is.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:52

Citaat:
Je kan het wel zo testen, je kan de hoef iets in elkaar "Drukken" hij zet wel uit, maar moet ook in kunnen krimpen zeg maar, je kan hem ook niet ver drukken maar een klein beetje!
Als je het zo in kan drukken betekent dat dat de hoef " elastisch" is en het hoefmechanisme ook goed is.

Nee, dat is niet het hoefmechanisme wat je dan test.
wanneer de hoef opgetild is, zit hij in zijn smalste vorm, hij hoeft dan echt niet nog verder in te krimpen.
Indrukken is echt iets heel anders dan wijd worden.

Maargoed, kijk maar eens bij je paard of je ziet dat de zijkant van zijn hoef tijdens het neerzetten een stuk verder naar buitengaat aan de achterkant. Wedden dat die gewoon op dezelfde plek blijft ten opzichte van het ijzer.....
Dan is er dus geen hoefmechanisme!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:14

callippo schreef:
Dan is er dus geen hoefmechanisme!

Als er geen hoefmechanisme is, is er ook geen doorbloeding en zouden er dus veel paarden moeten zijn met afgestorven hoefjes Lips are sealed

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:12

Mijn paard heeft een leren zooltje gehad en een zooltje met silliconen nu heeft ze geen ijzers meer en loopt een stuk beter alleen opletten op de harde weg. Het is natuurlijk voor elk paard anders en wat de reden voor het beslag is. Mijn merrie was hoefbevangen geweest en dat heeft toch al de doorbloeding gestoord daarom wou ik graag zonder ijzers proberen ook al raadde iedereen mij dat af ze is geen dag kreupel geweest toen ze eraf gingen.