bibel had dat wat foxy ook heb tog?? met dat gele tape??
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:als er geen doorbloeding zou zijn in de hoef zou de hoef afsterven.
Citaat:Je moet dus zeggen dat de doorbloeding niet zo goed met ijzers.
Citaat:
Ik ben wel geintresseerd in dat speciale bekappen. Is er een een smid in NH die ik eens kan vragen en hoeveel beurten heeft een paard nodig?
Volgens mij is het ook een kwestie van gewoon uit laten harden.
Mijn fjord(4,5) heeft nog nooit ijzers gehad maar die kan ook alleen stappen en draven(geen galop he! voor degene die denken dat ik ook wil galloperen op de weg ) op een vlakke asfalt weg. Trapt hij op een steentje dan valt ie zowat.
15km over de verharde weg zonder ijzers? Daar geloof ik op dit moment niet in.
Citaat:Dan mijn haflinger, die heeft ruim 6 jaar met ijzers gelopen en ook speciaal beslag(keiltjes)
Hij loopt nu 5 maanden weer zonder, gaat nu steeds beter maar twijfel of ze ooit weer helemaal uitharden zodat ik ook over een steentjes paadje kan lopen.
Citaat:
Hij heeft verder geen last van brokkelhoeven gekregen en de voeten beginnen er steviger uit te zien dan met ijzers.
Ben ook van plan om Old Mac's hoefschoenen te bestellen voor buiten.
PS: mijn paarden lopen 24 uur per dag buiten zowel op het land als bij de schuilstal op een grote betonnen plaat. Beweging genoeg.
Citaat:callippo schreef:
Kun je me ff uitleggen hoe je kunt controleren of zijn hoefmechanisme goed is? Kun je dat eigenlijk meten aan het paard?
Ieder paard kan zonder ijzers, maar dan moet je hem wel de juiste omstandigheden bieden.
Je moet bij het voorbeen, het been tussen je benen klemmen zodat je 2 handen vrij hebt.
Dan doe je je handen zeg maar in elkaar (vingers) en je moet ervoor zorgen dat je handpalmen bij de verzenen/hoefballen ongeveer zitten.
Dan druk je met je handen en als het hoefmechanisme goed is, kun je hem iets inelkaar "drukken"
Het is maar een heel klein beetje, en het is moeilijk uitteleggen vanachter een toetsenbord
callippo schreef:Citaat:callippo schreef:
Kun je me ff uitleggen hoe je kunt controleren of zijn hoefmechanisme goed is? Kun je dat eigenlijk meten aan het paard?
Ieder paard kan zonder ijzers, maar dan moet je hem wel de juiste omstandigheden bieden.
Je moet bij het voorbeen, het been tussen je benen klemmen zodat je 2 handen vrij hebt.
Dan doe je je handen zeg maar in elkaar (vingers) en je moet ervoor zorgen dat je handpalmen bij de verzenen/hoefballen ongeveer zitten.
Dan druk je met je handen en als het hoefmechanisme goed is, kun je hem iets inelkaar "drukken"
Het is maar een heel klein beetje, en het is moeilijk uitteleggen vanachter een toetsenbord
Wat jij beschrijft is helaas niet het testen van het hoefmechanisme. De hoef zet namelijk naar buiten uit wanneer het paard zijn voet neerzet.
Citaat:Je kan het wel zo testen, je kan de hoef iets in elkaar "Drukken" hij zet wel uit, maar moet ook in kunnen krimpen zeg maar, je kan hem ook niet ver drukken maar een klein beetje!
Als je het zo in kan drukken betekent dat dat de hoef " elastisch" is en het hoefmechanisme ook goed is.