Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Coliena schreef:Dit is het enige middel door onwetenden wordt gegeven tegen mok, dat wordt ingespoten en waardoor het paard acuut kan doodvallen, dus ja ik ben zeker, het was ivomec of dectomax. En dit is een grove en niet te vergeten nutteloze fout. Misschien zwijg ik er nu wel beter over, want ik word hier ongelooflijk agressief van.
henny_w schreef:Als het Ivomec is geweest kan het.
Ik heb van meerdere paarden gehoord die dood in elkaar zakten na deze injectie.
opala schreef:Er staat infectomine
Tallie_Ho schreef:Ivermectine is toch normaal voor wormen?Wat vreselijk voor haar zeg!!
opala schreef:Maar weet jij van de eigenaar van het desbetreffende paard of dat middel OOK gebruikt is.
meart schreef:...kan een dierenarts voor dit soort grove fouten aansprakelijk gesteld worden? Oftewel zijn ze hiervoor verzekerd?
opala schreef:En nog steeds is er dus onduidelijkheid welk middel er precies gegeven is. Er wordt hier op dit forum heel wat bedacht, maar wanneer er geen feiten zijn, wordt het algauw een soort soap alleen komt er jammergenoeg een dood paard in voor.
_Do_ schreef:Bij honden bestaat er een overgevoeligheid voor medicijnen wat door middel van bloedonderzoek te ontedekken is. het heet MDR1 maar bij paarden ken ik het niet.
Bij de honden is het ook overgevoeligheid voor ivermectine.
Honden is collie en herder achtigen.
Citaat:Ivomec gaat je alleen helpen als de rasp veroorzaakt wordt door een schurftmijt infectie, wat op zich bij zo'n ras heel aannemelijk is. Dan moet het over 10 dagen nogmaals gespoten worden omdat dan de (niet gedode) eitjes uitkomen. Ivomec in de ader geeft bij ongeveer 1 op 10.000 paarden een zeer snelle fatale shock reactie, niet op de werkzame stof (ivermectine, zit ook in Eqvalan en Furexel) maar op het oplosmiddel nl iets wat een beetje op anti-vries lijkt. Dectomax is vriendelijker (als in: minder riskant) omdat het een ander oplosmiddel bevat.
Ivomec mag in Nederland NIET worden toegediend in paarden, echter wordt vaak gebruikt. Ten eerste omdat het goedkoper is per paard dan een gewoon ontwormingsmiddel als je veel paarden bezit. Ten tweede omdat een deel van de dierenartsen vindt dat het 'beter' tegen worminfecties werkt (= onzin, bij gebruik van Eqvalan dus ivermectine via de bek sterft ook 100% van de wormen af, met uitzondering van lintworm, maar die gaat ook van Ivomec niet dood). Ten derde omdat er niets voor paarden op de markt is om schurftmijt te bestrijden en de vroegere middelen Sebacil en Neocidol ook niet meer leverbaar zijn (dat waren overigens wassingen, geen injectievloeistoffen).
Echter, voor de bestrijding van schurft zijn er alternatieven, ook officieel niet voor paarden bestemd, die zeker minder risico geven op dit soort sterfte. Daarnaast kan Ivomec ook bij het paard prima onderhuids worden gespoten, in het ergste geval wordt het een abces die later geopend moet worden maar omdat die dan vlak onder de huid zit is dat niet zo'n probleem. Beter een pusbult dan een dood paard, toch?
Brainless schreef:Dit vond ik in een ander forum: [MD] Iemand ervaring met Ivomec injecties?Citaat:Ivomec gaat je alleen helpen als de rasp veroorzaakt wordt door een schurftmijt infectie, wat op zich bij zo'n ras heel aannemelijk is. Dan moet het over 10 dagen nogmaals gespoten worden omdat dan de (niet gedode) eitjes uitkomen. Ivomec in de ader geeft bij ongeveer 1 op 10.000 paarden een zeer snelle fatale shock reactie, niet op de werkzame stof (ivermectine, zit ook in Eqvalan en Furexel) maar op het oplosmiddel nl iets wat een beetje op anti-vries lijkt. Dectomax is vriendelijker (als in: minder riskant) omdat het een ander oplosmiddel bevat.
Ivomec mag in Nederland NIET worden toegediend in paarden, echter wordt vaak gebruikt. Ten eerste omdat het goedkoper is per paard dan een gewoon ontwormingsmiddel als je veel paarden bezit. Ten tweede omdat een deel van de dierenartsen vindt dat het 'beter' tegen worminfecties werkt (= onzin, bij gebruik van Eqvalan dus ivermectine via de bek sterft ook 100% van de wormen af, met uitzondering van lintworm, maar die gaat ook van Ivomec niet dood). Ten derde omdat er niets voor paarden op de markt is om schurftmijt te bestrijden en de vroegere middelen Sebacil en Neocidol ook niet meer leverbaar zijn (dat waren overigens wassingen, geen injectievloeistoffen).
Echter, voor de bestrijding van schurft zijn er alternatieven, ook officieel niet voor paarden bestemd, die zeker minder risico geven op dit soort sterfte. Daarnaast kan Ivomec ook bij het paard prima onderhuids worden gespoten, in het ergste geval wordt het een abces die later geopend moet worden maar omdat die dan vlak onder de huid zit is dat niet zo'n probleem. Beter een pusbult dan een dood paard, toch?
meart schreef:Sommige dierenartsen echter maken toch deze fout, onwetendheid of gierigheid. Eigenaars zouden niet zo gierig moeten zijn! Er zijn genoeg andere middelen die beter zijn en niet te vergeten veilig voor je paard! Maar helaas speelt de portemonnee in veel gevallen nog steeds de hoofdrol.
...over hoeveel verschil in prijs hebben wij het dan?
Tallie_Ho schreef:*Ik heb vanmiddag de dierenarts op visite ivm jeuk bij mijn paard. Voor hij spuiten gaat zetten, ga ik hem eerst vragen wat hij erin gaat spuiten*