Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meart

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:01

...kan een dierenarts voor dit soort grove fouten aansprakelijk gesteld worden? Oftewel zijn ze hiervoor verzekerd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:02

Er staat infectomine Clown

pastel

Coliena schreef:
Dit is het enige middel door onwetenden wordt gegeven tegen mok, dat wordt ingespoten en waardoor het paard acuut kan doodvallen, dus ja ik ben zeker, het was ivomec of dectomax. En dit is een grove en niet te vergeten nutteloze fout. Misschien zwijg ik er nu wel beter over, want ik word hier ongelooflijk agressief van.

Dit klopt helemaal, het is volgens mij algemeen bekend dat er uiterst zorgvuldig met die spuiten omgegaan moet worden, omdat er al meerdere paarden dood neergevallen zijn.

Sjolvir

dectomax.. is doramectine.. niet ivermectine
(zijn wel beiden... avermectinen)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:04

henny_w schreef:
Als het Ivomec is geweest kan het.
Ik heb van meerdere paarden gehoord die dood in elkaar zakten na deze injectie.

en dan blijven zed het toch geven lekker handig dan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:04

opala schreef:
Er staat infectomine Clown

misschien heeft ze het verkeerd verstaan?
het lijkt mij dat het hier om ivermectine gaat,ook spuiten ze het wel intramusculair in tegen schurft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:05

Tallie_Ho schreef:
Ivermectine is toch normaal voor wormen? Verward Wat vreselijk voor haar zeg!!

Ivermectine zit in div. wormspuiten maar is bij paarden alleen bedoeld via de mond.

Ivomec ( koeienontwormer) wordt stom genoeg nog geregeld gespoten bij paarden als ontwormer of ook wel bij schurftmijt omdat het middel goedkoper is in verhouding tot de gewone wormspuiten.
Er is al jaren e.e.a bekend over het acuut dood neervallen van paarden na zo'n toediening en toch nemen nog steeds paardeneigenaren en dierenartsen dat risico. Onvoorstelbaar.

Ik vind het heel sneu dat het betreffend paard uit dit topic op zo'n knullige manier omgekomen is.
Als het inderdaad door Ivomec oid. komt dan ben ik het geheel met Coliena eens. Dan is het een ernstige beroepsfout van die dierenarts.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:05

opala schreef:
Maar weet jij van de eigenaar van het desbetreffende paard of dat middel OOK gebruikt is.

Welk ander middel tegen mok kun je bedenken waarvan een paard, na inspuiting, zo snel in shock raakt en overlijd.
Ik geen een eigenlijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:08

Als de dierenarts mij niet zou waarschuwen en hij zou mijn paard doodspuiten dan kwam hij niet levend van het erf Tong uitsteken

Ben benieuwd of de eigenaresse wel is gewaarschuwd of niet..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:08

En nog steeds is er dus onduidelijkheid welk middel er precies gegeven is. Er wordt hier op dit forum heel wat bedacht, maar wanneer er geen feiten zijn, wordt het algauw een soort soap alleen komt er jammergenoeg een dood paard in voor.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:10

Bij honden bestaat er een overgevoeligheid voor medicijnen wat door middel van bloedonderzoek te ontedekken is. het heet MDR1 maar bij paarden ken ik het niet.
Bij de honden is het ook overgevoeligheid voor ivermectine.
Honden is collie en herder achtigen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:10

meart schreef:
...kan een dierenarts voor dit soort grove fouten aansprakelijk gesteld worden? Oftewel zijn ze hiervoor verzekerd?

DA kan aansprakelijk gesteld worden. Is een verboden middel bij paarden en bovendien nog gevaarlijk ook! Verzekering zal wel in orde zijn. Maar dat doet er nu even niet toe. Dit is een ongelooflijk stomme actie geweest, dierenarts is volledig in fout. MAAR het is ook deels de schuld van klanten dat het nog steeds gebruikt wordt. Is belachelijk excuus natuurlijk, maar sommige mensen vragen om deze behandeling. Als dierenarts vind ik het persoonlijk je taak om dergelijke dingen te weigeren. Ik persoonlijk zou nooit of te nimmer dit spul inspuiten. Sommige dierenartsen echter maken toch deze fout, onwetendheid of gierigheid. Eigenaars zouden niet zo gierig moeten zijn! Er zijn genoeg andere middelen die beter zijn en niet te vergeten veilig voor je paard! Maar helaas speelt de portemonnee in veel gevallen nog steeds de hoofdrol.

@Opala, je kan mij echt vertrouwen als ik zeg dat er geen andere middelen zijn dan deze twee die dit veroorzaken. bevestigd of niet, dit is een heel typisch verhaal. Geen twijfel mogelijk. Maar ik apprecieer het dat je niet zomaar iets aanneemt.
Laatst bijgewerkt door Coliena op 05-09-08 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:12

Wat een vreselijk verhaal!

Ik lees dat mensen zeggen dat, als het om ivermectine gaat, de DA had moeten waarschuwen wat de risico's zijn, in mijn ogen moeten ze dit hele middel niet meer spuiten als er al meerdere paarden aan dood zijn gegaan!!
Wat erg dat die behandelingen dan gewoon nog gebeuren zeg Verdrietig

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:12

Jeetje, wat een verhaal.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik wel zou vertrouwen op de DA.
Als ik aan het dokteren zou zijn met mok en de DA zou mij vertellen dat dat middel de oplossing kan zijn en zegt er verder niet bij wat voor gevaren eraan vastzitten, dan zou ik akkoord gaan.

Misschien naief ja, maar ik ga er vanuit dat die man weet wat hij doet, als ik zelf al die kennis had gehad, had ik hém nl niet nodig gehad....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:14

opala schreef:
En nog steeds is er dus onduidelijkheid welk middel er precies gegeven is. Er wordt hier op dit forum heel wat bedacht, maar wanneer er geen feiten zijn, wordt het algauw een soort soap alleen komt er jammergenoeg een dood paard in voor.

Infomectine, inofectine en andere vreemde schrijfwijzen kun je nazoeken op internet. Ze bestaan helaas niet...

Ook bestaan er weinig andere middelen die zo'n effect hebben na inspuiting.

En natuurlijk is het verschrikkelijk dat het paard dit is overkomen, maar TS is op zoek naar antwoorden Ach gut

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:14

_Do_ schreef:
Bij honden bestaat er een overgevoeligheid voor medicijnen wat door middel van bloedonderzoek te ontedekken is. het heet MDR1 maar bij paarden ken ik het niet.
Bij de honden is het ook overgevoeligheid voor ivermectine.
Honden is collie en herder achtigen.

Vandaar dat het zo link is als honden paardenmest eten.
Zeker als je gaat wandelen en ze zouden onderweg wat mest oppikken van een paard wat net ontwormd is, is de hond de klos Boos!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:16

Dit vond ik in een ander forum: [MD] Iemand ervaring met Ivomec injecties?

Citaat:
Ivomec gaat je alleen helpen als de rasp veroorzaakt wordt door een schurftmijt infectie, wat op zich bij zo'n ras heel aannemelijk is. Dan moet het over 10 dagen nogmaals gespoten worden omdat dan de (niet gedode) eitjes uitkomen. Ivomec in de ader geeft bij ongeveer 1 op 10.000 paarden een zeer snelle fatale shock reactie, niet op de werkzame stof (ivermectine, zit ook in Eqvalan en Furexel) maar op het oplosmiddel nl iets wat een beetje op anti-vries lijkt. Dectomax is vriendelijker (als in: minder riskant) omdat het een ander oplosmiddel bevat.
Ivomec mag in Nederland NIET worden toegediend in paarden, echter wordt vaak gebruikt. Ten eerste omdat het goedkoper is per paard dan een gewoon ontwormingsmiddel als je veel paarden bezit. Ten tweede omdat een deel van de dierenartsen vindt dat het 'beter' tegen worminfecties werkt (= onzin, bij gebruik van Eqvalan dus ivermectine via de bek sterft ook 100% van de wormen af, met uitzondering van lintworm, maar die gaat ook van Ivomec niet dood). Ten derde omdat er niets voor paarden op de markt is om schurftmijt te bestrijden en de vroegere middelen Sebacil en Neocidol ook niet meer leverbaar zijn (dat waren overigens wassingen, geen injectievloeistoffen).
Echter, voor de bestrijding van schurft zijn er alternatieven, ook officieel niet voor paarden bestemd, die zeker minder risico geven op dit soort sterfte. Daarnaast kan Ivomec ook bij het paard prima onderhuids worden gespoten, in het ergste geval wordt het een abces die later geopend moet worden maar omdat die dan vlak onder de huid zit is dat niet zo'n probleem. Beter een pusbult dan een dood paard, toch?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:19

Allereerst, wat afschuwelijk voor je vriendin. Echt vreselijk om zo je toekomstpaard te verliezen. Ik weet hoe ze zich moet voelen helaas.

Wens haar heel veel sterkte.

Ik heb inderdaad ook van Ivomec gehoord dat het heel erg heftig spul is en dat er paarden dood aan gaan.

Als het inderdaad om Ivomec gaat en er is geen waarschuwing gegeven vecht dan tot het gaatje desnoods met rechtszaak en al om iig de eer van je paard te herstellen en te zorgen dat zo'n dierenarts dit nooit meer doet.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:22

Brainless schreef:
Dit vond ik in een ander forum: [MD] Iemand ervaring met Ivomec injecties?

Citaat:
Ivomec gaat je alleen helpen als de rasp veroorzaakt wordt door een schurftmijt infectie, wat op zich bij zo'n ras heel aannemelijk is. Dan moet het over 10 dagen nogmaals gespoten worden omdat dan de (niet gedode) eitjes uitkomen. Ivomec in de ader geeft bij ongeveer 1 op 10.000 paarden een zeer snelle fatale shock reactie, niet op de werkzame stof (ivermectine, zit ook in Eqvalan en Furexel) maar op het oplosmiddel nl iets wat een beetje op anti-vries lijkt. Dectomax is vriendelijker (als in: minder riskant) omdat het een ander oplosmiddel bevat.
Ivomec mag in Nederland NIET worden toegediend in paarden, echter wordt vaak gebruikt. Ten eerste omdat het goedkoper is per paard dan een gewoon ontwormingsmiddel als je veel paarden bezit. Ten tweede omdat een deel van de dierenartsen vindt dat het 'beter' tegen worminfecties werkt (= onzin, bij gebruik van Eqvalan dus ivermectine via de bek sterft ook 100% van de wormen af, met uitzondering van lintworm, maar die gaat ook van Ivomec niet dood). Ten derde omdat er niets voor paarden op de markt is om schurftmijt te bestrijden en de vroegere middelen Sebacil en Neocidol ook niet meer leverbaar zijn (dat waren overigens wassingen, geen injectievloeistoffen).
Echter, voor de bestrijding van schurft zijn er alternatieven, ook officieel niet voor paarden bestemd, die zeker minder risico geven op dit soort sterfte. Daarnaast kan Ivomec ook bij het paard prima onderhuids worden gespoten, in het ergste geval wordt het een abces die later geopend moet worden maar omdat die dan vlak onder de huid zit is dat niet zo'n probleem. Beter een pusbult dan een dood paard, toch?

CORRECTIE: 1/100 paarden valt dood. En ik vind subcutaan spuiten ook dierenmishandeling. Dit product is enorm irriterend, doet zwelling en pijn ontstaan en inderdaad abcessen. Dat vind ik het niet waard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:29

als het idd ivomec is zit de DA WAARSCHIJNLIJK fout. Het is idd geregistreerd voor koeien en varkens. In de opleiding heb ik (nog) niet geleerd dat het dodelijk kan zijn voor paarden, wel heb ik dit met stages meegekregen. In ieder geval is er sprake van "off label use" hetgeen niet bij voorbaat verboden is. Er zijn een heel beperk aantal middelen geregistreerd en ontzettend vaak moet je uitwijken naar middelen die voor andere diersoorten geregistreerd zijn. Hier is de zogenaamde cascaderegeling voor ingesteld. Als er geen andere opties zijn mag je dit als DA gewoon geven. Maar in dit geval waren er waarschijnlijk tig andere opties en is het dus wel fout geweest. Ook moet het off label use en de mogelijke gevolgen duidelijk worden verteld aan de eigenaar, wat zo te horen hier niet is gebeurd? Als dat het geval is dan kan je de DA voor de tuchtraad slepen want dan is het een flinke beroepsfout.

De allergische reactie op ivermectine in de bloedbaan is trouwens totaal anders dan de ivermectine overgevoeligheid bij collies (bij herders heb ik nog niet van gehoord, is dat ook aangetoond dan?) dat ligt idd aan een mutatie in een gen waardoor het spul de hersens in gaat, normaliter wordt dit er weer uitgewerkt maar door de mutatie gebeurd dat bij deze dieren niet. Bij paarden is het volgens mij een heftige allergische reactie en geen genmutatie (maar ik durf niet niet met 100% zekerheid te zeggen)

Dus TS: als de eigenaar de DA wil aanklagen kan ze het beste naar de tuchtraad gaan, die beoordelen en bestraffen beroepsfouten namelijk. In ieder geval ontzettend veel sterkte met dit verlies!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:04

Ik heb dus wel tijdens mijn opleiding geleerd dat ivermectine dodelijk kan zijn voor paarden: ook dat het via bloed te onderzoeken is of je paard er allergisch voor is of niet.
Verder ben ik het volledig met Coliena eens en heb ik het vermoeden dat de DA in dit geval zeer nalatig is geweest.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:11

Sommige dierenartsen echter maken toch deze fout, onwetendheid of gierigheid. Eigenaars zouden niet zo gierig moeten zijn! Er zijn genoeg andere middelen die beter zijn en niet te vergeten veilig voor je paard! Maar helaas speelt de portemonnee in veel gevallen nog steeds de hoofdrol.

...over hoeveel verschil in prijs hebben wij het dan?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:12

*Ik heb vanmiddag de dierenarts op visite ivm jeuk bij mijn paard. Voor hij spuiten gaat zetten, ga ik hem eerst vragen wat hij erin gaat spuiten*

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:21

meart schreef:
Sommige dierenartsen echter maken toch deze fout, onwetendheid of gierigheid. Eigenaars zouden niet zo gierig moeten zijn! Er zijn genoeg andere middelen die beter zijn en niet te vergeten veilig voor je paard! Maar helaas speelt de portemonnee in veel gevallen nog steeds de hoofdrol.

...over hoeveel verschil in prijs hebben wij het dan?

Een euro of tien, vijftien. Weegt volgens mij niet op tegen het verlies van een volledig paard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:22

Tallie_Ho schreef:
*Ik heb vanmiddag de dierenarts op visite ivm jeuk bij mijn paard. Voor hij spuiten gaat zetten, ga ik hem eerst vragen wat hij erin gaat spuiten*

Dat zou ik zeker doen!!. Ik vraag ook altijd heel duidelijk wat er in mijn paarden gespoten wordt.
Ik ga echt niet overal klakkeloos mee akkoord.
Maar ik vind dat een veearts heel duidelijk de evt. bijverschijnselen moet melden, vooral als ze zo heftig kunnen uitpakken.
Aan de eigenaar dan de keus om het wel of niet te doen.
Beterschap voor je paard trouwens. Knipoog