5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: 5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:10

meredith schreef:
misschien een andere kijk op de zaak: Haha! is je paard niet erg lomp om constant zijn ijzer af te trappen? denk je dat een smid zit te wachten om iedere keer weer voor te komen rijden en zijn tijd er in te douwen? hij zal toch niet de hoofdprijs vragen neem ik aan dus voor hem kost het ook geld. En ja er zijn gewoon van die paarden die daadwerkelijk zodra de wei nat is er geen ijzer onderhouden. Advies luister naar je smid .

Wat een onzin zeg!! Dat een paard een keer een ijzer aftrapt oke maar zoals de TS dit beschrijft riekt toch echt niet naar een goede kwaliteit smid!
Een een smid komt gewoon naar z'n klanten hoor als er een ijzer af gaat, zoiets noemen ze service!
Tegenwoordig kun volgens mij nergens meer onder de 70 euro rondom beslag krijgen dus dat vind ik een aardig bedrag waar je toch zeker wel 6 wk. mee mag doen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:10

meredith schreef:
misschien een andere kijk op de zaak: Haha! is je paard niet erg lomp om constant zijn ijzer af te trappen? denk je dat een smid zit te wachten om iedere keer weer voor te komen rijden en zijn tijd er in te douwen? hij zal toch niet de hoofdprijs vragen neem ik aan dus voor hem kost het ook geld. En ja er zijn gewoon van die paarden die daadwerkelijk zodra de wei nat is er geen ijzer onderhouden. Advies luister naar je smid .

paard is 14 loopt elk jaar buiten en heeft dit nooit gehad..zelfs niet tijdens sgw wedstrijden met erg slechte bodems....

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:10

Als mijn paard zijn ijzer er zo snel afloopt dan komt mijn smid gewoon terug om deze er opnieuw op te zetten zonder dat ik weer een rekening krijg. Gelukkig maar 1x gebeurd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:13

een hoefsmid kan een ijzer niet heel nauw gaan slaan, dan blijft het wel zitten, maar kan de hoef nauwlijks groeien, en het hoefmmechanisme is verstoord.

het is vervelend maar een soppige weide, betekend vacum zuigen. dus die ijzers worden er wel vanag getrokken als het paard gek doet.

het is het een of het ander., of je paard vrij en blij in de wei...en ijzers kwijt, of een hoefsmid die ze te nauw slaat wat erge gevolgen kan hebben op de langere duur voor je paard zijn hoeven.

of je paard in minder "zuigende"grond zetten. misschien een paddock waarvan het zand wat droog is.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:15

Kijk eens op hoofcare.nl Zij zitten door heel NL bijna en super kwaliteit!!
Tuurlijk is een natte wei niet optimaal en tuurlijk is luisteren naar je smid ook een idee. Mar zie totaal niet in waarom je niet eens gewoon van smid kan verandere en kijken hoe dat gaat. Mijn vorige smid heeft ook hele tevreden klanten, maar mijn paard kon gewoon niet op die ijzers lopen. Proberen kan altijd toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:15

springschoenen om... zou ik mee beginnen voor je echt moeilijk gaatdoen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:19

hee Iloon dat probleem heb ik ook met Cheyenne,maar bij haar komt het doordat ze loopt te rennen in de wei en daardoor haar ijzer aftrapt
Frans heeft het beslag aangepast maar meer kan hij ook niet doen.

bij mij ligt het echt aan cheyenne zelf, toen ze alleen stond was het over ,maar nu ze weer in een groep loopt komt het weleens voor
gelukkig een stuk minder dan op mijn vorige stal waar veel wisseling van paarden in de wei was.

staat Mac alleen of met anderen?

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:22

Misschien ook een idee om je paard op een droger stuk wei te zetten en deze af te zetten zodat je paard minder ruimte heeft om gek te doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:24

Beetje raar trouwens dat je iedere keer weer moet betalen. Valt toch een beetje onder de garantie?

Ik zou inderdaad een andere smid nemen, dit is geldklopperij.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:25

Afelopen week stond er ook in de Hoefslag een stuk over hoefbeslag: Noodzakelijk kwaad??

De conclusie (vrij vertaald natuurlijk): Over het algemeen bieden ijers alleen uitkomst wanneer je veel over de harde gaat (over de weg of stapmolen met verharde ondergrond). Of wanneer je stiften moet kunnen gebruiken ivm gladde ondergrond.

Verder dient een ijzer eigenlijk geen doel. Doordat niet meer de gehele hoef draagt, maar slechts het deel waar het ijzer onder ligt, wordt o.a. hoefmechanisme beperkt.

Moet eerlijk zeggen: als ik geen schroeven hoefde te gebruiken, zou ik er geen onder leggen...

Als je ze er wel onder wilt: zoals eerder genoemd kan de smid de achterste delen van de takken wat ronder slaan.
En springschoenen gebruiken. (neopreen is erg fijn, rubber schuurt vaak door)

Mijn paard had er ook last van maar sinds we deze 2 dingen toepassen gaat het voortaan goed.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:31

Mijn merrie is ook kampioen in het aftrappen van haar ijzers, echt alsof ze haar sloffen uitschiet zo gemakkelijk krijgt ze het voor elkaar...

Ik weet nu de volgende dingen die het kunnen verbeteren / verslechten.. en waar ik dus rekening mee houd!

- een natte ondergrond zorgt voor natte weke voeten waardoor het ijzer inderdaad gemakkelijker afgaat.

- niet te lang op de ijzers laten staan, als ik langer dan 6 weken mijn merrie erop laat staan weet ik zeker dat ze er ééntje eronder uit trapt

- iets krapper beslaan, waar mogelijk of de takken inderdaad ronder laten afslijpen of bewerken

- springschoenen heeft die van mij de hele dag om, met dit weer rubberen. Dat gaat prima!

- mijn merrie staat nu op equilibrium ijzers en dat gaat redelijk. Hiervoor had ze het classic roller ijzer. Het voordeel van dit ijzer is dat alle randen rond zijn gemaakt waardoor ze dus niet op het ijzer kunnen staan gemakkelijk.. ze glijden er dan meer af.

- en inderdaad navragen of een opzet mogelijk is, dan rollen ze makkelijker af. Dit kun je dus nog stimuleren met een bepaald ijze zoals hierboven genoemd...

@ Umiroc.. ik zou ook het liefste geen ijzers onder willen maar helaas slijt mijn merrie schuin af aangezien ze toontredend is... dus ik kom echt niet onder ijzers uit. Dus dat het altijd maar zonder kan lijkt mij niet op te gaan, je hebt denk ik oo krekening te houden met de beenstand enzo van je paard...
Maar ik ga wel vaak de weg op dus dan slijt het ook makkelijker! Ja
Laatst bijgewerkt door QueenBeeBee op 03-09-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:33

Phynix schreef:
Kijk eens op hoofcare.nl Zij zitten door heel NL bijna en super kwaliteit!!
Tuurlijk is een natte wei niet optimaal en tuurlijk is luisteren naar je smid ook een idee. Mar zie totaal niet in waarom je niet eens gewoon van smid kan verandere en kijken hoe dat gaat. Mijn vorige smid heeft ook hele tevreden klanten, maar mijn paard kon gewoon niet op die ijzers lopen. Proberen kan altijd toch

Ik heb mijn smid hier vandaan. David Hoogendijk. Ik ben er zeer tevreden mee Ja

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:36

@suus1981 en umiroc: ik had mijn paard altijd zonder ijzers staan, maar door zijn beenstand en nog een medisch dingetje ben ik ook genoodzaakt om hem rondom op ijzers te hebben.
het is inderdaad niet altijd zo dat het niet nodig is.
(al staan paarden in de vrije natuur ook niet op ijzers, maar die doen dan ook wat ze zelf willen en kunnen en worden nergens toe gedwongen zeg maar)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:43

KellyG schreef:
@suus1981 en umiroc: ik had mijn paard altijd zonder ijzers staan, maar door zijn beenstand en nog een medisch dingetje ben ik ook genoodzaakt om hem rondom op ijzers te hebben.
het is inderdaad niet altijd zo dat het niet nodig is.
(al staan paarden in de vrije natuur ook niet op ijzers, maar die doen dan ook wat ze zelf willen en kunnen en worden nergens toe gedwongen zeg maar)

Dat heb ik inderdaad ook met haar voorbenen Ja
Helaas niets aan te doen, maar als ze er dan ook nog eens een sport van maakt ze er af te trappen schiet het niet op.. Is echt niet goed voor de benen...

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:06

nee inderdaad schiet het dan niet op

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:08

mir: mac staat nu in een groep overdag, maar dat stond ie in het verleden ook al.

Ik vind het niet fijn rubber of neopreen springschoenen om een paard gehele dag met dit soort weer zeker gezien die van mij gevoelige koot holte's heeft en je op deze manier mok in de hand werkt.

ijzerloos is geen optie geizen ik stiften moet draaien voor wedstrijden.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:13

dan zou ik toch een keer een andere smid uitproberen iloon...
proberen kan altijd toch, je kan altijd weer terug

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:14

Waarom stap je niet over op ijzerloos al dan niet in combinatie met hoefschoenen. Die doe je alleen aan als het nodig is en dus niet in de wei.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:23

springschoenen was voor cheyenne een ramp Boos! na 1 ochtend in de wei waren haar koten stuk,duurde weken voordat het genezen was
een appie heeft een gevoelige huid!

ik kan mijn smid niet de schuld geven, vorige keer stond ik erbij toen het ijzer eraf getrapt werd.
we probeerde toen alle paarden bij elkaar in 1 wei te zetten
maar de ruinen gingen jagen achter de 2 merries en hopla daar ging mijn ijzer
gelukkig na intensief speurwerk Clown gevonden en ben naar Renesse gereden en heeft de smid hem er gratis onder geslagen.
eigen ijzer zet hij er gratis onder als hij in de buurt is, maar moet hij een nieuwe smeden dan kost me dat 10 euro,en tja voor niks gaat de zon op ik vind het logisch dat hij dat ervoor rekent! Ja

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:25

Ik heb hier ook veel last van gehad toen mijn paard nog wat jonger was. Bij mijn eerste smid trapte ze zonder uitzpondering iedere week wel een voorijzer af. Inmiddels een andere smid, die haar iets nauwer aan de achterzijde. bovendien is ze zelf ook wat minder 'lomp' geworden. geen problemen meer.

Ik heb destijds veel springschoenen geprobeerd. gaat redelijk. wat beter gaat zijn de hoefbalbeschermers van Kavalkade. onmogelijk om nog een ijzer af te trappen. een stalgenootje heeft die en ze heeft nooit meer een ijzer araf gehad.

Echt heel erg comfortabel zal het neophreen in de koot niet wezen, zeker niet met zijn gevoelige huid. Smeer een een flinke dot vaseline onder. dat houdt de huis soepel. Het is imo nog altijd beter dan gescheurde of afgebrokkelde hoeven of binnen moeten blijven! Succes ermee

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:30

Arabesk schreef:
Waarom stap je niet over op ijzerloos al dan niet in combinatie met hoefschoenen. Die doe je alleen aan als het nodig is en dus niet in de wei.

ik heb hier bij nou niet het idee dat dit geschikt is voor sgw.. eugenlijk .

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:04

Ja, gezien de genoemde redenen om wel ijzers en geen schoenen te gebruiken, blijft m.i. weinig anders over dan het iets ronder smeden en evt. rollen van de wei...

Blijft altijd lastig om 100% te voorkomen...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 14:14

100 % kan ook niet maar vond dit toch wel erg gortig worden Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:03

Ik heb hetzelfde probleem gehad, en bij mij lag het aan de smid.
Sinds dat ik een andere smid heb, blijven de ijzers makkelijk 6 weken onder zitten, soms zelfs langer. Mijn paard loopt dag en nacht buiten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:58

ziggy_janet schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en bij mij lag het aan de smid.
Sinds dat ik een andere smid heb, blijven de ijzers makkelijk 6 weken onder zitten, soms zelfs langer. Mijn paard loopt dag en nacht buiten.

ok dat is dan toch best apart dat in dit geval gezegd word een paard op ijzers kan niet op de wei... want het kan dus wel