Artrose/Glucosamine?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Artrose/Glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:42

er is wel bewezen dat de slijtage minder hard gaat
als de slijtage al heftig aanwezig is zal de pijn niet veel minder worden nee , heb zelf ook oa artrose , slijtage welke er reeds aanwezig is zal niet minder worden
er word iets aan botvloeistof hersteld maar als de slijtage etc al te erg is zal je daar niet veel van merken , wel zal het slijtage proces iets vertragen ..

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:27

Bij mijn 17 jarige haflinger is artrose aan de sesambeentjes RV vastgesteld, er is niets meer aan te doen... In de wei staat ze constant op 3 benen en zelfs in stap loopt ze vreselijk kreupel. We zijn al een paar maanden aan het behandelen, maar niets lijkt te helpen. het wordt alleen maar minder. Verdrietig

Voordat er foto's gemaakt zijn, zijn haar onderbeen en de koot zijn al verdoofd om te kijken waar de kreupelheid vandaan kwam. Maar zelfs met die verdoving liep ze ontzettend kreupel. Daarna hebben we foto's laten maken, waaruit de artrose aan de sesambeentjes bleek. Ze is daarop direct in het gewricht ingespoten en heeft 2 weken op pijnstillers (metacam, die zakje en dit zijn volgens mijn da de zwaarste pijnstillers) en ontstekingsremmers gestaan. Dit heeft allemaal echter niet mogen baten. Ze loopt slchter dan eerst. Waarop mijn da mij (op 28/08) heeft geadviseerd een eerlijke beslissing te maken tegenover mijn paardje en haar te laten inslapen. Deze beslissing valt me ontzettend zwaar, maar helaas is er niets meer te doen....

De da had het nog over pretnison, maar omdat dit slechter werkt dan de pijnstillers zal dit geen resultaat leveren. daarbij kan pretnison ook weer hoefbevangenheid veroorzaken, zeker omdat ze natuurlijk erg weinig in beweging is. Ze staat ook ontzettend krom op haar hoefjes, ze staat namelijk normaal gesproken toen ze niet kreupel was, altijd ontzettend met haar hoefjes naar binnen, wat ook niet helpt in het herstel. Ze heeft hier jaren geen last van gehad liep als een kievit en was zo ontzettend snel op die beentjes, maar in combinatie met de artrose is het zeer slecht.
Ook voor de andere 3 benen is het niet goed, ze overbelast nu haar goede benen, de hier op den duur ook last van zullen gaan krijgen...

De beslissing die ik moet nemen is dan ook vreselijk, doe niets anders dan huilen, omdat ik weet welke beslissing ik moet nemen... Ik wil eerlijk zijn tegenover haar, ik wil haar niet onnodig pijn laten hebben, het is alleen zo verdomd moeilijk haar te laten gaan. Zeker omdat ze nog eet, niet een zielig hoopje paard is wat helemaal niet meer van haar plekje komt (niet dat ze de wei rondwandeld, maar ze graast, dus loopt). Als ik naar de wei kom, komt ze zo goed en zo kwaad als het gaat naar me toe lopen, als ik haar zo zie breekt mijn hartje...

Het is een paardje dat vrijwel nooit ligt en onwijs taai is. Mijn da zei ookal dat als een ander type paard dit gehad zou hebben, deze zeker 10 uur per dag zou liggen.

Nou het is een heel verhaal geworden, wat waarschijnlijk ook op de verkeerde plaats staat, maar het sesambeentje+artrose topic was al uit 2005, dus erg oud en niet meer ech up-to-date. Aklvast bedankt voor het "luisteren"

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:15

Dat klinkt niet best Cindyrella.
Zeker als je paardje pijn heeft moet je heel eerlijk naar haar zijn.
Met een middel als Glucosaminesulfaat kun je je paardje niet beter krijgen.
Ik denk ook dat je paardje al te veel slijtage heeft.
Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat je een juiste beslissing kunt maken.
Ach gut

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:21

flappie28 schreef:
Balen dat je zulk nieuws te horen krijgt, maar wel fijn om te weten wat er nu precies aan de hand is natuurlijk. Mijn paardje van 22 heeft ook sinds een jaar of 2 artrose en daar heb ik ook al het een en ander voor geprobeerd. Gebruik nu Pegasos Pegaflex van http://www.dochorse.nl en daar doet ze het heel goed op.

Succes in ieder geval en ik hoop dat je wat vind wat aanslaat bij je paardje.

wij gebruiken dit ook.

volgens onze dierenarts konden we dit net zo goed gebruiken als primeval, omdat er msm inzit.
en het de helft minder kost

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:11

hopla schreef:
Dat klinkt niet best Cindyrella.
Zeker als je paardje pijn heeft moet je heel eerlijk naar haar zijn.
Met een middel als Glucosaminesulfaat kun je je paardje niet beter krijgen.
Ik denk ook dat je paardje al te veel slijtage heeft.
Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat je een juiste beslissing kunt maken.
Ach gut

Dankjewel Hopla!

Ik weet dat artrose niet te herstellen is en inderdaad is het al te ver om nog iets met glucosaminesulvaat voedingssuplementen te doen. Als de injecties direct in de gewrichten al niet helpen, zal een voedingssuplement dat ook niet doen.
Heb lang op een wondertjhe gehoopt, maar helaas zit dat er niet in...

Ben me nu aan het voorbereiden op het afscheid... Wil haar eerst nog een beetje verwennen op mijn manier, wat mooie foto's maken en haar zeggen dat ze mijn alles is, dat het me pijn doet haar te moeten laten gaan, maar dat het beter vor haar is... e.d

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:14

Cinderella, dappere keus die je heb gemaakt om eerlijk te zijn tegen je pony. Heel veel sterkte de komende tijd.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:23

Mijn paard heeft ook artrose. Door Glucosamine complex van de Groene Os loopt hij er super op. Ik laat hem sindsdien ook bekappen door een leerling van Van Nassau om een optimale hoefstand te creeren. Als de hoefstand net niet helemaal lekker staat, kan dit de pezen extra belasten. Hij loopt nu beter als tevoren. Tuurlijk, het wordt zeker niet beter meer, maar afhankelijk van hoe erg het is hoeft je paard nog niet afgeschreven te zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:25

hele dappere keuze Cindyrella

denk idd dat ze al veel te ver is om nog iets met supplementen te kunnen doen , paarden zijn zo hard voor zich zelf
dat we het helaas vaak te laat pas zien / doorhebben wat er mis is

heel erg veel sterkte meis !

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:29

Phynix schreef:
Mijn paard heeft ook artrose. Door Glucosamine complex van de Groene Os loopt hij er super op. Ik laat hem sindsdien ook bekappen door een leerling van Van Nassau om een optimale hoefstand te creeren. Als de hoefstand net niet helemaal lekker staat, kan dit de pezen extra belasten. Hij loopt nu beter als tevoren. Tuurlijk, het wordt zeker niet beter meer, maar afhankelijk van hoe erg het is hoeft je paard nog niet afgeschreven te zijn.

Ja maar het is niet zo dat we nog niets geprobeerd hebben hoor, ik zie haar echt wekelijks slechter worden! En dat doet pijn!
Natuurlijk hoeft ze niet afgeschreven te worden als ze een paardwaardig bestaan kan hebben...
De hoefstand nu nog corrigeren zal juist geen positief effect hebben volgens mijn da.
Als ik niet meer kan rijden, maakt dat me niets uit, als ze maar pijnvrij in de wei kan lopen. En dat is nu absoluut niet zo... Ik heb het er moeilijk genoeg mee deze beslissing te nemen, maak het me alsjeblieft niet moeilijker door te zeggen dat het niet nodig is.
(dit is geen verwijt, maar het doet me gewoon ontzettend pijn...)
Maar dankjewel voor het advies!

@Nickyu: Dankjewel! Ze is inderdaad ontzettend taai! De da zei al dat een ander paard allang 10 uur per dag zou gaan liggen, maar Cindy doet dat niet. Ik zie haar eigenlijk nooit liggen, ontdanks de pijn die ze heeft!
Daarom doet het ook zo'n pijn..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:18

Huuhm, hoezo zeg ik dat iets niet nodig is??
Kijk, hoefstand kan ik niet naar kijken, maar heeft bij mij een groot effect gehad. Als er al is gezegd dat het geen nut meer heeft, dan is dat duidelijk ja.
En met de glucosamine kan je altijd proberen en zie je uiteindelijk geen verschil, kan je dan altijd verder kijken

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:29

Je geeft aan dat mijn paardje niet "afgeschreven" hoeft te worden. En natuurlijk wil ik niets liever als nog een paar jaartjes meer van haar geneten, maar omdat ze nu al zoveel pijn heeft en er nog niets heeft geholpen, kom ik toch terug op het feit dat ik haar niet onnodig wil laten leiden, ze is mijn maatje, en verdiend dit niet. Bij jou kan een gecorrigeerde hoefstand en voedingsuplementen natuurlijk de oplossing zijn, maar helaas is dat niet in alle gevallen zo. je kunt dat simpelweg niet met elkaar vergelijken.

Zoals ik al zei was het geen verwijt. Het komt op mij alleen een beetje over alsof ik er niet alles aan gedaan heb, terwijl dit absoluut niet zo is. Ik denk dat de beslissing om te laten inslapen een veel moeiljikere beslissing is, dan doorgaan.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:53

Ik zeg helemaal niet dat jou paardje niet afgeschreven moet worden!!
Ik reageer gewoon op de TS. Om moed in te spreken dat artrose niet meteen een einde hoeft te betekenen, omdat zo'n diagnose hard aan kan komen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:55

Ik denk dat Phynix haar mening geeft wat bij haar pony heeft geholpen. En dit is totaal geen reactie op jouw pony dat je dat moet doen en of je er niet of wel alles aan gedaan heb om je pony het leven makkelijker te maken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:46

mehlika schreef:
Ook hier bij meerdere klanten goede ervaringen! Wij gebruiken de glucosamine/chondroïtine complex en MSM van http://www.shiraf.nl
Ik hoop van harte dat jouw paard er ook desdanig baat bij heeft dat hij niet afgeschreven hoeft te worden. 7 jaar is nog zo jong....

ik gebruik voor mijn pony ook de glucosamine/chrondrointine van www.shiraf.nl zeer goede ervaringen mee,ze loopt weer pijn vrij op de weide en weer vele regelmatiger dan dat ze is geweest..

heb eerst ook de glucosamine vna de groene os geprobeerd,en daar zag ik helaas geen verbetering in bij mijn pony...mijn pony is 22 jaar en daar rijdt ik niet meer op...af en toe kinderen nog stapritjes verder niet..

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:22

Er is een soort wondertje gebeurd.. donderdag ging ik naar mijn hafje toe om alvast een soort afscheid te nemen, foto's te maken en haar een beetje te verwennen. Wat blijkt ze loopt weer aardig goed! In stap zie je er niets mee aan en alleen in draf een lichte onregelmatigheid. Ben blij, zo blij. Van inslapen is voorlopig zeker nog geen sprake...

Als ik eerder wat rot uit de hoek kwam, wil ik me daar hierbij voor verontschuldigen, ik zat er gewoon ontzettend mee!

Nu kijk ik maar niet mer te ver vooruit, maar er is weer hoop!

Cathy70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:07

oh das goed nieuws, zo zie je; nooit te snel de hoop op geven!! Wachten loont!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:48

Dan kom ik hier ook nog even binnenvallen.
Mijn haf van 15 heeft ook zeer zware artrose. De prognose was alleen op de rechte stukken pijnvrij. Ik zou er af en toe een buitenritje mee kunnen maken, en meer niet.
De diagnose was op een week na een jaar geleden. Ze is de hele winer onregelmatig tot ronduit kreupel geweest. Ze wilde niet aandraven en heuvelaf lopen was een drama. Maar ze was altijd vrolijk en blij, en ze leek niet veel pijn te hebben. En dit is Flappie nu:
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... C03219.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... C03216.jpg
Ze loopt weer als een trein, en we kunnen alles weer. Vorige week heb ik 20 km gereden zonder problemen, en een beetje dressuur gaat ook prima.
Ze is drie keer ingespoten in het gewricht en ze krijgt Gelatinaat en Glucosamine pillen van de kruidvat. Nu is ze van de glucosamine af en ze loopt nog steeds perfect, ondanks dat ze net weer naar stal zijn gegaan. Kortom, artrose hoeft niet het einde van een paard te betekenen.

@Cindyrella: Fijn dat het weer zo goed gaat. Misschien is het een idee om duivelsklauw te geven. Dat is een natuurlijke pijnstiller die mijn hafje door de moeilijke periodes heen heeft geholpen. Succes met je beestje!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:55

bij mijn paard helpt het super goed (22 jaar) en loopt weer normaal licht werk, zonder glucosomine staat ze op 3 benen . bij onze oude labrador ook gegeven (die kon niet meer opstaan na een wandeling) loopt ook weer een stuk beter.
Ik was met mijn hond bij de dierenarts en vertelde van de glucosomine, en hij vertelde mij, dat ik dat goed deed, er waren al bewijzen bij honden met verbetering met onderzoeken aangetoond. proberen kan dus geen kwaad(verwacht niet dat je paard na 3 dagen verbetering heeft, dat duurt even)
succes proberen waard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:46

Mijn paard van 17 heeft artrose in beide voorkogels. Hij was onregelmatig op de buigproef en na foto's kwamen we erachter dat hij artrose heeft. Nu is het bij hem in een lichte vorm en dus niet zo erg als bij jou paard. Ik ben toen meteen begonnen met het bijvoeren van Primeval Gelatinaat, en ik heb het idee dat het werkt. De eerste weken dat ik het voerde merkte ik geen verschil maar ik heb het idee dat hij de laatste paar weken een stuk soepeler en losser door zijn lijf loopt. Ik denk ook dat het bij het ene paard beter helpt dan bij het andere paard, dus je zult het echt moeten uitproberen. Het is wel duur, maar ik heb het idee dat mijn paard een stuk fijner loopt.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:33

Ik geef mijn paard sinds een aantal maanden MSN glucosamine (van Mijten) als supplement en ik heb een zichtbare verbetering gemerkt. Alles beweegt wat vlotter.Toen ze nog vaak op stal stond was ze eigenlijk wel merkbaar heviger tijdens het rijden. Nu staat ze constant buiten en helpt de glucosamine heel goed zonder enige bijwerkingen. Jammergenoeg heb ik deze week ook de beslissing moeten nemen om mijn paard op pensioen te zetten een wondermiddel is het dus zeker niet ([VVDD] En toen kwam het verdict..... gedaan met rijden....) maar volgens mij is het wel een aanrader.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:06

Mijn paard heeft hele lichte vorm van artrose (vooral problemen met de gewrichtsvloeistof, gewrichten zelf zijn niet aangetast), loopt ook goed op glucosamine - pegaflex. Ik geef in de winter iedere dag en 's zomers om de dag, als het koud is heeft ze gewoon meer last. Moet dan ook langer instappen.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:51

Een van mijn paarden kocht is 2,5 jaar geleden. Hij was 18 en afgeschreven.. hij kon evt nog door als recreatiepaard. Maar dressuur (op hoger nivo) was uit er niet bij. Tenminste dat was het verhaal van de oude eigenaresse. Ik ben na rontgenfoto`s (hij heeft zeer zware artrose, wilde graag weten in hoevere) Glucohorse gaan geven. Hij loopt nu minimaal 5 dagen in de week, start wedstrijden (b-nivo, maar in de lessen het zwaardere werk.. hij zoekt uitdaging) en loopt als een jonge god. Niemand geeft hem ruim 20.. toen hij net kwam hier wel (hij was kort en stijf).. maar nu, nu is het weer een genot om naar te kijken (en ik ben super trots op hem).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:41

je moet in de vergelijkingen niet vergeten dat bijvoorbeeld Primeval weer een andere werking heeft dan glkucosamine van de Groene Os. Ik heb ook altijd de Glucosamine SDpeciaal gevoerd van de Groene Os maar nu mijn paard een peesblessure heeft ben ik op aanraden van de DA over op Primeval omdat dit ook de pezen en banden ondersteund.
In Primeval zitten gewoon weer andere ingredienten. Verder zal het effect van de werking weer bij ieder paard anders zijn denk ik.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:09

Artrose is een ernstig pijnlijke aandoening dat nooit zal over gaan. Met bovenstaande producten kan je de pijn dus alleen maar verminderen, maar nooit volledig weghalen.

mijn paard heeft zware artrose in zijn nekwervels en is pas 13 jaar oud. Om zijn leven iets draaglijker te maken geef ik hem iedere dag Proflex. Dit is een homeopathische pijnstiller waarin duivelsklauw zit. Super geneesmiddel en werkt erg goed bij mijn paard, gezien het feit dat mijn paard de ergste vorm van artrose al heeft. Proflex is te koop bij www.paardendrogist.nl

Verder heb ik ook vernomen dat je een infuus kan inbrengen wat goed kan helpen bij artrose, alleen heeft dat helaas bij mijn paard geen effect meer.

Succes!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:31

MD-->VS