langdradige droes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: langdradige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:03

geerke schreef:
Wilawander schreef:
Bij mijn paard was het precies zo. We hebben toen er alles gedaan om het niet te laten knappen daar het naar binnen was geslagen. Helaas zonder gevolg. Het abces hadt zich op het hart gezet. Gevolg gat in de hartwand.
Laat er goed naar kijken. Als het naar binnen knapt heb je een probleem.

bij verslagen droes is het wel belangrijk om het paard met antibiotica te behandelen,zelfs met antibiotica is er een kans dat de bacterie zich vastzet op de hartkleppen en dan is het ook einde verhaal....ik begrijp dat jou paard het niet gered heeft...wat vreselijk..

De mijne heeft twee maand lang AB gehad maar mocht niet baten. Ze heeft met dat gat 3 jaar geleefd en heb haar toen daarom in moeten slapen. het was mijn eerste zelfgefokte paardje. Ze is net geen 4 jaar geworden.
Zonder de AB hadt ze het sowieso niet gered.

Als je smeert met trekzalf dan eerst scheren anders heeft het weinig nut.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:46

Wat vreselijk Wilawander! Bah, dat wil je toch niet meemaken...

Vanmorgen heeft mijn zusje Yngvar weer getemperatuurd (helaas mijn eigen vakantie voorbij) en had hij 38.2 en zag hij er opgewekt uit. Helaas toen ik vanavond kwam 40.6 en erg zielig....
Ik heb de dierenarts maar weer gebeld toen. Die gaf ook aan dat de droes waarschijnlijk van lymfeknoop naar lymfeknoop trekt, omdat hij op lijkt te knappen en dan weer slechter lijkt te worden. Twee week geleden dacht ik immers dat hij weer klaar was waarna het weer opnieuw begon. Ik heb weer metacam gehaald als pijnstiller en kon hem laten staan zolang hij nog maar wilde eten.

Verder heb ik vandaag voor het eerste gesmeerd met de trekzalf. Omdat ik geen scheermesje bij me had (kwam vanaf het werk) heb ik het maar lekker door zijn hele haar gesmeerd. Morgen maar even kaal maken!
Ze wilde het sowieso nog niet open maken voordat het goed rijp was, en gezien de temperatuur was het volgens haar nog niet klaar.

edit: natuurlijk hardstikke bedankt voor jullie reacties, ik heb daar veel aan!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:34

Bij mijn paard ging de temperatuur maar even omhoog daarna bleef deze rond de 38 C. Was goed tevreden, at goed. Hadt alleen neusuitvloeiing. Ook zij hadt een abces die we weken hebben ingesmeerd met trekzalf maar is nooit open gegaan en ging langzaam weg.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:43

Ja dat kan natuurlijk ook nog he, dat het van binnen weer opgeruimd wordt in plaats van dat het open knapt. Vandaag was hij een stuk opgewekter en had alleen nog wat verhoging. Goed nieuws dus!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:37

Mijn fjord heeft het vorig jaar gehad. Was ook steeds weer beter en daarna begon het weer met de koorts. In totaal 3 keer. Het is geen ene keer naar buiten toe opengeklapt. Het kan ook in de keel klappen en dan via doorslikken via de darmen naar buiten komen. Dus dat is geen verslagen droes. Bij ons zijn er toen zo'n 60 paarden ziek geweest en bij elk paard uitte het zich weer anders. Er was ook een fjord die 6 weken boven de 40 graden koorts heeft gehad. Die had wel verslagen droes. Heeft toen toch weer ab gehad en is er weer helemaal bovenop gekomen. Er kregen ook een paar paarden metacam , maar dat was meer om de eigenaar gerust te stellen dat het paard minder pijn had. ik had het idee dat metacam toch wat uitsteld. Het is een vreselijke ziekte, je paard heeft echt wel wat te lijden. Vooral als ie bijna niet kan slikken en benauwd wordt. De mijne is gelukkig ook weer helemaal hersteld. Veel sterkte ermee. Wij gaven ook die pavokoeken erbij zodat ze wat extra vitaminen binnenkregen voor de weerstand.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 19:43

Goede tip van de pavokoeken cynthia, ik zal één dezer dagen daar eens even naar kijken! Kan toch weer een beetje ondersteuning bieden.
Mijn dierenarts zei inderdaad ook dat de metacam alleen wat met de pijn doet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat dat me al wel wat geruststeld, als je al drie/vier weken tegen een ziek paard aan staat te kijken ben je er op gegeven moment zelf ook niet meer zo vrolijk onder! En nu staat hij op een dosisje metacam en voelt hij zich duidelijk prettiger. En ach... ik neem ook een pijnstiller als ik me erg beroerd voel...
En tjeetje, 60 paarden aan de droes! Dan kan je meteen een heel droes-onderzoek beginnen daarmee!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:39

hoi,
mijn pony staat ook met droes..
het duurt nu al 2 weken.
eerst was ze aan 1 kant snotterig, en maakte (en nu nog) een zwaar snurk geluid bij ademhaling.
daarna ging ze ook hoesten als ze at.
DA erbij gehad, ze had geen verhoging en longen waren schoon, advies was zelf laten uitzieken.
deze week een (deel van een) vitamine spuit gegeven (shetlander),
en zojuist de DA weer gebeld omdat het niks beter wordt.
nu moet ik nog afwachten tot maandag, want het zou nu ongeveer op het punt moeten zijn dat het doorbreekt en beter zou moeten gaan.
ze heeft een verdikking (zo voelt het) onder de keel, en aan beide kanten vlak achter de kaak een bult, maar heb niet het idee dat het nou zo groot is of er zoveel spanning op staat dat de huis echt kan knappen.
ze valt ook behoorlijk af, maar dat hoort erbij zei de DA, dat komt wel weer goed als het over is.

ik heb zelf de neiging om aanvullend voer (slobber oid) te halen en een regendeken want ze staat altijd buiten..
maar ik moet eigenlijk gewoon vertrouwen op de eigen weerstand van de pony.
ze is gewoon allert etc, alleen eten gaat moeilijk, ze gaat ervan hoesten en een klein deel komt dan terug uit mond en neus..
arm klein ding, ik hoop dat ze snel weer opknapt!

overigens, de andere pony's waren echt korter ziek en hadden gelijk veel snot, gaven een heel ander beeld dan mijn pony!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:45

Marigold schreef:
hoi,
ze valt ook behoorlijk af, maar dat hoort erbij zei de DA, dat komt wel weer goed als het over is.

ik heb zelf de neiging om aanvullend voer (slobber oid) te halen en een regendeken want ze staat altijd buiten..
maar ik moet eigenlijk gewoon vertrouwen op de eigen weerstand van de pony.
ze is gewoon allert etc, alleen eten gaat moeilijk, ze gaat ervan hoesten en een klein deel komt dan terug uit mond en neus..
arm klein ding, ik hoop dat ze snel weer opknapt!

Als ik jou was zou ik seniores priores van Subli proberen. heb ik mijn droes paard ook gegeven en daar knapte ze een erg van op (en werd ook weer wat voller, was binnen no time graatmager).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:29

ze vallen zo af door de keelpijn,daardoor eten ze niet meer.
seniores priores is inderdaad een goed idee,wel weken geloof ik.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:27

Ik kan je helaas geen advies geven, maar wat ik wil zeggen is dat er dus duidelijk heel veel vormen van droes zijn.
Mijn veulen van 3 maanden heeft droes gehad. Hij was helemaal niet snotterig, verkouden of ziek, had alleen de dag voor het doorbreken van het abces een klein beetje verhoging. Toen kon je ook in/op de bult een klein zacht plekje voelen. Op die plaats is het een dag later opengebroken. Ik heb wel trekzalf gesmeerd, gewoon flinke klodders erop gedaan.

Ik wens je paardje veel beterschap.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:32

Dankjewel allemaal!
Marigold, sterkte met jouw kleintje, sneu is het he? Yngvar valt nog niet echt af, maar dat komt denk ik ook doordat hij nog goed kan eten. En hij is echt veel te vet, dus hij kan wat dat betreft wel wat hebben gelukkig. Nu komen die reserves nog wat van pas!
Hij was gisteren en vandaag heel aardig te spreken en had wel verhoging maar de hoge koorts is nog niet terug geweest. De bult groeit en is warm, hoop eigenlijk dat die één dezer dagen doorbreekt zodat ik die in het weekend in ieder geval goed kan verzorgen en in de gaten houden.

Bijzonder om te lezen hoe elk paard er anders op reageert. Op internet lees je eigenlijk overal hetzelfde verloop!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:38

ik had hiet iets neer gezet dat hiet niet hoorde (A) ik ben even dom!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:03

Mijn vorige paardje heeft een paar jaar geleden ook flinke droes gehad. Doordat ze heel erg hoge koorts en veel pijn had, heeft ze de eerste dagen ook metacam gekregen. Dit als pijnstiller en omdat de DA nog niet kon bevestigen of ze droes had.
Een heel verkeerde beslissing vond ik later, omdat zo de droes niet echt uit het lichaam kon komen. Na een andere DA en flink smeren met trekzalf (ik heb niet geschoren, de haren vielen zelf uit bij de bulten) zijn er drie abcessen open gegaan. Dit heeft wel zo'n dikke maand geduurd.
Had ik geen Metacam gegeven dan was het herstel veel sneller gegaan, en had ik ook minder kans gehad op verslagen droes. Dat wist ik toen nog niet. Het risico was dan wel geweest dat ze door de hoge koorts in de eerste dagen het niet zou redden. Dat is altijd een moeilijke afweging.
Laat je de natuur zijn gang gaan met alle risico's van dien, of grijp je in, met ook alle mogelijke risico's die je dan neemt. En dit is waarschijnlijk ook vaak de afweging die een DA moet maken bij droes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:40

mijn pony knapt al weer op,
de bulten achter de kak slinken, de verdikking onder de kaak is er nog wel,
de keel raakt nog geïriteerd als ze eet, maar lang niet zo erg meer als het was.
eten proest ze ook niet meer uit door de neus, en ze komt een stuk fitter over!

ik weet dus niet of het droes was, het zou volgens de DA kunnen, maar is niet met zekerheid vastgesteld.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:19

Fijn dat jouw pony al weer opknapt! Yngvar stond vandaag weer met 40 graden...
Heb nog een paar foto's, al zijn ze niet heel duidelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Brynfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:22

Sorry dat ik het zo zeg... maar die bult valt heel erg mee Bloos . Wij hebben een A-welsh hengstje (1.17!!) die had een wel 3x grotere bult! (formaat gebaksbordje?) Van onder tussen de kaken weg tot in de hals, echt mega, zoiets had ik nog nooit gezien

Mijn advies is om te stoppen met de metacam, want volgens mij is dat behalve een pijnstiller namelijk ook een ontstekingsremmer en aangezien die lymfeknoot moet ontsteken om de troep er uit te krijgen..... Lijkt mij dat metacam de boel vertraagt.....

Onze twee hengsten heb ik in een aparte stal opgestalt, ALLEEN IK mocht in die stal, niemand anders, zelfs geen hond of kat!
4x per dag dunne slobber gegeven, die kleine kreeg wel 4 dikke scheppen vol omdat ie hooi moeilijk kwijt kon, droog en te prikkelend. Daarom gaf ik hem paardenkuil in een hooinet, zodat ie toch wat kon knabbelen en dat werkte wel, op de grond vond ie vervelend omdat dan waarschijnlijk zijn bult in de verdrukking kwam?
Toen het na een week of drie open gebroken was ben ik 2x daags gaan spoelen met 25 ml Dettol op 500 ml lauw water in een flesje van lens-vloeistof (werkt prima) en tussen door een keer met afgekoeld gekookt water, om de wond open te houden zodat er geen pus achter blijft.

Succes! het is een rot-ziekte, natuurlijk voor je paard, maar waar je vooral als stalhouder, ivm met het waarborgen van de hygienemaatregelen een hele hoop werk van hebt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:53

formaat gebaksbordje is het zeker, en het steekt ongeveer tien centimeter uit. Het is dus echt een forse bult. De ontstekingsremmer in de metacam is niet-hormonaal en zou dus geen vertragende werking moeten hebben, volgens mij is er juist daarom voor metacam gekozen...

Onze stalhouder is er eerlijk gezegd te makkelijk in geweest, het is gepresenteerd als een 'verkoudheidje' waarna het zieke paard na een week weer tussen de rest is gezet... Aan de ene kant vind ik dat wat laks, aan de andere kant, op gegeven moment krijgen ze het toch, dan misschien liever de hele stal tegelijk dan om de beurt...
Bedankt voor de tip voor het eten en de dettol!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:13

metacam vetraagd het rijpen niet,het is wel een ontstekingsremmer maar voor gewrichts ontstekingen enzo...dat zijn ander soort ontstekingen dan degene waar een bacterie de oorzaak is,in dit geval de streptoccocus equi.(de pusvormende..)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:22

Nou, er is nieuws. Geen echt goed nieuws overigens... Na drie weken was de bult nog niet weg. De dierenarts is net geweest en kwam er achter dat het niet goed ingekapseld is en ook nog niet rijp. Zijn lymfebanen in zijn hals zijn ook ineens erg opgezet. Ze heeft het opengesneden (gadver wat een lading pus en bloed!!) waarbij mijn zusje flauwviel en het paard naar verhouding nog erg braaf was. Het is alleen dus niet goed ingekapseld en er is zich direct naast deze ontsteking al nog één aan het vormen die ook weer hetzelfde lijkt te gaan doen. Ik ben er dus nog niet vanaf!
Er zit nu een groot gat, eerst drie keer per dag de tuinslang er in en volspuiten, er komt dan nog steeds veel pus uit. Gelukkig zitten we net weer tegen het weekend, dan heb ik er tenminste de tijd voor.
Ik zal vanavond even foto's in het topic zetten, al zijn ze erg vies.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:36

Sjonge, ik kan je helaas weinig zinnigs over droes vertellen (gelukkig zitten er wel veel mensen in dit topic die dat wel kunnen, tegelijkertijd ook heel leerzaam), maar ik wil je wel sterkte wensen met je paardje. Heel veel beterschap voor hem en dat hij maar snel mag opknappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:38

hallo,

wat zijn nu duidelijke symptomen van droes??
paarden hebben wel vaker wat dikkere klieren
onze paarden hebben onder de kaak in de middn ook iets dik maar dat komt omdat ze 24/7 op land staan..
moeten ze echt gaan snotteren?
worden de klieren achter de kaaklijn dikker?

sterkte met jullie paardjes....

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:53

De temperatuur gaat omhoog, de lymfeklieren achter de kaak zwellen vaak op en ze krijgen meestal tussen de takken van de kaak of achter de kaak een abces. Hier gingen niet alle paarden snotteren, maar het is toch duidelijk anders dan gewoon wat dikke speekselklieren hoor, dat merk je wel. Als je twijfelt misschien even tempen? volgens mij gaat de temperatuur best snel omhoog omdat het lichaam probeert de boel er uit te werken. Die van mij heeft nu zo'n beetje zes weken met 39 graden gestaan, maar die is ook regelmatig opgelopen tot 41 en dat is erg hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:03

hmm ok..
zal het onthouden.. we hebben een jaarling op land die dus iets dikker heeft achter de kaken en op der kaken
we dachten dat het ook kiezen kunnen zijn..
we gaan vanavond wel even tempen..
dus zolang temperatuur normaal is is het ok??

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:06

Tsja, ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar er wordt wel aangeraden via temperaturen de droes op te sporen, zeker als het al in de omgeving aangetroffen is. Een lichaam gaat door de temperatuur op te stoken de ziekte te lijf en dus zie je koorts. Maar mijn ervaring is dat de bult heel snel groeit, dus 'gewoon iets dikker' zou ik me geen zorgen om maken. Bij mij was het in twee/drie dagen ter grootte van twee dikke vuisten naast elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:13

zo dat is niet niks..
ik denk ook niet dat het droes is maar je kunt beter voorbereid zijn en wten waar je op moet letten natuurlijk