Dikke ribbels in manenkam pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lique1909

Re: Dikke ribbels in manenkam pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:35

Ja oke dat zal wel, maar mijn paarden denken 's ochtends echt niet dat ze heel de dag op de wei mogen staan en dat ze rustig kunnen eten....Die vallen het gras aan alsof ze 4 weken geen gras gegeten hebben elke morgen weer...

Maar ik las dat je helemaal gek van Tinkers ofwel Irish cobs bent....leuk! Ik heb er 1!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:36

Persoonlijk zou ik stoppen met het krachtvoer. Pony op pavo-koeken zetten en eventueel weiland afzetten.
Wat Dorientjuh zegt is waar, paarden gaan minder eten als ze onbeperkt ruwvoer krijgen.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor hele dagen weidegang en 's avonds in de paddock met een plak overjarig hooi.

En heb je overleg gepleegd met de eigenaar van het land of neem je aan dat ze niets aan het land willen doen (maaien of afzetten oid)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:39

nou als ze zulk gras heeft als wat wij hebben,dan vrees ik het ergste voor het dier als ze daar de hele dag in mag eten.
wij hebben er bij die je weg kunt rollen,zo dik zijn ze.
staan tot hun knieén in het gras en eten gewoon altijd.
denk dan eerder geen 3 uur achter elkaar laten eten,maar met tussenpozen.

pavo-koeken vind ik echt niks,zit heel veel suiker in en onze shetten deden het er ronduit slecht op.
meer bewegen,en aangepast weidebeleid is toch het enige wat werkt.

misschien andere dieren erbij?
koeien op het land erbij zetten of die eerst een stuk laten af eten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:42

IlsjePilsje schreef:
Persoonlijk zou ik stoppen met het krachtvoer. Pony op pavo-koeken zetten en eventueel weiland afzetten.
Wat Dorientjuh zegt is waar, paarden gaan minder eten als ze onbeperkt ruwvoer krijgen.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor hele dagen weidegang en 's avonds in de paddock met een plak overjarig hooi.

En heb je overleg gepleegd met de eigenaar van het land of neem je aan dat ze niets aan het land willen doen (maaien of afzetten oid)?

weet je hoeveel suiker er in pavo koeken zit? 33% Knipoog
voor een pony die tegen bevangenheid aanzit moet je zeker geen pavo koeken voeren

als je persee voor de mineralen wilt voeren haal dan Safe and Sound van Dodson&Horrell
speciaal voor sobere ponys en ponys die hoefbevangen zijn/worden

ideaal spul

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:48

Ik ben het hier niet mee eens. Een paard gaat niet minder eten als hij heel de dag
onbeperkt ruwvoer heeft. Hij gaat MINDER GULZIG eten, maar het blijven grasdiesels... Als je hem 's nachts uit het land haalt en hooi geeft, gaat hij de volgende ochtend weer met volle moed en overgave aan het gras beginnen en heeft ie zich weer in een paar uur volgestouwd.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:55

Evelli schreef:
IlsjePilsje schreef:

weet je hoeveel suiker er in pavo koeken zit? 33% Knipoog
voor een pony die tegen bevangenheid aanzit moet je zeker geen pavo koeken voeren

als je persee voor de mineralen wilt voeren haal dan Safe and Sound van Dodson&Horrell
speciaal voor sobere ponys en ponys die hoefbevangen zijn/worden

ideaal spul

Wauw weer wat geleerd.....dan ga ik ook een kijken naar de safe and sound van D&H.
ik weet dat er ook een soort van pavo-koek in ontwikkeling is, met extra magnesium en minder calcium... maar wie dat gaat produceren en onder welke merknaam het uitkomt, is mij nog niet bekend.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:58

lique1909 schreef:

Ik ben het hier niet mee eens. Een paard gaat niet minder eten als hij heel de dag
onbeperkt ruwvoer heeft. Hij gaat MINDER GULZIG eten, maar het blijven grasdiesels... Als je hem 's nachts uit het land haalt en hooi geeft, gaat hij de volgende ochtend weer met volle moed en overgave aan het gras beginnen en heeft ie zich weer in een paar uur volgestouwd.

Waarom eten mijn paarden dan aanzienlijk minder ruwvoer sinds ze het onbeperkt krijgen? Mijn paard stond altijd te eten (echt altijd) omdat ik hem kort hield. Nu staat hij op een vol land en eet rustiger, staat veel meer te dutten, loopt meer, speelt meer...
Misschien dat dit een uitzondering is die de regel bevestigd?

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:02

Ja laat maar, we kunnen die discussie wel blijven voeren...Als iemand mij tussen de middag 10 boterhammen weg ziet kauwen, zeggen ze ook: wat eet jij veel. Als ik over heel de dag 10 boterhammen weg eet, hoor je niemand, maar eet ik net zoveel.

Iedereen moet zelf weten hoe ze hiermee omgaan, zeg alleen hoe ik het zie en wat mijn ervaringen zijn na 25 jaar paardrijden en 4 eigen paarden...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:33

Tja, kijk: koudbloeden kun je over het algemeen qua eten ook niet vergeleken met warmbloeden. Koudbloeden vallen over het algemeen aan op elk sprietje alsof ze uitgehongerd zijn. Maar ik ken dus ook koudbloeden die in vergelijking met eerder minder gulzig gaan eten als ze gewend zijn om lang buiten te staan. Ik kan me dan ook best voorstellen dat warmbloeden zelfs na verloop van tijd minder gaan eten.

lique: jaaa, Tinkers zijn gaaf! Ik denk dat ik er over 5 jaar ook wel een heb. Ligt aan mijn financiele mogelijkheden op dat moment, maar de spaarrekening is al geopend. Haha!

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:10

Dorientjuh, ik weet dan een heel goed adres voor je om een tinker te kopen!!

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:30

Dank voor jullie reacties maar de eigenaar wil er geen paardeland van maken, staat lelijk en zit vol onkruid wat naar de andere weides (3) waait. Hij zet zijn paarden nu ook maar 3 uur perdag in de wei, 1/4 maatbeker muesli en 1/4 maatbeker pavo basisbiks. Dit is alles wat ze krijgen, want ze zijn volgens hem echt vet, is ook wel zo hoor maar niet zo erg vet. Die van mij krijgt hetzelfde eten maar ik voer haar een halve plak hooi bij, deze geef ik 's avonds. We rijden bijna iedere dag met haar en anders longeren we haar. Ik baal er ook stevig van dat ze nu in deze tijd 21 uur op stal staan, maar ik heb ook geen zin in ellende door de gedachtegang van de eigenaar. Kijk....ik hoef alleen onze pony's eten te betalenen zaasel voor de rest niets. Ook is het naast mijn huis dus veel te klagen mag ik niet hebben. Ik heb ook al aangeboden om het gras van het weiland te maaien maar dat wilde hij niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:34

tja als ze dan ook nog es 21 uur op stal staan,wil ik wel geloven dat ze dik worden..........
geen enkele mogelijkheid tot het maken van een paddock of iets dergelijks?
hoe meer beweging hoe beter he

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:52

Sorry dat ik het zeg, maar dit is voor de pony een hele ongezonde situatie.
Je in 3 uur helemaal vol vreten, dan 21 uur uitbuiken op stal en weer honger krijgen en dan een 1/2 plakje hooi. Darmen van een paard/pony moeten gevuld blijven.

Ik kan ook wel situaties bedenken dat ik mijn paarden goedkoper kan houden, maar dat is zeker niet gezonder. En om op je titel terug te komen dikke ribbels in manenkam, dat is de voorbode van o.a. hoefbevangenheid. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt en dat wil je echt je pony niet aandoen en dan kun je ook niet op de kosten besparen.

Echt ik wil je niet aanvallen, maar ik vind dat je (bijna) altijd een keuze hebt. Je hebt gekozen voor een pony en ik vind dat je dan zo'n dier ook de best mogelijke zorg moet bieden. Is de beste zorg niet bij de buren, dan moet je verder kijken.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:18

Daar ben ik weer !

Is het geen optie om de wei in "veldjes" op te delen, ze eerst een stuk laten kaalvreten en pas op het volgende stuk zetten als dit ècht lang is geworden ( dan eten ze het gras namelijk niet graag )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:34

voordeel van zo'n kaal stukje is dan weer dat je ze daar bijvoorbeeld de overige tijd op kunt zetten zodat ze wel beweging krijgen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 11:48

Charlottte schreef:
Daar ben ik weer !

Is het geen optie om de wei in "veldjes" op te delen, ze eerst een stuk laten kaalvreten en pas op het volgende stuk zetten als dit ècht lang is geworden ( dan eten ze het gras namelijk niet graag )

Hoi Charlotte, we mogen van de eigenaar niet aan zijn land komen en verdelen. Geloof me, ik heb er alles voor over voor een lekker stukje ouderwets paardenland. Het gras korthouden d.m.v. maaien wil hij ook niet. Ik weet het ook niet meer....ik ga hooi van graszaad halen dan verveelt ze zich niet zo, en.....lekker bewegen en spelen. Op deze manier is ze per dag 6 tot 7 uur buiten haar stal bezig.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:27

En als jullie wachten totdat de andere pony's het kaalgevreten hebben ( of is de wei hier te groot voor?)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:47

lique1909 schreef:
Ja laat maar, we kunnen die discussie wel blijven voeren...Als iemand mij tussen de middag 10 boterhammen weg ziet kauwen, zeggen ze ook: wat eet jij veel. Als ik over heel de dag 10 boterhammen weg eet, hoor je niemand, maar eet ik net zoveel.

Iedereen moet zelf weten hoe ze hiermee omgaan, zeg alleen hoe ik het zie en wat mijn ervaringen zijn na 25 jaar paardrijden en 4 eigen paarden...

Mijn fjord was een paard wat zich tonnetje rond at toen hij nog kort op het land stond, nu staat hij nagenoeg 24/7 en doet dat niet meer. En waarom lees ik van meer mensen dat ze merken dat hun paarden minder eten als ze onbeperkt voer tot hun beschikking hebben?

Ik zeg hoe ik het zie en wat mijn ervaringen zijn en zit toch ook al een aardig tijdje in de paarden (wat mijns inzien helemaal niets met kennis over paarden te maken hoeft te hebben).

@Evelli: ik zat later nog te denken over die 33% suiker en ben eens gaan zoeken .
Het klopt wel, maar dit is natuurlijk wel 33% op een koek van 165 gram. Met deze koek heb je dan gelijk wel alle vitamines en mineralen te pakken die het paard nodig heeft.

Als je kijkt naar een gewone basisbrok, spreek je ook over 33%, maar om de goede hoeveelheid vitamines te kunnen voeren, moet je vaak het 10-voudige voeren. Waardoor je dus meer suikers voert.

Dus zo slecht zijn de pavo-koeken toch niet.

De Safe & Sound bevat ook melasse en suikers (staat op de site bij de ingredienten). Er staat alleen niet bij in welk percentage. Staat dat op de zakken wel vermeld?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:37

wat beter is om te voeren:
gewoon een granenmengsel.
de granen zitten ook in krachtvoer en muesli'.
laten pletten en dan een vitaminesupplement met wat olie er doorheen mengen.
heb je geen melasse etc.........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:46

ellepel schreef:
wat beter is om te voeren:
gewoon een granenmengsel.
de granen zitten ook in krachtvoer en muesli'.
laten pletten en dan een vitaminesupplement met wat olie er doorheen mengen.
heb je geen melasse etc.........

Haver of spelt nemen, niet pletten, dan kauwen ze beter en krijgen ze minder/langzamer zetmeel en dus de suikers binnen. Nu voer ik ook erg weinig per voerbeurt en hele haver blijft langer goed, zodat ik de hele zak kan opvoeren. Met geplette granen of muesli redt ik dat niet. Granenmix voer ik niet meer, mais is slecht te verteren voor een paard en er zit ook naar verhouding meer zetmeel=suikers in. Best verteerbare graan voor paarden is spelt en haver, deze hebben naar verhouding ook het minste zetmeel van de graansoorten. Nog een voordeel van spelt : het kan niet tegen kunstmest en heeft nauwelijks/geen bestrijdingsmiddelen nodig, dus ook geen afval/gifstoffen in het graan.

Pavo vital is een vit/min. brokje speciaal voor bij granenmix en lage krachtvoer gift. Minder van nodig en dus ook minder suikers dan pavo koeken. Daarnaast zit dit in een 10kg emmer en wordt dus niet vochtig en verpulvert niet. (er is ook een zak van 20kg, maar die voer ik niet op en is makkelijker toegangkelijk voor muizen, etc.)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:53

femmie1996 schreef:
Het gras korthouden d.m.v. maaien wil hij ook niet.

Wist je dat er in kort gras veel meer afvalstoffen zitten dan in lang gras?

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:16

Doe haar toch een graaskorf om.
Kan ze lekker de hele dag de wei op, veel meer beweging, veel minder verveling en geen hoefbevangen pony.
Wij hebben het verleden jaar ook met onze pony gedaan en het is echt de ideale oplossing.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:19

mijn pony krijgt dat ook, zodra de vliegjes er weer zijn. Zodra ze er niet zijn heeft ze het ook niet. Mijn pony is een eczemer.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:03

ja een muilkorf is idd ideaal ; wij hebben onze shet ook met zo'n ding om staan Ja

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 11:57

DA is vrijdag geweest en de dikker ribbels vielen in zij ogen wel mee en horen een beetje in het beeld van een SMEér. Ze wordt iedere dag een uur in het zweet bereden en dat is goed volgens de DA. Ik heb met de eigenaar van het land gepraat en deze wil inderdaad het weiland opdelen, nu moeten we achter iets aan gaan met electra want de andere pony's lopen dwars door het scheidingslint heen. Ik heb goede hoop!!!!