BHT, BHA en Ethoxyquine

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Re: BHT, BHA en Ethoxyquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:15

Farmfood kost ongeveer 35 euro.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:36

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:43

Hoi,
Misschien niet het antwoord waarom je vraagt, maar ik wil toch graag wat opmerken over ethoxyquine en butylhydroxytolueen als toevoeging aan paardenvoer.

Ik heb namelijk gisteren en vandaag contact gehad met de Animal Nutrition Group aan de WUR en met de afdeling Paardenvoeding aan de Universiteit Utrecht. Zo ben ik aan wetenschappelijke publicaties gekomen over mogelijke effecten van E324 (ethoxyquine) en E321 (butylhydroxytolueen) voor paarden. Uit die artikelen blijkt dat er geen enkel bewijs is dat toevoegen van ETQ in de dosering zoals momenteel toegestaan (150 mg/kg) negatieve effecten kan hebben op de gezondheid van het consumerende dier. BHT staat bekend als veilig.
Wie de artikelen wil lezen, kan me natuurlijk pm'en voor een pdf.

Onderzoek naar het al dan niet veilig zijn van additieven berust altijd op falsificatie. Je kunt namelijk alleen stellen dat iets veilig is, als je het tegendeel niet kunt bewijzen, en niet andersom.
Het voeren van beide antioxidanten in de concentraties waarin ze verwerkt zijn in paardenvoeders is dus niet onveilig. Gelukkig maar!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:27

Kun je wel zeggen, maar dat boeit me echt niet, zo´n onderzoek. Asbest was vroeger ook een normale veelgebruikte bouwstof en softenonkindjes zijn ook niet zo bedoeld geweest. Maar het is wel gebeurt! Al die mensen vertrouwden ook op de overheid en onderzoekers.

Etoxiquine, bevat het woord toxiq; zal het dan veilig zijn? De scheikunde bijbel geeft de volgende uitleg: giftig voor het oppervlaktewater... Maar kleine beetjes in het voer kunnen geen kwaad? Een klein beetje gif blijft gif.

BHT en BHA zijn ook in menseneten terug te vinden. BHA is voor kleine kinderen verboden, maar voor grote mensen wel gezond? En in BHT hield men kleurenfilpjes goed... Nou, ik hoef het niet in mijn eten hoor, er zijn meer dan genoeg andere (gezondere) alternatieven.

Dus zolang ik de keuze heb, en die is er, kies ik voor merken die het niet gebruiken. Want een goede reden om het wel te gebruiken is er niet. Het geld ook voor mijn eigen eten.... Het zal best dat al die toevoegingen, zoetstoffen ed niet schadelijk zijn. Maar het kan ook nooit goed voor je zijn. Dus ik ga niet eens afwachten of een onderzoek zegt dat het veilig is, ik neem het risico niet eens.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:48

Daar ben je helemaal vrij in!

Wat de naamgeving betreft: die is afgeleid van de scheikundige molecuulformule. Voluit luidt die 1;2-dihydro-6-ethoxy-2,2,4-trimethylquinoline. Maar dat is zo'n mond vol Haha! .
Ethoxy betekent in dit geval dat er een keten met twee koolstofatomen en daaraan een zuurstofatoom verbonden is aan de hoofdketen van het molecuul. Heeft dus niets met toxic (zo schrijf je dat) te maken!

Begrijp me niet verkeerd, niemand hoeft van mij de genoemde additieven te voeren natuurlijk. Zolang ook niemand wordt aangevallen als hij het wel (al dan niet bewust) voert, is het wat mij betreft helemaal prima! Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:51

snater schreef:
Begrijp me niet verkeerd, niemand hoeft van mij de genoemde additieven te voeren natuurlijk. Zolang ook niemand wordt aangevallen als hij het wel (al dan niet bewust) voert, is het wat mij betreft helemaal prima! Ja

Nee hoor, dat zou wel te erg zijn. Maar ik vind het wel jammer dat ons (en het eten van onze dieren) zo wordt volgestopt met allerlei toevoegingen. Zonder dat je er om vraagt krijg je veel rommel binnen. Veel mensen zijn zich er niet eens van bewust.
Sommigen kan het niets schelen, ook prima natuurlijk.

Maar een door de EG goedgekeurde hulpstof wil niet zeggen dat het niet slecht is. Kun je het wel hebben over drempelwaardes enzo. Net als aspartaam, de zoetstof. Ik wil dat niet in mijn eten of drinken. Als je niet dik wil worden moet je minder eten. Niet substitueren...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:37

helemaal mee eens!!!ik zie trouwens weinig aspartaam meer(hier in frankrijk)zouden ze stilletjes het niet meer gebruiken omdat ze erachter zijn gekomen dat het echt troep is?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:34

Ik heb net antwoord terug van Aveve op mijn vraag of ze bewaarmiddelen als bht, bha en ethoxyquine gebruiken in hun voeders.
Aveve gebruikt geen bewaarmiddelen in hun paardenvoeders ! De voeders zijn maximaal 3 maand houdbaar mits droog en liefst donker opgeslagen. In een ton ofzo dus.
Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:53

Snater, BHA en BHT zijn niet voor humane consumptie goedgekeurd en ethoxyquine valt zelfs onder de bestrijdingsmiddelen... Dat zegt mij genoeg.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:21

http://worldthechanges.punt.nl/?r=1&id=478997

Dan lees bovenstaand stuk maar eens mbt o.a. ethoxiquine.

En onderstaande, klein stukje uit een verslag van dr. T. Verhagen (gepromoveerd aan de universiteit in Maastricht).

Ethoxyquine:
De ADI hiervan was 0,06 mg/kg lichaamsgewicht van de mens. Ook dit werd op honden beproefd en de stof is nu geheel verboden voor menselijke consumptie wegens de aangetoonde toxische werking en invloed.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:08

Miran schreef:
Snater, BHA en BHT zijn niet voor humane consumptie goedgekeurd en ethoxyquine valt zelfs onder de bestrijdingsmiddelen... Dat zegt mij genoeg.

Miran, BHT en BHA zijn wél goedgekeurd voor menselijke consumptie! Helaas, want het blijft rommel.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:35

In Amerika geloof ik, in Nl niet. Tenminste, dan moet ik als kwaliteitsmanager zijnde toch een stukje wetgeving gemist hebben...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:44

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:33

Interessante links Esperanza..