hoe snel geneest 'normale mok' met mokzalf?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: hoe snel geneest 'normale mok' met mokzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:37

Het paard van mijn vriendin had het ook.
Dat heeft ook ruim twee maanden geduurd,omdat het steeds beweegt duurt het lang.
Volgens mij kun je gewoon rijden,als de bak maar niet nat is en er nat zand in komt.
Om mok te voorkomen smeerden ze er vroeger al vaseline in als het veel regende,dan houd je het vet.
Alle kootholtes een laagje vaseline,het schijnt te werken.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:37

Clown zoals bij mijn paard is nooit,
heb al vanalles geprobeerd, en is maar één klein streepje van links naar recht op één been, maar allerlei cremes geprobeerd, pillen gehad, laten spuiten, maar t wil nog niet weg, omdat het niet echt erger wordt laat ik het nu maar zitten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:45

ik heb sudocrem(zit ook zink in)en dat werkt prima tot zover

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:47

Iemand die ik ken doet er chloor op het is dan meteen weg,ik zelf deed het met een borstel en groene zeep toen was het na 2 dagen weg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:53

criollolover schreef:
het is droge mok. heb haar nu 2mnd, en ze heeft nu dan voor de 1ste mok. de plekken zijn niet heel erg groot, en het been is niet dik, heb wel het gevoel dat ze er een beetje last van heeft, ze is niet kreupel. maar wie weet wat ongeveer de gemiddelde tijd is van genezen?

Als je droge mok hebt, is het smeren van tandpasta geen optie, dit droogt alleen nog verder uit.
Je zou eens kunnen gaan smeren met sudocreme, verkrijgbaar bij een gewone drogist.
Dit dood bacteriën, en stimuleert de huid tot herstel.. bovendien houdt het vocht weg, doordat het vettig is.
Wel 2x daags insmeren..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:59

da is geweest, volgens da is er maar 1 goed middel dat heet hydrocortiderm en droog houden en nachts op stal

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:36

criollolover schreef:
da is geweest, volgens da is er maar 1 goed middel dat heet hydrocortiderm en droog houden en nachts op stal

Dat heb ik idd ook gekregen Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:12

Je moet alleen niet te lang hydrocortiderm gebruiken, dit is zeer slecht voor de huid, doordat er hormonen in zitten..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:59

is gewoon cortisone zalf, zoals eerder gezegd is sudocreme of zinkzalf (eigen merk aptoheek) is veel veiliger en effectiever.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:21

femmefatale1 schreef:
Je moet alleen niet te lang hydrocortiderm gebruiken, dit is zeer slecht voor de huid, doordat er hormonen in zitten..

ik denk idd ook dat jij het beter weet dan mijn DA ... je moet het gewoon maximaal 1 x per dag er op doen. Dat zei mijn DA althans, en het is weg. Nu er alleen voor zorgen dat het niet weer gebeurd dus alles droog houden. Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:25

Femke16 schreef:
femmefatale1 schreef:

ik denk idd ook dat jij het beter weet dan mijn DA ...

Het is algemeen bekend hoor, dat cortison enorm slecht is voor huid en bindweefsel. Dit staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing, en ook sowieso dat je het niet te vaak mag smeren. En je kan het ook niet zomaar verkrijgen bij elke paardenwinkel. Zegt wel genoeg lijkt me Knipoog
En anders vraag je het toch gewoon even na bij je DA Lachen

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:32

Mijn ervaring is niks op smeren. Zo droog mogelijk houden. Mokzalf hielp niet, vetsaderm van da maar 1 x gebruikt want pony deed al maf als je naar haar beentjes keek. Met het risico dat dochter haar niet meer zelf de hoefjes kon schoonmaken heb ik er maar even helemaal niks aan gedaan. En wonderwel de mok is bijna verdwenen.
Wel drooghouden, hoefjes vetten, stal schoonhouden.

Maar goed, de ene mok is de ander niet Huilen Succes.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:35

femmefatale1 schreef:

ik denk idd ook dat jij het beter weet dan mijn DA ...[/quote]

Het is algemeen bekend hoor, dat cortison enorm slecht is voor huid en bindweefsel. Dit staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing, en ook sowieso dat je het niet te vaak mag smeren. En je kan het ook niet zomaar verkrijgen bij elke paardenwinkel. Zegt wel genoeg lijkt me Knipoog
En anders vraag je het toch gewoon even na bij je DA Lachen[/quote]

Maximaal 1 x per dag smeren totdat het over is... zegt hij... dat zei ik toch... En omdat ik er zo snel bij was, denk ik, was het binnen 2 dagen over. En nuh eeft ze er al 2 maanden geen last meer van terwijl het een vrij nat seizoen is. Al die andere substanties werken gewoo nietbij haar. Je moet het gewoon voorkomen ipv verhelpen maar dat is nogal moeilijk als je haar ook graag gewoon buiten wil hebben staan ipv altijd op die 4x4 m droge box. Ja toch? het is idd een sterk middel, maar met dat ene laatste opmerkinkje van mij doelde ik er meer op dat mijn DA het heus niet zomaar voor zetelt, en er heus wel bij verteld hoe vaak je het moet gebruiken Knipoog

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:31

Ik behandel(de) de mok van mijn pony met groene leem pasta en tea tree. Eerst de leempap maken met een drup tea tree erin. Ong. 2 uur laten zitten, dan de leem eraf wassen, en puur teatree erop en vaseline erover.
Ben 4 dagen bezig geweest, mok weg. Pony heeft gedurende de gehele behandeling in de wei gestaan.

Mijn bijrijdpaardje is behandeld met sudocreme. Ging ook goed, maar duurde iets langer. Zijn ongeveer 1,5 week bezig geweest. Staat normaal 24/7 in de wei, heeft nu ook enkele dagen binnen gestaan + regelmatig de nacht op stal.

Groetjes, Lacuna

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:21

Een stalgenootje van me heeft laatst van die tubes mokzalf gebruikt bij haar paard (beetje zwart/paarsig etiket erop), dat duurde een aantal weken voordat alles weg was (bijna 2 maanden denk ik).

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:54

Hier nog een andere ervaring. Weet niet ofje er nog wat aan hebt, maar goed.

Mijn ervaring met een standaard mokzalf is niet zo goed. In plaats daarvan: goed schoonmaken met groene badedas en vervolgens babypoeder erop zodat het droog blijft en zacht (net als baby's billetjes Knipoog )

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:17

umiroc, ik ben dol op ervaringen! daarom mag ik ook zo graag topics openen over bepaalde dingen!!!! de mok is nog niet over, (kan ook niet zo snel natuurlijk) dus wie weet ga je tip nog gebruiken, want vandaag zag het er nog niet zo geweldig uit.... dussss, bedankt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:42

Iedereen heeft zijn eigen middeltjes. En geloof me, ik heb vorig jaar álles geprobeerd. Whisper had mok en die was al naar binnen geslagen voordat zelfs nog maar een plekje te zien was, gewoon door een miniscuul klein wondje. Uiteindelijk was het gewoon verschrikkelijk, tot halverwege zijn onderbeen, helemaal open, vies, vreselijk.

De dierenarts is er vanaf dag 1 bijgeweest, hij is gespoten met antibiotica, er is Prednison aan te pas geweest. Hydrocortiderm, vetaderm, droogzetters, alles is geprobeerd, maar telkens als er verbetering in zat na heel goed en lang behandelen, kwam het weer terug. We hebben destijds zelfs een behandelbox gekocht, want hij was als de dood voor injecties én moest verdoofd worden voor de behandeling. Als je maar naar dat been keek, sprong hij al drie meter hoog.

Uiteindelijk is hij een week op de Dierenkliniek in Bodegraven geweest, daar is het hele been geschoren en heeft hij een intensieve behandeling gekregen met zalf die ze daar zelf maken. Vraag me geen recept, dat geven ze niet vrij. Na die week zijn we zes weken op rij terug geweest, elke zaterdag werd het been opnieuw schoongekrabt, dik ingesmeerd, ingezwachteld en dan kon meneer weer op de trailer. Hij is wonderbaarlijk hersteld, het been is ook weer mooi dun en hij heeft heeft nu heel af en toe nog een plekje. Ik smeer direct het spul erop (bestel af en toe een potje bij hen, kost wel 65 euro inclusief verzendkosten). Ik ben er erg blij mee!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 08:17

nou ben nu een week bezig met hydrocortiderm en het gaat nog niet echt geweldig. vandaag ziet het er een heel klein beetje beter uit, ( of verbeeld het mij, ik wil het zo graag) bedankt tot nu toe voor alle reacties, meer ervaringen zijn zeker welkom!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 08:50

nou nu naar 2 weken smeren met hydrocortiderm gaat het eindelijk veeeel beter. het begint mooi op te knappen, kan rustig nu de losse korstjes er af halen, het gaat nu echt elke dag zienderogen vooruit. heb geleerd dat niet bij elk paard hetzelfde zalf helpt, maar hydrocortiderm wat voor mijn paardje dus wel de oplossing. hier kan een slotje op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:11

fijn dat het beter gaat met je paard!

nogmaals, kijk uit met hydrocortiderm; gebruik voor jezelf ook even een latex handschoentje als je het erop smeert. het is geen onschuldig huismiddeltje hoor!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:56

En het is weer zover: we hebben Whisper weer in Bodegraven gebracht vanavond. Weer een been met mok (klein beetje trouwens maar) die naar binnen geslagen is. Einschuss dus .... vanmorgen ineens een dik been én hoge koorts. Geen moment getwijfeld, dierenarts gebeld en op naar de kliniek.

Omdat wij voor volgende week een vakantie geboekt hebben en zondag al vertrekken, is besloten hem sowieso tijdens de duur van onze vakantie op de kliniek te laten. Ze hebben namelijk vandaag meteen een bloedonderzoek gedaan en er lijkt een virale of bacteriële infectie te zitten, die misschien niet met mok te maken heeft. Nadat hij vanmorgen thuis al antibiotica had gekregen zakte de koort van 40.2 naar 38.6.

Het was wel even heel hard om mijn ventje achter te laten in de weet dat we zelf op vakantie gaan. Maar aan de andere kant: hij kan nergens beter verzorgd worden en we worden keurig op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen. Hij staat voorlopig nog in de isolatiebox, omdat hij wellicht iets besmettelijks onder de leden heeft. De paarden tussen moeten twee keer per dag getemperatuurd worden om die reden. Gelukkig lukt dat onze verzorgers ook wel en kunnen we altijd nog terug komen als het nodig mocht zijn. Oostenrijk is niet de wereld uit.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:00

MoniqueT, wat vervelend weer met je paard..maar hij is in goede handen toch! Ik wens je een fijne vacantie in het mooie Oostenrijk...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:31

Whispers koorts was vandaag gezakt, het been wordt wat dunner. Maar de uitslagen van het bloed toonden gisteren heftige ontstekingswaarden, bijna te hoog om alleen van dat been te kunnen komen.

Hij is vandaag opgevoeld, maar ook in de buik is niets te voelen, er zijn geen opgezette lympfeknopen en hij is fit. Hij eet goed en is vrolijk, dus??

Afwachten, hij is in elk geval niet meer zo duidelijk ziek als gisteren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:43

Bij mijn merrie trekt het vaak snel weg. Wassen met betadine, droog maken en een flinke kwak zinkzalf of sudocreme erop. Binnen 2 dagen zijn de meeste plekjes weg. Echter heb ik laatst zo'n 3 weken een klein miniplekje behandeld die maar niet wilde verdwijnen. Na ongeveer 3 weken is hij eindelijk verdwenen, maar heb nog wel een week 'door behandeld' voor de zekerheid.

Overigens zit ik er altijd met mijn neus bovenop, de minst geringste plekjes die op beginnende mok lijken, worden gelijk vet gehouden eerst met uiercreme, en als het echte plekjes worden met zinkzalf of sudocreme.

Ik heb verzorgpaarden gehad awar we er wat later achter kwamen, dat heeft wel maanden geduurt omdat het al flink hardnekkige mok was geworden. Hoe eerder je erbij bent, hoe sneller het geneest.