Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:04

--> BEH

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:37

We hebben de hoefsmid laten komen. Ze heeft nu weer mooie hoefje's maar ze loopt nog steeds kreupel. De dierenarts zei dat ze vooral beweging nodig had. Het zit in haar achterbenen, vooral in haar linker achterbeen. Ze 'sjokt' heel erg met haar achterbenen, alsof ze ze een beetje meesleept.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:20

Evenals Sonja heb ik ook jouw bericht in het andere topic over de stal gelezen. Aangezien jij niet eerlijk tegen ons bent ga ik ook niet verder op je vragen in. Hier zeg je dat de hoeven niet omgekruld zijn! In het andere topic zeg je duidelijk dat ze wel zijn omgekruld en dat het volgens jouw geen mishandeling is. Nou het is wel mishandeling, mocht de dierenbescherming zoiets zijn dan zeggen ze er wel wat van. Ik heb ook sterke twijfels of de DA wel is geweest, als ik dat andere topic zo lees worden de paarden zeer slecht verzorgt en het mag nauwelijks geld kosten. Dan is er volgens mij ook geen da op het erf geweest. En als een DA omgekrulde hoeven ziet zegt hij niet in beweging houden. Maar zo snel mogelijk een hoefsmid laten komen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 13:03

Ik vind omgekrulde hoeven niet meteen dierenmishandeling, meer onwetenheid van de eigenaar of hoe ik dat ook moet uitleggen. Als je ze kapt is het probleem deels opgelost. Zoals ook nu is gebeurt, het is niet de beste stal maar er is al veel meer verbetering dan eerst. De dierenarts is er geweest en heeft het ook gezegt maar heeft ook gezegt dat ze beweging nodig heeft.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:21

als het ontwetendheid van de eigenaar zou zijn zou hij geen paarden mogen houden, mensen moeten eerst nadenken of ze de zorg van een dier aankunnen voor ze eraan beginnen en dat geld net zo goed voor een paard als voor een konijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:12

Gisteravond laat had je nog geen geld voor een hoefsmid ed en vanmiddag om 12.30 is de hoefsmid al geweest?
Meiske je liegt dat je barst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:45

Idd, lijkt me sterk. Tenzij dat de eigenaar toch de hoefsmid heeft gebeld Lachen

Vind het wel opvallen dat je níet reageert op de mensen die zeggen dat je er een hoefsmid bij moet halen, maar wel op de mensen die zeggen dat jij zou kunnen bekappen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:03

TS geeft aan dat ze ervaring heeft met 'hoefbewerking' maar weet niet hoe 'werktuig' heet of hoe het allemaal echt werkt.
Zegt mij genoeg...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 10:27

De eigenaar heeft een hoefsmid laten komen, dat heeft een vriendin van mij laten weten die er is geweest. Hoefsmid is inderdaad verstandiger. Bedankt voor jullie reactie's.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:31

Ik weet om welk paard het gaat en ik weet om welke eigenaar, dat paard is al een dik jaar kreupel, beetje laat om dan éíndelijk is een dierenarts te laten komen hè?

Het enige wat ik tegen de TS kan zeggen is; Doe wat je kan doen op stal voor de paardjes maar goed zullen ze er nooit bij staan want dat hebben ze al nooit gestaan helaas..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:09

superlise schreef:
Ik weet om welk paard het gaat en ik weet om welke eigenaar, dat paard is al een dik jaar kreupel, beetje laat om dan éíndelijk is een dierenarts te laten komen hè?

Het enige wat ik tegen de TS kan zeggen is; Doe wat je kan doen op stal voor de paardjes maar goed zullen ze er nooit bij staan want dat hebben ze al nooit gestaan helaas..

Dat zullen we ook wel doen, ik verzorg er nog samen met 5 vriendinnen. We mesten altijd heel veel boxen uit zodat ze weer een lekker fris stalletje hebben. Volgend jaar op 1 Juni zou de dierenbescherming weer komen om te chekken of alles in orde was en anders zou hij zijn stal kwijtraken (zoiets heb ik gehoord en vernomen). Ik denk zelf gewoon dat de stal een nieuwe eigenaar nodig heeft en G. te oud word en het allemaal veelste veel werk is en hij er de 'kracht' niet meer voor heeft om ze bijvoorbeeld allemaal naar buiten te doen. Ze komen nu gelukkig wel buiten door ons want daar hadden we gewoon schijt aan en we mogen ze nu in het weiland zetten. Dat doe ik ook vaak met Odette, Paola & Belami. Ze komen nu gellukkig allemaal in de wei, ook Isaak & Floreth. Maar het is inderdaad een beetje een late actie om nu pas de dierenarts te laten komen. Eerst zij hij tegen mij dat ze alleen maar stijf liep, nou ik wist wel beter! Toen heb ik gezegt dat er naar gekeken moest worden door iemand die er verstand van had en kon zeggen wat het beste was. Het is jammer want als het er wat beter ging zou hij een hele mooie stal hebben. Want de faciliteiten die ze er hebben zijn niet mis en daar zouden een hoop mensen op af komen om hun paardje te stallen want de boxen zijn mooi en groot alleen moet er inidegeval wat vaker uitgemest worden. Dinsdag ga ik er weer heen, en ik mest niet eens uit omdat hij het zeg maar voor de paardje's. Ik doe altijd het hele stalblok daar en me vriendin die andere waar Annabel & Clyde staan. De nieuwe stallen worden wel goed bijgehouden. Ik weet dat het daar niet super aan toegaat maar ik vond alleen in dat andere forum dat die mensen niet ZO zwart gemaakt te hoeven worden. Ik weet dat hij heel erg nalatig is met uitmesten en dat soort zaken. Gelukkig laat hij nu de dierenarts wel sneller komen (soms op ons aandringen of advies). Maar nu open ik weer een ander onderwerp dus ik laat het hierbij.

Groetje's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:10

Paard stond vol in training voor de L2 toen ze kreupel werd, geloof vooral dat er een DA is geweest en dat ze beweging nodig heeft meisje. Geloof je ook in sprookjes?

Dit heeft verder met zwart maken niets te maken, enkel met een persoon die zeer ongeschikt is om paarden te houden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:53

Liek_ schreef:
Paard stond vol in training voor de L2 toen ze kreupel werd, geloof vooral dat er een DA is geweest en dat ze beweging nodig heeft meisje. Geloof je ook in sprookjes?

Dit heeft verder met zwart maken niets te maken, enkel met een persoon die zeer ongeschikt is om paarden te houden.

Dat zwart-maak verhaal ging over iets anders. De DA is wel degelijk geweest, ben vandaag weer gegaan en de hoefsmid is ook geweest. Odette haar hoeven zijn gekapt en onder haar voorhoefje's heeft ze hoefijzers. Maar ook andere paarden zijn gedaan op stal want ik rij nu op Vivaldo en zijn hoeven zijn ook bekapt, dus zo zie je maar weer. Ik heb de hoefsmid niet laten komen, dat heeft of Gijs gedaan of Riekje van stal. Dus ik lieg niet dat ik barst. Ik kom elke dag op stal, jij ook? Aan je reactie te lezen dus niet. En de dierenarts zei inderdaad dat ze beweging nodig heeft omdat ze ook een tijd heeft stil gestaan en dan word het er niet beter op, met haar mooie bekapte hoefje's loopt ze alweer een stukje beter. We wandelen elke dag met haar een half-uurtje, en er is al iets verbetering te zien. Iemand die ik ken was er bij toen de dierenarts kan, dus je zegt dat zij liegt? Nou ik denk het niet. En de dierenarts heeft ook gezegt dat er wat aan haar hoeven moet gebeuren, dat is gebeurt! Nu moet ze beweging hebben, maar ze loopt al beter.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:05

vind je het niet vreemd\dat de hoefsmid de 22e is geweest en vandaag weer? dat is 4 dagen geleden....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:01

Nee, de hoefsmid is 1x geweest, maar ik moet het schijnbaar 10x zeggen tot het doordringt tot sommigen... niks vreemds aan.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 26-08-08 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:04

KellyZ schreef:
Nee de 22ste is hij geweest, maar ik moet het schijnbaar 10x zeggen tot het doordringt.

pardon?!?! kan dat niet iets netter, ik praat toch ook normaal tegen jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:06

KellyZ schreef:
Nee, de hoefsmid is 1x geweest, maar ik moet het schijnbaar 10x zeggen tot het doordringt tot sommigen... niks vreemds aan.

Ach wij moeten blijkbaar 100x tegen je zeggen dat 't daar geen zuivere koffie is en nóg dringt 't niet door. Dus eigenlijk heb je nog mazzel Knipoog

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:39

Ik laat de paardje's daar toch niet zomaar stikken, of het er nou slecht of goed is. Al helemaal niet als het ergens slecht is, en waarmee moet ik mazzel hebben?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:41

suuzepuus schreef:
KellyZ schreef:
Nee de 22ste is hij geweest, maar ik moet het schijnbaar 10x zeggen tot het doordringt.

pardon?!?! kan dat niet iets netter, ik praat toch ook normaal tegen jou?

Nee ik bedoelde het in zijn algemeenheid. Sorry als het kattig overkwam zo bedoelde ik het niet maar word soms een beetje geiriiteerd.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:44

Ik hadhem kort daarna ook verandert.. Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:12

Ik geloof toch dat er nu verbeteringen zijn gekomen hoor als ik het zo hoor van KellyZ. Ik ga morgen met een vriendin die daar nog rijdt mee om bij mijn ex-verzorgponytje te kijken dus ik ben benieuwd hoe ze er bij staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:23

KellyZ schreef:
Liek_ schreef:

Dat zwart-maak verhaal ging over iets anders. De DA is wel degelijk geweest, ben vandaag weer gegaan en de hoefsmid is ook geweest. Odette haar hoeven zijn gekapt en onder haar voorhoefje's heeft ze hoefijzers. Maar ook andere paarden zijn gedaan op stal want ik rij nu op Vivaldo en zijn hoeven zijn ook bekapt, dus zo zie je maar weer. Ik heb de hoefsmid niet laten komen, dat heeft of Gijs gedaan of Riekje van stal. Dus ik lieg niet dat ik barst. Ik kom elke dag op stal, jij ook? Aan je reactie te lezen dus niet. En de dierenarts zei inderdaad dat ze beweging nodig heeft omdat ze ook een tijd heeft stil gestaan en dan word het er niet beter op, met haar mooie bekapte hoefje's loopt ze alweer een stukje beter. We wandelen elke dag met haar een half-uurtje, en er is al iets verbetering te zien. Iemand die ik ken was er bij toen de dierenarts kan, dus je zegt dat zij liegt? Nou ik denk het niet. En de dierenarts heeft ook gezegt dat er wat aan haar hoeven moet gebeuren, dat is gebeurt! Nu moet ze beweging hebben, maar ze loopt al beter.

Ik zeg nergens dat je liegt, ik vraag aan je of je in sprookjes gelooft! Want ik wil graag van jou horen hoe een dierenarts als remedie tegen kreupelheid kan zeggen dat het paard beweging nodig heeft, terwijl het paard kreupel is geraakt toen hij vol in training stond. Dat betekent dus dat de kreupelheid een dieperliggende oorzaak heeft en dat beweging dus geen oplossing is..Om tot die conclusie te komen hoef ik overigens niet op een stal te komen, is alleen maar 1+1 optellen Lachen

Dat de DA als algemeen advies beweging geeft vind ik ook niet raar, komen de paarden er nog steeds met mazzel tien minuten per dag uit? Net als de veulens, de jaarlingen en de tweejarigen?

Overigens siert het je dat je Vivaldo nu rijdt, die is er gelukkig veel beter aan toe Lips are sealed

Ik hou me verder wel uit dit topic, het wordt echt moddergooien zo en dat ben jij noch die stal waard Doei, doei

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:36

Ik heb het idee dat je niet helemaal thuis bent in de benamingen van bepaalde dingen. Raar want aan het begin schrijf je dat je al "behoorlijk wat ervaring" hebt met paarden. Als ik je teksten en je verbeteringen en correcties hiervan goed lees dan denk ik niet dat je "omgekrulde hoeven" bedoelt. Ik denk dat het gewoon brokkelende randjes zijn.

Ook niet goed natuurlijk, maar lang niet zo ernstig en dramatisch als omgekrulde hoeven.

En die tang op dat plaatje is idd niet voor paarden hoeven, maar voor evenhoevige dieren zoals koeien, schapen, geiten enz.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:16

AAN LIEK. Nou wat zijn we weer aardig hoor, ik ben volgens jou niks waard? De paarden gaan s'ochtends een uur de wei in. Allemaal, ook de gepensioeneerde paarden. Soms gaan ze laat in de middag ook nog. Vivaldo loopt gewoon goed, verder niks mee aan de hand en die word bijna iedere dag bereden. Hou je mond over mij, je kent me amper! Loop dan ook niet te zeggen dat ik en die stal niks waard zijn. Ben net zoveel waard als ieder ander mens/wezen net als jij! Over aardig doen gesproken, kunnen we het een beetje gezellig houden hier? Schijnbaar niet dus. Ik word niet snel kwaad maar als je gaat lopen zeggen dat iemand niks waard is! Jij wel wouw je zeggen? Je bent net zoveel waard als ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:21

Begrijpend lezen is ook een vak Lachen Noch jij noch die stal is het waard om modder te gooien, dat jij het dan anders opvat is niet mijn probleem!