West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: Paard wandelt als zatlap...neurologisch...wie herkent dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:04

Meid, ik hoop het beste voor jou en het paard. Mijn paardje is vorig jaar ook op een wonderbaarlijke manier genezen, de wonderen zijn de wereld niet uit. Ik hoop dat dat voor jullie ook geldt!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:12

De nacht was lang...gisterenavond nog begonnen met bach rescue druppels op zijn huid...vanaf deze morgen elke 15 min-30 min op aanraden van een therapeut.

Weinig geslapen, elke keer weer buiten kijken of ie nog rechtstond of plat lag, zich verplaatste ....
Het was trouwens een verschrikkelijke nacht met vreselijke stormen...
Ik had zo'n medelijden met hem...Gelukkig heeft hij zich verplaatst en is achter de muur van de stal gaan liggen om tegen de wind beschermd te zijn.
In tegenstelling tot andere dagen lag hij nog neer toen ik om 6u20 buitenging....Om 7u10 was ie gelukkig opgestaan en zijn stal binnengewandeld in afwachting van zijn ontbijt dat hij natuurlijk direct kreeg Haha!
Elke 12 uur moet hij TRILETROPIN en elke 24 uur PREDNISOLONA...

Het worden bange momenten...zodra hij neerligt en zelf niet meer op kan staan of als hij een aanval krijgt (zoals een epileptische aanval bijvb) dan is het voorbij...of wanneer zijn ziekte verder in slechte zin evolueert...oogleden gaan hangen, onderlip hangt, slaaptoestand, staart hangt doelloos...Dan komt de vervangende DA om hem in te slapen...

Ondertussen mogen jullie allemaal meeduimen opdat hij erdoor komt...

Uiteraard laat ik hem de komende tijd geen seconde alleen...er moest maar eens iets gebeuren als ik er niet ben...dat zou ik mezelf niet kunnen vergeven...

t Allerbelangrijkste nieuws momenteel is dat hij niet verder achteruit uit gegaan...e
Echt hopen durven we niet...gewoon doen wat we kunnen en alles geven

De 2 kerels vanmorgen...
Afbeelding

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 07:23

Een vraagje aan jullie... hoever kan een paard zijn achterbenen in één richting draaien ?

Dus ...een paard staat normaal met zijn 4 poten in één richting zoals op de foto hierboven...beeld je nu in dat die achterhoeven niet in dezelfde richting als de voorpoten wijzen maar naar links gedraaid zijn...Tot hoeveel graden kan dat ?

Ik had het tot vanmorgen nog nooit gezien dat een paard dat kon en dacht dat zoiets onmogelijk was...als de voorpoten naar 12 uur wijzen dan wezen de achterhoeven naar 10 uur...heel beangstigend...gelukkig zette hij ze zelf na een 20 seconden terug alle in dezelfde richting...

Maar ik vrees dat dit weer een teken is van de verdere evolutie van de ziekte... Huilen

Wie heeft info hierover ?

Dank bij voorbaat

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 07:33

Zoals jij het beschrijft lijkt het of hij z'n voorhand gedraaid heeft en z'n achterhand niet direct mee heeft genomen. Normaal gaan de achterbenen als in een soort reflex mee met de voorbenen, maar als de communicatie verstoord is in het lichaam, kun je zoiets krijgen. Ben geen DA, maar zo klinkt het.
Heel veel sterkte met hem.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:45

sanie22 schreef:
Zoals jij het beschrijft lijkt het of hij z'n voorhand gedraaid heeft en z'n achterhand niet direct mee heeft genomen. Normaal gaan de achterbenen als in een soort reflex mee met de voorbenen, maar als de communicatie verstoord is in het lichaam, kun je zoiets krijgen. Ben geen DA, maar zo klinkt het.

ja idd,
mijn pony doet dat ook.
ze heeft waarsch een lichte vorm van ataxie, als ze omdraait laat ze 1 achterhoef (binnenachterbeen) heel lang gewoon zo staan als hij stond,
ze krijgt het voor elkaar dat zegmaar haar achterhoef op 3 uur staat ten opzichte van de rest op 12 uur.
het is wel altijd naar binnen gedraid volgens mij, bedoel jij nou naar buiten gedraaid?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:03

Marigold schreef:
sanie22 schreef:

ja idd,
mijn pony doet dat ook.
ze heeft waarsch een lichte vorm van ataxie, als ze omdraait laat ze 1 achterhoef (binnenachterbeen) heel lang gewoon zo staan als hij stond,
ze krijgt het voor elkaar dat zegmaar haar achterhoef op 3 uur staat ten opzichte van de rest op 12 uur.
het is wel altijd naar binnen gedraid volgens mij, bedoel jij nou naar buiten gedraaid?

Ja om dat hij het niet met één voet deed maar met de 2 achteraan...die wezen dus beiden naar links...
Daarnet deed hij het enkel met de rechterachtervoet die dus naar binnen wees

Ondertussen heb ik wederom uren zitten neuzen op internet en ik heb een amarikaanse arts gevonden met een doelgerichte behandeling.Ik heb hem net aangeschreven en wacht op zijn aanbevelingen. De apotheker heeft alleszins de medicijnen al binnen, dus...met een beetje geluk....

En nu, nu is het weeral tijd voor zijn druppeltjes...die geef ik nu elk uur...dan kan ik sebiet ook ineens effe rusten.. Knipoog .

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:27

Zo, laat ik even proberen te recapituleren... Knipoog

Ik weet niet waar te beginnen, ben nog zo moe…

Enfin, dus donderdag had de DA gezegd dat hij Negro dit niet zag overleven… Verdrietig

Zij die me kennen, zeggen gegarandeerd dat ik vrij negatief ingesteld ben, wat ook wel wat waar is behalve als het over mijn dieren gaat (of zelfs andere dieren).
Daar geef ik NIET op en vecht door…tot het einde

Alsdus ben ik niet bij de pakken blijven zitten omdat de DA mij iets zegt…

Nee, ik ben op internet beginnen lezen en zoeken en nog eens lezen en nog zoeken, telkens als ik Negro even alleen liet zat ik op internet…te zoeken naar alle mogelijke artikelen over de ziekte onder alle mogelijke titels…West-Nile virus, west-nile virus signs of evolution in horses, dying of west-nile virus, west-nile virus dying horses, etc etc…
Uiteindelijk ben ik met de laatste verwijzing op een artikel gebotst van een Amerikaanse MD, die als enige een andere therapie voorstelde…
Dus dan ben ik die medicijnen gaan uitpluizen, naar de apotheek gereden om te kijken of ze iets gelijksaardigs hadden en de medische fiche opgevraagd.

Terug thuis alles geanalyseerd, mijn ex opgebeld, vervangende DA opgebeld (voicemail) en dan de Amerikaanse arts aangeschreven per email…met alle details over Negro.

2 uur later had ik antwoord van de Amerikaanse arts…met die gegevens wederom contact opgenomen met ex en van wacht zijnde DA …die kon niets antwoorden want hij had geen enkele ervaring met het medicijn…hij kende het zelfs niet…

Ik heb hem alle info doorgemaild en ben vertrokken naar de apotheek om het middel te gaan kopen…heb de 2 dozen die ze hadden gekocht en nieuwe besteld voor maandag.

Terug thuis telefoontje van de DA….Komt die plots met een vreemd verhaal…Nou was het toch niet zeker dat Negro wel West-Nile virus had… PARDON ??????????????????
Ik was verstomd…Onze DA zei wel degelijk west-nile en gaf ons de documenten mee die daarover handelen.
Nu zei de andere….nee t is niet zeker…we weten enkel dat hij een zware encefalitis heeft maar we kunnen niet testen of het West-Nile is, het kan ook de Venezolaanse variant zijn of nog een derde (naam vergeten)…
Maar omdat hij alle verschijnselen van West-Nile heeft, gaan we ervan uit dat dat het is”…

Hij kon me niet adviseren over het nieuwe medicijn dus zei ik hem dat ik het toch zou proberen…”tja zei hij, als het mijn paard was, zou ik dat ook doen, anders sterft hij toch”…

Aldus heb ik de Amerikaanse MD terug aangeschreven met de nieuwe info evenals de volledige bloeduitslag doorgemaild.

Een uurtje later zijn bevindingen en om 19u30 zijn we met de eerste dosis van 1000 mg van start gegaan…

Vanmorgen kreeg hij 500 mg en vanavond terug 500 mg…is hij morgen niet beter dan wordt de dosis verhoogd. De Amerikaanse arts wil constant op de hoogte gehouden worden van de evolutie. Zijn therapie is immers nog niet erkend en wil ervaring opdoen…

De andere medicijnen die hij kreeg mogen verder gegeven worden zei hij omdat ze niet met elkaar interfereren.
Bovendien behandel ik hem nog 20x per dag met rescue. Dus elk uur zowat en tussen 00u en 6 u 30 om de 2-3 uur.

En Negro …hij is in mijn ogen…zeker niet slechter als gisteren…hij stapt beter, hij is zelfzekerder en rustig (daar werkt de rescue goed op).
Maar in plaats van zijn achterbenen altijd dicht te zetten zoals hij altijd deed de laatste dagen zet hij ze nu veel verder uit elkaar…En zijn onderlip bibbert de quasi de hele tijd…dat had hij donderdag nog niet…

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik hou vol en blijf hem elk uur verder behandelen…zolang het moet en zolang ik het volhou…

Ik ben al blij dat hij vannacht even is gaan liggen om te slapen (ik heb hem dan ook met rust gelaten en geen druppels gaan geven) en zelf terug recht is gekomen…dat is belangrijk…
Van zodra hij gaat liggen en niet meer recht kan weten we dat we strijd aan het verliezen zijn…
Het enige wat we wel zorgen maakt is dat zijn buik ontzettend dik staat…dit was donderdag niet…nochtans plast hij enorm veel (normaal met prednisolona)…

En Negro…die geniet wel een beetje…van alle aandacht die hij van me krijgt…constant bezoekjes, een massage, een strelinkje, wat druppeltjes,….

Tja wordt vervolgd Haha!

PS. 1. Bedankt voor de PB Ras
PS 2. Hoe kan ik de titel van dit topic veranderen ?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:38

Wat erg meis, zo ineens allemaal ook.
Heel veel sterkt en ik duim voor je dat je vriendje er weer helemaal bovenop komt!
Liefs

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:00

Heel veel sterkte met de verzorging voor Negro. Super dat je alles voor hem doet om hem beter te willen maken.Hij boft maar met zo'n baasje. ( ook al is het voor jou en vele met je vanzelfsprekend)

Ik kan niet anders dan duimen dat al je goede zorgen voor hem zijn vruchten af zal werpen.

Heel veel geluk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:05

Respect voor wat je voor dit paardje doet!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:10

Jeetje, wat een ellende! Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen. De titel van het topic kun je veranderen door even een pb'tje aan een mod te sturen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:39

stipje ik vind dit wel interesant zie je al verbetering met de nieuwe therapie ?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:53

InekeH87 schreef:
stipje ik vind dit wel interesant zie je al verbetering met de nieuwe therapie ?

Tja wat zal ik zeggen...elke dag zie ik verbetering in zijn hoofd....hij wordt alerter...lijkt steeds meer op de Negro die we kennen "voor eten doe ik alles en ruk het uit je handen Haha! ", hij stapt sneller, hij hinnikt weer als hij zin heeft in wat eten Vork

Dus "ja" enerzijds is hij beter...

Anderzijds heeft de achterhand toch serieuse problemen...valt het mij vandaag meer op omdat hij sneller stapt en dus duidelijker waggelt ?

Geen idee... Bloos

Met de Amerikaanse arts gemaild daarnet...ik stelde voor de dosis met 10% te verhogen ingeval we fout zitten met zijn gewicht (geschat op 500 kg).
De arts wou dat ik de dosis verdubbelde...van 1000mg per dag naar 2000 mg...

Mijn ex zit Negro s morgens en s avonds heel even en heeft dus een andere blik op Negro dan ik die er de hele dag rondhangt.
Hij vindt dat Negro beter is...aldus zijn we tot een akkoord gekomen om de dosis te verhogen tot 1400 mg en verder af te wachten...

Op het PB verzoek, hier het behandelingsoverzicht van Negro:

Elke ochtend
*20 mg TRIMETROPRIN SULFAMETOXAZOL: poeder verspreid over zijn korrels
*PREDNISOLONA: poeder verspreid over zijn korrels: geef ik 30 minuten later
*700 mg COZAAR: tabletten in een halve appel: geef ik 1 uur later

Elke avond:
*20 mg TRIMETROPRIN SULFAMETOXAZOL
*700 mg COZAAR

Hele dag:
*RESCUE REMEDY van Bach:
1 e dag om de 15 minuten,
na 20 uur om de 30 minuten,
na 48 uur om het uur.
Nu zitten we dus op een schema van 1x per uur en s nachts om de 2-3 uur:
druppels worden hetzij op een klein stukje hard brood gedaan, hetzij op zijn huid gedaan vanaf zijn hoofd tot aan zijn staart, steeds op een andere plek: de eerste dag bleven de druppels gewoon op zijn huid staan, nu vloeien ze direct in de huid binnen

We doen voort !

Alle tips en adviezen voor de neurologische problemen zijn welkom !
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een paardenostheopaat die Negro wil komen behandelen !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:17

Petje af voor je (zou het ook doen hoor Lachen ) maar ik hoop dat geen nieuws goed nieuws is ? Hoe gaat het met Negro vandaag ?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:31

Mist schreef:
Petje af voor je (zou het ook doen hoor Lachen ) maar ik hoop dat geen nieuws goed nieuws is ? Hoe gaat het met Negro vandaag ?

Geen verbetering, dosis verdubbeld in samenspraak met de amerikaanse arts Huilen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:49

Ik duim voor je dat het met de hogere dosis wel beter gaat.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:00

Ik duim mee voor jullie!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:54

Ik hoop zo dat het allemaal goed gaat komen!
Het paard treft het maar om onder jouw zorgen te vallen!

Sterkte!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:06

Ow, wat kan ik kwaad worden als ik een superlang bericht plaats en dat verdwijnt voor het geplaatst is (en ik natuurlijk vergeten ben het veiligheidshalve te copiëren Haha! )...Ow zo....
Straks dan maar opnieuw...geen nieuws trouwens waarop jullie zitten te wachten....

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:35

Negro, Negro, Negro...wat kan ik vertellen...

Dat ik me vanmorgen beestig slecht heb gevoeld toen ik je zag buitenwandelen.... Verdrietig (zodat we alles konden kuisen met de tractor)

Negro...gaat niet vooruit...eerlijk gezegd weer wat achteruit... enkele keren door zijn linkerachtervoet gezakt, wou er daarna ook niet op steunen, waggelde weer meer...Hij liep de laatste 3 dagen beter dan vandaag.

Zijn uitloopruimte in ingeperkt:

Afbeelding

Ook even enkel de betonnen oppervlakte afgeschermd maar daar heeft ie niets aan omdat hij liever op aarde gaat plassen...

Ik heb de Amerikaanse arts net aangeschreven en gemeld dat we niet kunnen ingaan op zijn nieuw advies door de dosis COZAAR weer opnieuw te verdubbelen...
Het is mijn gevoel dat spreekt....er bestaat geen enkel case-info over zulke dosissen en Negro reageert niet speciaal...
Zijn dosis is al het dubbele van het normale toegelatene...
Genoeg is genoeg...

Vandaag heeft hij geen prednisolona gekregen...vanaf nu enkel nog om de 48 u zoals voorgeschreven door de DA
We hebben enkel nog TRIMETROPRIN SULFAMETOXAZOL voor morgen, dan is de weekbehandeling voorbij...ik moet de DA spreken om te weten hoe het verder moet...

Ik wil jullie bedanken voor jullie steun...
Ik wil jullie bedanken voor al die pb'tjes, advies, steun, hulp Knipoog
Ik dank ook S. Alen van Icreo voor het doorsturen van mijn oproep voor een paardenosteopaat... verschillende hebben me de afgelopen 2 dagen gebeld en gemaild waarvoor dank...ik ben ervan overtuigd dat ik weldra één van hen hier mag ontvangen.
Hopelijk redt Negro het tot dan...

Tijd voor zijn druppeltjes...dus ik ga maar weer eens tot bij hem Ach gut een beetje knuffelen hé met mijn kerels
Laatst bijgewerkt door Chikiboy op 20-08-08 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:38

Ik duim hard ! knuffel voor Negro van mij !

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:19

hey

ik zag al dat je met icreo geschreven had
ik geloof best dat er daar een tussen zit die over wil komen.

verder wil ik je alle sterkte van de wereld toe wensen
en let ook een beetje op jezelf dat je dalijk zelf niet helemaal in de kreukels ligt van het weininge slapen. Ach gut

het is verder natuurlijk vreselijk waardeloos dat hier geen medicijn voor is wat echt werkt. Verdrietig

sterkte heel veel sterkte Ach gut Vriendjes zijn?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:40

Wat ontzettend heftig. En jemig wat doe je ontzettend je best voor Negro. Ik zou hetzelfde doen hoor voor mijn dier maar niet iedereen heeft zoveel voor zijn dieren over. Fantastisch trouwens dat je zo snel hulp krijgt van die amerikaanse arts. Lang leve internet! Ik ga heel erg hard hopen dat al je moeite en liefde beloond gaat worden! Heel veel sterkte met Negro.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:16

Ik zou persoonlijk eerst informeren wat het doel is om de Cozaar te verhogen. In de lijst van medicatie die jullie geven is dit echt een hele specifieke. Het kan misschien zijn dat het door de prednisolon wat minder effectief lijkt. Immers prednisolon legt bijna alle processen stil. Zoals ik nu de situatie lees hebben jullie weinig te verliezen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:18

RandyOrton25 schreef:
hey

ik zag al dat je met icreo geschreven had
ik geloof best dat er daar een tussen zit die over wil komen.

(

Wat bedoel je juist ?
Ervaring met hen ?