mijn paard heeft opgezwollen achterbenen???????????????????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Re: mijn paard heeft opgezwollen achterbenen???????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:53

Ik zou het wel goed in de gaten houden. Dikke benen en wondjes, dan ga ik denken aan Einschuss (hopelijk goed geschreven). Zo als ik het hoor heb jij niet veel ervaring. Ik zou toch ook al is het maar mok er een DA bijhalen. Die kan je beter adviseren en oordelen wat het nu exact is...

mar_paco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:05

xxmyrtheexx schreef:
ik heb net nog even goed gekeken toen ze uit de wei kwam.. (ze heeft in de wei bandages omgehad) ik heb haar ook even gelongeert en daarna de benen afgespoten. Toen ik goed keek zag ik dat ze korstjes onder het kootgewricht had zitten. We vermoeden dat het mok is. We hebben nog speciale mokzalf staan (heeft mijn moeder meegenomen van haar werk. Ze is dierenarts assistente geweest. nu niet meer) ik heb het daarmee behandeld en de bandages nat gemaakt met koud water zodat de zwelling een beetje afneemt. Iemand verder nog tips wat ik er tegen kan doen?

Het kan b.v. fytofotodermatitis[b], [b]fototoxiciteit of fotosensibiliteit zijn.

Mijn verzorgpaard staat op het weiland en die heeft een "verbrande" neus (zijn neus is wit) en op zijn witte achterbeen zitten een paar kale plekjes enz. en zijn been is ook opgezwollen bij zijn koot.
Wij vermoeden dat het een van de drie dingen is die ik heb opgenoemd.

mar_paco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:08

heeft jou paard witte benen? want bij die dingen die ik heb opgenoemd krijgen ze een soort 'brandwonden'op de witte plekken en de witte plekken zwellen ook op.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:28

mar_paco schreef:
Het kan b.v. fytofotodermatitis, fototoxiciteit of fotosensibiliteit zijn.

Mijn verzorgpaard staat op het weiland en die heeft een "verbrande" neus (zijn neus is wit) en op zijn witte achterbeen zitten een paar kale plekjes enz. en zijn been is ook opgezwollen bij zijn koot.
Wij vermoeden dat het een van de drie dingen is die ik heb opgenoemd.

Ik denk dat je dit soort diagnoses aan een dierenarts moet overlaten.. Er word de laatste dagen door bokkers al snel naar deze oorzaken gewezen.

Bij mij op stal is er een paard waarbij mok naar binnen is geslagen. Hij staat nu ook met dikke benen en heeft er antibiotica voor gekregen, hij knap er nu snel van op.

Ik zou even kijken of je het paard kunt laten staan zonder bandages, wassen met betadinescrub, sudocreme erop en kijken hoe dat gaat ( als je perse wilt afwachten ) En anders kan je voor de zekerheid alsnog de DA laten komen als het niet gaat.

Als jouw dierenarts zegt dat je het kunt afwachten, dan zou ik eht een paar dagen aankijken Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:36

Kaka schreef:
Als een paard wat ik wil kopen altijd met bandages omstaat, zou ik graag willen weten waarom en het zou voor mij bij voorbaat al een reden zijn om m niet te kopen. Als dat noodzakelijk is, is er iets goed mis in die pootjes.

TS: als het mok is: maak je niet te druk om die zwelling. Zorg dat de benen zo droog mogelijk blijven. Dus niet in een vieze stal zetten, bij voorkeur in een droge paddock o.i.d. Niet afspuiten, alleen zachtjes (heel zachtjes) schoonborstelen.

Klopt zou hem ook hebben laten staan en anders wil ik GRAAAG de reden weten.

Verder kan ijzers eraf wel een reactie geven en idd wel dikke benen de stand wordt v aak iets anders en dit zet alles een beetje onder druk.
Ik zou de mok even behandelen met Betadine schampoo goed schoonmaken en korstjes eraf krabben. Dan gaan stappen op het harde en kijken na 10 minuten of het minder is.

Als de dikke gaat oplopen naar boven zou ik me zorgen maken, op dit moment niet er zijn teveel veranderingen geweest waardoor dit een gevolg is. Lekker stappen op het harde (3/4x perdag) en dan even bekijken.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 16:19

hej,,

het zijn waarschijnlijk stalbenen geweest. Nu we elke keer weer de bandages omdoen en genoeg beweging geven gaat het goed en de zwelling is al bijna helemaal weg.

Groetjes,,

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:22

Fijn dat ze niet meer zo dik zijn maar ben absoluut geen voorstander van bandages.
Weet je hoe warm het eronder word wanneer de temperaturen weer hoog oplopen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:27

Zou ook zeker geen bandages meer omdoen als ik jou was dat heeft blijkbaar al genoeg schade aangericht.
Bij een 19 jarig paard is het ook helemaal niet vreemd als ze wat stalbenen hebben hoor als ze er geen last van hebben zou ik het gewoon lekker zo laten.
Veel bewegen en afspuiten.