Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
xxmyrtheexx schreef:ik heb net nog even goed gekeken toen ze uit de wei kwam.. (ze heeft in de wei bandages omgehad) ik heb haar ook even gelongeert en daarna de benen afgespoten. Toen ik goed keek zag ik dat ze korstjes onder het kootgewricht had zitten. We vermoeden dat het mok is. We hebben nog speciale mokzalf staan (heeft mijn moeder meegenomen van haar werk. Ze is dierenarts assistente geweest. nu niet meer) ik heb het daarmee behandeld en de bandages nat gemaakt met koud water zodat de zwelling een beetje afneemt. Iemand verder nog tips wat ik er tegen kan doen?
mar_paco schreef:Het kan b.v. fytofotodermatitis, fototoxiciteit of fotosensibiliteit zijn.
Mijn verzorgpaard staat op het weiland en die heeft een "verbrande" neus (zijn neus is wit) en op zijn witte achterbeen zitten een paar kale plekjes enz. en zijn been is ook opgezwollen bij zijn koot.
Wij vermoeden dat het een van de drie dingen is die ik heb opgenoemd.
Kaka schreef:Als een paard wat ik wil kopen altijd met bandages omstaat, zou ik graag willen weten waarom en het zou voor mij bij voorbaat al een reden zijn om m niet te kopen. Als dat noodzakelijk is, is er iets goed mis in die pootjes.
TS: als het mok is: maak je niet te druk om die zwelling. Zorg dat de benen zo droog mogelijk blijven. Dus niet in een vieze stal zetten, bij voorkeur in een droge paddock o.i.d. Niet afspuiten, alleen zachtjes (heel zachtjes) schoonborstelen.