Heb jij je paard bij aankoop laten keuren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Heb jij je paard bij aankoop laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:20

Nee, ik wist vantevoren al dat ze niet goedgekeurd zou worden, en ondanks dat wilde ik haar graag hebben.. Lachen heb haar wel later laten nakijken door de dierenarts, maar dus niet uitgebreid klinisch/rontgenologisch gekeurd.

Een volgend paard zal ik altijd in ieder geval klinisch laten keuren, rontgenologisch afhankelijk van de situatie.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:19

Ja klinisch en rontgologisch..
Klinisch sowiezo, en rontgologisch omdat je vanaf een bepaald bedrag (4500 of 5000) je paard rontgologisch moet laten keuren ivm de verzekering.
Bovendien is het fijn te weten dat je paard geen vervelende dingen met zich meedraagt, zoals OCD of artrose oid..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:22

Ja. Voordat ik mijn (inmiddels ex)paard kocht heb ik 3 anderen laten keuren. Werden alle 3 afgekeurd. Bij een Gribaldi zijn ze na 1 been al gestopt, want dat ene been was al helemaal foute boel. En aangezien ik die keuring (doe ik nooit meer) zelf moest betalen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:28

Ja helemaal rondop, klin. en ront. voor de verzekering.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:51

Ik heb mijn paard klinisch laten keuren. Ik wilde haar laten keuring voor de verzekering. Helaas werd ze afgekeurd, maar goed, toen heb ik haar toch gekocht. Overigens heb ik het afgekeurde voorbeen (afgekeurd op buigproef en kleine volte) laten onderzoeken een jaar later, buigproeven volte en rontgenfotos, en was er niet veel aan de hand.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:53

ja, klinisch en rontgonologisch. maar het zegt niets, ik was naar een goede kliniek geweest en daar waren ze er niet achter gekomen dat mijn paard hanentred heeft en een luchtzuiger is.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:57

Nee. Ik kende het paard en de eigenaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:00

LizMD schreef:

Dat geeft natuurlijk geen enkele garantie....

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:07

LizMD schreef:

Ik kende de eigenaar en het paard ook, maar je begint wel aan iets waar je nog láng aan vast zit (als het goed is..) Het zou vervelend zijn als blijkt dat je een paard koopt wat helemaal niet goed is aan de benen, hoge da kosten en noem maar op, terwijl je eigenlijk een paard koopt om samen te genieten Knipoog

Het was bij mij zelfs zo, dat als mijn paard klinisch niet door de keuring zou komen, hij het paard niet eens aan mij wílde verkopen, al zou ik het zelf dan nog graag willen...
Gelukkig was dat niet het geval Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:29

Jep.

De oude eigenaar wilde er eigenlijk niet aan, maar het was voor mij een voorwaarde. Door hun arts laten keuren, en amil het raport gefaxt dezelfde avond.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:31

Jep, klinisch en rontgenologisch.
Moest ook voor de verzekering, maar zou zowiesow nooit een paard kopen zonder dat ie goedgekeurd is..

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 00:20

allebei..
ik zou niet snappen waarom je dat nie zou doen!
ik wil voor alles zeker zijn..
ik zou nooit een paard kopen dat niet goedgekeurd is..

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 05:14

Mijn eerste paard heb ik alleen klinisch laten keuren. Omdat de prijs er niet naar was om ook röntgenplogisch te laten keuren.
Maar mijn paardje wat ik nu heb, heb ik wel klinisch en röntgenologisch laten keuren. Ze was toen 2,5 jaar en niet alles lukte met het klinische gedeelte zoals de buigproef daar was ze nog te fris voor. Maar wel op de harde en zachte volte laten lopen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:53

Bij 3 paarden klinisch laten keuren, en waren alle 3 binnen een jaar niet goed aan de benen, 2 zijn er ingeslapen en 1 is nu een fokmerrie.
Vorig jaar een veulen gekocht en pas een 2 jarige, en niet laten keuren allebij. Een klinische keuring heeft voor mij weinig waarde

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:59

Heb mijn paard toen alleen maar klinisch laten keuren, toen ik hem verkocht heb er wel foto's bij laten maken.

Als ik nu nog eens een paard kocht, zou ik alleen volledig gekeurd willen kopen.
Kom vaker op een handelsstal die veel jonge paarden op stal krijgen. Je wilt niet weten hoeveel van die jonge dieren een bemerking krijgen of gewoon afgekeurd worden op de foto's. Daar schrik je best wel van.

Ik zou dus altijd helemaal laten keuren (vooral bij de prijzen die je vandaag betaald voor een beetje leuk paard.)

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:49

Mijn schoonvader is pas nog in de kliniek geweest om een jong paard op de foto te laten zetten dat ie wil verkopen. De DA daar zegt gewoon heel eerlijk: 90 % van de paarden mankeerd wel iets op de foto, 10 % daarvan kun je afschrijven en de andere 80 % gaat waarschijnlijk nooit klachten krijgen... Het verschilt ook nog gewoon heel veel welke DA je hebt en wat zijn stokpaardje is of waar hij een hekel aan heeft. Dit hoorde ik ook van andere DA (mijn buurman is o.a. DA). En ik was pas nog op stal bij een internationaal bekende ruiter en amazone en die vertelden mij dat ze een paard nooit rontgenologisch laten keuren omdat ze dan nooit meer iets konden kopen omdat ze echt allemaal wel iets mankeren... Alleen niet iedere DA zegt dat....
Ik heb mijn leven lang al veel vaker paarden gehad die op de foto's niet helemaal goed waren maar klinisch wel en heb nog nooit problemen daar mee gehad. ( O ja, niet mijn huidige paarden dus, voor iemand dat denkt, want die zijn nu te koop Haha! ) Ga de echte toppaarden maar eens rontgenen, dan wil je echt niet weten wat daar tevoorschijn komt Clown . Ik ga liever af op hoe een paard klinisch is en op mijn eigen gezonde verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:52

Zanda en ryan klinisch...en dan zonder buigproef. Dat gaat niet bij een veulen.
Maar wel ff naar het hartje luisteren enzo.
Kawa ook r.logisch.

Mij hebben ze verteld dat de helft ongeveer afvalt op de foto, dat scheelt toch nog wel wat met 90% Lachen

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:56

Ligt er denk ik ook wel aan in welke kliniek je komt. De een is ook veel strenger en precieser dan de ander. En lang niet iedere DA kan even goed foto's maken. Dat schijnt ook nog eens een kunst apart te zijn. Heb daar de laatste tijd veel horrorstories over gehoord. Vieze lenzen b.v. waardoor een paard ineens een 4 op zijn straalbeen krijgt terwijl het 3 weken ervoor nog een 1 was....(wat ook zo was nadat de foto's voor de derde keer werden gemaakt...)
Nee, keuren is best belangrijk, maar foto's zijn echt niet alleen zaligmakend vind ik.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:57

Het ligt er wel aan wát ze op de foto zien Knipoog
Een miniscuul kleine OC wordt niet gezien als mankement, maar is wel wat op de foto Knipoog

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:58

Het lijkt me wel verstandig om in ieder geval klinisch te laten keuren. Je weet maar nooit en je hoopt met die keuring een stukje extra zekerheid te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:03

someren zei dat...in mijn ogen een strenge kliniek

dat zal het zijn patricia Ja

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:21

Ik vraag me dan af wat er met al die paarden gebeurd die afgekeurd worden op de foto's, of dat nu dan 90 of 50 % zijn, het zijn er in ieder geval heel veel...
Men wil tegenwoordig al niet eens meer een paard kopen dat b.v. een twee-tje op een foto heeft, en om dan over stalgebreken helemaal maar te zwijgen. Als ik dat ook zou hebben gedaan had ik nooit zo veel plezier van mijn twee voormalige toppers Zamora en Jumper gehad, en die had ik toch echt niet willen missen Bloos

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:52

Kendra schreef:
LizMD schreef:

Dat geeft natuurlijk geen enkele garantie....

Nee maar ik heb vertrouwen in de eigenaar, ze is over alles eerlijk geweest. (En ja, echt alles, daar durf ik m'n hand voor ih vuur te steken)

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:01

nee, heb mijn pony vorig jaar gekocht en niet laten keuren, ik voelde gewoon een hele goede klik, dat ik hem zelfs had gekocht als hij maar 3 benen had.
achteraf had het ook niet uitgemaakt, want hij heeft artrose en volgens mijn veearts hadden ze dat toen der tijd nog niet kunnen zien, ook niet op röngefoto's.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:04

mijn vorige paard (die kocht ik 13 jaar geleden) heb ik niet laten keuren...nooit problemen mee gehad, ze loopt nog steeds goed.
mijn jong paardje heb ik vorig jaar alleen klinisch laten keuren.