Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:34

hoe is het nu met je paard?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:43

[quote="geerke"]hoe is het nu met je paard?[/quote

Ben ook wel benieuwd...

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:38

Sorry voor de late reactie ben gister nadat we terug waren van de kliniek als een blok in slaap gevallen......3 nachten gemist omdat ik elke 2 uur naar mijn paardje ging om haar te laten lopen....
Maar goed bij deze een update:
Tsja nog steeds geen veranderingen..... Huilen
Ze staat nu aan het infuus dus ze is in ieder geval niet meer uitgedroogd. Haar ogen staan iets beter....Ze zijn weer wat levendig. Maar ze is nog steeds gewoon echt heel sloom. Logisch natuurlijk met al die pijnstillers, onderzoeken en de pijn, maar je ziet gewoon echt een heel groot verschil met haar normale karakter. Ze heeft in haar buik 3 krammen waar ze de punctie hebben gedaan. Ze is nog steeds vaak koliekerig. Gister ging ze liggen. Wil op staan en glijdt uit Huilen Schrok me rot.....Zag er zo zielig uit. Infuus losgetrokken dus dat moesten ze opnieuw vasthechten. Haar buik begint nu echt op te blazen. Ze heeft weer totaal geen mest laten vallen Huilen Zolang ze niet mest blijft ze zoiezo daar en wordt de kans op een operatie steeds groter.......Ze heeft wel een hapje hooi op....Maar dat is tenminste al iets want eten deed ze echt helemaal niet meer. Drinken doet ze nog steeds niet zelf....DA kwam gelijk naar ons toe en hij durft nog steeds niet te zeggen hoe of wat. Als ze zelf begint te mesten met zand erbij is er een kans dat ze het zelf op kan lossen, maar dan duurt het zeker nog wel een week of 4. Maar ze willen gewoon heel graag die riskante operatie vermijden....Zit nu weer te wachten op telefoon want om 9 uur onderzoeken ze alle paarden en daarna horen we meer.....We gaan zoiezo vanmiddag weer naar haar toe...
Moet wel zeggen dat we heel netjes behandeld worden in Someren. We hebben tot nu toe daar 3 verschillende DA's gehad. Die ook allemaal gelijk naar ons toe kwamen. Ook de verzorgers komen steeds meteen aanlopen. Wat dat betrefd is het daar wel super. En ik heb ik wel vertrouwen in de kliniek. We weten alleen dus nog steeds niks over haar overlevingskansen en onze angst wordt steeds groter...

Hoping for a miracle!!!
X Evelien

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:43

heel veel sterkte met je paardje, ik weet precies hoe je je voelt onze Aranka heeft zo ook in someren gestaan zo.
Het is echt een superkliniek ze doen alles eraan om je paardje erbovenop te krijgen.
Ik hoop dat jouw paardje net zoveel geluk mag hebben als de mijne.
dikke knuffel Ach gut

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:59

Heel veel sterkte met je paardje en ik hoop dat het tot een goede afloop komt..
Ik heb onlangs mijn shetje verloren aan de gevolgen van kolieken, daar heeft hij ook een week van afgezien. Hij kon ook niet mesten en zijn buik werd ook maar dikker door die verstopping.
Parafine olie had geholpen maar doordat de verstopping te lang had vastgezeten had hij een darminfectie opgelopen met daarbij een bloedvergiftiging en water op de longen..

Ik weet zelf niet of het zo verstandig is om té lang te wachten of je je paard laat opereren..
Bij mijn shet heeft het dus niet mogen baten, is vanzelf gestorven.
Da had dit ook zelf zo vlug niet verwacht.

Veel succes en hoop van harte dat je paardje snel weer beter is en het haalt, ik weet hoe rot je je nu voelt Ach gut

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:02

Ja ik wilde zoiezo vanmiddag als ze weer niet gemest heeft even gaan overleggen of het niet beter is toch voor de operatie te gaan. Maar er zitten zoveel risico's aan....Pff mijn hoofd wordt gek weet echt niet wat nou het beste is.....

Wat erg van je shet Huilen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:05

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:09

Jeetje wat een verhaal.........Sterkte in ieder geval nog.....
Mijn paardje krijgt trouwens wel lijnzaad in de kliniek.......En ontmoedigen doe je niet hoor..Ik weet heel goed wat de risico's zijn helaas Huilen Pff tis allemaal zo spannend Huilen

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:19

Ik duim voor je. veel sterkte.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:21

Ja bedankt, ik hoop voor jou en je paardje op een goede afloop, ik duim alvast voor jou Ach gut
Koliek is zo'n rotziekte die je helaas niet altijd in de hand hebt..

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:24

Ja weet het....Ze is trouwens 2 jaar geleden hoefbevangen geweest. Dus dat is nog een extra risico dat vastzit aan die opereratie in verband met het vrijkomen van gifstoffen....Zucht........
Bedankt voor jullie steun!

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:34

Als eerst sterkte, want dit is zeker heel moeilijk. Ze heeft nog niet zo veel gegeten he, de buik 'zwelt' op en ze mest niet. Er komen dus heleboel gassen vrij. Mijn tip, toch opereren voordat ze verder opzwelt en de darmwand het niet meer aankan. Want zodra de darmwand scheurt weet je dat heel snel. Dan is ze helaas niet meer te redden. Als ze vandaag nog niet gemest heeft (je ging toch weer langs) zou ik zeker die operatie overwegen.
Ik weet niet welk stadium van laminitis (hoefbevangenheid) heeft, maar er is natuurlijk een risico met al die medicijnen, narcose middelen en de operatie zelf dat er inderdaad toxines vrij komen wat voor jouw paard gevaarlijk is.
Ik zou gewoon heel goed met je Dierenarts overleggen, want die hebben wat meer ervaring dan de mensen hier op bokt.
Sterkte!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:42

Mijn paard is ook geopereerd aan koliek, weliswaar geen zandkoliek, maar aan een entrapment.
Ook mijn paard is er supergoed uit gekomen. Ben blij dat ik de operatie doorgezet heb!

Als de DA adviseert opereren: doen!
Natuurlijk zijn er zat horrorverhalen maar zoals je ook ziet in dit topic, ook genoeg succesverhalen.

Sterkte!

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:59

Waarom heb je je paard niet naar een paardenkliniek gebracht? Die mensen (paardenartsen & dierenartsen) zijn er constant bij en je hoeft er niet telkens een DA bij te brengen. Ik heb stage gelopen bij zo'n kliniek in schoonloo en daar was een shetlander met zandkoliek. Ik vroeg wat ze er allemaal mee dede- ook wat jij zegt met paraffine in een trechter door een slangetje naar de maag (ik moest helpen). Zag er echt heel zielig uit, die shetlander. Zijn poep leek ook hard, maar daar zat allemaal zand doorheen, want de poep viel helemaal uit elkaar. Die artsen zeiden dat deze pony het ook heelerg had en hij moest 2x per dag een paraffine-behandeling krijgen en zijn normale voer (wat hij soms ook niet opat). Zij hebben hem niet geopereerd en die pony gaat nu de goeie kant op. Met zandkoliek vind er ook een wormbesmetting plaats en zie je soms kleine rode wormpjes in de poep. Ik weet niet of jouw paard dat ook heeft? Waarom je paard veel pijn heeft komt doordat het zand heel zwaar is in de maag. Bij sommige paarden met zandkoliek zit er wel 75kg zand in de maag!
Je kan ook een laxerend middel gebruiken, maar dat heeft wel een risico dat de darm scheurt, omdat een darm die zoveel extra gewicht in zich draagt slecht te manipuleren is.
En Lijnzaadslobber en lijnolie kunnen ook preventief gegeven worden maar ook als nabehandeling om het geïrriteerde darmslijmvlies te beschermen.

Allemaal mogelijkheden om je paard te redden. Ik zou niet zo gauw aan een operatie denken, want de kans dat je paard dat red is zeer klein.

Wat deed je paard (en jij) in het begin?

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:03

We zijn zondag middag met mijn paard naar de kliniek geweest, maar toen mocht ze mee terug omdat ze stabiel was. Maandagnacht hebben we haar met spoed weer naar de kliniek gebracht en daar is ze nu nog steeds..............Parafine heeft ze al 3x 2 liter gehad via een neus sonde.......

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:08

okee, dan kan je nu verder niet zoveel doen.... alleen afwachten... veel succes verder dn! Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:09

Komt die parafine uit eindelijk ook in de darmen? Mijn paard had namelijk een behoorlijke reflux (inhoud van de darmen komt weer in de maag), hierdoor had het parafine totaal geen effect en moest de maag enkele keren worden geleegd via een slang door de neus.
Toen mijn paard de operatie onderging waren er een aantal positieve punten: lichaamsconditie, buikpunctie was goed en we waren er erg snel bij (ochtend koliek, avond operatie). De negatieve punten waren de reflux en de ernst van de koliek(aanvallen), hij wilde niet meer lopen/staan.
Ik zou goed overleggen met je dierenarts wat voor jouw paard de positieve punten als negatieve punten zijn om een eventuele operatie in te gaan.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:12

De parafine komt er wel doorheen. Heel haar achterbenen zitten er vol mee. Alleen komt er geen mest mee ......

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:15

Jeetje, wat lastig zeg. Voor de operatie van mijn paard heb ik het met een andere dierenarts gehad over een infuus met een middel wat de darmwerking zou stimuleren. Uiteindelijk heeft hij dit na de operatie gehad (halve dag aan het infuus gestaan toen is hij weer gaan mesten). Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar het is misschien een optie om te doen en dan later eventueel over gaan op een operatie, mocht dit niet werken.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:26

We gaan nu weer naar de kliniek......Straks weer een update.........

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:31

succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:36

Sterkte en ik zal hard voor jullie duimen, dat je paardje er door heen komt.
Ik weet ook niet wat wijsheid is in dezen. Ik zou volledig vertrouwen op het oordeel van de Veearts. Duim, duim, duim Ach gut

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:25

Hoe is het toch?
Hier nog een aan het duimen. Verdrietig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:29

Pff, wat een verhaal!
Duimen maar dat ze er doorheen komt. Ze vecht in ieder geval nog wel!
Sterkte meid!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 18:23

Ben pas net terug uit Someren. Op het moment dat we wilden vertrekken belde de DA. Dat ze achteruit gegaan was en dat bloedwaarden ineens daalde en dat de enige optie een operatie was en dat hij dat eigenlijk gelijk wilde doen, maar omdat we net wilden vertrekken zou hij even op ons wachten...We moesten er binnen een uur zijn. Wij als een gek erheen natuurlijk, toch al gauw 3 kwartier rijden. Daar aangekomen lag er een zielig hoopje paard in de stal heel zwaar te ademen. De DA kwam bijna meteen om nog even het een en ander te overleggen. Hij zei dat als we niet zouden opereren ze waarchijnlijk vrij snel dood zou gaan. Nog eventjes lekker geknuffeld met heel wat traantjes erbij en toen werd ze meegenomen. We hebben de hele operatie kunnen zien. De dikke darm was enorm door het gas wat erin zat. Dat hebben ze eerst weggezogen en toen kwam het gevaarlijkste werk........De dikke darm uit de buik tillen....Gelukkig ging dat allemaal goed. Er bleek een grote verstopping te zitten in de dikke darm. Ongeveer de lengte van 2 bakstenen en ook echt zo hard als een baksteen. Ze hebben al het zand er goed uit kunnen spoelen. Er kwam ongeveer een volle mestkruiwagen rotzooi uit. De operatie is verder vlot verlopen. Nu is het alleen nog afwachten of ze goed uit de narcose komt, maar de DA verwachtte geen problemen. De komende dagen zijn nog even spannend. Afwachten of alles weer goed op gang komt. Morgenvroeg ten eerste gaan we weer naar haar toe. De DA adviseerde ons nu gewoon naar huis te gaan, omdat het nog uren ging duren voordat ze weer enigzins bij haar positieven was en zolang ze nog wankel staat mogen we er niet bij....Nog steeds verder afwachten dus, maar het is nu in ieder geval even een hele opluchting dat de darm de operatie heeft doorstaan!