Weet iemand wat dit paard heeft??? (foto)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

snd

Re: Weet iemand wat dit paard heeft??? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:38

ziggy_janet schreef:
nadientsjuu schreef:
ow myn god wat een drmatisch gezicht! ik had zsm de db gebelt

Je weet niets van dit paard of de eigenaren, dus waarom gelijk de db bellen?

Soms zie je ook wel van die ernstige plooien en bulten bij hele ernstige mok.

Ziggy-janet , ik ben het met je eens de db bel je pas als je weet wat er speelt !

Hier in de buurt staat ook zo'n koudbloed met exact hetzelfde. Ik denk dat het een soort wildvlees woekering is , wat waarschijnlijk in een vroeg stadium nog te behandelen is maar ze hebben ook vaak veel behang waardoor het laat opgemerkt kan worden.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:39

Apple schreef:
Stalnijmegen, ja precies Haha!

Dan kun je je verder goedverzorgde lieveling die onder controle staat van de DA niet meer buiten zetten of je hebt om de haverklap de DB op de stoep Haha!.

Of er worden foto's gemaakt en op een openbaar forum besproken Knipoog

Je zult contact op moeten nemen met de eigenaar om de oorzaak te weten te komen.
Niemand hier van een foto bepalen wat en hoe

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:39

De merrie en het veulen zagen er goed uit, anders was het me inderdaad wel opgevallen! (als weet ik niet hoe ik het over het hoofd heb kunnen zien!!)

Heb nog meer foto's van het stel, maar die ga ik hier niet neerzetten, omdat dit mijn paarden niet zijn. Ik vroeg me wel af wat het was...

De db bellen vind ik echt veel te ver gezocht!
Er liep ook nog een andere merrie met veulen bij en die zagen er ook goed uit. Ook deze merrie nam een drafje met haar veulen en zag er vrolijk uit.

Ik denk zelf dat de eigenaar de merrie ivm het veulen erbij laat lopen en wat er daarna gebeurt, tja...
Kom bijna nooit in die omgeving en wist dit niet toen ik er stond, anders had ik het wel gevraagd, bij de boederij die erbij stond.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:44

zag verder het paard er goed uit? ik denk iets van kanker zoals andere het hier zeggen, als je het toch wilt weten ga je naar de eigenaar wat er aan de hand is, doet die vaag ofraar ofzo, zou ik als nog de DB bellen. Ik denk dat hier wel een dierenarts bij is geweest meestal komt er toch ook een DA als er een veulen is geboren ofzo(week niet zeker hoor geen verstand van)

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:44

Dit heb ik ook een keer gezien, wat het is geen idee.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:46

maar het lijkt me niet iets waar je bepaald over heen kijkt

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:48

Bah ziet er wel naar uit, maar zou ook niet meteen de db bellen als het paard er verder goed uitziet.
Denk zelf ook aan kanker oid.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:49

Mag ik vragen waar je die paarden fotografeerde?
Ik ken namelijk ook een belg met dezelfde aandoening.
is een erg uit de hand gelopen mok geloof ik.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:01

nadientsjuu schreef:
ow myn god wat een drmatisch gezicht! ik had zsm de db gebelt

Paard heeft misschien nergens last van en al tig keer door een DA doorgelicht. Wie zegt dat het kwaad kan? Misschien is het wel een prima fokmerrie met... tjaa een rare aandoening.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:06

Kennis van ons had een trekpaard die mok had, zag er hetzelfde uit als op de foto. Paard heeft er nog een tijd goed mee gelopen, nog een veulen gehad en daarna kreeg ze er last van en is ze naar de slager gebracht.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:08

Dit lijkt wel heel erg op een geval CPL ( Chronisch Lymphe oedeem ). Komt veel voor bij de grote koudbloedrassen zoals Shires, Belgen enz. In het begin lijkt het op mok maar dit is het absoluut niet. Het zit al diep in het bindweefsel. Deze Belg heeft het al wel heel erg en zal er ook flink last van hebben. Het is helaas niet tot moeilijk te behandelen. De benen voelen knetterhard aan en zijn superdik, de bulten kunnen wel zo dik worden als tennisballen. De huis wordt vies schilferig. Je kunt het eigenlijk alleen maar schoonhouden.

Zoals ik het zie heeft de eigenaar van deze Belg er alles aan gedaan om het zo goed mogelijk te verzorgen. Je kunt er niet meer aan doen. Vind het al heel wat dat er geen vlieg te bekennen is op het been.

Toevallig dat ik het ken, omdat ik een Clydesdale heb gehad waarvan we ook het vermoeden hadden dat ze dit had. Gelukkig bleek dit niet het geval.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 23:51

Ik vind ook dat het er verder goed uit zag.

Hierboven ergens werd de reactie gezet over "je kan ook een foto maken en op bokt zetten"
Ik zag het pas toen ik thuis was en de foto bekeek. Deze foto is sterk uitvergroot en ik vroeg me af wat het was! Als ik er belachelijke bedoelingen mee had dan had ik de hele merrie met veulen er wel opgezet!!!
Vandaar alleen het been van de merrie.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:15

Jeetje.. Dat ziet er echt heel raar uit!
DB bellen lijkt mij ook wat voorbarig Tong uitsteken Alhoewel ik me afvraag hoe je dat been over het hoofd hebt gezien bij het maken van die foto's Huilen van het lachen
Ik zou waarschijnlijk wel aan de eigenaar vragen wat het was als ik hem tegen kwam, maar gewoon uit nieuwsgierigheid Knipoog

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:18

linky schreef:
Dit is een vorm van kanker.

Dit is CPL waar een groot gedeelte van de trekpaarden last van heeft/krijgt.

[i][size=150]Inleiding[/size]
Chronisch progressief lymfoedeem, afgekort CPL, is een chronische aandoening van het lymfevatstelsel bij koudbloed paarden, die zich vooral uit ter hoogte van de distale ledematen. Initieel lijken de letsels op mok, maar in tegenstelling tot mok, verergeren de letsels steeds en eindigen in uitgesproken misvormingen van de benen. Momenteel is de ziekte reeds beschreven bij het Belgisch Trekpaard, de Shire en de Clydesdale.

De aandoening werd voor het eerst beschreven in 2003 en sindsdien is er reeds veel bijkomend onderzoek gedaan naar etiologie en diagnostiek. Het onderzoek is gesitueerd aan de Universiteit Antwerpen (UA), België en de Universiteit van Californië, Davis (UCDavis), USA. Aan de UA wordt het onderzoek geleid door Prof. Dr. H. De Cock in samenwerking met Drs. L. Van Brantegem (dpl) . In UCDavis wordt het onderzoek geleid door Prof. Dr. V. Affolter in samenwerking met Drs. G. Ferraro (UCDavis) .

Het onderzoek kan echter enkel verder gezet worden met de steun van trekpaard eigenaars die bereid zijn stalen te laten nemen van hun dieren. Financiële steun kwam er tot op heden vooral van het Center for Equine Health (CEH), UCDavis, USA.

[size=150]Over de ziekte[/size]

CPL is een chronische ziekte van de lymfebanen die zich vooral uit ter hoogte van de onderste delen van de benen van koudbloed paardenrassen. Momenteel werd de ziekte enkel beschreven bij het Belgisch Trekpaard, de Shire en de Clydesdale. Jarenlang werden de letsels aanzien als mok. De verwarring is echter te begrijpen, gezien de sterke klinische gelijkenis van de eerste stadia met mokletsels. In het beginstadium is de huid in de kootholte lichtjes verdikt. Eventueel is er een geringe plooivorming aanwezig. Dit kan enkel goed gezien worden na scheren van de haren. Geleidelijk worden de plooien duidelijker en ontstaan er soms enkele kloven. Die kloven zijn meestal bedekt met bloederige korstjes. Naar mate de letsels evolueren wordt de huid langzaam dikker en harder; de opperhuid wordt schilferig. Initieel lijkt het dier te reageren op allerhande therapieën, maar genezing blijft uit en uiteindelijk wordt het probleem steeds erger. Dit vormt een duidelijk verschil met mok. De plooien worden steeds dikker en spreiden zowel naar voor als naar boven op het lidmaat. De kleine kloofjes breiden uit tot grotere, gemakkelijk bloedende wonden. Frequent komen hier secundaire infecties bovenop wat het ziekteproces nog verergert. De huid tussen de plooien wordt vochtig en verspreidt een stinkende geur wat vliegen aantrekt. In een gevorderd stadium is het lidmaat sterk verdikt en komen de huidplooien tot aan de knieën. Wanneer men aan de benen voelt, voelen deze hard aan. Meestal ontwikkelen er zich eveneens grote, harde knobbels (tot de grootte van een tennisbal). Deze knobbels vormen een mechanisch probleem aangezien ze het dier hinderen tijdens het bewegen. Hierdoor raken ze gemakkelijk gekwetst tijdens het werken. De opperhuid is nu droog, eeltig en vertoont sterk uitgesproken schilfervorming.

Op lijkschouwing vertonen de dieren karakteristieke tekenen van chronisch lymfoedeem: de dermis is sterk verdikt, in het begin stadium door vochtopstapeling maar naderhand meer en meer door afzetting van collageen bindweefsel. Dit is op sommige plaatsen lokaal meer uitgesproken wat macroscopisch zichtbaar is als knobbels. Dikwandige, uitgezette en kronkelende lymfevaten worden steeds duidelijker in het subcutaan bindweefsel naarmate de ziekte zich uitbreidt.

Histologisch is er geassocieerd met het oedeem en de collageenafzetting in de dermis, eveneens sterke proliferatie van arteriolen. De lymfebanen, vooral in de subcutis, zijn sterk uitgezet, er is subendotheliale sclerose en elastose en door bindweefselvorming komen de lymfevaten als het ware in kleine knobbelvormige structuren te liggen.

[size=150]Het onderzoek[/size]

Sinds 2003 wordt de aandoening bestudeerd bij 3 trekpaardenrassen: het Belgisch Trekpaard, Clydesdale en Shire. Hieruit blijkt dat de aandoening te wijten is aan slecht functionerende lymfevaten in de huid (literatuur). Lymfevaten in de huid zijn te vergelijken met een drainagesysteem. Ze bestaan uit blind eindigende buisjes die het vocht uit de weefsels via communicerende kanalen afvoert naar de bloedcirculatie. Bij slechte werking van dit kanalensysteem stapelt het vocht zich op in de huid en onderliggende bindweefsels. Dit is, als gevolg van de zwaartekracht, meest uitgesproken in het onderste deel van de ledematen. De vochtopstapeling in de huid leidt tot lokaal zuurstoftekort, afzetting van bindweefsel wat de zwelling hard maakt, en falen van het immuunstelsel. Dit laatste maakt de huid extra gevoelig voor secundaire infecties wat een vicieuze cirkel ingang zet, van meer vocht en minder zuurstof (literatuur) .

Door middel van lymfangiografie en lymphoscintigraphy – technieken waarbij de lymfebanen dmv. contrast vloeistof zichtbaar gemaakt worden – werd enerzijds duidelijk uitgezette en vervormde lymfebanen ter hoogte van de distale ledematen en anderzijds verminderde drainage van de lymfe uit de onderbenen in aangetaste paarden opgemerkt. Ook via lymphoscintigraphy werd de verminderde functie van de lymfevaten in beeld gebracht. De exacte oorzaak van het slecht functioneren van de lymfevaten, is nog niet gekend. Er werd echter wel aangetoond dat er een geringere concentratie aan elastine in de huid van aangetaste dieren aanwezig is, dit voor er klinische letsels zichtbaar zijn. Elastine is een eiwit dat een belangrijk onderdeel vormt van de structuur van de lymfevaten. Het zorgt vooral voor de elasticiteit van de wand en dus voor een vlotte afvoer van vocht dat het lymfevat is binnengevloeid. Naarmate de ziekte vordert, wordt er wel elastine afgezet in de huid, in een poging om de schade te herstellen. Dit elastine is echter van zeer slechte kwaliteit en voorkomt de uitbreiding van het probleem niet (literatuur) . De reden van het initieel lage elastine in de dermis is het onderwerp van lopend onderzoek. Hierbij wordt vooral gekeken naar het immuunstelsel en matrix metabolisme met het oog op detecteren van pathologische aspecten in de elastine stofwisseling.

Verder wordt ook actief gezocht naar een diagnostische test die reeds bij jonge, klinisch zuivere dieren, kan voorspellen of ze al dan niet een kans maken om de ziekte te ontwikkelen

Bron http://www.trekpaardenforum.nl
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 10-08-08 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:22

Marjo_x schreef:
Jeetje.. Dat ziet er echt heel raar uit!
DB bellen lijkt mij ook wat voorbarig Tong uitsteken Alhoewel ik me afvraag hoe je dat been over het hoofd hebt gezien bij het maken van die foto's Huilen van het lachen
Ik zou waarschijnlijk wel aan de eigenaar vragen wat het was als ik hem tegen kwam, maar gewoon uit nieuwsgierigheid Knipoog

ts zegt togh al dat de foto sterk is ingezoomd.. wie weet stond ze helemaal niet zo dightbij om het meteen te zien... moest eens weten hoevaak ik denk leuk dier, en das als ik er passen vandaan sta me iets opvalt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:26

hm,

Ik heb ooit eens een paard gehad die ook zoiets had. Ik weet alleen neit meer hoe dat heette.
Het was gekomen na een influenza inenting. Zijn achterbenen werden net olifantenpoten om maar zo te zeggen.

Zijn hoef was er eigenlijk niet, netzoals bij deze.
We moesten op een gegeven moment de hele benen vijlen met een vijl van de hoefsmid, om het proberen soepel te houden. Uiteindelijk is het allemaal niet gelukt.

Maar de beschijving van het hier bovenstaande is ook een vaststaand feit.

Ik denk dat de eigenaren inderdaad allang er een DA bij gehaald hebben, en dat er om deze reden ook een veulentje bijloopt.

En waarom zou deze merrie niet lekker op het land mogen lopen? Het is sneu, maar zolang ze er geen last van heeft lekker laten lopen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:28

Bij ons staat een paard dat ook iets in die geest heeft. Heeft een draadbeen (al jaren), half jaar geleden iets van een einschuss gehad, en dat is op dat draadbeen opengescheurd met een behoorlijk heftig eindresultaat.
Echter, paard loopt er NIET kreupel op, het ziet er alleen "naar" uit. Wordt ook gewoon bereden.
TS was IRL niets opgevallen, dus zo kreupel zal ze niet geweest zijn Knipoog

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 00:51

Nop niet kreupel, erg verweg stond ze en draafde gewoon door het land. Ze had er of geen last van of genoeg pijnstillers op om niets/weinig te voelen

mathes: Bedankt voor de uitleg!!! Daar was ik op aan het wachten. Weer wat geleerd!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:14

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:31

Wat Grobegni en Mathes zeggen is waarscheinlijk goed

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:28

Als ik na de voorbeeld foto's kijk is het dat inderdaad!!!

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:26

Nonnekuh schreef:
Dit lijkt wel heel erg op een geval CPL ( Chronisch Lymphe oedeem ). Komt veel voor bij de grote koudbloedrassen zoals Shires, Belgen enz. In het begin lijkt het op mok maar dit is het absoluut niet. Het zit al diep in het bindweefsel. Deze Belg heeft het al wel heel erg en zal er ook flink last van hebben. Het is helaas niet tot moeilijk te behandelen. De benen voelen knetterhard aan en zijn superdik, de bulten kunnen wel zo dik worden als tennisballen. De huis wordt vies schilferig. Je kunt het eigenlijk alleen maar schoonhouden.

Zoals ik het zie heeft de eigenaar van deze Belg er alles aan gedaan om het zo goed mogelijk te verzorgen. Je kunt er niet meer aan doen. Vind het al heel wat dat er geen vlieg te bekennen is op het been.

Toevallig dat ik het ken, omdat ik een Clydesdale heb gehad waarvan we ook het vermoeden hadden dat ze dit had. Gelukkig bleek dit niet het geval.

dit is zeker cpl maar zeeeeer zwaar verwaarloosd! schandalig. dit is goed teverhelpen met cydectin pur on. als het nog steeds onbehandeld is is het nu waarschijnlijk al telaat. het paard heeft inmiddels al vergiftigingen in het lichaam en zal niet oud worden!
erg schokkend! zo bizar heb ik dit nog nooit gezien!

als je de eigenaar kent: laat haar kijken op http://www.trekpaarden.eu en kijk onder centraal topic gebruik cydectin
Laatst bijgewerkt door silenmaup op 10-08-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:34

Cydectin verhelpt geen CPL, het bestrijdt mijten die de CPL verergeren. Dapper dat je durft te zeggen dat het zwaar verwaarloosd is, zelfs de TS kent dit paard niet... Je kan de eigenaar, die waarschijnlijk niet eens weet dat zijn/haar paard hier besproken wordt, op zijn minst het voordeel van de twijfel geven. De rest van het paard ziet er namelijk wel netjes verzorgd uit!

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:36

lijkt voor mij op kanker, melanomen komen vaker op de benen voor, meestal kunnen ze tegen een stootje maar zodra ze openspringen jkomt het niet vaak meer goed en zal ze op den duur worden afghemaakt

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:39

Wow ik schrok me rot man!

Ik dacht dat je gewoon een paar muggenbulten had gezien ofso.. maar dit!
jeetje dat ziet er echt erg uit voor dat paard Verdrietig

het lijken inderdaad wel allemaal abcessen enzo..
is het je echt niet opgevallen toen je de foto maakte?
het ziet er wel groot uit zech! Maarjah misschien is dit paard al in behandeling?

het ziet er wel eng uit.

& Grobegni

Ik vindt dat je groot gelijk hebt!
Je kunt niet zomaar zeggen dat het zwaar verwaarloosd is, er zit geen vliegje op en het ziet er helemaal niet besmet uit of onbehandeld. maar ik hoop dat het goed komt met dit paard en het veulen Knipoog
Laatst bijgewerkt door maaike_love op 10-08-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt