Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:01

ik ontworm volgens de ontwormwijzer wat uitkomt om 2 x equimax per jaar en 3 of 4 keer eraquell

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:53

Ik ontworm elke 3 maanden, mijn paard heeft altijd weidegang, maar ik haal de mest netjes weg en hij staat nu tijdelijk voor kort even alleen en in de toekomst met een shetje er bij, deze zal hetzelfde schema volgen. Verder komt hij bijna niet in contact met andere paarden.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:58

Ik laat een mestonderzoek doen.
Dus die van mij krijgt alleen als het nodig is

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:20

Misschien is inderdaad een mestonderzoek wel een goede optie, ik ga daarvoor eens informeren bij mijn dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:26

Ik ontworm (of juist niet) op basis van mestonderzoek.
Dan weet je tenminste of je uberhaupt wel moet ontwormen, tegen welke worm en met welk middel.
Zo voorkom je resistentie en overbodig gif in het paardenlichaam.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:31

Ik ontworm om de 10 weken...

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:34

Mijn paarden worden 3 keer per jaar ontwormd... Op aanraden van m'n DA.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:48

Weet iemand toevallig wat bandwormen zijn?

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:21

laat van de week een mestonderzoeke doen, hieruit zal een ontwormschema komen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 15:06

Ik ontworm mijn paarden 4 keer per jaar. In het voor- en najaar ontworm ik met Equimax en tussendoor met ivermectine (Eraquell e.d.)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:44

_Skess_ schreef:
Misschien is inderdaad een mestonderzoek wel een goede optie, ik ga daarvoor eens informeren bij mijn dierenarts

Ik doe het via het woud, gaat heel snel.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:02

Mestonderzoek alleen is niet voldoende. Je dient de combinatie met bloed te doen.

Zie http://www.gddeventer.com. onder kopje paard.

Daar hebben ze een test ontwikkelt. Je krijgt er ook een ontwormschema bij. Die test geeft aan of je dient te ontwormen of niet. De ene keer lever je mest in de andere keer bloed.
Uitslag krijg je thuis gestuurd. Voor info nav je uitslag kun je altijd bellen.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:33

Hannelore schreef:
Mestonderzoek alleen is niet voldoende. Je dient de combinatie met bloed te doen.

Zie http://www.gddeventer.com. onder kopje paard.

Daar hebben ze een test ontwikkelt. Je krijgt er ook een ontwormschema bij. Die test geeft aan of je dient te ontwormen of niet. De ene keer lever je mest in de andere keer bloed.
Uitslag krijg je thuis gestuurd. Voor info nav je uitslag kun je altijd bellen.

volgens mijn da is alleen mestonderzoek voldoende.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:05

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:30

Inderdaad een heel goed overzicht Ja

Laat ook duidelijk zien waarom mestonderzoek vantevoren éigenlijk beter is.. Als een paard bijvoorbeeld maag/darm-wormen heeft, en je weet dat niet en geeft em gewoon een kuur met ivermectine, dan werkt het dus niet en wordt de wormbesmetting alleen maar erger.
En je kan natuurlijk niet altijd de EquestPramox geven, want dan worden de wormpjes weer resistent..

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:13

fiijn dat overzicht. erg duidelijk,, bedankt daar heb ik ook wat aan

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:28

heb net een aanvraag voor mest onderzoek verstuurd, ben benieuwd.
dat lijkt me inderdaad toch de beste manier.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:38

waarom pas na een mestonderzoek ontwormen??
voorkomen is beter dan genezen toch?!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:32

Wormen zijn nu eenmaal niet te voorkomen. Je kán gewoon niet preventief ontwormen. Ontwormingspasta werk echt alleen als het paard ook daadwerkeling een wormbesmetting heeft Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:47

tamaramt schreef:
waarom pas na een mestonderzoek ontwormen??
voorkomen is beter dan genezen toch?!!

Omdat je moet weten of en wat je moet bestrijden.
Je geeft een mens ook niet elke 2 maanden een antibioticakuur voor het geval dat.

De wormencyclus hangt ook af van de gezondheid van je paard, de leeftijd, weidebeheer, leeftijden in de kudde, etc. De tijden die op de wormenspuiten staan gaan van de ergste omstandigheden uit, maar die gaan voor maar weinig paarden op.
Inderdaad heeft elk paard wormen, maar bij een gezond paard houd het eigen immuunsysteem en chemische signalen van de volwassenwormen de populatie laag. Pas als de weerstand zakt en de omstandigheden dus gunstig worden zal de populatie toenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:59

Daarom heeft een ontwormschema (die veel mensen hanteren) ook geen enkele zin.
En het kan nog schadelijk zijn ook, je werkt er resistentie mee in de hand en dan ben je veel verder van huis. Over de dosis gif maar niet te spreken, want dat is een wormkuur in feite wel.

Ontwormen op basis van mestonderzoek bevalt mij iig hartstikke goed. Je weet precies hoe het er voor staat, òf er uberhaupt wel een wormbesmetting is, en zo ja, welke wormen dat dan zijn en dus ook welk wormmiddel je dan moet geven.

Mijn paarden blijken een goed immuunsysteem te hebben (al lange tijd geen wormbesmetting meer gehad). Da's ook fijn om te weten. Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:01

ik ontworm op basis van het ontwormschema conform tip da
heb ondertussen meerder da gesproken en zij zeggen allemaal dat het ontwormschema een prima methode is en door regelmatig af te wisselen met merk; equimax en eraquell kan er geen resistentie kan optreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:45

Nieuwe inzichten in ontworming van paarden

De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft begin augustus 2006 nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik de volgende samenvatting gemaakt:

Elk paard heeft wormen. Bij een geringe besmetting leidt dit bijna nooit tot problemen. Bij een zware besmetting wordt de conditie en de gezondheid van het paard aangetast. De wormbestrijding bij het paard is vooral gericht op het laag houden van infecties met Cyathostominae (zie ook boven onder: Kleine strongyliden). Bij veulens zijn daarnaast infecties met Strongylus vulgaris, Parascaris equorum (spoelworm) en Strongyloides westeri (veulenworm) van klinisch belang.

Wormbestrijding bij het paard gebeurt vrijwel nooit op basis van faecesonderzoek, waardoor vaker ontwormd wordt dan nodig is. Dit werd recent aangetoond in Engels onderzoek, waaruit bleek dat bij 84 procent van de paarden op de dag van ontwormen geen eieren in de faeces worden gevonden. Er wordt dan ook weinig rekening gehouden met de mogelijkheid dat wormen resistentie tegen anthelmintica (= wormmiddelen) kunnen ontwikkelen.
Resistentie is een toenemend probleem bij wormen van het paard in Nederland. Dit wordt veroorzaakt door foutief en te frequent toedienen van wormmiddelen. Het is onwaarschijnlijk dat op korte termijn nieuwe groepen anthelmintica tegen wormen worden geïntroduceerd voor het paard. Het is dus belangrijk verstandig om te gaan de beschikbare middelen. Het aantal behandelingen met wormmiddelen moet worden beperkt en door middel van selectief ontwormen van alleen de paarden met een hoge ei-uitscheiding (faeces-onderzoek!) moet de verdere ontwikkeling van anthelminticum-resistentie worden vertraagd.
De hoogte van de ei-uitscheiding is, net als bij schapen en runderen, erfelijk. Dit betekent dat volwassen paarden die altijd lage aantallen wormeieren uitscheiden zijn op te sporen via faeces-onderzoek. Dit onderzoek hoeft bij paarden niet vaak herhaald te worden. Nieuwe paarden moeten bij aankomst op het bedrijf altijd worden ontwormd en pas in de groep worden geïntroduceerd nadat de behandeling effectief is gebleken. Wormmiddel-resistentie kan namelijk ook op een bedrijf worden geïntroduceerd door de invoer van nieuwe dieren die geïnfecteerd zijn met resistente parasieten.

Het uitgangspunt van ontwormen bij het paard moet zijn resistentie te verminderen door het gebruik van wormmiddelen zoveel mogelijk te beperken, zonder dat dit leidt tot gevaarlijke worminfecties bij de paarden. Dit kan via selectief gebruik van anthelmintica gecombineerd met een correct weidemanagement, hygiënemaatregelen en faecesonderzoek.
Er is een belangrijke rol voor faecesonderzoek bij het verlagen van de resistentie door het ondersteunen van selectieve behandeling van alleen die paarden die hoge aantallen wormeieren in de faeces uitscheiden. In Nederland wordt dit nog erg weinig toegepast, maar in de UK, Zuid-Afrika en Denemarken is dit zeer ingeburgerd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:46

Ik doe sinds kort aan mestonderzoeken. Krijg je thuisgestuurd, stop je een beetje mest in een potje, en dan krijg je de uitslag thuis.
Toevallig van de week gedaan en wat blijkt, ze hoeft niet ontwormd te worden. Dus dat scheelt weer een wormenkuur, die anders toch overbodig is.

Ik ga het nu volgens dit systeem doen Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:50

tja, joviban jij komt altijd bij elke topic aan met tekstfragmenten die je van internet afhaalt
prima hoor maar ik ga liever uit vanuit de praktijk
en de praktijk en de da zeggen iets anders dan bovenstaande
ik gebruik al zolang ik me kan herinneren de ontwormwijzer en de paarden zijn er nooit resistent voor geworden en de paarden hebben nog nooit wormen gehad
in ieder geval de afgelopen 15 jaar niet(bij de verschillende paarden)
dus ik blijf de ontwormwijzer mooi hanteren