snel verbrande neus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_lis

Re: snel verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:26

hoi, ik deed ook altijd gewoon mensen zonnenbrand op maar het blijkt dus dat het helemaal niet goed is voor de neus. Toen ik NML healthy opnam in mijn assortiment kwam ik er achter dat er speciale zonnebrand creme voor het paard bestaat.
Kijk maar even op mijn site,.
Heb hem ook in de aanbieding.

Groetjes Melissa

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:28

Heb het toevallig net met de DA over gehad. Hij vertelde dat ze een hogere licht-gevoeligheid (fotosynthese) kunnen krijgen door plantjes in de wei (kan al klaver zijn)
Vriendin van mij heeft het inderdaad bij haar tinker met bloedzuiverende kruiden onder controle gekregen. Morgen gaan we diezelfde kruiden aan een pony op stal geven, puur en alleen al omdat hij ook last van zonnebrand heeft.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:07

simodi schreef:
shadowprince schreef:
wat ik ook altijd van mensen hoor is als het neusje eenmaal goed verbrand is, dat het daarna eigenlijk veel minder wordt. weet niet of het zo is, niet geprobeerd vond het maar wat ik vind verbranden ook niks.

Da´s dus echt onzin en absoluut niet waar, afgezien van dat het hartstikkelijke pijnlijk is voor het paard Boos! ! Ik praat uit ervaring want mijn merrie had het dus vorig jaar ook heel erg en nu weer, dus ze worden er zeker niet harder van!

Het kan vaak lijken alsof ze 1 keer verbranden en dan de rest van het seizoen niet meer, maar dat is dan (als aanvulling op mijn eerdere post) vaak het gevolg van eerst op een volle wei die ze kaal eten, ze verbranden in het hoge gras, eten gewoon lekker door en daarna is het gras kort en lijkt het alsof ze na die ene kaar verbranden het niet meer doen.
Maar ze 1 keer laten verbranden en daarna gebeurd het niet meer is mij ook vaak verteld, terwijl die van mij dit jaar dus al 5 keer is verbrand, waarvan 2 keer met open wondjes.

Vorig jaar heb ik in een tijdje Florida gewoont en de mensen waar ik mee omging hadden paints, dus ook veel witte neusjes. Hun paarden stonden in zandpaddocks en hadden nooit last van verbrande neusjes. En ook in spanje waar ik met paarden heb gewerkt hadden ze geen gras en ook geen verbrandde neusjes Clown .

@ luanova, hoe bedoelde hij dat? Fotosynthese is toch het omzetten van licht naar energie bij plantjes ed.? Bij lichtgevoeligheid denk ik ook eerder aan de ogen en hoofdpijn enzo en niet aan verbrande huid.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:12

idd boika had het vorig jaar op het zand ook nergens last van
nu is het een rampen plan

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:20

met lichtgevoeligheid bedoel ik niet allen als de zon schijnt, maar ze kunnen ook op een heldere dag verbranden. Gebeurt natuurlijk ook alleen bij witte / roze neuzen. Hoe het exact zit kan ik je niet vertellen, maar inderdaad had het dus met stofjes in plantjes te maken.
Het verhaal van de DA bevestigde dus wel de logica dat je het van binnenuit al kan ondersteunen. ( oplossen vind ik zo'n groot woord )
misschien dat bij het paard van nickyu ook een verband is tussen op zand staan of in de wei ? en wat al eerder in dit topic gezegd is dat nu het gras korter is (minder groen) er minder last van is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 23:19

hij schijnt als veulen altijd goed tegen de zonnebrand ingesmeert te zijn
en heeft idd roze , bijna kale , neus
goed hooi met meusli kuil en paar uur gras
is toch een heel ander verhaal als 24/7 gras met meusli
dus denk dat er wel een waarheid/ logica zit in de
denkwijze van de da

(misschien voor mijzelf ook eens iets om over na te denken Bloos )

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:52

Ik gebruik voor mijn paint de nieuwe baby zonnecreme van Nivea. Dit is factor 50 en er zitten geen rare stofjes in waardoor de huid geirriteerd raakt. Ik smeer dit er 's morgens op en als hij 's avonds op stal gaat maak ik zijn neus schoon met een hele zachte natte spons en zijn neus ziet er veel beter uit dan vorig jaar.

Zo'n klepje voor over de neus gebruik ik nooit meer, die van mij is hierdoor bijna gestikt. Hij had zijn klepje vies gemaakt en hierdoor gingen de gaatjes dichtzitten en kreeg hij geen lucht meer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:36

Quartertje schreef:
Zo'n klepje voor over de neus gebruik ik nooit meer, die van mij is hierdoor bijna gestikt. Hij had zijn klepje vies gemaakt en hierdoor gingen de gaatjes dichtzitten en kreeg hij geen lucht meer.

Daar moet je idd wel heel goed opletten! En regelmatig schoonmaken!

Mijn merrie heeft zo'n klepje als een masker met een neusflapje, maar dat maak ik elke dag schoon (gewoon even harde borstel erover) voordat ik het opdoe!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:39

ik smeerde bij mn oude aflinger haar roze neus altijd gewone zonnebrand factor 30. ze vond het helemaal niks, als ik met die tube de wei in kwam lopen rende ze al weg maar het werkt wel!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:56

Ik gebruik altijd gewoon zonnebrandcreme voor mensen (hoge factor (40 etc)), op natuurlijke basis, kan geen kwaad en werkt prima... als het neusje al heel erg verbrand is kun je overwegen het in de avond in te smeren met uierzalf om de pijn van de velletjes te verlichten.