jaarling aan beide benen op zelfde plek harde bult HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Re: jaarling aan beide benen op zelfde plek harde bult HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:18

diega schreef:
marjolein88 schreef:
Afbeelding

Griffelbeentje voel je wel zeker aan de binnenkant. Ik heb even een afbeelding gezocht van wat ik denk dat je pony heeft.

Ik heb nog nooit een schiefel op deze hoogte van een been zien zitten.
Als ik jou was zou ik het veulen laten beoordelen door een dierenarts voor het overgaan van de koop. Kan hij niet alleen die bulten bekijken maar ook het gehele veulen nakijken. Je hebt dan wel keuringskosten maar die wegen niet op tegen het risico dat je neemt als je het veulen zo maar koopt. Stel dat het iets blijvends is of dat het griffelbeen bv operatief weggehaalt moet worden dan zijn de kosten veel hoger en/of zit je met een beestje zonder toekomst.

Het is ook geen schievel... lees de bovenstaande posts dan...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:28

ja dat bedoel ik dus.. als het niks ernstigs is, en meerdere veulens het hebben (wat ik wel lijk te vinden op internet) en het weer verdwijnt..
ik moest het voor vandaag zeggen, omdat ze op de keuring als "te koop" stond. maar goed ik vind dierenarts ook het beste plan, maar is zo'n keuringsmeester ook niet al een goede proef, bedoel als ze daar doorheen komt, en hij heeft die bulten gezien dan is het toch ook goed?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:51

FahyaFemke schreef:
ja dat bedoel ik dus.. als het niks ernstigs is, en meerdere veulens het hebben (wat ik wel lijk te vinden op internet) en het weer verdwijnt..
ik moest het voor vandaag zeggen, omdat ze op de keuring als "te koop" stond. maar goed ik vind dierenarts ook het beste plan, maar is zo'n keuringsmeester ook niet al een goede proef, bedoel als ze daar doorheen komt, en hij heeft die bulten gezien dan is het toch ook goed?

Het verdwijnt niet blijft gewoon altijd zitten. Ze hebben er geen last van.. alleen is het wel sneller aantik gevoelig.
En ik geloof dat ze bij de KWPN hengstenkeuring niet worden goedgekeurd hiermee. Het is een schoonheidsgebrek.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:58

ok. bij mij gaat het om een fries

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:49

De foto van Marjolein88 is een vergroot kopje van het griffelbeen. Dit kan absoluut geen kreupelheid veroorzaken en de pony zal er niet op afgekeurd worden bij een verkoopkeuring. Het is een klein schoonheidsfoutje. Het enige gevaar zou kunnen zijn dat hij het eerder zou kunnen beschadigen omdat het iets uitsteekt. Vaak zie je het minder naarmate het veulentje volwassen wordt omdat het bot erom heen zwaarder wordt en het minder opvalt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:58

vandaag op friese fokdag geweest,
en ik zag bij super veel veulens daar een bobbel!! zouden die dat allemaal hebben dan ?? sommige hadden het niet, maar de meeste wel..