help mijn paard heeft taxus gegeten!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: help mijn paard heeft taxus gegeten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:12

Een paard van een kennis heeft ook een hap taxus binnengekregen, en die heeft het gewoon overleefd. Maar ik zou ZEKER NU de DA bellen!!!

Ik ga me nu al zorgen maken over mijn paardje, die straks in een weitje met taxus komt... nu maar hopen dat ze er vanaf blijft...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:13

ninz schreef:
Wat zijn eigenlijk de symptomen precies??

Symptoom = kans op een dood paard
Ik snap dat ook nooit, dat niet gelijk de DA wordt gebeld.

Anoniem

Sheran schreef:
Een paard van een kennis heeft ook een hap taxus binnengekregen, en die heeft het gewoon overleefd. Maar ik zou ZEKER NU de DA bellen!!!

Ik ga me nu al zorgen maken over mijn paardje, die straks in een weitje met taxus komt... nu maar hopen dat ze er vanaf blijft...

eerst taxus weg halen, dan pas paard neer zetten? Pling

esperance

Ook dieren worden getroffen door het gif van de taxus. Er zijn intoxicaties beschreven bij paarden, ezels, runderen, schapen, varkens, konijnen, pluimvee, honden en katten. Dieren worden vooral blootgesteld op het moment waarop taxushagen gesnoeid worden of door weersomstandigheden omgevallen zijn. Een acute vergiftiging doet zich meestal voor als een plotse dood zonder voorafgaande ziekteverschijnselen. Vooral paarden zijn hier gevoelig aan. Zij kunnen dood neervallen, vijf minuten na de inname van taxusnaalden. De dodelijke dosis voor een paard wordt geschat op 0,5 tot 2 gram naalden per kg lichaamsgewicht.

Soms manifesteert zich een intoxicatie aanvankelijk minder ernstig met symptomen als braken, diarree, beven, opwinding, valneiging en trage hartslag maar uiteindelijk toch leidend tot bewustzijnsverlies en overlijden.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:15

Ik ben best voor homeopatische middelen en je hoeft van mij ook niet meteen de da te bellen bij ieder banketstaaf iets. Maar als hij echt taxus heeft gegeten, da bellen. Nu meteen! Ga niet zelf aankloten met middelen of advies vragen op internet. je hebt een dierenarts nodig, taxus is zo dodelijk als wat voor een paard.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:16

Sheran schreef:

Verward
Mijn paard zou ik daar dus echt niet neer zetten hoor..

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:17

Jeetje, wat schrikken!
Hopelijk loopt het met een sisser af...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:17

runningkawa schreef:
Sheran schreef:

eerst taxus weg halen, dan pas paard neer zetten? Pling

Haha, was het maar zo makkelijk... 't is een natuurgebied, daar mag je niet zomaar wat weghalen helaas... gelukkig waren de 2 paarden die er al stonden verstandig genoeg om er zelf vanaf te blijven, maar de mijne is zo'n vreetzak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:18

Sheran schreef:

Je zet een baby toch ook niet naast een open fles chloor of een open medicijnpotje? Of ben ik nou gek? Ik zou die taxus dus als een speer weghalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:18

Sheran schreef:
Haha, was het maar zo makkelijk... 't is een natuurgebied, daar mag je niet zomaar wat weghalen helaas... gelukkig waren de 2 paarden die er al stonden verstandig genoeg om er zelf vanaf te blijven, maar de mijne is zo'n vreetzak...

Nou, ik zou het gewoon 's nachts een keer weghalen als je toch precies weet waar het staat Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:19

Sheran schreef:

dan ging mijn paard daar dus niet heen...heel simpel

snap de haha ook niet helemaal... Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:20

Ja, jullie hebben gelijk hoor, wat betreft die taxus. Ik zou het ook het liefste weg zien. Maar als je halve tuin leeg is gehaald merk je het wel hoor Tong uitsteken.

Bovendien is het de laatste oplossing voor mijn paard en heb ik wat dat betreft niets meer te verliezen... (net van de slacht gered)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:20

Ninz ( ik geloof dat je Nina bent, je woont een straat van mij af, ik woon langs Stal oppe stiene ).
Ik zou meteen naar Ell bellen. Lekker dichtbij en daar zijn over het algemeen wel snel dierenartsen beschikbaar, in geval van spoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:21

had je hem er beter kunnen laten staan....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:22

runningkawa schreef:
had je hem er beter kunnen laten staan....

Als je het tegen mij had: daar ben ik het niet mee eens. Er is ook wel een kans dat ze eraf blijven of er niet dood aan gaan. Ik ken ook een stuk of drie paarden die het hebben gegeten en het hebben overleefd.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:24

Er bestaat EEN kans dat ze er niet dood aan gaan. Maar wil je die kans afwachten? Voor geen goud zou k mijn dieren daar neer zetten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:24

ik zou een stroomdraadje trekken ruim voor de taxushaag, kunnen ze er niet bij

ninz gauw een DA erbij halen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:25

LiVetime schreef:
Er bestaat EEN kans dat ze er niet dood aan gaan. Maar wil je die kans afwachten? Voor geen goud zou k mijn dieren daar neer zetten.

Ik heb de keus tussen onmiddellijk naar de slacht brengen en haar in het weitje zetten. Dus ik kies voor het weitje. Natuurlijk zal ik er nog alles aan proberen te doen om die taxus daar weg te halen, maar paarden zijn ook niet volledig idioot...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:26

@ Sheran, mag toch hopen dat je je paard daar niet neer gaat zetten!!!
idd wat RK zegt had hem dan bij de slacht gelaten want dit kan toch ook niet!! hoop dat je dat zelf ook in gaat zien.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:26

Nou nou, Kawa.........het gevaar schuilt hem erin dat het paard meteen van de Taxus gaat eten als hij aankomt op het stuk land. Een paard wat altijd ruwvoer (of gras) tot zn beschikking heeft eet geen taxus.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:27

wij hebben de DA straks gebeld en die zei dat ze zo weinig (hoogstens 2,3 naaldjes) binnen had dat ze er waarschijnlijk geen alst van zou krijgen. en we hebben haar dus dat tegengif gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:27

Sheran schreef:
Ik heb de keus tussen onmiddellijk naar de slacht brengen en haar in het weitje zetten. Dus ik kies voor het weitje. Natuurlijk zal ik er nog alles aan proberen te doen om die taxus daar weg te halen, maar paarden zijn ook niet volledig idioot...

Dat is dus het gevaarlijke aan taxus, paarden weten uit instinct wat wel en niet giftig is. Alleen is dit dus bij de taxus niet zo.

Goed zo Ninz, hopelijk gaat het allemaal goed!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:28

Sjaad schreef:
[naam] ( ik geloof dat je [naam] bent, je woont een straat van mij af, ik woon langs Stal oppe stiene ).
Ik zou meteen naar Ell bellen. Lekker dichtbij en daar zijn over het algemeen wel snel dierenartsen beschikbaar, in geval van spoed.

ja weet ik dat ben ik inderdaad wij hebben stan al gebeld en een kennis van ons komt zo even kijken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:28

Sheran schreef:
LiVetime schreef:

Paarden zijn redelijk idioot als het om taxus gaat.

Er zijn toch wel meer -goekope- weitjes te vinden ZONDER taxus?

TS: DA bellen, straks is het te laat! Beter een keer te veel dan te weinig langs laten komen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:29

ninz schreef:
wij hebben de DA straks gebeld en die zei dat ze zo weinig (hoogstens 2,3 naaldjes) binnen had dat ze er waarschijnlijk geen alst van zou krijgen. en we hebben haar dus dat tegengif gegeven

Maar je wist toch niet hoeveel het paard binnen had gekregen?