Ataxie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demiyolu

Re: Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:08

Kan ataxie dan ook later optreden, door bijv. het verschuiven van een wervel? Ik dacht altijd dat het aangeboren was en een soort verzamelnaam voor alle paarden die in een afwijkend ritme bewegen.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:23

ataxie is volgen mij zeker niet aangeboren maar komt door een verschuiving van de wervels als ik het goed heb!
mijn paard heeft een lichte vorm van ataxie ik heb hem 4 jaar geleden helemaal door laten lichten door de da en foto,s enz
er was ook een hostiopoisoipaat(of hoe die mensen ook heten)en die gaf mij het advies laten slachten tja dan sta je daar !!
met een paard wat eerst vooral recreatief is gereden en nooit geen pas verkeerd heeft gezet.
ik heb hem gewoon gehouden en juist meer dressuur gereden en losmaken die spieren
nu ben ik L1 met winstpunten en hij kan alles van de M2
links is hij goed zeg maar en rechts zit echt zijn probleem vooral met de stelling dan wil de achter hand voorbij de voorhand Bloos
door het trainen van de spieren zijn wij vooruit gegaan maar je hebt ook paarden die geen raad met zijn lichaam weten.
ik rij natuurlijk ook aangepast en je hebt in de jaren foefjes geleerd om het te verbloemen
als ik op wedstrijd ga en er is veel spanning dan zie je het beter
zolang hij lekker in zijn vel zit ga ik met de training door merk ik verandering dan kijken mijn da en ik hoe verder
als je meer wil weten ts dan kan je altijd mailen Knipoog

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:24

demiyolu ataxie kan zeker later optreden vooral door een val of ongeluk als er iets verschuift zeg maar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:25

Nee het is geen afwijkend ritme . Ataxi is een net woord voor kruisverlamming, meestal zit ataxi in de achterste wervels, waardoor kruis verlamd is, en achterbenen matig functioneren.
Ook kan ataxi al verder naar voren in de kolom beginnen.

Maar aangeboren is het zelden..
Meestal door een ongeval, vallen , en dan met name omklappen na steigeren (met of zonder zadel)
of simpelweg over een steen rollen kan het al veroorzaken
Bij jonge paarden is uitglijden (bambi -split) vaak de oorzaak .

ataxi wil zeggen dat paard een soort van hernia / dwarslaesie heeft , om ff een klein beetje te vergelijken met de mens. Omdat een paard op 4 benen loopt, is het net wat anders namelijk Lachen

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:27

longeren doe ik nooit daar pest ik hem mee dan loopt hij een vierkant ipv een rondje mijn da heeft dat bij mijn paard ook geadviseerd om dat niet te doen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:00

Bij mijn paard is het dus wel aangeboren. Het kan wel..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:19

Het kan inderdaad aangeboren zijn. Het paard van een vriendin van mij heeft het ook.

In Gent is een kliniek die het kan vast stellen in welke mate een paard ataxie heeft en waar de oorzaak ligt (nek/rug). Bij hem is er een verdikking in wervels in zijn nek waardoor die niet goed de signaaltjes van de zenuwen doorgeven, daardoor is hij licht atactisch.

Het paard is afgekeurd voor de sport, recreatief wordt er nog wel mee gewerkt. Juist bij deze paarden is recht richten, balkjes draven etc. belangrijk. Hoe sterker de spieren, hoe makkelijker het paard zich zelf kan corrigeren.

Ataxie is er in heel veel mates, 'echte' ataxie is echt heel anders dan spierbevangen. Dit paard kan bijvoorbeeld bijna niet overstappen met zijn achterbenen, hij moet altijd rare capriolen uithalen om achterwaarts te kunnen en hele kleine voltes stappen is lastig.

Het paard heeft L1 gelopen, toen het dier meer gesloten moest gaan lopen is het gaan op spelen. Momenteel kwakkelt het een beetje, maar vanwege de medische molen is het al bijna een jaar uit de running. Nu wordt het weer rustig opgebouwd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:30

wat leuk een ataxtie topic, voor wat er leuk aan kan zijn natuurlijk.

Mijn paard is ook atactisch en is gekomen na een val van een narcose. een trauma dus. Er is een zenuw blokade geweest en dat wisten we op dat moment nog niet. We bleven maar doorvragen en onderzoeken omdat ze telkens kreupel werd op iets anders. Uiteindelijk gelukkig gevonden wat het was. In de eerste instantie was het zo dat we haar wel weg konden zetten in de wei en er nooit meer op mochten, voor de kar mocht wel maar dat kunnen we niet goed.

Er is een osteopaat geweest en die heeft een hoop veranderd. Ze loopt weer zelfs weer een beetje basis dressuur, vind ze wel erg moeilijk en ook de achterhand er goed onderzetten is vreselijk lastig. Verder kan ze nog wel aardig springen hoger dan een meter nooit gegaan hierdoor. en rijd klasse 2 endurance voornamelijk. De dressuur en springwerk gewoon puur ter gymnastisering van haar lijf.

Longeren werkt bij haar tevens wél goed mits ik het goed doe uiteraard. Of met pessoa en liever met dubbele longe om haar goed actief te houden. Weinig galop want dat is wel lastig voor haar in de kleine circel in verhouding met andere paarden.

Voorheen kon je alle 4 de benen kruisen zonder dat ze een pas verzette, tegenwoordig kan dat gelukkig niet meer. We maken dus vorderingen maar zijn er nog lang niet weet ik.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 09:00

splash1999 schreef:
wat leuk een ataxtie topic, voor wat er leuk aan kan zijn natuurlijk.

Mijn paard is ook atactisch en is gekomen na een val van een narcose. een trauma dus. Er is een zenuw blokade geweest en dat wisten we op dat moment nog niet. We bleven maar doorvragen en onderzoeken omdat ze telkens kreupel werd op iets anders. Uiteindelijk gelukkig gevonden wat het was. In de eerste instantie was het zo dat we haar wel weg konden zetten in de wei en er nooit meer op mochten, voor de kar mocht wel maar dat kunnen we niet goed.

Er is een osteopaat geweest en die heeft een hoop veranderd. Ze loopt weer zelfs weer een beetje basis dressuur, vind ze wel erg moeilijk en ook de achterhand er goed onderzetten is vreselijk lastig. Verder kan ze nog wel aardig springen hoger dan een meter nooit gegaan hierdoor. en rijd klasse 2 endurance voornamelijk. De dressuur en springwerk gewoon puur ter gymnastisering van haar lijf.

Longeren werkt bij haar tevens wél goed mits ik het goed doe uiteraard. Of met pessoa en liever met dubbele longe om haar goed actief te houden. Weinig galop want dat is wel lastig voor haar in de kleine circel in verhouding met andere paarden.

Voorheen kon je alle 4 de benen kruisen zonder dat ze een pas verzette, tegenwoordig kan dat gelukkig niet meer. We maken dus vorderingen maar zijn er nog lang niet weet ik.

Wat fijn voor je dat het beter gaat!

Oke hier komtie:
De rede van dit topic was eigenlijk WEL dat ik en een vriendin een paard met ataxie over heb genomen, omdat de eigenaar naar die vriendin toe kwam om te melden dat ze geen zin meer heeft in dit dier en het maar in wou laten slapen.
Nu hebben wij haar gratis overgenomen, en zijn wel bereid voor dit diertje te vechten en haar de beweging en training te geven die ze nodig heeft. Ik kon ht alleen nog niet zeggen omdat er hier ook teveel stalgenootjes zitte die graag het een en ander rondvertellen Lachen vandaar, het was dus nog geheim.

Dit diertje is hoefbevangen, en heeft volgens hun DA Ataxie, wij hebben haar nu naar een stuk land gebracht met eenoudere Fjord van 27 om eerst maar eens flink af te vallen, Toen wij haar naar die wei brachten sjeesde ze die hele wei door, staart in de lucht, strekken kortom geen enkele pas kreupel ?

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:20

Jeetje wat een verhaal weer!
Ik heb alles gelezen en lees nu je uit de kast komen zeg maar!
Ik hoop voor je dat het allemaal niet verslechterd, wil je niet bang maken maar wij hadden een paard op stal en die viel soms gewoon om, struikelde letterlijk over dr eigen benen en werd erg boos omdat ze niets meer mocht en ook niet meer kon. Uiteindelijk verwonde ze zich zelf door dat ze overal tegen aanviel. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van dit onwijs mooie paard. Succes laat je goed informeren!!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:53

tanjazaffira schreef:
Jeetje wat een verhaal weer!
Ik heb alles gelezen en lees nu je uit de kast komen zeg maar!
Ik hoop voor je dat het allemaal niet verslechterd, wil je niet bang maken maar wij hadden een paard op stal en die viel soms gewoon om, struikelde letterlijk over dr eigen benen en werd erg boos omdat ze niets meer mocht en ook niet meer kon. Uiteindelijk verwonde ze zich zelf door dat ze overal tegen aanviel. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van dit onwijs mooie paard. Succes laat je goed informeren!!

Ai, DAt is niet niets.

Ook leuk om te weten dat ik uit de kast kwam toch hahaha! klinkt zo leuk Lachen

Wat het is met dit diertje, volgens de eigenaar ligt dit paard alleen maar in de wei, loopt ze stok kreupel.
Ze loopt moeilijker ja, ze is hoefbevangen, en z eheeft last van haar rug wat logish is , Maar kreupel is ze niet, Ze ligt bijhna nooit ja ze zal ooit wel eens liggen, Voorheen stond mijn paard bij haar in de wei en die 2 gaan altijd tekeer als 2 debielen.

Oo toen wij haar in de nieuwe wei zette, rende ze er op los, strekkend, oren naar voren staart omhoog, geen enkele pas kreupel, zelfs de hoefbevangenheid was er niet af te lezen.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:37

Dat klinkt opzich wel heel goed. Als ze er echt heel veel last van heeft dan kunnen ze deze dingen ook niet doen. Hoe ons maar op de hoogte, en misschien weet ik nog wel iemand die je kan helpen en een alternatieve manier van rijden om de belasting ( jou gewicht) juist te verdelen.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:40

edit en heb je een foto?is wel leuk om te kijken waar we over praten......toch!?????????????

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:12

met osteopatie kan je evt nog wel een hoop betekenen voor zo'n dier. Voor een aantal is afschijd beter omdat het gewoon voor mens en dier gevaarlijk wordt maar niet altijd voor allen. Mijn paard kan ook met de staart in de lucht lopen zwieren

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 08:35

tanjazaffira schreef:
edit en heb je een foto?is wel leuk om te kijken waar we over praten......toch!?????????????

DAt is waar, maar heb helaas nog geen fotos Lachen

Ze komt volgende week in het weekend als het goed is weer naar huis, om de fysio te laten komen en dergelijken en dan zal ik fotos maken Pling

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:50

oke heel leuk!
Ik wacht het af!

gr Tanja