Advies over dampig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Advies over dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:10

Heb je momenteel je paardje s'nachts ook binnen staan?
Er zijn n.l inhalers in de handel voor op stal. Die blazen lucht met een soort van dampo wat verlichting geeft. Vraag het eens aan je dierenarts.

subby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:03

het is zo dat je hooi tot 15 minuten onder moet dompelen is het water. hierdoor spoelt de stof eruit en nemen de zaden die in het hooi zitten het vocht op. zo krijgt het hooi zijn grasachtige kwaliteiten terug. als hooi lang onder water is gaan alle goede voedingsstoffen verloren. dit maakt niet uit als je paard te dik is en iets te doen moet hebben, maar toch mist hij de voedingsstoffen. hooi dat langer dan 12 uur onder water zit kan gaan fermeteren en gaat dan bederven. het water word donker en gaat schimmelen. kans op koliek gevaar dus

bron: pavo paard en voer

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:15

Mijn merrie heeft RAO, soortgelijk als dampigheid.

Hoe maak ik het beste verdraagbaar?
Warm weer, niet rijden, overdag op stal, snachts buiten.
Zoveel mogelijk buiten, op stal op hennep.

Met Hooispray(silverlinde) het hooi benevelen(niet weken, gaan voedingsstoffen uit het hooi)
Hoest Cure (homeopatisch) 3 x daags geven

Hiervoor heeft ze ook ventipulmin en prednisolon gekregen, heeft even geholpen maar niet genoeg naar mijn idee. Voordat ik met de hoest cure en hooispray begon heeft ze een reinigingskuur gekregen om de afvalstoffen uit haar lichaam te halen.

Tevens werken pollennetjes ook erg goed om het stof tegen te houden, insprayen met hooispray en dan het hoofdstel omdoen is ook een aanrader, luchtwegen gaan dan goed openstaan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:57

Mag ik wat geks vragen? Lees zo je verhaal eens en er is ook al geluisterd naar haar hart? Of een scopie gemaakt van haar voorste luchtwegen?
Het pompen kan nl ook veroorzaakt worden door een eventueel hartprobleem, dat staat allemaal in verbindig met elkaar.
Ons paard heeft chronische bronchitus en elk voorjaar een kuur ventipulmin en verder de dagelijkse handelingen om het allemaal makkelijker te maken..en dat gaat goed gelukkig.
Echter kreeg hij dit voorjaar een gigantische aanval en de ventipulmin hielp niets, net als alle andere medicatie. Wederom is er geluisterd en er werd na al die jaren op eens ontdekt dat zijn hart niet naar behoren werkt. Nu is het een veelvoorkomend probleem, maar meeste paarden zijn op conditie en die ondervinden er geen hinder van..maar omdat onze draver zn benen niet doen wat hij en wij graag zouden willen, kan hij niet meer gereden worden..dus nihil conditie..

Ik zal morgen even bellen met een stalgenootje, haar paard is echt vreselijk dampig en gaat al een jaar goed, door een homeopatish middel, volgens mij van vsm, hoest cure oid heet het. Ze geeft het dagelijks icm feene griek en veel buiten staan en het gaat hem goed..
Verder zijn alle andere opties al genoemd.

Veel sterkte, geef de moed nog niet op zolang het voor je paard eerlijk is allemaal..ennuh, vraag je va als die weer een keer komt eens te luisteren of overleggen over het hart en of een scopie nodig is? (ivm poliepen of hooiallergie bv?).

Wat je nog wel zou kunnen proberen schiet mij op eens te binnen, is het hooi laten voor wat het is en eens 3 weken overstappen op paardenkuil..ook hier ga ik even een vriendin voor bellen voor je Knipoog zij heeft het ook en moet even de naam weten, hihi.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 07:25

Hartstikke bedankt voor alle tips, gister vond ik haar weer iets minder dan de dag ervoor, ondanks dat het wel iets minder warm was.
Zodra ze van de prednison af is wil ik er ook een reinigingskuur tegenaan gooien. Ik merk aan haar dat die prednison nogal troep is, haar vacht was niet 100%, maar is nu ronduit slecht. Ook haar hoeven gaan achteruit en ze is een beetje down...
Hoest cure ga ik eens naar kijken zodra ze van de prednison af is, is al meerdere keer genoemd in het topic dus dat maakt mij toch nieuwsgierig! Knipoog

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:32

Mij pony was ook dampig en wij hebben toen besloten dat ze naar een rusthuis ging.
Daar heeft ze nog een prima leven gehad en zonder het echt benauwd te hebben gehad.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:22

Mijn Jody heeft ook een ernstige vorm van dampigheid, maar ik mag echt in mijn handjes knijpen dat het zo goed met haar gaat.

Toen we haar net hadden, hebben we haar voor de dood weggehaald, tijdje aan de medicijnen van de d.arts en op zaagsel gezet, nat hooi en zoveel mogelijk buiten. Ze heeft vaak een terugslag gehad.

De d.arts adviseerde ons toen om over te gaan op alternatieve medicatie. Omdat al die medicijnen haar geen goeds zouden brengen op de lange duur.

Ze staat in de zomer 24 uur per dag op de wei en in de winter in een inloopstal. Ze staat dus zomer en winter buiten. In de inloopstal ligt stro. Dit spuiten we met stalschoon en het hooi spuiten we met hoestvrij. Dit komt beide bij de Paardendrogist vandaan. Verder krijgt ze als het nodig is af en toe een opkicker als ze weer van de wei naar "stal" gaat en easy breathing (kruiden) door haar voer als het eens weer de kop opsteekt.

Ook heb ik haar veel reiki gegeven en geef haar dat geregeld nog. Alles bij elkaar heeft het haar heel erg goed gedaan. Ik ben echt zo blij dat het zo goed met haar gaat.

Voor een dampigpaard is een goed ventilerende stal erg belangrijk. Stal moet ook hoog genoeg zijn voor het opstijgen van het stof en de ammoniak. Verder moet het strooisel en hooi zo mogelijk stofvrij zijn en het beste is een paard zoveel mogelijk buiten te laten lopen.

Zorg ook dat de weerstand op peil blijft. Dampige paarden hebben vaak een slechte weerstand.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:48

Een kennis van me stopt het hooi in een hooinet, dompelt het even in een metselkuip en hangt het dan buiten de stal op (niet binnen want dan wordt het zo'n natte bende). ZO spoel je ook al een hoop stof weg. Andere mogelijkheid is misschien voordroog te voeren. Is minder stoffig als hooi.

Mijn Ijslander heb ik helaas ook naar de slager moeten brengen wegens dampigheid. Hij had altijd bij mijn Opa in een half open stal gestaan. Toen Opa verhuisde, verhuisde Bjorn naar een manege, waar hij een binnenstal kreeg in een gang die nog niet helemaal af was. Er was een wand met stands voor zijn stal, maar de vloer achter de stands (waar dus normaal gesproken de achterwerken staan) was nog niet geasfalteerd. De stands waren nog niet in gebruik, dus op zich geen probleem....totdat de stallen van een naburige manege afbranden en alle pony's naar onze manege kwamen en in de gang bij Bjorn werden gezet. Het werd een stoffige gang die ontzettend naar ammoniak stonk. Mijn moeder ging nog niet eens meer met me de gang in. Ik was toen pas 18 en stond er niet bij stil dat dit schadelijk voor mijn pony kon zijn.

Wel ben ik na een tijdje naar een andere plek verhuist samen met een ander meisje. Daar hadden we een wei met eigen stal. Maar helaas was het toen al te laat. Bjorn kreeg van het een op andere moment geen lucht meer en stond de hele dag te pompen vanuit zijn liezen. Een kuur met Ventipulmin hielp helemaal niet. De DA zei het niet direct, maar zag er niet veel heil meer in. Hij had het gewoon te erg. Ik weet ook niet of ze 20 jaar geleden op medisch gebied al zo ver waren. Mijn DA heeft het nooit over een Pretnizonkuur gehad bij mijn pony. Het was een hele harde beslissing voor een tiener die met deze pony was opgegroeid om hem te laten ophalen door een slager Verdrietig ....al was dat een kennis van mijn ouders.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:25

ben het met Amy77 eens, laat verder onderzoeken. bv. scoop. Heb vorig jaar ongeveer op de zelfde manier begonnen problemen gehad met mijn paard. Ventipulmin, Prednison, en elke keer weer de dierenarts erbij, omdat ze stond te dubbelpompen.
Werd ook de conclusie getrokken dampig, astma. De aanvallen gingen maar door, en juist als ze net uit de wei kwam. Uiteindelijk maar op onderhoudsdosis prednisolon gezet om het voor het paard maar een beetje dragelijk te houden. Werd heel stellig gezegd dat na zo'n lange tijd ( 9 maanden dokteren ) de longblaasjes zo zwaar beschadigd waren, dat ze niet eens meer longinhoud genoeg had om ooit nog te kunnen galopperen.
Ben uiteindelijk in Wassenaar terecht gekomen, en na een scoop en bloedonderzoeken bleek dat ze een allergie had opgebouwd voor de mijten die op duiven en kippen zitten. Ook was er een stro allergie, terwijl ze al haar hele leven op stro heeft gestaan.
Het is wel begonnen met een koutje / broncitis, maar doordat ze dan laag in de weerstand staan, kan er een allergie boven komen.
Kortom, ik heb mijn paard verhuisd en ze heeft nergens meer last van gehad. Is nu van alle medicijnen af, en we rijden weer volop (ook galopperen)

Sterkte, ik weet hoe vervelend het is als je zo doktert.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:41

Ik heb een merrie met astma gehad. Ventipulmin en Pednison hielpen allemaal maar tijdelijk. Hoesten deed ze maar heel weinig.

Na veel onderzoeken uitgekomen op inhaleren van ventipulmin i.c.m. pulmicort. Dat deed ik 10 dagen wel en 10 dagen niet en dan bleef ze helemaal goed. Verder ook niets van bijwerkingen te merken. Wel een dure grap.

Helaas na een paar jaar in moeten laten slapen wegens artrosen in een van de kaakgewrichten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:20

Pas op met foenegriek geven, dit dempt de hoestprikkel.
Een paard (mens trouwens ook) hoest om slijm e.d. uit de luchtwegen te krijgen, een slijmoplosser kan daarbij helpen.
Maar door de hoestprikkel te dempen, blijft alles in de luchtwegen zitten en bestrijd je alleen de symptomen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:09

Bedankt weer voor alle tips!
Gister was ze weer iets beter dan eergister. Ze ademde zwaar maar had ook erg last van de warmte. Vond haar vacht er ook weer wat beter uit zien dan de dag ervoor, maar ze was nog niet vrolijk, zoals ik haar altijd ken. Hoeven worden trouwens intussen ook slecht, komt dit door de prednison?

Daar zeg je me wat Stennisje, klinkt heel logisch inderdaad, maar ze hoest zowieso niet, ik geloof het meteen dat er slijm zit, maar hoe krijg je dat dan nog weg?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:12

Stennisje schreef:
Pas op met foenegriek geven, dit dempt de hoestprikkel.

Voor het eerst dat ik dit hoor en volgens mij niet waar. Foenegriek kun je volgens mijn DA zonder enig probleem bijvoeren.

Verwacht er alleen niet te veel van bij een dampig paard.

Mijn paard vond ik er na 3 maanden prednisolon wel wat minder "strak" er uit zien, iets minder mooie vacht, maar haar hoeven bleven perfect.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:19

mellamoshan schreef:
Daar zeg je me wat Stennisje, klinkt heel logisch inderdaad, maar ze hoest zowieso niet, ik geloof het meteen dat er slijm zit, maar hoe krijg je dat dan nog weg?

Slijmoplossers als Ventipulmin en Sputolysin kunnen verlichting brengen, ik weet niet of je deze al gegeven hebt?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:20

Ventipulmin heb ik al geprobeerd, maar dat sloeg niet echt aan, maar als het echt alleen slijmoplosser is.... Ze hoest ook niet...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:41

Dan misschien toch eens een bronchoscopie laten doen.
Als er een laag slijm zit die niet wil oplossen of weggehoest wordt, beïnvloed dit natuurlijk wel de ademhaling.
Je hebt apparaten die je aansluit op een kap over de neus van het paard, daar doe je ampullen met slijmoplosser en bijv. eucalyptus in en door middel van stoom ademt het paard het dan in.
Op een stal waar ik werkte hadden we 2 paarden met een stofallergie, die zetten we dan 10 minuten met die kap op onder het solarium en dan hadden ze het een stuk makkelijker daarna. Ze vonden het ook fijn om het in te ademen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:45

Ik zal eens overleggen met de da zodra die er weer is stennisje, wie weet wat daar nog uit komt rollen.

Moet zeggen dat ze gister erg goed was, ondanks het warme weer. Heb haar nog van top tot teen afgespoten om haar een beetje verkoeling te geven en dat werd erg gewardeerd. Haar ademhaling daarna was ook een stuk beter!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:07

Vandaag weer even een update:
Ze was redelijk vrolijk vandaag en haar ademhaling was redelijk ook weer. Stappen heb ik het idee dat het haar geod doet en dat het steeds iets langer kan. Ik heb wel het idee dat ze heel erg goede en slechte dagen heeft. Ze was vandaag weer wat beter als gister.
Intussen krijgt ze vanavond haar 10e x Prednison, dan wordt er vanaf morgen afgebouwd. Nog 6 dagen te gaan na vanavond.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:57

mellamoshan schreef:
Jah helaas wel, ze heeft overduidelijk een zware ademhaling terwijl ze stilstaat...

Je kunt het nog even aankijken, het kan wel maanden duren voor er vooruitgang in zit maar het feit dat je paard al moeite met ademhalen heeft (dus zijn buikspieren gebruikt om adem te halen) wijst op weinig goeds.
Vaak trekt het wel bij maar word het in de winter maanden weer erger.
Beter word het naar mijn idee nooit meer.
Mijn advies is als je een eerlijk antwoord wilt vraag het dan eens aan je dierenarts, hij kent haar en weet het beste advies,vraag zonodig een second opinion maar laat haar niet langer lijden als nodig is, veel sterkte meis.

De dikke vacht is trouwens een bijverschijnsel van de ventolin en ook prednison dus dubbelop in dit geval.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:12

Die luchtwegcompositum die je geeft, is dat die van de Groene Os? Daar heb ik namelijk erg goede ervaringen mee Ja
Mijn paard is een chronische hoester en heeft zelfs een keer een astma aanval gehad. En m'n andere paard hoest ook af en toe. (heeft niets met het stalklimaat o.i.d. te maken. Paarden deden het beide al voordat ik ze kreeg). Maar als ze zo'n hoestperiode hadden, waren ze er zo vanaf met dat luchtwegcompositum.

Misschien nog een tip:
Ik geef mijn paarden sinds een maand of 2 voer van Mijten (HerbaMix). En sindsdien hoor ik ze helemaal niet meer hoesten. Dat stond al in de advertentietekst (dat het goed voer was voor de luchtwegen), maar ik had zoiets van: 'ja, dat zeggen ze allemaal. Eerst zien, dan geloven'.
Daarnaast zien ze er allebei nu echt super uit en voelen ze zich geweldig.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:13

Overigens, om meer te weten te komen zou ik het boek "Luchtwegziekten bij paarden" aanschaffen of lenen. Een goed boek waar duidelijk uit wordt gelegd wat er nou precies aan de hand is.

Het boek is wel gericht op het behandelen op natuurgeneeswijze.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 07:30

Weer goede tips zie ik! Knipoog
Luchtweg compostitum is van de groene os inderdaad. Zelf merk ik niet gek veel verschil, maar ze hoest inderdaad niet. Weet niet of het compositum daarbij helpt Vork

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:44

vitamine A schijnt heel goed te helpen bij long ziekten bij mensen,zit in levertraan olie(stinkt wel een beetje,ze moeten er aan wennen...)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:25

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je paardje gaat.. Lachen

Voor mijn merrie komen er weer moeilijke tijden aan nu het hier weer warmer wordt en het savonds regent(slechte weerstand). Gelukkig heeft ze nu wel haar draai in de groep kunnen vinden en heeft ze niet meer de drang om heeeeeel graaag naar huis te willen(dan stond ze stipt om 5 uur te wachten bij het hek om naar binnen te gaan, nu wil ze amper meer mee Vork )

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:55

Hoe is het na de bokt-uitval met juv?