[MD] wat is dit?? ik weet het niet meer..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: [MD] wat is dit?? ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:51

Echte schurft is besmettelijk, voor zowel mens als dier en er is een meldingsplicht. Beenschurft is wel schurft maar dan op de benen, wel besmettelijk voor dieren, niet voor mensen, geen meldingsplicht. Maar dit lijkt me zomerexceem, arm beest, die moet toch gek worden de jeuk!
Overigens is Sebacil (beenschurft) niet meer officieel te verkrijgen in Nederland.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 08:09

Wat ik op de foto zie is iig geen normaal zomerexceem. Zou wel kunnen maar is er niet nog iets anders ook nog aan de hand? Zou je paard weg bij de shet. houden, je weet maar nooit of het aanstekelijk is. ERG jammer dat de eigenaar geen DA wil halen vanwege kosten....

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 10:24

Ezelinetje schreef:
Wat ik op de foto zie is iig geen normaal zomerexceem. Zou wel kunnen maar is er niet nog iets anders ook nog aan de hand? Zou je paard weg bij de shet. houden, je weet maar nooit of het aanstekelijk is. ERG jammer dat de eigenaar geen DA wil halen vanwege kosten....

ik heb het nog een aantal keer geprobeerd of hij écht niet een DA erbij wil halen.. maar helaas hij wilt het echt niet Boos!
pony staat nu 24/7 onder het deken, in een weiland waar hij niet kan schuren en waar niet veel bomen staan..
hij heeft sinds vrijdag ook een vliegenmasker om (had hij eerst niet want hij scheurde zijn vorige kapot)ben benieuwd of de vliegenmasker morgen nog leeft.. mijn paard staat nu ook met halster om zijn vliegenmasker want ik had het idee dat de vliegen er toch nog in konden.. als zijn neus door het halster gaat schuren gaat het halster weer af.. bij de shet moet die helaas om blijven (heb de paarden liever zonder halster op de wei)
we gaan even op zoek waar we imaverol kunnen kopen hier in de buurt Lachen
en dan gaan we hem wassen daarmee, en zijn plekken insmeren met babyolie.. ik hoop zo dat het dan beter gaat! want dit is niet leuk meer voor de pony Boos!
als er mensen zijn die weten wat het is, of een idee hebben.. ik hoor het nogsteeds erg graag! want ondertussen weet ik echt niet meer wat ik eraan moet doen...

alvast heel erg bedankt allemaal voor de tips en reacties! ben er erg blij mee!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:57

Mijn fries heeft hetzelfde: zomerexceem, kan ik je 100% met zekerheid zeggen!! Smeer de plekken dik in met uiercreme van bv DA of trekpleister, dat helpt beter dan babyolie.
Ik zal vanmiddag even een paar foto's van mijn fries maken, dan kun je het vergelijken.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 10:43

frisiangirl schreef:
Mijn fries heeft hetzelfde: zomerexceem, kan ik je 100% met zekerheid zeggen!! Smeer de plekken dik in met uiercreme van bv DA of trekpleister, dat helpt beter dan babyolie.
Ik zal vanmiddag even een paar foto's van mijn fries maken, dan kun je het vergelijken.

oké bedankt! ik ben benieuwd naar de foto's Lachen
ik ga het ook even proberen met uierzalf Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:46

pas op met babyolie als het zonnig weer is. Dat verbrand.
Beterschap voor de shet, hopelijk komt er snel een oplossing voor het dier, het ziet er niet fijn uit.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:47

Alsjeblieft geen baby olie! Daar krijgt hij lelijke brandwonden van.

je kan ook bij de kruidvat een flesje klitwortel halen... dat werkt heel fijn. Verder lekker wassen met een jeukstillende shampoo en dan vlug de deken weer op. Ook al is het warm, een eczemer moet je niet onder zijn deken vandaan halen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:51

Dit is zomereczeem volgens mij. In zeer ernstige mate, dat wel.

Doe er alsjeblief die deken opnieuw op!

Je moet hier een DA bijhalen en met hem bespreken wat er nog gedaan kan worden nu het zover gekomen is. Kan je deze pony niet wegdoen naar ergens aan zee? Anders zou ik er ernstig over denken hem in te laten slapen want zo is het geen leven...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:45

timokyana schreef:

En dat zelfde geldt ook voor uiercreme. Alleen 's avonds de uiercreme erop smeren als de zon al flink aan kracht heeft verloren.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:46

timokyana schreef:
Beterschap voor de shet, hopelijk komt er snel een oplossing voor het dier, het ziet er niet fijn uit.

ik heb geen babyolie gebruikt nog Knipoog ik heb vandaag uierzalf gehaald..
dit heb ik er een uurtje geleden op gesmeerd (de zon was al weg)

AngelsDitch schreef:
Alsjeblieft geen baby olie! Daar krijgt hij lelijke brandwonden van.

je kan ook bij de kruidvat een flesje klitwortel halen... dat werkt heel fijn. Verder lekker wassen met een jeukstillende shampoo en dan vlug de deken weer op. Ook al is het warm, een eczemer moet je niet onder zijn deken vandaan halen.

ik heb hem nu ingesmeerd met uierzalf.. hij heeft ook nu 24/7 gewoon zijn deken op! zijn benen spuit ik in met veerust..
werkt heel goed tegen de vliegen Lachen

Klara16 schreef:
Dit is zomereczeem volgens mij. In zeer ernstige mate, dat wel.

Doe er alsjeblief die deken opnieuw op!

Je moet hier een DA bijhalen en met hem bespreken wat er nog gedaan kan worden nu het zover gekomen is. Kan je deze pony niet wegdoen naar ergens aan zee? Anders zou ik er ernstig over denken hem in te laten slapen want zo is het geen leven...

het deken ligt er allang weer op Knipoog (staat al ergens eerder vermeld..)

Als je het topic door hebt gelezen kun je zien dat hij niet van mij is dus dat ik er geen DA bij kan halen. de eigenaar wil dit echt niet! (boer hè.. Niet aanvallend bedoeld voor de boeren onder ons Knipoog )
De pony gaat met geen enkele reden verkocht worden! Hij is al 19, vermaakt zich prima, heeft zijn eigen 2 vriendjes en vind het gewoon nog leuk met alles wat we met hem doen.. het enige is dat hij exceem heeft (als het exceem is..) naar zee gaat hij dus niet, we willen wel een keer een dag met hem naar zee, even lekker het water in zonder deken..
in laten slapen doen wij zeker niet!!

flettie schreef:
timokyana schreef:

En dat zelfde geldt ook voor uiercreme. Alleen 's avonds de uiercreme erop smeren als de zon al flink aan kracht heeft verloren.

bedankt voor je reactie! ik heb het nu toevallig een uurtje terug op gesmeerd..
hoe kan het dat dit gaat branden dan?? Bloos!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:50

als het van de koeien komt kan het ook ringworm (is schimmel) zijn.
dus behandelen tegen schimmel en de eczeemdeken oplaten lijkt me het doeltreffendst.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:53

Marigold schreef:
als het van de koeien komt kan het ook ringworm (is schimmel) zijn.
dus behandelen tegen schimmel en de eczeemdeken oplaten lijkt me het doeltreffendst.

wat moet ik daar tegen doen dan?
kan je daar imaverol (of hoe je het ook schrijft Tong uitsteken ) daarvoor gebruiken?
of moet je voor ringworm/schimmel wat anders gebruiken?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:06

weet ik verder niet, maar via google vast wel info te vinden.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:12

BianCatjee schreef:
flettie schreef:

hoe kan het dat dit gaat branden dan?? Bloos!

Het versterkt de zonnestralen net als baby-olie.
Ik gebruik uiercreme/zalf ook veel voor wondjes. Met name als mijn merrie haar neus verbrandt maar ik smeer haar alleen 's avonds in omdat het anders alleen maar erger wordt.
Verder is het echt superspul Ja

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:17

hoe kan het dat dit gaat branden dan?? Bloos![/quote]
Het versterkt de zonnestralen net als baby-olie.
Ik gebruik uiercreme/zalf ook veel voor wondjes. Met name als mijn merrie haar neus verbrandt maar ik smeer haar alleen 's avonds in omdat het anders alleen maar erger wordt.
Verder is het echt superspul Ja[/quote]

oke heel erg bedankt Haha! dan gebruik ik het vooral 's avonds! heb alle wondjes ingesmeerd, ga morgen ochtend even kijken hoe hij erbij staat Lachen

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:17

Ik zou hem/haar geen snoepjes meer geven, hooi is goed!
eigenlijk moet je hem/haar pas na 10 uur buiten zetten en rond 3/4 uur weer binnenhalen.
Mijn friezen hebben ook zomerexceem, 1 heeft een deken, heef die altijd op , alleen in de winter niet.
Ze krijgen speciale brokken. tis geen pretje dat zomerexceem... Sigaar

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:18

rat4 schreef:
Ik zou hem/haar geen snoepjes meer geven, hooi is goed!
eigenlijk moet je hem/haar pas na 10 uur buiten zetten en rond 3/4 uur weer binnenhalen.
Mijn friezen hebben ook zomerexceem, 1 heeft een deken, heef die altijd op , alleen in de winter niet.
Ze krijgen speciale brokken. tis geen pretje dat zomerexceem... Sigaar

in het begin bericht staat dat we geen stal tot beschikking hebben..
dat gaat helaas dus niet werken, anders had ik dit wel gedaan Lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:24

Als de pony al 19 is en hij heeft nog niet eerder zomer eczeem gehad dan twijfel ik of het wel zomereczeem is.

Bij de meeste pony's komt zomereczeem tot uiting rond hun 3e jaar.

Het kan dus best dat het zomereczeem is, maar ik begrijp uit je verhaal dat hij dit nog niet zo heel erg lang heeft.

Dan toch maar wassen met ivamerol, voor de zekerheid.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:29

AngelsDitch schreef:
Als de pony al 19 is en hij heeft nog niet eerder zomer eczeem gehad dan twijfel ik of het wel zomereczeem is.

Bij de meeste pony's komt zomereczeem tot uiting rond hun 3e jaar.

Het kan dus best dat het zomereczeem is, maar ik begrijp uit je verhaal dat hij dit nog niet zo heel erg lang heeft.

Dan toch maar wassen met ivamerol, voor de zekerheid.

de pony staat pas 2,5/3 jaar bij ons op stal Knipoog
sinds die tijd heeft hij het al wel maar het word met het jaar steeds erger..
en nu ziet het er anders uit als andere jaren..
de eigenaar van het terrein heeft de paarden weer naar de wei gezet met wel veel bomen en een sloot erlangs Boos! Verdrietig

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:11

Ezelinetje schreef:

Sterker nog, ik heb het stukken erger gezien dan dit, dus het is wel mogelijk. En zomereczeem kan erger worden en minder worden. Mijn eigen paard heeft het nu ook stukken minder dan 4 jaar geleden en elk jaar denk ik dat het minder is dan het vorige.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:48

Heb gisteren helaas geen foto's kunnen maken (altijd zijn die batterijen leeg... Boos! ) Maar vanavond moet het lukken!

Inderdaad de uiercreme er 's avonds op smeren, goed opgemerkt flettie!

Ik kan echt met 100% zekerheid zeggen dat dit zomerexceem is, is voor mij geen twijfel over mogelijk!!
Ik had er ook nooit last van in groningen, en nu hier in nordhorn woon, heb ik 2 die zomaar ineens ZE hebben. Kan dus zelfs bij oudere paarden ineens voorkomen terwijl ze er eerst nooit last van hebben gehad!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:32

Heb foto's gemaakt, maar nu ben ik mijn USB stick kwijt!!! Boos! maar foto's zijn dus onderweg......

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:52

frisiangirl schreef:
Heb foto's gemaakt, maar nu ben ik mijn USB stick kwijt!!! Boos! maar foto's zijn dus onderweg......

haha geeft niet kan gebeuren Knipoog
ik wacht rustig af Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:21

Zo, de foto´s zijn er...
Plek op de hals
Afbeelding

Plek op het kruis
Afbeelding

Plek onder de buik
Afbeelding

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:47

Als hij er met deken geen last van had is het zomereczeem.Koe