Mijn arme paardje heel erg zandverstopping / zandkoliek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Mijn arme paardje heel erg zandverstopping / zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:39

De dierenarts zei dat ik de brokjes wel kleiner mocht maken, er bestaat immers ook een poeder variant Lachen
Ik denk dat ik maar even kijk naar dat andere spul.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:41

De poeder variant ken ik niet. Die kun je idd wel gewoon met appelmoes mixen.

Nogmaals sterkte hoor, ik weet precies hoe je je voelt! Ach gut

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:43

Ik heb altijd colosan in huis helpt tegen buikpijn en is een natuurlijke olie.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:47

Ja wou ik ook geven, maar dit was eerst voldoende zei de dierenarts.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:47

Bojangles schreef:
De dierenarts zei dat ik de brokjes wel kleiner mocht maken, er bestaat immers ook een poeder variant Lachen
Ik denk dat ik maar even kijk naar dat andere spul.

Overleg anders eerst even met je DA. Ik denk namelijk dat lijnzaadsmurrie haar nu veel beter helpt dan Sandclear. En het is ook veel goedkoper. Maar misschien dat je DA zegt dat ze echt dat Sandclear moet hebben.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:39

Heb ik al gedaan vanochtend Knipoog
Die lijnzaadsmurrie krijgt ze ook in een spuit.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 16:38

Mijn vriend is net weer wezen kijken en ze staat nog steeds druk te grazen.
Ik ga zometeen weer een poosje heen.
Even kijken of ze nog wat wil eten en een klein stukje lopen door de weide Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:21

Sommige paarden houden van appelazijn. Dat is ook een erg overheerstend luchtje, misschien dat ze het eet met een scheut appelazijn? Bij die van mij werkte het overigens niet, maar ken wel paarden die alles daarmee opeten.

Verder is honing een aantrekkelijk stofje. Ik voer poeders altijd met honing en appelmoes. Gewoon een klein lepeltje honing op de onderkant van de emmer smeren, poedertje (of in dit geval brokje Knipoog ) eroverheen, schep appelmoes eroverheen en eten maar. Werkt bij mijn pony perfect. Ja

Succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 01:37

Bedankt voor je tip!
Ik ga morgen nog eens even nadenken hoe ik het ga doen.

Vanavond hebben we ook van alles geprobeerd, en uiteindelijk hebben we toch maar gewoon steeds brokjes voorzichtig naar binnen geduwd en hoofd iets omhoog en toen heeft ze wel wat gegeten.
Dit werkte dus wel, moeten we alleen wel met 2 man doen.
We doen het rustig en voorzichtig en ze vind het wel prima, maar zelf eten doet ze liever niet.

Ik kom net van stal, Bo stond toen ik aankwam, daar was ik erg blij om.
Ze stond te suffen en is nu waarschijnlijk aan het 'oppassen' want haar maatje lag nu lekker op de grond te slapen.
Ze had nog wel wat darmgeluid maar verder leek ze okee.
Ze was ook lekker warm onder het dekentje.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 06:44

Gelukkig laat ze zich toch een beetje voeren, da's al iets. Veel beterschap voor Bo !

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:17

Probeer wel de juiste hoeveelheid te geven en niet een klein beetje anders werkt het niet.
Veel geraspte appel er door mengen met de brok erbij die ze normaal krijgt. En dan uit de hand voeren helpt ook nog wel eens.

Mijn paarden lusten die brokjes ook niet, moet je ze zelf maar eens eten. Het is net of je zand eet, zo knarst het!
Ik heb de Physilliumvezels, die zijn een stuk smakelijker en ook goedkoper en die mag je ook langere tijd geven. Ze zijn er van de Groene Os
https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... k/228/1/1/
en van http://www.paardenconcurrent.nl/product ... ts_id=1635
Deze laatste zijn een stuk goedkoper en hetzelfde als van de Groene Os (te bestellen bij Schimmelig hier op bokt).

Persoonlijk had ik er op gestaan dat ze me paard zouden spoelen met parrafine. Zo te lezen heeft ze een fikse zandkoliek als er echt ballen zand uitkomen! Dan doet zo'n zandkuurtje erg weinig lijkt mij.

Heel veel beterschap toegewenst!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:27

Jeetje Joyce.... Ik heb geen tips om de brokjes naar binnen te krijgen, ik ken alleen de poedervariant, maar sh*t zeg...
Heel veel sterkte!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:46

Parafine is beetje achterhaald volgens onze dierenarts, bij een zandkoliek spoelt het er meer langs dan dat er daadwerkelijk wat mee komt.
Ze heeft 2 x zandballen gemest, daarna was het weer gewone en eigenlijk best goede mest. Dus de verstopping en het meeste was dus al met de mest naar buiten gekomen. Daarom heeft hij besloten dat niet te doen, omdat de restjes nu wel met de sandclear naar buiten moeten komen.
Een darmspoeling is best heftig, je haalt ook direct de hele darmflora om zeep en je haalt dus ook de weerstand omlaag die ze zo hard nodig hebben als ze ziek zijn.

De 1e dag heeft ze een kwart bakje binnen gekregen (moest eigenlijk 2)
Gisteren hebben we een heel bakje naar binnen gekregen dus dat was goed.
En net at ze gewoon het hele bakje sandclear zonder toevoegingen in 1 x op en leek het nog lekker te vinden ook.
Dus dat gaat de goede kant op en ik hoop dat ik nu zo makkelijk de kuur kan afmaken.

Ik ga nu zelf even uitrusten, heb net gewerkt.
Straks materiaal halen om een stuk paddock op de stenen erbij aan te maken waar de hooibakken komen te staan, zodat ze geen zand naar binnen krijgt.

Verder ga ik alle paarden preventief om de zoveel tijd een kuurtje geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:24

De ene DA denkt er anders over dan de andere. Maar als het er op aankomt is paraffine wel een goede oplossing. Ik heb ook gezien dat het echt werkt!

Dat de darmflora er aan kapot gaat geloof ik graag maar dat doet het van zand ook. Dat schuurt namelijk de hele darmwand kapot als ze te veel zand hebben. Het zand hoopt zich zowiezo op in het laagste punt van de darm en als het te veel wordt krijgen ze daar koliek van.

Goed van je dat je nu een stuk gaat bestraten. De oorzaak wegnemen is namelijk het voornaamste!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:34

idd goed dat je de oorzaak probeert weg te nemen Lachen scheelt je een hoop stress voortaan hopelijk.

gelukkig dat het nog steeds `goed` gaat Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:41

Ik ga een stuk van 6 x 16m afzetten, hier komen dan 2 grote voerbakken te staan.
In de herfst/winter doen we het al zo, maar nu gewoon standaard dan maar.
Maken we gelijk even een nette omheining met houten palen.

Zand is idd net schuurpapier in de darm.
Ze gaat na de zandkuur ook direct aan de probiotica.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:12

Allereerst: Heel veel sterkte en ik hoop dat het weer helemaal goed komt! Gelukkig gaat het wel de goede kant op zo te horen.
Mijn paard Marlou is 9 juni in Wolvega geopereerd met een heel heftige zandkoliek. De dikke darm is gespoeld en gespoeld en gespoeld, van een 60 l. speciekuip ongeveer 20-25 cm. zand en wat mest daardoorheen... ( dit is dus operatief gebeurd, dikke darm er een groot deel uit, een gaatje erin gemaakt en spoelen met een slang met water.) Hun advies was om nu gewoon lijnzaadolie te gaan voeren en inderdaad de bron weg te nemen, bij Lou is het op een kaal stuk staan waar wel gras heeft gestaan de oorzaak. Hoewel het al begonnen is op de vorige stal in zandpaddocks met houtschilfers die ze ook wel erg lekker vond. Jarenlange opeenhoping van zand dus. Ze stond dan te graven naar de wortels en kreeg met het opzoeken daarvan teveel zand ( en klei) binnen. Nu moet ze met een dichte pot naar buiten als ze weer op datzelfde stuk komt te lopen aankomende winter.
Ik heb Wolvega nog gevraagd hoe het met sandclear e.d. stond, of dat goed was om af en toe preventief te geven, maar hun ervaring was dat het alleen het topje van de "zandberg" meeneemt. Zij gaven als advies als je zand in de darmen van je paard vermoedt: Een week lang op stal met alleen droog hooi, dat voert ook heel veel zand mee af.
Marlou heeft overigens nooit duidelijk zand gemest, heb wel eens een test gedaan met oplossen van mest in water, maar in die tijd zat er wel een beetje zand in, maar te weinig om daar last van te hebben. Als ik dat vlak voor de koliek getest had, was dat vast anders geweest.
Ik hoop voor je dat je het zonder operatie redt!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 22:23

Jeetje klinkt eng!

Mijne krijgen zowiezo onbeperkt hooi.
Ze staat nu op de weide.
Heb net vandaag een speciale paddock gemaakt op het terras van 5,6m x 16,5m waar de paarden op komen te eten en wat gewoon regelmatig geveegd wordt en elke dag rond de hooibakken.
Ik had ze in de paddocks staan en dan valt er wel eens wat naast en ze trok het vaak uit de bakken en at het dan op.
Mijne kan niet op stal staan 's nachts ivm nachtblindheid dan raakt ze in paniek dus dat is geen optie helaas.

Lijnzaadolie geef ik nu ook een flinke scheut over het eten.
En ik wil nu 2x in de week zemelen met gekookte lijnzaad geven.

Af en toe eens een kuur SandClear (toch maar wel).

Toen mijne zo ziek was vroeg ik de DA nog over eventuele operaties als dat kon, omdat we aan het overwegen waren haar naar een kliniek te brengen, maar dat was niet mogelijk.

Er zijn in totaal trouwens maar 2 hopen met zandballen eruit gekomen.
Ze had ook erge gaskoliek, maar dat zie je vaker samen met zandverstopping.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:41

Marlou had ook heel veel last van gasvorming, die dikke darm was helemaal opgeblazen. In Wolvega hadden ze er een hard hoofd in toen ze haar een maal open hadden, zo erg had het zich niet aan laten zien toen ze binnenkwam. Binnen een uur lag ze dus op de operatietafel, toen ze eenmaal open was en ze die dikke darm zagen, hebben ze mij en mijn zus erbij geroepen.
Koken van lijnzaad, daar heb ik het ook over gehad, want dat deed ik andere winters twee keer per week, maar dat vonden ze niet nodig, lijnzaadolie deed hetzelfde werk. Ik had altijd begrepen dat juist het "snot" van het gekookte lijnzaad zo goed was, maar volgens Wolvega maakt het dus niets uit en was het niet nodig dat te gaan doen. Ze waren er heel stellig in, dus nou ja, dan houd ik me daar maar aan vast. Ik heb nog een hele zak met lijnzaad staan, misschien doe ik het er van de winter gewoon weer bij, ze mag nu in elk geval geen zand meer binnen krijgen, anders gaat het zeker weten echt fout. Ze is door het oog van de naald gekropen en ik hoop het met geen enkel paard ooit nog mee te maken.
Goed dat jij al druk bezig bent met het terras, dat zal heus een stuk schelen in de zandopname.
Met zemelen moet je oppassen omdat de Calcium/Fosfor verhouding daarvan heel scheef is ( als ik het goed heb), voor zover ik weet kan je dat wel opheffen met geweekte bietenpulp erbij.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:47

je kunt het in een appel stoppen, of in een banaan, wat je paardje ook maar lekker vindt .. Of door meusli heen, wat water toevoegen en in laten trekken als het in poedervorm is. Of in een boterham of iets in die richting ?

Succes, en heel veel beterschap!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 22:57

Ja juist die slijmstoffen zijn ook goed om de slijmvliezen van de darmen te herstellen wanneer ze beschadigen door zand wat er langs gaat.

Ik ben nog even precies aan het kijken wat ik het beste preventief er naast kan doen.

Shalala bedankt voor je reactie maar als je verder had gelezen dan had je gezien dat mijn paardje het inmiddels al eet Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 06:52

He Bojangles, ik zag je topic en wil je toch nog even sterkte wensen al hoewel je ergste gehad hebt.
groetjes Margot

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 07:35

Het paardje van mijn schoonouders heeft vorig jaar ook ernstige zandkoliek gehad.
Er is een moment geweest dat ik dacht dat hij het niet redden ging,maar hij heeft geknokt die lieverd.
Hij is wel een half jaar bezig geweest om weer helemaal de oude te worden,maar hij glimt nu weer en zit weer lekker in zijn velletje.
Hij krijgt nu om de twee maand een sand ex kuur en zijn hooi krijgt hij binnen in stal, over zijn brokjes krijgt hij lijnzaadolie en dit gaat harstikke goed.

sterkte ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 07:41

ik ben wel benieuwd naar foto`s van hun nieuwe eetplek hoor Knipoog klinkt goed iig!

hoe gaat t nu met bo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 07:45

Een soort van preventieve tip:
Je kunt ook pure lijnzaad geven (half espresso kopje per dag). Kun je gewoon over het voer strooien en ze vinden het nog lekker ook.
Ik kreeg deze tip een keer van een dierenarts en hij vertelde dat ze dit op de universiteit van Utrecht al jaren op deze manier doen (ongekookt dus).

Sterkte met je paard!