Huertecilla schreef:SpikyBlue schreef:Wil jij met platte hoeven dagelijks op het harde rijden, of maar iets doen met je paard, en de hoeven kunnen dit niet aan dan heb je een gevoelig/pijnlijk paard die niet gebruikt kan worden. Hoeven moeten de tijd krijgen om bij te komen, de nagelgaten moeten uitgroeien en de hoeven moeten zeer regelmatig bekapt worden. Brokkels, scheuren en pijn als dit niet lukt.
Je kan dan kiezen voor beslag of hoefschoenen, maar ook nastreven dat jouw paard op gezond model hoeven staat op een ondergrond die de hoeven vormt naar dezelfde omstandigheden waar je op wil rijden.
Bij voldoende geschikte leefomstandigheden is maar beperkt hoefonderhoud nodig. Ik noem die methode van het streven van zelfonderhoudende leefomstandigheden Niet Bekappen.
Ja dat is idealistisch, maar waarom zou je zo´n mooi ideaal niet als doel voor ogen hebben?!
Nee, ik heb dat ook niet bereikt doch ik hoef hier maar erg weinig te bekappen, soms máánden, tot wel een half jaar NIETS.
Kan dagafstanden tot 60 km. over granietsplit door pittig gebergte rijden met >10 km/uur uit en thuis.
Geen pijnlijke voeten, geen brokkels, ´geen´ hoefonderhoud![]()
Heerlijke methode dat Niet Bekappen ;)
Ja, beslag is soms nodig en ja blootsvoets geeft vaak beperkingen maar nogmaals; dat is 100% een ménsenprobleem![]()
Door ménsen veroorzaakte hoefbeperkingen en door ménsen gestelde eisen aan die hoeven...
hc
Is ook zo, alleen vind ik dat als je kán en wíl Niet Bekappen, je dan wel genoeg kijk op hoeven moet hebben om te kunnen zien of het niet fout gaat.Je moet een bepaalde bodem hebben, je moet allerlei aanpassingen maken om de hoeven te laten veranderen, om te streven naar Niet Bekappen. Bij mijn eigen paard is dat vanzelf eigenlijk zo gegaan, ik zeg niet dat hij de perfecte hoeven heeft, maar zijn leefomstandigheden, de ondergrond waarop hij leeft en zijn 'gebruik' maken zijn hoeven zoals ze nu zijn.
Ik moedig Niet Bekappen in de vorm zoals u dit bedoelt alléén aan als men over precies die middelen en kennis beschikt om het tot een succes voor het paard te maken.
Er zullen ook mensen zijn die de hoeven totaal tot een ramp laten worden.

Ik denk dat de leefomstandigheden ook wel veel mee spelen. Toen ik mijn haf kocht werd gezegd dat hij slechte hoeven had. Ze scheef en te snel zouden afslijten. Hij is nu alweer een jaar zonder ijzers, staat keurig recht op zijn voeten en ik moet ze elke week bij houden want zijn hoeven groeien énorm snel!