ocd operatie of...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

Re: ocd operatie of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:25

zoals Kim idd zegt, heb ik de foto"s zelf(op dit moment) nog niet.
emile welling gaat de operatie uitvoeren, ik probeer hem te bereiken om mijn vragen te kunnen stellen.
morgenochtend kan ik weer terugbellen naar mijn kliniek.

toen we fotos gingen maken werd er gezegd dat het operabel was en de prognose gunstig tot zeer gunstig was.
toen kreeg ik te horen dat ze het niet aandurven vanwege de vele splinters.
nu heeft emile welling ernaar gekeken en kreeg ik te horen dat het gecompliceerder ligt en dat hij denkt niet alles eruit te kunnen halen.
maar wat dit verder voor het herstel betekend, geen idee
ik kan me idd voorstellen dat ze eerst opereren en dat hij daarna op rust moet, eventueel met een behandeling met dat zuur, om zo te hopen dat de overgebleven stukjes inkapselen.
maar heb begrepen dat hij dan een jaar op boxrust moet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:33

Een jaar op boxrust???

Lijkt mij niet.. hooguit een aantal weken.
Vrij bewegen is daarna juist goed voor herstel, maar wel met mate, en rustig opbouwen..

Mijn paard heeft 6 weken absolute boxrust gehad met aangepast voer! Daarna is zijn knie ingespoten met hyaluronzuur en ben ik gaan stappen, en heb dat zo opgebouwd. Nu, bijna 3 maanden na de operatie staat hij gewoon op de wei.. hij beweegt ook gewoon en er is niks aan de hand.

Over een paar weken krijgt hij nogmaals een injectie hyaluronzuur, en over een maand of 2 mogen we weer wat gaan doen. Nu is mijn paardje net 3, dus ik heb toch geen haast met beleren, heb liever dat het goed komt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:43

Emile Welling is niet de eerste de beste...ga er van uit dat die weet waarover hij het heeft. Wist trouwens niet dat hij nog opereert, kwam hem alleen nog tegen als keuringsarts en in IDS en zo...
Maar het lijkt aardig gecompliceerd, als ik het zo lees. Een jaar lijkt mij ook erg lang, zeker als je van te voren niet zeker weet dat alles dan wel goed is. Ik denk dat je inderdaad maar een lijstje moet maken met vragen (doe ik ook wel eens), zodat je na het telefoongesprek een goede afweging kunt maken. Ik wens je veel succes.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:49

Ik kan zoooo slecht tegen het woordje boxrust.....kan mij niet vertellen dat dat goed voor een blessure is. Erna komen ze eruit en zijn gek (RAAR HE).

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:54

Onze merrie had ongeveer hetzelfde verhaal als jij. Niet kreupel maar ook niet 100%rad. Dit kwam ook door ocd. Wij hebben toen wel geopereerd, omdat het niet beter werd. Onze DA zei dat hij liever een ocd-operatie doet dan een castratie omdat het minder gecompliceerd is. Alles is goed verlopen, ze moest daarna 4 dagen absolute stalrust en daarna 3 maanden het land op. En nu is ze weer helemaal goed gelukkig

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:00

idd ik denk wel dat mijn kliniek er een goede bij heeft gehaald!
dat van een jaarbox rust, is van horen zeggen.

ik hoop morgen meer duidelijkheid te krijgen.

lang boxrust is zeker niet ideaal, ook niet voor de mijne, maar als het moet..
echter heb ik nu al problemen met hem idd, hij staat 8 uur op een heel klein stukje land en de rest op stal.
de frustratie is van zijn gezicht af te lezen en ook te horen( hij begint te trappen).
ja en energie genoeg, lastig kalm te houden.
daarom vind ik het ook zo frustrerend dat we bijna 3 weken moeten wachten op de operatie.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:23

Dat hyaluronzuur klinkt meer als een preventie dat het niet nog een keer gebeurd. Dus na de operatie klinkt het wel goed.. Maar niet ipv een operatie neem ik aan.

Jaar box rust lijkt me sterk.. Als ie niet beweegt komen er ook geen stoffen vrij om het bot te herstellen.

3 weken wachten.. Het was toch volgende week?

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:52

ja het wordt ""ergens"" volgende week , zit je op 2.5 a 3 weken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:14

kionana schreef:
ja het wordt ""ergens"" volgende week , zit je op 2.5 a 3 weken.

Ik ben toen speciaal over gegaan op ander voer, omdat hij zo lang op box moest.
Ik heb em in die tijd (en nu nog, maar wel opbouwend naar normaal voer) op onbeperkt hooi, lucerne en pavo koeken gezet, en voor de spijsvertering slobber met een glucosamine sulfaat wat weer goed is voor de gewrichten. Juist ruwvoer om ervoor te zorgen dat zijn energiespiegel niet te hoog wordt.
En heel eerlijk.. ik heb geen problemen met mijn paard gehad met stappen of daarna in de paddock..
Tuurlijk had hij wel wat energie, maar bij lange niet zoveel als een paard wat energierijk voer binnen krijgt, zij het dat het maar een beetje is.
Misschien heb je er wat aan..

Verder zal die beste man je wel uitleggen dat het paardje na een tijdje ook wat moet bewegen, al is het op therapeutische basis..

Iig veel sukses..

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:25

nou we gaan morgenochtend naar wolvega voor de operatie.
vind het heel erg spannend en hoop echt dat alles goed gaat verlopen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:53

kionana schreef:
nou we gaan morgenochtend naar wolvega voor de operatie.
vind het heel erg spannend en hoop echt dat alles goed gaat verlopen!

Ik zal voor je duimen..
Ik weet wat je door maakt, en er komt nog veel meer..!
Het moment van het telefoontje na de operatie, het ophalen, het langzaam weer in beweging zetten straks... allemaal dood 'eng'..

Maar komt goed, gewoon erg rustig aan doen.. neem de tijd!

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:12

thanks!
we hebben vandaag ook fotos gemaakt van zijn andere benen, deze zijn gelukkig helemaal goed.
het ziet er aardig positief uit gelukkig!
ja morgen het telefoontje..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:29

Spannend...
Hou ons op de hoogte!!
Gelukkig zijn de andere benen wel ok..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:14

die van mij had maar 40% kans tot slagen. aangezien ze een hoop losse stukjes had. Gedaan aangezeien ze niet goed was en het toch wilde proberen. ze zijn langer dan gebruikelijk bezig geweest en wilde evt nog een dag verder gaan. Het was toch in een dag gelukt en heeft het gehaald. heb haar nu zowat 6 jaar en ben blij het gedaan te hebben ze was net 4 toen

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:39

nou hij is ondertussen geopereert hoor!
maar inderdaad, ook bij hem was het erg gecompliceerd, achteraf is het super verlopen.
ze hebben er aardig wat uit gehaald.
er zitten er nu nog 2 maar die zijn ingekapselt.
ik heb er het volste vertrouwen in dat hij goed hersteld!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:42

kionana schreef:
nou hij is ondertussen geopereert hoor!
maar inderdaad, ook bij hem was het erg gecompliceerd, achteraf is het super verlopen.
ze hebben er aardig wat uit gehaald.
er zitten er nu nog 2 maar die zijn ingekapselt.
ik heb er het volste vertrouwen in dat hij goed hersteld!

Goed om te horen.. en vertrouw jezelf..
Met mijn paard gaat het ook nog steeds super!!

Maar hoe is het nu met zijn andere been?? Gaat dat ook weer de goeie kant op??

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:45

Wat zouden jullie dan doen met een vijfjarig paardje die ocd heeft op zijn achterbeen, maar wel maar een klein stukje en ingekapseld.
hij heeft er niks last van en is goedgekeurd als sportpaard en loopt ook in de sport.
Ervaringen met paarden die toch op den duur last krijgen?

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:48

Airiin schreef:
Mijn paard heeft ook ocd, ik heb besloten om niet te opereren tot ze er last van krijgt. Maar ik lees even mee! Ik ben best wel bang voor het moment dat ze toch echt onder het mes moet...

Mijn persoonlijke mening: Ik zou als ik jou was niet wachten tot ze der last van krijgt, mijn paard heeft het ook gehad , en mij werd geadviseerd het er wel uit te halen, vooral als ze jong zijn hebben ze nog niet veel belast na maten dat ze ouders worden hebben ze de botten meer belast en heb je dus kan op meerdere splinters, als je der vroeg bij bent, is de kans vrij klein dat het terug komt. dat is wat mijn arts zei toen mijn paard onder het mes ging, en ik ben super blij dat ik wel de operatie heb gedaan, 2 weken box rust en daarna 4 weken lopen aan de hand.

Toch adviseer ik het je wel te doen. maar dat is alleen een advies.

Groetjes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:28

isabelleke schreef:
Wat zouden jullie dan doen met een vijfjarig paardje die ocd heeft op zijn achterbeen, maar wel maar een klein stukje en ingekapseld.
hij heeft er niks last van en is goedgekeurd als sportpaard en loopt ook in de sport.

Als het echt ingekapseld zit zou ik er niks aan doen als hij er geen last van heeft.
Waarom?
Als het ingekapseld zit, kan het geen kant op, en als hij er geen last van heeft zit het niet in de weg.
Ga je nu wel snijden om het alsnog eruit te krijgen, beschadig je het weefsel (operatie), terwijl het feitelijk geen zin heeft..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:30

isabelleke schreef:

Is dat wel echte ocd, of is het gewoon een chipje? Dat kan ook ontstaan doordat ze een trap hebben gehad bijvoorbeeld. Alleen een dierenarts kan op basis van de foto's adviseren of je het kunt laten zitten, dat ligt nl. ook aan de plek waar het zit. Of ze er last van krijgen weet je nooit tot het zover is. Ik heb overigens zelf een dierenarts die voor sportpaarden meestal adviseert het er wel uit te halen. Hij vergeleek een chipje met een steentje in je voet: als je een rondje om je huis loopt, merk je niks - maar als je de vierdaagse loopt wel. Voor een paard is dat dus als ze intensiever getraind worden / hoger in de sport komen. Ze gaan er dan vaak een beetje naar lopen, waardoor je ook andere problemen kunt krijgen (bv de achterhand niet volledig tweezijdig belasten, waardoor ze scheef gaan lopen of last van de rug krijgen). Volgens hem manifesteren de problemen zich meestal voor het eerst op 7-9 jarige leeftijd.