natural balance ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: natural balance ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:18

Hoeftniet schreef:
Bij het gebruik van Natural Balance ijzers gaat het niet alleen om het ijzer maar ook om de manier van bekappen. Zie het als een manier van natuurlijk bekappen welk aangevuld wordt met een hoefijzer. Ook hier zit weer een hele filosofie achter welk voor en nadelen heeft.

Hoe dan ook: het gaat niet om het ijzer wat onder de voet geslagen wordt maar om de smid die ze eronder slaat.

Bedankt dat je openlijk maar weer eens laat zien dat je weinig tot niets weet van natuurlijk bekappen. Knipoog

Kan iedereen zélf lezen hoeveel verstand je er van hebt Haha!

Casca schreef:
ik vind dat de nagelgaten wel erg ver naar achter doorgetantst zijn. Als je ook echt daar nog het paard gaat nagelen is er geen ruimte meer voor het hoefmeganisme.. Het paard is wel vrij om af te wikkelen, maar verder is de hoef opgesloten..

Ja

mee eens

Je creëert één voordeeltje en krijgt er meteen een groot nadeel bij. Zo is het met bijna al het 'nieuwe' beslag: kunstof (minder trillingen, maar verkeerde grip op de bodem bovendien een balk onder het ijzer, onjuist verdeelde krachten), cytek (toon kan weer slijten, maar de rest... Bloos! halve zool dichtgetimmerd, ver naar achteren genageld, hoef wordt naar het ijzer toe bekapt etc etc te dramatisch voor woorden). En zo ook met dit ijzer.

Mijn mening is dat een paard 'dat niet zonder ijzers kan' altijd nog het meest gebaat is bij hoefschoenen (keuze genoeg inmiddels gelukkig)

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:11

Misschien is het intressant om eerst eens de achtergronden van dit ijzer te lezen.
Kijk eens op http://www.hopeforsoundness.com/natbala ... lines.html en daar kan je lezen wat de visie over Natural Balance beslag.
Het is wel in het engels, maar het is wel duidelijk.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het ideale afrolpunt net voor de punt van het hoefbeen ligt.
Je ziet ook dat bij de laatste generatie nieuwe hoefijzers het afrol punt naar achteren is geplaatst.
Denk maar eens aan Equi librium, Natural Balance, Cytek, Breakover, Classic Rollover.

Alle ijzers zijn voor bepaalde problemen een goede oplossing, maar het is de hoefsmid die de juiste keuze moet maken wat het goede beslag is voor een bepaald probleem.

Veel paarden eigenaren vinden een bepaald hoefbeslag waardeloos als het betreffende beslag niet gelijk een oplossing biedt voor het probleem van het paard.
Vaak is een probleem ook niet met 1 beslag beurt op te lossen en moet je daar meerdere beslag beurten voor nemen.
Soms kan het probleem verergeren, voordat er verbetering optreedt.
Als het betreffende hoefbeslag niet de beoogde verbetering geeft, dan kan je kijken naar een ander alternatief.
Maar altevaak krijgt de hoefsmid geen andere kans en wordt er weer een nieuwe hoefsmid in de hand genomen.

In dit topic wordt er negatief over het Cytek ijzer gesproken door een persoon die aanhanger is van het natuurlijk bekappen.
Het bekappen van de hoef voordat het ijzer onder de hoef genageld kan worden is dezelfde manier als natuurlijk bekappen.
Cytek is een zooldragend hoefbeslag en geeft een betere ondersteuning aan de hoef als een traditioneel hoefijzer.
Een traditioneel hoefijzer draagt alleen maar onder de hoefwand en een klein stukje zool.
Veel rug problemen bij paarden komen voor doordat het paard pijn in de hoeven heeft.
Bij pijn in de hoeven gaat het paard een loop ontwikkelen om de pijn te "ontlopen". Hij gaat dus comcenseren.
Hierdoor gaat hij zijn gewrichten, pezen, ligamenten anders ontwikkelen en hierdoor kunnen problemen ontstaan.
Het is te vergelijken met omvallende domino stenen.
Door de pijn uit de hoeven te halen, zal je zien dat de rug klachten vaak snel verminderen.

Kijk eens op http://www.paardenbenen.nl voor een uitleg over Cytek.

Al de nieuwe beslagen hebben 1 ding gemeen en dat is dat het afrolpunt terug is geplaatst.
Veel paarden hebben "uitgezakte" hoeven, omdat ze door slechte ondersteuning van het hoefbeslag gaan uitzakken.
Deze paarden worden lang in de toon en de verzenen treden onder de hoef.
Door het afrolpunt naar achteren te verplaatsen, komt er minder druk op de verzenen/hielen en kunnen deze weer recht uitgroeien.
Op de website van epona is een filmpje te zien hoe de hoef weer stijler wordt door het terug plaatsen van het afrolpunt.
kijk eens op http://www.eponashoe.com/support/CaseStudy2.htm

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:06

Nou wordt het interessant Haha!

Nou is mn vraag over de verdikking bij de teen wel meteen beantwoord, ik vind het ijzer er zo wel heel netjes uit zien Lachen maar nog, ik vind het ijzer wat ver naar achter genageld en het paard wat krap beslagen (het enige voorbeeld dat op die site gegeven word). Ik vraag me dan ook af hoe lang een paard op deze ijzers zou kunnen, die van mij althans.

2e site:
http://www.paardenbenen.nl/Media/transparent.gif
Ik vraag mij af waar bij zit ijzer nog ruimte is voor de hoef om te groeien. Het is goed dat ze de straal de grond laten raken, dit bevorderd de doorbloeding, maar de druk moet dan toch wel ergens naartoe kunnen.
Ook word er gekeken naar de afrolling, of die vloeiend gaat, maar het beginpunt is op de widiapuntjes! Dit betekent dus dat het paard elke keer over een klein 'afstapje' moet. (zoals ik het zo kan zien)
Wel vraag ik me af waarom die teen zoo rigoreus weggevijld wordt, vooral omhoog, de teen moet het paard toch begeleiden in het afrollen? ik vind het erg scherp meteen omhoog gaan waardoor het draagvlak van de hoef een stuk kleiner wordt en het paard naar mijn idee ook een stuk minder grip heeft. Maar vooral lijkt me voor het paard dat als het afrollen zo steil gevijld word dat het paard daar zelf minder controle over heeft. minder ruimte om te rollen.

3e hoef:
Ik zie bij het filmpje géén hoef dat echt stijler wordt, vooral een teen dat ingekort word waardoor idd het afrolpunt terug komt. Maar volgens mij is de andere hoef ook van een totaal ander paard en niet te vergelijken. Ik had liever een filmpje van de bekapping voor en na gezien en dan voor en na de 2e bekapping. Dit vind ik te weinig onderbouwing met 2 overvloeiende foto's.
Maar waar ik me vooral zorgen over maak is de situatie ervoor; de röntgenfoto's van case 1.
Op de 'before' foto zie je de botten mooi aansluiten met gelijkmatig verdeelde ruimte.
Op de 'after' foto is de voetas compleet gebroken, de stand is geforseerd, naar mijn mening, ik denk dat hierbij het paard 'hoefbevangen' zal worden doordat het zijn oude stand zal handhaven na een tijdje en dat het hoefbeen gaat kantelen richting de hoefwand met alle nare gevolgen van dien.

Maar we hadden het over de natural balance ijzers Knipoog

*is ook wel benieuwd naar de achtergrond van Bart6699, hoefsmid???? Schijnheilig *

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:24

Dat er zoveel nagelgaten in een beslag zitten, wil niet zeggen dat je hem helemaal vol moet nagelen. Dus 'de nagelgaten zitten zover naar achteren' is het probleem niet. Knipoog

Natural Balance-beslag zit gemiddeld zo'n 6,7 weken. Het is totaal iets anders dan Cytek beslag, de enige overeenkomsten zijn het meedragen van de straal (al is dit bij NB-beslag passief en bij Cytek actief) en dat het breakover punt terug gebracht wordt.
Verder is de gehele zienswijze van Cytek anders.

Voor sommige paarden kan NB-beslag geschikt zijn. Ik heb hele positieve dingen gezien, en gebruik het beslag zelf ook wel eens als ik het nodig acht. En Arabesk; je zal verbaasd zijn hoeveel de bekapping van een NB-voet in de praktijk lijkt op natuurlijk bekappen!

Er zitten ook een paar nadelen aan m.i.; de ijzers zijn vrij mager geritst (geeft problemen bij paarden met een brede hoefwand), de ijzers zijn voor sommige voeten helemaal wel wat mager eigenlijk. Ook merk je bij sommige paarden na een tijdje dat de hoefvorm niet echt gunstig veranderd. Brokkelwandjes en rare vormen, weke voetstanden en vierkant afgesleten tonen.

Maar lees: bij sommige paarden. Ik heb er dus ook goede ervaringen mee. Tegenwoordig is er ook een verbeterd model NB-shoe uit; die wat vetter (breder) is.

Er zit een iets andere zienswijze aan het ijzer vast, wat niet door iedere HS gedeeld wordt. Je moet je er ook wel in verdiepen voordat je je er een mening over kunt vormen.
Zoals ik al zei: Cytek is weer totaal anders, aangezien dat een zoolbeslag betreft.

Alles heeft zijn voor-en nadelen en moet bij het specifieke paard passen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:51

SpikyBlue schreef:

euh mag ik een stap verder zetten?.... moet bij de omstandigheden van dat paard passen.

De hoef van een paard is immers een afgeleide van de leefomstandigheden. Het benodigde hoefonderhoud van een rijpaard is een afgeleide van het verschil tussen wat de leefomstandigheden vormen en wat de ruiter vraagt.

Zo heeft een Konik in de Oostvaardersplassen geen hoefonderhoud nodig, maar verandert dit plaatje zodra er een ruitergewicht op de rug het dier laat lopen waar het zelf niet zou gaan.
Huisvest het dan ook nog in de eigen amoniak en het plaatje krijgt andere dimensies.

Het is helder dat de spreiding van de mogelijkheden absurd groot is en dus behoort een hoefonderhouder een net zo breed pakket aan onderhoudsoplossingen te beheersen.
´Natuurlijk´ bekappen is één aanpak om paarden blootsvoets te onderhouden en het is logisch dat verschillende leefomstandigheden een andere bekapping naar een ander model vragen.
Beslag is één manier om een voor de hoef te groot verschil ´op te lossen´ en het is logisch dat er veel verschillende types beslagen meer of minder geschikt zijn voor specifieke overvragingen.

Uiteraard kan je opmerken dat paarden niet suboptimaal gehouden dienen te worden, doch dat is een rekbaar begrip en voor de werkelijke wereld waarin veel paarden moeten leven is beslag een zinvol onderhoudsmiddel.
Het is daarbij dan zonder enige twijfel een goede ontwikkeling dat er meer types beslag zijn. Dat staat los van of het correct is dat beslag nodig zóu moeten zijn.
De hoefonderhouder is daarbij een dienstverlener en dáárvoor is de regel van SpikyBlue recht op de kop van de nagel. Die krijgt een paard voor de neus en dient de hoeven van dat dier onder de gegeven omstandigheden optimaal te verzorgen.

hc

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:21

Huertecilla schreef:
SpikyBlue schreef:

euh mag ik een stap verder zetten?.... moet bij de omstandigheden van dat paard passen.

De hoef van een paard is immers een afgeleide van de leefomstandigheden. Het benodigde hoefonderhoud van een rijpaard is een afgeleide van het verschil tussen wat de leefomstandigheden vormen en wat de ruiter vraagt.

hc

Ben het met jullie eens.
Daarom vind ik het jammer dat bijv Arabesk zo hard "roept" Knipoog zonder voor andere mogelijkheden open te staan.
Vroeger was ik ook een (beetje Bloos ) zo.... ze doen het perfect op blote voeten, dacht ik. Dat deden ze ja, op onze zachte NL-grond op wedstrijden tot 60 km.

Nu rijd ik wedstrijden op langere afstanden en ook zoek ik ander trainingsterrein op.
Mijn paarden redden het niet meer blootvoets.
En staan nu op kunststof. Een enorme verbetering! Zeker mijn huidige toppaardje loopt nu zoveel beter op haar kunststofjes... dat ik me bijna schaam dat ik zolang haar op blote voeten heb laten presteren.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:04

Huertecilla schreef:
SpikyBlue schreef:

Zo heeft een Konik in de Oostvaardersplassen geen hoefonderhoud nodig, maar verandert dit plaatje zodra er een ruitergewicht op de rug het dier laat lopen waar het zelf niet zou gaan.
Huisvest het dan ook nog in de eigen amoniak en het plaatje krijgt andere dimensies.

Het is helder dat de spreiding van de mogelijkheden absurd groot is en dus behoort een hoefonderhouder een net zo breed pakket aan onderhoudsoplossingen te beheersen.
´Natuurlijk´ bekappen is één aanpak om paarden blootsvoets te onderhouden en het is logisch dat verschillende leefomstandigheden een andere bekapping naar een ander model vragen.
Beslag is één manier om een voor de hoef te groot verschil ´op te lossen´ en het is logisch dat er veel verschillende types beslagen meer of minder geschikt zijn voor specifieke overvragingen.

Uiteraard kan je opmerken dat paarden niet suboptimaal gehouden dienen te worden, doch dat is een rekbaar begrip en voor de werkelijke wereld waarin veel paarden moeten leven is beslag een zinvol onderhoudsmiddel.
Het is daarbij dan zonder enige twijfel een goede ontwikkeling dat er meer types beslag zijn. Dat staat los van of het correct is dat beslag nodig zóu moeten zijn.
De hoefonderhouder is daarbij een dienstverlener en dáárvoor is de regel van SpikyBlue recht op de kop van de nagel. Die krijgt een paard voor de neus en dient de hoeven van dat dier onder de gegeven omstandigheden optimaal te verzorgen.

hc

Ja HC, eens!!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:37

Aukelizzy schreef:
Grappig om te lezen dat jouw paard slecht liep met dit beslag. Zo zie je maar dat ieder paard er anders op reageert. Mijn paard staat toontredent en loopt juist op dit beslag goed. Wie heeft jou vertelt dat een paard met deze ijzers gedwongen wordt om recht af te wikkelen? Zowel mijn hoefsmid als de artsen in Bodegraven vertelden juist dat het paard door middel van dit beslag alle kanten op kan afwikkelen en daardoor het lopen voor mijn paard makkelijker maakte.

Omdat het in het midden rechter loopt (en niet rond), wikkelt het daar het "snelst" af. En dat ging niet samen met de manier van lopen van mijn paard. Dit, terwijl Ton van Soest (hoefsmid Bodegraven) dacht dat dit een uitkomst zou zijn voor mijn paard. Maar ik moet zeggen dat het niet alleen toontredend is, maar het hele been is wat krom. Een paard kan je op latere leeftijd nooit meer zo sterk corrigeren.

Het kan misschien wel eens zo zijn, zoals bart6699 zegt, dat we het niet lang genoeg hebben geprobeerd. Maar hoe lang moet je dan wachten? Hoe lang moet je een paard kreupel laten lopen. Lastig in te schatten vind ik. Ze doet het nu goed met gewone ijzertjes die aan de buitenzijde iets ruimer liggen, en gewoon op tijd beslaan.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:39

hallo allemaal,

ik heb mijn paard ongeveer 1,5 jaar op NB-beslag gehad. De reden was dat hij altijd snel zijn ijzers aftrapte en daardoor de kwaliteit van de hoeven met sprongen achteruit ging.

Mijn paard kan helaas niet zonder ijzers, erg gevoelig en ik rijd vollop wedstrijden op Z-niveau en L-springen. Heb meerdere malen geprobeerd maar dat einidigde altijd in een drama.. (niet meer willen lopen zegmaar)

Mijn ervaring met NB-beslag is niett goed.Ik heb het zolang geprobeerd omdat ik niet zomaar wilde opgeven en het een kans wilde geven.

Na anderhalf jaar kan ik zeggen dat het voor mijn paard in iedergeval niet werkte. Hij stond er altijd erg kort op (liep hier dan ook heel erg naar). Het feit dat hij twee verschillende hoeven heeft speeelde daar ook in mee. Mijn hoefsmit maakte deze alletwee even groot>?? De hoeven groeien er erg slecht, zijn brokkelig en de wand is zo dun door het klein veilen van de hoeven dat er nauwelijks nog draagrand is. De oplossing hiervoor volgens mijn hoefsmit was een zool met straal ondersteuning.. Nou jah je probeerd wat, want als ik dat neit zou doen dan zou het NOOIT meer goed komen volgens mijn hoefsmit. Nou twee zooltjes later, paard staat op hakschoenen, wilde er niet goed mee lopen, zaten volledig vast/strak genageld aan de hoeven .. had de dagen erna, dikke benen en en opgezette kroonranden. Lijkt me niet echt goed? Daarbij komt da het zooltje zo'n anderhalve centimeter uit steekt en dus ontzettend makkelijk afgetrapt kan worden.. wat na een week ook het geval was.. weg zooltjes a 30 euro.. weg beslag.. en je raard het al ..WEG hoefsmit!!!!..

Ik heb erg spijt van dat ik over ben gegaan op dit beslag, hij staat nu weer op normaal beslag en het gaat al stukken beter!!,.. er zullen ook heel veel goede evaringen zijn, en voor sommige paarden zal het een uitkomst zijn. Ik wil alleen mijn ervaring met jullie delen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:54

Jammer Phietje... Wat vervelende situatie voor jou en jouw paardje.

Echter, wat mijn ervaring is is.... dat het niet zozeer het beslag is wat schade aanbrengt, maar de manier van bekappen.
Indien verkeerd bekapt (hakkeschoenen schreef je? Je bedoelt hoge hielen?), is het onmogelijk om wat voor ijzer dan ook er goed onder te krijgen en behouden.
Al met al lijkt dan het ijzer de boosdoener, terwijl de oorzaak (vaak) ligt bij foute bekapping.

Overigens, kunststofje zijn een stuk lichter dan ijzeren ijzers en daarom heb ik het idee dat ze er wat makkelijker onder blijven liggen. En minder rap zorgen voor brokkelhoefjes.
Ook in Dynamix (kunststofjes), zijn proppen mogelijk (god hoe heten ze ookalweer... die dingen die je er indraait als je op gras een springparcourtje gaat rijden)

Inmiddels heb ik mijn eigen paarden ook beslagen met kunststof... echt mooi materiaal zeg.
Alles uiteraard onder begeleiding van mijn mentor-hoefsmid Knipoog
Ik ben er heel blij mee!
De paarden redden zich met Dynamix beter/makkelijker in volle rengalop + showdraf over de natgeregende kleigrond dan toen ze nog op blote voeten stonden...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:42

phietje schreef:
De hoeven groeien er erg slecht, zijn brokkelig en de wand is zo dun door het klein veilen van de hoeven dat er nauwelijks nog draagrand is.

Ik ben het met scoxxx eens dat dit echt een hoefsmid probleem is en geen ijzer probleem.
Natuurlijk is dit ijzer niet geschikt voor elk paard zoals al blijkt uit alle reakties hierboven.
Dit zegt mijn smid ook.
Maar wanneer een smid zo gaat veilen aan de hoef dat je geen draagranden meer overhoud gaat er iets compleet verkeerd.
Heel verstandig dat je hem de laan uit gestuurd hebt.
Ik zal bij mijn andere paard ook niet kiezen voor NB ijzers.
Wanneer ze tzt een voorijzer nodig zou hebben komt er ook een gewoon traditioneel ijzer onder.
Ze heeft nette voeten dus dan zou ik ook niet gaan rommelen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:45

Aukelizzy schreef:
phietje schreef:
De hoeven groeien er erg slecht, zijn brokkelig en de wand is zo dun door het klein veilen van de hoeven dat er nauwelijks nog draagrand is.

Ik ben het met scoxxx eens dat dit echt een hoefsmid probleem is en geen ijzer probleem.
Natuurlijk is dit ijzer niet geschikt voor elk paard zoals al blijkt uit alle reakties hierboven.
Dit zegt mijn smid ook.
Maar wanneer een smid zo gaat veilen aan de hoef dat je geen draagranden meer overhoud gaat er iets compleet verkeerd.
Heel verstandig dat je hem de laan uit gestuurd hebt.
Ik zal bij mijn andere paard ook niet kiezen voor NB ijzers.
Wanneer ze tzt een voorijzer nodig zou hebben komt er ook een gewoon traditioneel ijzer onder.
Ze heeft nette voeten dus dan zou ik ook niet gaan rommelen.

Ja Heel goed, de smid in kwestie had misschien een maat groter ijzer moeten pakken en er wat meer aan moeten smeden.