Paard valt niet af en heeft een rare bolle buik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh20

Re: Paard valt niet af en heeft een rare bolle buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:31

Ik zou een bloedtestje laten doen.
Zou me niks verbazen als je paardje een magnesium tekort heeft

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:38

als wormen zijn uitgesloten (zowel bloedwormen als "gewone" wormen) dan zou het ook nog gas kunnen zijn. De buik zou dan echter wel telkens dunner moeten worden bij bijvoorbeeld het rijden. Bij erge luchtzuigers kan de buik echter dik blijven, doordat er altijd een flinke hoeveelheid lucht in de buik zit. (maar dan zou je ongetwijfeld weten als het paard lucht zuigt).

Verder idd het bloed laten testen. Zijn er tekorten? Die dan aanvullen.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:00

2 x per jaar is wat weinig, maar ik zou voor de zekerheid een wormenkuur geven.

Het kan ook aan de bouw liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:13

2x per jaar is helemaal nog niet zo slecht hoor, als ze getest is op wormen via mest en bloed. Wormenkuren kan je niet preventief geven. Dat wij zo veel ontwormen is exact de reden waarom veel wormenkuren steeds slechter werken.

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:54

Ik denk dat het beter is om even aan een dierenarts te vragen, heb je misschien foto's'?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:03

Wat voor wormenkuur heb je gegeven? Misschien moet je anders eens een Equimax wormenkuur geven? Dat is een sterkere kuur voor alle soorten wormen. Ik ontworm zelf altijd om de 10 weken en aan het begin van het weideseizoen een Equimax, tussendoor een Eraquell en aan het eind van het weideseizoen weer een Equimax. Andere wormenkuren zijn toch wat minder sterk. Dus als je met een lichtere kuur hebt ontwormd, zou het best kunnen zijn dat je paard toch nog last heeft van wormen. Succes!

Anouck_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:28

Ik zou je paard meer ontwormen , nu is het té weinig
Ik ontworm mijn paarden om de 8 weken .. Dusja Haha!
Meer ontwormen en nog eens laten nakijken door een DA

Anouck_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:29

Worminfectie is een onzichtbare maar ernstige ziekte bij uw paard!

Onderzoek wijst uit dat ongeveer 75% van alle paarden te kampen heeft met infectie door wormen. Ook als uw paard er ogenschijnlijk goed en gezond uitziet kan het te kampen hebben met een worminfectie.

Wormen en hun larven kunnen schade veroorzaken aan de darmen en andere organen van uw paard. Bovendien staan worminfectie en weidebesmetting met wormeieren rechtstreeks in verband met koliekaanvallen bij paarden. Het is daarom uiterst belangrijk uw paard

minimaal 4x per jaar,

volgens een vast schema

te behandelen met een middel met een lange werking tegen alle voor uw paard schadelijke wormen en wormlarven

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:37

Angela schreef:
als wormen zijn uitgesloten (zowel bloedwormen als "gewone" wormen) dan zou het ook nog gas kunnen zijn. De buik zou dan echter wel telkens dunner moeten worden bij bijvoorbeeld het rijden. Bij erge luchtzuigers kan de buik echter dik blijven, doordat er altijd een flinke hoeveelheid lucht in de buik zit. (maar dan zou je ongetwijfeld weten als het paard lucht zuigt).

Als het een luchtzuiger zou zijn dan kan ze dat aan de tanden zien. die zijn dan afgesleten. dit zie je niet aan een buik want "ingezogen" lucht bij luchtzuigers bereikt de buik niet eens. dat is dus een fabeltje.

wat wel zou kunnen is dat ze last heeft van haar maag/darmen en dat dat voor gasvorming in de buik zorgt.
ik zou haar ook meer ontwormen en lekker op de kale wei laten. ook zou ik haar iets meer hooi geven. 2 plakjes is erg weinig. van hooi worden ze niet dik (of het moet echt nieuw hooi zijn) en ruwvoer hebben ze nodig om de spijsvertering op gang te houden. een paard moet rond de 20 uur per dag kunnen eten. (gras of ruwvoer).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:43

Mizora, ik vind voor bv. dit jaar 2x wel weinig. We hebben geen winter gehad zoals normaal en net dan is het risico op besmetting veel groter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:47

Mest ze wel genoeg is ze niet opgeblazen vanwege haar darmen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:58

Ik denk dat je in het voer moet zoeken. Geef bv z'n pavo summer fit koek. Als ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt gaat ze zeker niet afvallen aangezien het lichaam dan alles vast houd.Granen zijn alleen maar suikers.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:54

heb je al eens een mestonderzoek laten doen, dan kan er gekeken worden of het een wormenprobleem is of toch wat anders

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:59

Bij ons moest ook eens een Haflinger bijna 100 kg afvallen ivm hoefbevangenheid. Ze hebben hem toen in de stal op zand gezet (gewoon wit zand voor te bestraten). Buiten ook op een kale wei en heel weinig hooi en brok ook. Het heeft wel geholpen. Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:02

hoefbevangenheid zien ze in het bloed dus ik denk dat als je een bloed laat prikken en een mestmonster dat je dan wel een beeld hebt wat eraan scheelt, succes

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:23

Hey,

Hoe is haar stoelgang(het mesten poept ze soms ook dun, of is dit gewoon altijd hard)? dit kan namelijk weer duiden dat haar darmstelsel niet voldoende werkt.
Ze staat op stro zeg je en ze eet er veel van,dit kan vaak ook een holle/bolle buik veroorzaken.
en is haar buik dik zoals bv een grasbuik of echt bol?(heb je hier misschien een foto van)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:52

Daantjuh20 schreef:
Ik zou een bloedtestje laten doen.
Zou me niks verbazen als je paardje een magnesium tekort heeft

Daar dacht ik ook aan Knipoog

Mijn pony is hoefbevangen geweest, waarschijnlijk als gevolg van insulineresistentie. Hij was al jaren te dik en wilde ook met geen mogelijkheid afvallen. Verder was hij ook erg sloom, weet niet of je dat herkent? Ik ben toen magnesium bij gaan voeren, toen viel hij ineens een stuk sneller af. Misschien dat je daar wat mee kan?

De dikke buik heeft mijn pony overigens nog steeds. Hij is rondgeribt en krijgt veel ruwvoer, waardoor de darmen vrijwel altijd goed gevuld zijn. Die dikke buik is dus meer zijn bouw, en het gevolg van zijn voedingspatroon, dan dat hij echt te dik is.