Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:03

skippy1 schreef:
Jeetje...ik zou je dolgraag helpen! Is een sonde idd iets? Zn voer echt helemaal weken... Ik weet niet waar je woont en of je mn hulp kunt gebruiken, ik wil best eens langskomen en samen puzzelen! (Kan morgenochtend al! ).

Ik sluit me bij Skippy aan...als je hulp nodig hebt.....Knipoog

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:07

Jongens super voor alle reacties!! zitten al zeker bruikbare tips tussen, hetzij via topic, hetzij via PB!

De sonde wordt morgen na de foto's weer geprobeerd. Hebben we de 1ste en 2e dag geprobeerd, maar dat wilde niet. Teveel zwellingen overal.
Het lijkt er wel op dat de zwellingen in de keel en hals afnemen, dus willen we dit morgen nog eens proberen.
Ik kreeg al een hele goede tip binnen om in iedergeval suiker door zijn water heen te doen, en electrolyten!

Pffff en ik maar piekeren hoe ik dat via voer naar binnen moest krijgen, maar dat kan ook natuurlijk via water!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:11

Heel veel succes

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:13

super dat je het aandurft maar wel heel veel geluk ermee want dat zullen jij en de hengst nodig hebben Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:13

Voor degenen die om foto's vroegen en de openingspost niet meer zien, ik heb daar zojuist foto's toegevoegd.

Electrolyten zorgen er toch alleen maar voor dat het paard meer dorst krijgt en meer gaat drinken? Nu weet ik dit niet zeker, misschien kan iemand anders daar meer over zeggen? Inderdaad zou je via het water voedingstoffen naar binnen kunnen krijgen, hoewel me een infuus ook beter lijkt. Ik zou dan toch even aan de DA vragen wat je erin op moet lossen. Teveel suikers lijken me ook niet goed, en zouten heeft het paard ook nodig.
In ieder geval, heel veel succes met deze stumper.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:18

Nou ik hoop dat alles goed gaat komen met dit paardje. Ik hoop dat je ook de mogelijkheid hebt om ons op de hoogte te houden hoe het met deze jongen verloopt.

mellamoshan

had je ook nog foto´s van zijn hoofd/hals?
hij is echt mager inderdaad!!! jeetje!

holly

Och wat een toestand. Ik vraag me bij dit soort gevallen altijd af of de mens niet wist wat te doen, of dat de mens er gewoon niets aan wilde doen.

Je verhaal komt op mij nu over alsof je een paard meer dood dan levent op hebt gevangen.
Ik zou je graag willen helpen, maar ik kan me er zo moeilijk iets bij voorstellen.
Is het misschien mogelijk foto's te plaatsten van het paardje?
Niet voor de sier hoor, maar om een beeld bij jouw verhaal te kunnen hebben, waardoor er gerichter kan worden geprobeert te helpen.

Mag ik tevens vragen waarom je een SA gebruikt?

Edit: Was dit bericht aan het schrijven voordat Neonlight haar bericht poste. Zie nu ook de foto's.
Zijn er eventueel foto's van het hoofd, van zijn beschadigingen daar?
Laatst bijgewerkt door holly op 10-07-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:20

Elektrolyten vullen tekorten aan in oa kalium, natrium, cloride enz. Belangrijke lichaamszouten dus. Een bijwerking van het geven van zo'n mengsel is dat het paard dorstig(er) wordt.
Let wel op, een paard dat al tegen uitdroging aan zit geen elektrolyten geven als je er niet zeker van bent dat hij gaat drinken. Anders droogt hij nog verder uit!!
Mocht je dit risico lopen dien dan vloeistof toe via infuus.

Moderatoropmerking:
svp vragen achterwege laten over waarom SA, dat is nu niet het onderwerp!

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:24

Djilan dank je wel!

Hij drinkt wel goed. Is in iedergeval niet uitgedroogt.
Foto's van de benen zijn denk ik niet geschikt voor hier op bokt.
De eigenaren wisten dat het niet goed ging met het paard, maar wilde niet ingrijpen vanwege de kosten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:25

Pfff wat jammer dat ze dan niet eerder het paardje van de hand gedaan hebben.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:25

Pfff.. dan vraag je je toch echt af wat er ooit met dat paard is gebeurt.. Zo jong nog, en er nu al zo aan toe zijn. Echt een pluim voor jouw dat je het dier wilt helpen! Meer tips dan hier staan weet ik ook niet, maar ik ben heel benieuwd hoe het afloopt..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:27

Mijn excuus voor het vragen naar waarom een SA.
Ik zat me enkel af te vragen of TS een SA heeft vanwege de mensen waar dit paard vandaan komt.
Dat lijkt me namelijk toch ook geen fijne situatie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:28

Arm dier, hopelijk kan de dierenarts en jij hem helpen om toch nog een goed leven te kunnen leiden.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:31

Heel veel sterkte!!

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:35

Veel verstand heb ik er niet van en kan je dus geen tips geven. Wel wil ik je, voor wat het waard is, heel heel veel succes wensen en ik vind het knap wat je allemaal voor dit diertje doet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:37

Moderatoropmerking:
Nogmaals, geen gespeculeer over het SA. TS heeft niet voor niets een SA gekregen in ieder geval, er is een gegronde reden. En die reden kenbaar maken, dan is een SA niet nodig he. Knipoog
Laten we ons focussen op het paard, speculaties over een SA wordt het paard niet mee geholpen.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:37

hopla schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet dat het paard in deze toestand niet op een kliniek staat aan een infuus.
Of heb ik iets gemist?

Hij is te zwak om te vervoeren Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:38

Ik heb een aantal keer je begin post gelezen en de foto's bekeken, maar ik kom er niet ver mee.
Wat te doen, dat is echt een goede vraag hoor.

Zo aan de foto's te zien zou ik zeggen dat er nog wel genoeg 'spek' aanzit om eerst de verwondingen wat meer op te knappen.
Maar goed, foto's kunnen een ander beeld geven dan de werkelijkheid natuurlijk.

Paardje krijgt zijn mond niet open, moet ik me daarbij voorstellen dat zijn mond nog wel het werk kan doen, maar door de vewondingen niet open gedaan word ivm pijn?
Je hebt geen idee of er achterin de mond ook problemen zitten, waardoor slikken of iets dergelijks niet gaat?
Kijk, je kunt wel iets naar binnen frummelen, maar als het achterin de mond ook kapot is, zal het paard het er waarschijnlijk weer uit laten vallen.
Ik dacht namelijk het maken van smurrie van inderdaad bijvoorbeeld slobber of brokken en dat doormiddel van een dikke spuit achterop de tong te spuiten terwijl je het paard zijn hoofd omhoog houd.
Is misschien niet plezierig, maar goed je moet iets.

Het is ook niet mogelijk om een tandarts eens te laten kijken?

Gut hoor, wat een moeilijke toestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:39

Misschien kun je de Summerfit koeken van Pavo eens proberen, bedenk ik me nu, die kruimelen heel erg. Als je die helemaal fijn maakt en dan een flinke hoeveelheid water erbij, dan heb je eigenlijk water met kruimeltjes, wie weet kan ie dat drinken?

Wat ik me nog afvraag: zijn al die zwellingen t gevolg van trappen/mishandeling of bijv. ziekte of t gebrek aan een of ander?

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:42

Vanuit deze hoek ook heel veel succes met je poging om dit dier weer te helpen de oude te worden.
Ik hoop alleen wel dat je, mocht het nodig zijn, op tijd inziet wanneer het echt niet meer gaat en dan een beslissing neemt in het voordeel van het dier.

Nogmaals petje af dat je hier zoveel tijd, energie en, natuurlijk niet geheel onbelangrijk, geld in wilt steken.

Sterkte en houd ons op de hoogte van de vorderingen.

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:42

Neonlight dank je wel!

Holly@ Morgen komen ze met rontgenapparatuur hierheen om foto's te maken van de 4 quadraten in de kaak. Daarna komt direct een zeer goede paardentandarts, die aan de hand van de foto's die digitaal op schijf gezet worden gaat kijken of hij in kan grijpen.
Let wel, hebben we weer het volgend probleem, dat het paard niet sterk genoeg is voor een sedatie, dus sta ik voor de keuze of ik hem mega veel pijn ga laten aandoen, maar wel kan behandelen, of wachten met het risico dat hij alsnog zal sterven.

Paard kan mond niet opendoen, maar ook al prop ik het achterin dan laat ie het uiteindelijk weer vallen.
Hij maakt nog wel een klein beetje de schaar beweging van het kauwen. Pakt voer met de tanden, maar tong doet ook relatief niets.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:42

Wat ik me ook afvraag is waarom je hulp op bokt zoekt? Want er is toch al een DA bij? Hij/zij weet toch wel hoe je het beste voeding naar binnenkrijgt? Komt de DA er dan niet uit hoe je de broodnodige mineralen en vitamines binnenkrijgt? Of heeft hij/zij nog nooit zoiets gezien en meegemaakt? Niet dat er iets mis is met dit topic, maar ik vroeg me dat gewoon af.

Toevoeging: en zo'n grote spuit (zonder naald) en daarin de sterk verdunde slobber en deze net als bij een wormenspuit, achterin de mond spuiten? Of is de kans op verslikking dan te groot?
Laatst bijgewerkt door Duke op 10-07-08 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:43

omdat ik nu al bruikbare tips heb binnen gekregen! Daarom dus.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:44

Tjonge jonge, dat er mensen zijn die het zover laten komen kan ik met mijn verstand niet bij, gelukkig dat hij bij jou terecht is gekomen, ik neem mijn petje voor je af!!

Advies lees ik al meerdere malen idd sonde en infuus, misschien is zemelen wel wat toegevoegd met supplement en idd slobber.
Ik hoop met heel mijn hart dat hij er bovenop komt, heel veel succes.