Paard hoest tijdens het rijden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Paard hoest tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:13

Mijn paard heeft ook heel gevoelige luchtwegen, elke zomer hoest hij zich te pletter van het vele stof, stofallergie was de diagnose dus. Nu zolang er geen ruis op de longen wordt vastgesteld geef ik gewoon 20ml vlierbessensiroop 10min voor het rijden. Dit verzacht de luchtwegen heel goed en het kan geen kwaad, is puur natuur. Nu had ie een tijdje geleden weer lichte ruis op zen longen, dus pot Ventipulmin uitgegeven, ruis weg, terug op vlierbessen en nu ook een knoflook natuurproduct van Kreutzer. Helpt super, heb hem niet meer horen hoesten.
Missch heb je er iets aan.

javiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 06:28

hoi,

mijn pony hoest ook erg de laatste tijd, hij krijgt nu Ventipulmin, maar het helpt helemaal niet en nou was ik er al achter dat dat alleen maar de hoest onderdrukt. en dat klopt heel erg, hij kan uren niet hoesten maar áls hij dan begint kan hij bijna niet meer stoppen en dan laat hij tegelijkertijd ook stevige scheten, en hij heeft het dan moeilijk.
Het zou beter zijn om het slijm los te maken en dat hij dan 5 dagen hoest ofzo maar dat het er dan uit is, zeg maar. Ik heb nu het idee dat het er maar blijft zitten.
Verder is hij vrolijk en speels en wil constant aandacht en helemaal niet ziek....ik rij hem nu niet want dat lukt gewoon niet. hij is 21 jaar en kerngezond, misschien hebben jullie ook wat tips ? Heel erg bedankt alvast !

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:06

Cassano1 schreef:
Mijn paard heeft ook heel gevoelige luchtwegen, elke zomer hoest hij zich te pletter van het vele stof, stofallergie was de diagnose dus. Nu zolang er geen ruis op de longen wordt vastgesteld geef ik gewoon 20ml vlierbessensiroop 10min voor het rijden. Dit verzacht de luchtwegen heel goed en het kan geen kwaad, is puur natuur. Nu had ie een tijdje geleden weer lichte ruis op zen longen, dus pot Ventipulmin uitgegeven, ruis weg, terug op vlierbessen en nu ook een knoflook natuurproduct van Kreutzer. Helpt super, heb hem niet meer horen hoesten.
Missch heb je er iets aan.

Met knoflook moet je wel oppassen, het kan verder geen kwaad hoor maar als je het blijvend geeft moet je het met tussenposen onderbreken, bijvoorbeeld 3 weken geven en 2 weken niet.
Knoflook is namelijk geen natuurlijkproduct voor een paard en daardoor kan hij een soort van bloedvergiftiging krijgen als het blijvend wordt gegeven.

Die vlierbessensiroop kan ik ook wel eens proberen, waar haal je dat?

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:55

Hoi!
Mijn paard doet het ook, ook meestal bij het eerste rondje draven!

Dat is net als bij jou na 3 x over. En dan doet hij het niet meer.
Ik ben er een keer mee naar de DA geweest, en die zij dat het kon komen door zenuwen en enthousiasme.

Mijn paard is namelijk altijd helemaal blij als ik zijn zadel tevoorschijn haal. Het is niks ernstigs.
Bij mij iig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:00

bij de paarden drogist verkopen ze ook siroop die je kunt doedienen voor het rijden. deze heet kof eze. maar je moet wel zeker weten wat de klachten zijn voor jezelf gaat dokteren.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:01

Mijn lease-paard doet dat ook altijd, in stap doet ze niks, maar zodra ik het eerste rondje ga draven doet ze het 3 keer ofzo, en daarna gewoon briesen. Tong uitsteken

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:08

Ja, de knoflook geef ik maar af en toe, zo'n 2x per week. De vlierbessen haal ik gewoon bij de apotheker of bij de homeopaat. Ik geef hem 20ml voor het rijden, zo'n 10min op voorhand. En het helpt echt, heb hem niet meer gehoord.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:10

En vlierbessen kan nooit kwaad, er zit niks chemisch in. Ja kiimberliee, mijn paard staat ook altijd te pompen voor ik ga rijden, das van de opwinding zegt ook mijn DA, maar het hoesten zou ik toch verder laten nakijken, zou het raar vinden als hij van de zenuwen zou hoesten.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:04

Oke en het werkt echt?
Moet je het elke dag geven?

Mijn paard hoest 's nachts op stal, niet heel erg, in ieder geval nog niet..

edit: en hoeveel kost het?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:27

Ik geef het hem gewoon voor het rijden, omdat hij dan hoest. Maar je kan het ook in het eten doen voor ' s nachts dan zijn de luchtwegen gekalmeerd. En je mag ook meer dan 20ml geven hoor, maar das bij mij een volle spuit daarom dat ik maar 20ml geef.
Ik betaal net geen 4euro voor een flesje van 200ml.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:58

oke en kan het echt geen kwaad?
wat gewone vlierbessen zijn giftig voor paarden

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:11

Nee, echt niet, dan moest die van mij allang dood zijn Lachen Heb het aan de apotheker gevraagd en het kan echt geen kwaad.

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:13

Mijn paard hoesten ook, en dat kwam omdat het hooi te droog was dus Alergische reactie van het hooi, toen we het hooi nat gingen maken ging het langzamerhand over,

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:10

Ohhh,, dat allemaal doe ik niet hoor bij mij paard!
Ik geef haar eens foenegriek, en ze heeft het nu niet meer tijdens t rijden is me opgevallen!