Koliek hoe kan het zo vaak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1989

Re: Koliek hoe kan het zo vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:30

Geerke: Het zijn grote ronde balen, maar ze lopen overdag altijd buiten, en bedoel je dat ik dan ook onbeperkt hooi moet voeren??

Mar_84: Ze staan hier in een korte wei, we hebben ze eerts wel telkens een klein stukje vers gras gegeven maar toen volgde een x koliek en sinds dien doen we het niet meer uit voorzorg

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:38

Ook mijn paard heeft al jaren last van terugkerende koliekaanvallen. De ene keer heftiger dan de andere keer, en bijna altijd is het gaskoliek. Al meerdere malen onderzocht, ook in Utrecht. Een keer geopereerd om de darm preventief goed te leggen (lag voor de lever langs), maar het heeft allemaal niet geholpen. In Utrecht hebben ze me naar huis gestuurd, ze weten gewoon niet waar het vandaan komt.

Inmiddels is mijn paard twee jaar onder behandeling van een homeopaat, en al aardig opgeknapt. Ze blijft echter heel gevoelig, met name in het weideseizoen. Ik heb het vermoeden dat ze iets van een spastische darm heeft, en behalve het voer aanpassen is er weinig aan te doen. Die van mij krijgt alleen hooi, dus geen kuil. Maar wel flink veel hooi. Ook krijgt ze geen brok meer, maar een granenmix. Wanneer ze last heeft van koliek geef ik haar een spuitje met Colosan, een homeopathische darmolie (te bestellen bij de paardendrogist). Vaak knapt ze daar weer enorm van op gelukkig. De homeopathische behandeling heeft dus zeker geholpen bij haar, en nog steeds krijgt ze iedere dag homeopathische middeltjes om haar te ondersteunen.

Ik heb me erbij neergelegd dat ze gevoelig blijft, al gaat het de laatste tijd steeds beter. Maar het blijft gewoon goed oppassen met alles wat je voert. Succes ermee in ieder geval, een paard met koliek is nooit leuk!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:01

Janine1989 schreef:
Donja: Das wel weg vaak of niet. Zo erg is het hier nog niet. Laat je haar dan ook iedere keer spuiten door de DA??

Nee, de DA is maar 2x geweest om haar een pijnstiller te geven, de andere keren was het niet heel heftig (tenminste, niet dat ze liet zien)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:27

Janine1989 schreef:
Utixo: Dus jij geeft geen brokken maar een soort vervanger als ik het goed begrijp?? Is dat op aanraden van de DA

Ik geef vervanger van hooi (wel in brokvorm), en muesli die extra snel verteert. Dit op aanraden van de kliniek in Utrecht.

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:52

Tequila: Het is zeker helemaal niet fijn paarden met koliek wordt er ook zo onzeker van. Mag ik vragen waar spuit je dat gewoon in de mond of?? En doe je dat wanneer je ziet dat ze er last van heeft?? Laat je daarnaast de DA nog komen of doe je het alleen met dat spuitje??

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:46

Colosan spuit je iid gewoon in de mond. Het is een homeopatisch middel wat de darmwerking stimuleert. Ik gebruik het af en toe ook voor mijn merrie (heb het standaard in huis). Meestal als ze wat opgeblazen lijkt in de buik, dat is vaak een voorbode voor weer een gaskoliek bij haar (niet altijd hoor) en een spuitje Colosan wil dan nog wel eens helpen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:26

Heeft Colosan dan een laxerende werking?

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:08

Tot mijn grote schrik kreeg mijn paard rond 12 uur weer een aanval alleen een kleine dit keer. Maar aan de ene kant ben ik blij we zijn wasschijnlijk achter de oorzaak.

Het is nu zo dat ik tot drie x toe nieuwe zaagsel in de stal doe en dat zei de volgende dag een aanval krijgt. We hebben wel meerdere keren gezien dat zei veel zaagsel eet als ze op stal staat met nieuw zaagsel. De arts heeft ons nu aangeraden om op stro over te gaan. Dit ook omdat ze dit bij de vorige eigenaar ook had. Tevens gaan we over op andere brok met meer mineralen enzo omdat paarden die daar een gebrek aan hebben beginnen met zaagsel te eten.

We hopen dat het nu goed gaat met de veranderingen.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:24

Volgens mij heeft Colosan geen laxerende werking, het werkt dan ook voornamelijk bij gaskoliek. Ik geef het meestal als ik zie dat ze zich niet lekker voelt. Eigenlijk hoef ik daarna bijna nooit (even afkloppen...) de dierenarts te bellen, vaak knapt ze na een half uurtje weer aardig op. Ik heb het dan ook standaard in huis, het is voor mijn paard echt een beetje een wondermiddeltje geworden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:30

Zelfde als voor mij dus Tequila Knipoog
En dan werkt het idd prima!

Mooi te horen dat je waarschijnlijk achter de oorzaak bent, zaagsel kan flinke verstoppingen opleveren!

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:02

Ik heb eht ook bestelt,, kijken of het bij ons ook helpt. Zoals vandaag was het maar een hele kleine aanval dan zou dat denk ik wel geholpen hebben. Iedere x de DA is ook zo duur maar als het moet dan moet het gewoon

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:42

Janine, misschien kun je ook mineralen in poedervorm geven over wat minder biks. Dan hoef je niet zoveel krachtvoer te geven terwijl ze toch de belangrijke stoffen voldoende krijgt. Ik doe dat ook omdat mijn pony snel te dik is en ik hem dus niet zoveel krachtvoer kan geven. Hij krijgt 1 handje per dag alleen omdat hij het zo lekker vindt, en de poeder doe ik gewoon over het hooi 's nachts. En als je stro gaat gebruiken als bodembedekker is het misschien wel een goed idee als je je paard de eerste nacht maar een korte tijd in de stal doet en met een beetje stro begint (je hebt dan geen goede bodembedekking maar dan kun je hem er rustig aan wennen) Mijn shetlander kreeg ook lichte koliek van het najaar toen hij weer voor het eerst op stal ging (doordat hij zoveel stro ineens kreeg, en weer voor het eerst)

1 van mijn ponies had ook altijd gaskoliek in het voorjaar als ik ging opbouwen om ze weer in de wei te doen, en dit jaar heb ik ze voor het eerst in de winter steeds een heel klein stukje gras gegeven dmv een rantsoendraadje en heeft hij niet 1 keer last gehad, omdat de overgang zo geleidelijk ging. Ik kan hem ook niet zo in de wei doen zonder rantsoendr. maar zo gaat het super en ze vinden het zo lekker, in het gras!