Lijd een paard er onder als baasje depresief is?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lijd een paard er onder als baasje depresief is?

Ja
58 (59%)
Nee
2 (2%)
Mischien
34 (34%)
Geen idee
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 98

Rashja

Re: Lijd een paard er onder als baasje depresief is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:38

Nadya schreef:
Ik zal eerlijk zeggen, ik heb borderline en juist mijn paard helpt mij enorm met mijn wisselende buien, mijn woede jegens de wereld, mijn ongeduld en overgevoeligheid voor prikkels, mijn grenzen bewaken, enzovoort. Hij is echt mijn leermeester in mijn eigen mentale ellende Knipoog .

Mijn stalbazin zei laatst 'jij hebt zo'n engelengeduld met paarden', maar zij weet niet dat ik een borderliner ben en dat mijn naasten weten hoe gecompliceerd mijn buien kunnen zijn. Clown
Mijn paard helpt mij enorm met deze stoornis, meer dan sommige mensen ooit zullen en kunnen beseffen.
In ruil daarvoor geef ik hem een fijn paardenleven en alle liefde, zorg en aandacht en ik voel dat we elkaar dankbaar zijn voor alles wat we elkaar geven....

Gaat misschien diep, maar zo ervaar ik het echt. Lovers

Ik heb zelf ook bordeline en dan nog een paar dingen.
Mijn pony is voor mij ook gelijk soort therapie.
Niet alleen mijn maatje maar ook iets om elke dag weer de streid aan te gaan.
Ik sta bij ons ook op stal met het engel geduld.

Nadya schreef:
Bij sommige paarden kun je ook prima alleen een maatje zijn, hoor. Knipoog
Elk paard is anders namelijk. Het hangt ook van bv. de leeftijd af soms. Met mijn jonkie (hij is inmiddels 4 jaar) moest ik ook echt leren een leider te zijn, toen kwam daarbij de hechte vriendschap en ik vermoed dat als hij wat ouder en wat ervarener is, wij ook kunnen voldoen met voornamelijk de vriendschap. Dat denk ik echt...... Ja

Helaas krijg ik vaak ander dingen te horen dat je ook de leider moet zijn.
Maar ik heb hem nu al bijna 2,5 jaar hij is nu bijna 3,5 jaar.
Heb nog nooit geen problemen gehad met hem.
Alleen sommig als ze zien dat hij bv gaat zitten of wat dan ook zeggen ze van word een boos enz.
Maar dat wil ik helemaal niet.
Waarom moet ik kwaat worden als hij me probeer op te vrolijke of me dingt om we zelf eens te uiten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:48

Ik denk dat een paard altijd heel tolerant naar de mens toe is in wat voor stemming je ook bent. Maar misschien komt er een moment dat de rek bij het paard er ook uit is door wat voor oorzaak ook. Ik zeg maar wat Clown .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:50

Oh, bij mijn riepen ze ook zo vaak dat ik boos moest worden. Clown
Bijvoorbeeld bij het stil- en vaststaan wat bij mijn paard een enorme issue geweest is (mede door een trauma). Ik heb hem nog nooit geslagen of wat dan ook en inmiddels staat hij los EN stil. Daar kan de rest met hun paard nog een puntje aan zuigen bij ons op stal. Haha!

Volg gewoon je gevoel, je paard laat wel zien of je het fout doet of niet. Knipoog

(Vergeet er effe aan toe te voegen, dat mijn paard inmiddels ook VAST kan staan, maar ik zie er het nut niet van in, aangezien hij los ook prima te verzorgen is. Daarbij draagt hij een touwhalster en daar mag je een paard NOOIT aan vast zetten Knipoog ).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:53

Ik heb nee gestemt, ik heb het zelfde als jou. Bij mij zijn goede dagen ook een zeldzaamheid, maar mijn pony lijd er echt neit onder hoor!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:02

Ik plak hier even jouw eigen onderschrift neer;

Pijn en verdriet is onvermijdelijk, maar lijden is een keuze.
In het karakter van een dier, herken je de eigenaar.

Eigenlijk weet je zelf het antwoord al........

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:04

_Saida_ schreef:

Ik weet het ook donders goed.
Acepteren is een ander verhaal.
Dat is mijn grote probleem.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:14

Ik denk van wel.
Op de momenten dat ik het erg zwaar had ( familie omstandigheden) merkte ik dat terug in Danka.
Eerst probeerde ze me te troosten en werd toen met rijden opstandig.
Vervolgens werd ze er zelf ook een soort van deprie van.
Gewoon erg rustig en niet meer het vrolijke paard op buitenritten,nam zelfs geen snoepje meer van me aan.
Toen het weer wat beter met me ging merkte ik dat ook aan haar.
Ze nam weer wat van me aan met rijden,werd vrolijk en had het weer naar haar zin met buitenrijden en at mn snoepjes weer met liefde.
Misschien breng ik emoties erg sterk over want ik merk ook aan Davey dat hij alles oppikt.
Ben ik dwars dan word hij het ook met rijden.
Ben ik verdrietig dan word ie rustig en ben ik blij en uitbundig dan is hij het ook.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:16

zelf geloof ik er best wel heel erg in, merk 't af en toe met m'n 6jarige merrie.. maar ook me oude paardje zie ik nog altijd Down (is al 1 jaar en 3/4 maanden niet meer van mij maar staat nog op dezelfde stal) dus ik zeg ja, een paard lijdt met z'n baasje mee.. denk ieder dier wel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:16

pubelia schreef:
Ik heb nee gestemt, ik heb het zelfde als jou. Bij mij zijn goede dagen ook een zeldzaamheid, maar mijn pony lijd er echt neit onder hoor!

Mag ik jouw vragen hoe oud jouw pony is en wat voor karakter hij/zij heeft?
Ben ook wel benieuwd naar het verleden van jouw pony. Gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:37

_Saida_ schreef:

ze zeggen ja ook dat 't paard de spiegel van (onze ziel(?)) ons is
tenminste, zeggen ze bij ons op stal wel 's

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:12

Als je paard nu echt in verzet komt terwijl dat in het verleden niet zo was, zou ik de oorzaak eerst eens bij het paard zelf zoeken. Misschien heeft ie gewoon ergens een pijntje? Misstapje gedaan, vast gelegen of misschien een virusje onder de leden, kan zoveel zijn waarom je paard niet wil. Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Zolang jij gewoon netjes naar je paard toe blijft en je er niet op afreageert kunnen ze best een emotioneel stootje hebben hoor, ook de gevoelige typetjes.

En anders vraag je toch aan iemand anders of die een keertje voor je paardje zorgt, als je je er echt zo druk om maakt.

Ik stem dus nee, met de kantekening dat ik wel verwacht dat het baasje zichzelf emotioneel in de hand heeft, anders wordt het natuurlijk een ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:26

Nadya schreef:
Ik merk het ook meteen aan mijn paard als ik slecht in mijn vel zit. Krijg meteen een spiegel voor gehouden.

Dat heb ik ook. Soms heb ik het zelf nog niet zo goed door (of probeer ik te doen alsof), maar mijn paard laat het allemaal wel merken Lachen

Dus ja, ik denk dat je stemming zeker wel invloed heeft op je paard. Dat zit hem al in relatief kleine dingen; als ik onzeker ben en niet helemaal met beide benen op de grond sta merk ik dat mijn paard gaat twijfelen bij alles.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:32

Sosha schreef:
Als je paard nu echt in verzet komt terwijl dat in het verleden niet zo was, zou ik de oorzaak eerst eens bij het paard zelf zoeken. Misschien heeft ie gewoon ergens een pijntje? Misstapje gedaan, vast gelegen of misschien een virusje onder de leden, kan zoveel zijn waarom je paard niet wil. Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Zolang jij gewoon netjes naar je paard toe blijft en je er niet op afreageert kunnen ze best een emotioneel stootje hebben hoor, ook de gevoelige typetjes.

En anders vraag je toch aan iemand anders of die een keertje voor je paardje zorgt, als je je er echt zo druk om maakt.

Ik stem dus nee, met de kantekening dat ik wel verwacht dat het baasje zichzelf emotioneel in de hand heeft, anders wordt het natuurlijk een ramp.

Ik weet niet of het door pijn komt.
Want heb ik het er uit gegooit wat me heel erg dwars zat loopt hij wel in keer goed mee.
Of doet het wel wat ik van hem vraag.
En bij zijn verzorgster doet hij het nooit.
Maar toch bedankt voor de tip mischien is het wel verstand om toch maar voor de zekerheid er even naar te laten kijken.
Hij is mometeel ook weer aan het wisselen dus mischien dat ook wel mee speel maar blijf het toch raar vinden.

Van dat spiegel voor je gehouden krijgen dat ken ik wel.
Niet altijd leuk maar zo merk je wel wanneer je weer aan je zelf moet gaan werken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:16

Heb niet het hele topic doorgelezen. Een paard reageert naar mijn mening heel sterk op stemmingen. Niet voor niets worden paardne vaak toegepast bij spiegeltherapie (andere dieren zijn hiervoor minder geschikt).
Ik ga zelf ook niet rijden als ik me niet goed voel. Ik vind niet dat ik mijn paard hiermee moet belasten. Ik heb een merrie die hier supergevoelig op reageert. Ze laat dan precies zien hoe ik me voel. Ik ken een aantal paarden die daardwerkelijk voor speigeltherapie gebruikt worden. Deze dieren mogen geen sessies langer dan een half uur mee draaien en ook maar 1 keer per dag. Juist omdat het werken met depressieve/sombere etc. mensen erg uitputtend is voor een paard.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:19

Wat houd dat eigelijk in speigeltherapie?
Heb er nog nooit van gehoort.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:22

Ik denk zeker dat je paard het merkt als jij niet lekker in je vel zit. In het begin zullen ze proberen je op te vrolijken, maar ik denk dat als het niet werkt, ze dan zelf ook minder goed in hun vel zullen gaan zitten. Ieder paard zal anders erop reageren, net als mensen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:34

Nadya schreef:
Ik zal eerlijk zeggen, ik heb borderline en juist mijn paard helpt mij enorm met mijn wisselende buien, mijn woede jegens de wereld, mijn ongeduld en overgevoeligheid voor prikkels, mijn grenzen bewaken, enzovoort. Hij is echt mijn leermeester in mijn eigen mentale ellende Knipoog .

Mijn stalbazin zei laatst 'jij hebt zo'n engelengeduld met paarden', maar zij weet niet dat ik een borderliner ben en dat mijn naasten weten hoe gecompliceerd mijn buien kunnen zijn. Clown
Mijn paard helpt mij enorm met deze stoornis, meer dan sommige mensen ooit zullen en kunnen beseffen.
In ruil daarvoor geef ik hem een fijn paardenleven en alle liefde, zorg en aandacht en ik voel dat we elkaar dankbaar zijn voor alles wat we elkaar geven....

Gaat misschien diep, maar zo ervaar ik het echt. Lovers

Ik heb dan wel geen borderline, maar ik ervaar het ook zo. Ik heb zelf een verleden waarin ik erg ben gepest. Ik heb er enorm hard aan gewerkt om sociaal een normaal functionerend mens te worden.
Ik merk nu dat mijn probleem met paarden in het algemeen (ik heb nog geen eigen paard) is dat ze mij niet als leider accepteren. Ik maak daaruit op dat ik nog steeds iets van die vroegere onderdanigheid en onzekerheid in me heb. Misschien niet echt te zien voor de mensen om me heen, maar paarden hou je niet voor de gek. En dat is waarom ik rust vind bij paarden: je hoeft je niet uit te sloven om zo en zo over te komen, het heeft toch allemaal geen zin. Je hoeft je niet groot te houden. Ze behandelen je precies voor wat je waard bent.

Ik geloof zeker dat jouw stemming van invloed is op die van je paard. Een paard is een kuddedier, en moet vertrouwen op jou als leider. Wanneer jij als leider dus niet in orde bent (bijv. depressief) komt het veilige leven van het paard (in zijn ogen) dus in gevaar.
Nog een stapje verder, maar ik weet niet of er hier mensen zijn die deze mening met mij delen: kuddiedieren zijn heel sociaal, en passen alles aan op elkaar. Dus ook op het gebied van gevoelens. Ik ben best bereid om te geloven dat een paard bepaalde stemmingen van zijn eigenaar kan overnemen, zoals depressie of blijdschap. Het is immers hoe ze overleven in de natuur.

Dat neemt overigens niet weg dat het staken van je paard een andere oorzaak kan hebben, maar dat is onmogelijk te beoordelen vanachter de computer.. Lachen

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:57

Van het staken zal best wel een kunnen dat het een ander oorzaak heeft.
Maar zal hij het dan ook niet bij ander moeten hebben.
En hij staak ook alleen als ik les heb.
Bij die persoon kan ik heel goed praten.
En hij blijft ook altijd bij haar stil staan.
Ben ik alleen dan hangt hij alleen de clown uit.

Vrijdag komt er iemand voor mij en hem langs.
Ik hoop echt dat die persoon me meer kan vertelen.
En ander gaan we gewoon op zoek die ons wel kan helpen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:28

Ik kan je eventueel het mailadres geven van iemand die (foto)readings doet en echt goed is daarin.
Ze heeft bij mijn paard nu 2x een fotoreading gedaan en ik stond er echt versteld van hoe goed zij is.
Op de manege waar ik eerst reed heeft zij ook 2x een reading gedaan voor een groepje mensen hun paarden.
Ook zij vonden het verbluffend wat zij hun kon vertellen over hun paard, en over de paarden die al overleden waren.
Wellicht kan zij jou en je paard een stukje verder helpen?

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:15

Die knol van mij is heel gevoelig en reageert op mij (tijdens rijden overduidelijk) als ik vrolijk, verdrietig, gespannen of boos ben... Onbewust geeft je lichaam signalen af...
Ik heb ook weleens dat ik denk "ik ga zo aandraven" en dan begint hij al te draven...terwijl ik denk dat ik de hulp nog niet eens gegeven heb...*grappig*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:42

Tammphen schreef:
Die knol van mij is heel gevoelig en reageert op mij (tijdens rijden overduidelijk) als ik vrolijk, verdrietig, gespannen of boos ben... Onbewust geeft je lichaam signalen af...
Ik heb ook weleens dat ik denk "ik ga zo aandraven" en dan begint hij al te draven...terwijl ik denk dat ik de hulp nog niet eens gegeven heb...*grappig*

Klopt. Ik werk ook veel met 'focus' met mijn jonge paard en hij reageert heel gevoelig op mij. Je kunt daar juist op een hele positieve manier gebruik van maken....... Maar ook negatief, als je zelf in de knoop zit. Daarom ben ik zo blij met mijn paard, omdat hij op deze manier een enorme leermeester is, wat ik persoonlijk echt geweldig vind. Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:46

Ik heb op mischien gestemd.
Mijn vorige paard was er niet op echt op uit om de mens een plezier te doen. Ik heb toen ik haar had een tijdje behoorlijk in de put gezeten en ik heb geen moment aan haar gemerkt dat ze hier op wat voor manier dan ook onder leed.

Mijn huidige paard zou proberen zich "groot" houden voor mij. Dat zal hij denk ik een paar dagen vol kunnen houden en dan heb ik een zenuwenwrak. Hij is namelijk door 3 verschillende personen als geestelijk labiel omschreven, als in makkelijk ongelukkig Ach gut , maar wil graag de mens plezier doen. De lieverd Lovers .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:13

Ik geloof zeker dat paarden je stemming oppikken. Afhankelijk van het paard lijdt hij er onder of niet. Aan mijn paard merk ik dat hij in de war en onzeker raakt: hij is lastig, staakt en profiteert van elk zwak moment. Op dagen dat ik me goed voel, denkt hij daar niet eens aan. Het vervelende is wel dat ik na ook nog slecht rijden helemaal in de put thuiskom natuurlijk. Meestal skip ik het rijden dan ook maar.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:18

@rashja Spiegeltherapie is als iemand bij een paard in de bak komt staan en het paard laat bijna onmiddelijk de onbewuste signalen die dat persoon doorgeeft zien. Met andere woorden ik heb hier wel eens managers gehad (vooral mensen die absolut niets met paarden hebben en er geen verstand van hebben). Die managers komen dan vaak met hun team om deze activiteit als temabuilding te doen. Vaak zie je dat degene die denkt dat hij de baas in de groep is (de manager) dat helemaal niet is. Vaak reageert het paard op de managers en leiders wat ongeintereseerd tot direct aggresief. Spiegeltherapie is heel handig om de onderlinge verhoudingen in een groep mensen te bekijken. Het paard kijkt namelijk door je "masker" heen. Je kan jezelf nog zo belangrijk en goed vinden het paard laat je innerlijk zien aan jou.
Spiegeltherapie is ook goed voor mensen met psychosociale problematiek. In de eerste sessie kijk je hoe het paard reageert en bespreek je dit met de cliënt met als vraag wat heeft de spiegel jou laten zien en wat vind jezelf dat je daarvan uitstraalt. In latere sessies gaan we met het paard grondwerken (alles zonder dat het paard aangelijnd is want het paard moet ook zelf de mogelijkheid hebben om te zeggen stop) je ziet dat de mensen een verandering doormaken omdat ze zelfbewuster van hun emoties en gedragingen worden. Hierdoor kunnen ze hopelijk wat sterker in het leven staan.
Ik ben normaal absoluut geen zweeftype maar deze therapie bewijst wel dat er toch nog een heleboel in communicatie is dat wij niet begrijpen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:21

ja,een paard voelt op zeker jouw gemoed,hoe goed je die ook denkt te verbergen.
ik heb zelf ME en daardoor op het moment aardig in de knoop met mezelf omdat ik er geen raad meer mee weet.
ik heb 2 paarden,een tinker die altijd erg gevoelig is/was op stemming.
hij is wel koel maar hij moest jouw zekerheid hebben ander wist hij het niet meer en nam de boel uit spanning zelf over.
nu hij me goed kent is dat niet meer,hij is mijn buffer en ik kom altijd op de goede manier thuis met/door hem Lovers
de ander is een jonkje,net 4 jaar en erg sensibel.
ik merk aan haar dat als er met mij weer eens niet goed gaat ze zich "schuldig" voelt,daarom moet ik niet met haar werken als ik slecht ben,poetsen en tutten gaat wel.
zolang je je niet op je paard uitleeft en je je per dag aanpast aan de situatie is het juist de beste therapie Knipoog

kijk naar je paard en geniet er van Bloos