Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:03

Silly1972 schreef:
Sorry hoor Girlgamer, maar de meeste paarden kunnen heel goed de dood ruiken en die weten precies wat er gaat gebeuren, zeker als er die dag al geslacht is.

Ben jij er ooit bij geweest dan?
Bij het slachthuis waar ik geweest ben (van Veen in Nijkerk) gaat het er ook heel anders aan toe dan bij de meeste slachthuizen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:04

Yinari schreef:
Steefjevos schreef:
Hallal is een traditionele manier van slachten. De dieren worden gesneden in de hals, de slagader wordt hierbij doorgesneden. De dieren bloeden dood, ze worden niet eerst met een kogel door het hoofd geschoten zoals in de andere slachthuizen in NL.
Het is misschien een ándere manier van slachten, maar het duurt alsnog niet lang voordat het dier dood is. Het mag in NL alleen in gecertificeerde slachthuizen.

IK persoonlijk vindt het ook geen prettige gedachte, maar het is onderdeel van een geloof en daar moet je soms maar gewoon respect voor hebben. Als het echt vreselijk was, was het in NL wel verboden geweest.
Op deze site staat een heel verhaal met uitleg:

http://www.animalfreedom.org/paginas/op ... feest.html

LET OP: ER STAAT ONDERAAN WEL EEN PLAATJE. Op het plaatje zie je dode schapen liggen (niet veel bloed ofzo, maar voor het geval er mensen van schrikken vermeld ik het maar)

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben vaak in slachthuizen geweest en Hallalslachten is walgelijk, een verschrikking. De dieren moeten vaak ook nog eens in een toestel wat ze omkeerd waardoor ze het vreselijk benauwd krijgen doordat de pens op de longen drukt.

Ik vind deze manier van slachten ouderwets, achterhaald en mensen die dit volgens hun geloof eten moeten hun hersens maar eens gaan gebruiken en bedenken dat vlees op de moderne manier geslacht, ook prima uitgebloed en dus 'rein' is!

Ik zeg ook dat ik dat er van vindt. Niemand hoeft het daarmee eens te zijn:)

Ik ben het ook eens met "Ik vind deze manier van slachten ouderwets, achterhaald en mensen die dit volgens hun geloof eten moeten hun hersens maar eens gaan gebruiken en bedenken dat vlees op de moderne manier geslacht, ook prima uitgebloed en dus 'rein' is!"
maar dan anders verwoord:

ik vind het ook ouderwets en het is niet meer nodig.

Verder kan hier nog een algne discussie over gevoerd worden natuurlijk, iwk ilde alleen maar wat informatie geven en mijn mening delen met de rest. Ik ben benieuwd hoe dit topic zich verder ontwikkeld.
Groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:04

ja Yinari. Maar dat is op meer vlakken dan alleen dit.
Een geloof staat hier soms blijkbaar boven de wet. zoals je weet mag een man van een geloof (islam) zijn vrouw slaan (met reden) Echter in onze grondwet mag dat niet.

Dat brengt mij op een idee Extreme duivel
Een nieuw geloof maken Extreme duivel Extreme duivel Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:06

Girlgamer schreef:
Silly1972 schreef:
Sorry hoor Girlgamer, maar de meeste paarden kunnen heel goed de dood ruiken en die weten precies wat er gaat gebeuren, zeker als er die dag al geslacht is.

Ben jij er ooit bij geweest dan?
Bij het slachthuis waar ik geweest ben (van Veen in Nijkerk) gaat het er ook heel anders aan toe dan bij de meeste slachthuizen.

Hier nog iemand die bij van Veen geweest is met een van de Bokt excursies. ALLE paarden waren ontzettend rustig, OOK als er voor een ander paard geslacht was. Ze ruiken de dood dus zo goed als zeker niet.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:06

superwoman schreef:
ja Yinari. Maar dat is op meer vlakken dan alleen dit.
Een geloof staat hier soms blijkbaar boven de wet. zoals je weet mag een man van een geloof (islam) zijn vrouw slaan (met reden) Echter in onze grondwet mag dat niet.

Dat brengt mij op een idee Extreme duivel
Een nieuw geloof maken Extreme duivel Extreme duivel Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Je nick is niet voor niets Superwomen? Tong uitsteken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:08

Steefjevos: ik begreep uit je post dat je vond dat we er maar respect voor moesten hebben dat het gebeurde. Je bedoelde dus dat er blijkbaar algemeen zo over gedacht werd, het is me nu duidelijk Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:13

superwoman schreef:
Steefjevos schreef:
IK persoonlijk vindt het ook geen prettige gedachte, maar het is onderdeel van een geloof en daar moet je soms maar gewoon respect voor hebben. Als het echt vreselijk was, was het in NL wel verboden geweest.

Nou daar hoef ik echt geen respect voor te hebben.
En dat het niet verboden is in Nederland is voor mij ook geen garantie dat het niet vreselijk is Verward

Sterker nog, de politiek is nu bezig het alsnog te verbieden.... het schijnt namelijk met zeer grote regelmaat te lang te duren voordat de dieren echt dood zijn. En ze ervaren bij bewustzijn het letterlijke 'doodbloeden', hetgeen met veel pijn gepaard gaat.
Dit zijn overigens bevindingen van dierenartsen....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:15

Yep! En dat komt doordat er niet één, maar twee bloedvaten naar de hersenen lopen. Eentje loopt door de werels heen waardoor die niet geraakt wordt door het mes. De hersenen krijgen dus nog bloed en het dier is niet zo erg snel weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:17

Crocus schreef:
Feit is en blijft natuurlijk wel dat er dieren gedood worden - punt. Daar wil ik geen aandeel in hebben: eet dus al ruim 20 jaar - zéér tevreden - vleesloos.

Daar sluit ik me bij aan, hier nog een vega.... schuldgevoelens houden mij niet uit de slaap. Zorgen om de vele mensen die nog steeds teveel vlees consumeren (al zouden ze eerst maar eens een beetje minderen!) echter wel.... Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:33

Ninx schreef:
Crocus schreef:
Feit is en blijft natuurlijk wel dat er dieren gedood worden - punt. Daar wil ik geen aandeel in hebben: eet dus al ruim 20 jaar - zéér tevreden - vleesloos.

Daar sluit ik me bij aan, hier nog een vega.... schuldgevoelens houden mij niet uit de slaap. Zorgen om de vele mensen die nog steeds teveel vlees consumeren (al zouden ze eerst maar eens een beetje minderen!) echter wel.... Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Hier nog eentje.....

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:19

slachthuizen zijn er nu eenmaal,
maar ben blij dat het nu in nl er beter aan toe gaat ook veel sneller kijk maar eens in het buitenland daar zijn ze nog niet zo streng met de regels .
en idd heb toch liever de pin of kogel dan het doorsnijden van de keel.
dit was mijn mening Knipoog

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:29

Als ik met m,n o zo nuchtere fjordenmerrie door het dorp langs de slager wil waar vroeger geslacht werd raakt ze helemaal in paniek. Als ik ongelukken wil moet ik dat proberen. Ditzelfde geld als ze langs kadaverbakken moet(dit geldt voor de meeste paarden).
Ze ruiken de dood dus wel degelijk.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:58

murie21 schreef:
Als ik met m,n o zo nuchtere fjordenmerrie door het dorp langs de slager wil waar vroeger geslacht werd raakt ze helemaal in paniek. Als ik ongelukken wil moet ik dat proberen. Ditzelfde geld als ze langs kadaverbakken moet(dit geldt voor de meeste paarden).

Mijn zus haar paard had dit ook.
Het was een tinker van 8 maar als we bij die straat in de buurt kwamen wouw ie dr echt niet langs ging desnoods op zn achterbenen.
We dachten eerst dat ie bang voor het hek was ofzo Tong uitsteken gewoon een wit hekje)
Maar later hoorden we dus dat daar een slachthuis had gezeten tot een paar weken geleden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:23

ik vind die slachthuisverhalen altijd zo opgeblazen... vooral in nederland is er echt niks mis mee! in het buitenland ligt de lat alleen wat minder hoog kwa regels Ach gut

dieren weten echt niet wat er met ze gaat gebeuren hoor... ze ruiken alleen een geur die ze niet lekker vinden, maar paarden hebben meer geuren die ze niet lekker vinden. en ze voelen sneller de spanning van het baasje als wat anders.

en als dieren niet meer naar het slachthuis gaan wat moet er dan mee gebeuren? er is nu al een overschot aan paarden...

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:28

Dat er geslacht wordt ok, eet zelf ook vlees dus mag het niet veroordelen, maar we leven nu in een tijd dat het allemaal zo pijnloos mogelijk kan en op een nette manier dus dan moet het gewoon verboden worden dat het op een andere manier wordt gedaan.
En geloof, m'n r**t, dat mogen ze ook weleens aanpassen aan deze eeuw.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:28

Yinari schreef:
Yep! En dat komt doordat er niet één, maar twee bloedvaten naar de hersenen lopen. Eentje loopt door de werels heen waardoor die niet geraakt wordt door het mes. De hersenen krijgen dus nog bloed en het dier is niet zo erg snel weg.

Inderdaad, ik vind hallal pure dierenmishandeling. Het dier is gewoon bij bewustzijn maar verlamd.

Voor mij is er een groot verschil tussen dit en gewoon met de pin

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:37

hallal vind ik ook niks... maar de gewone reguliere slachthuizen mogen van mij gewoon zo doorgaan!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:54

ittheclown schreef:
murie21 schreef:

Mijn zus haar paard had dit ook.
Het was een tinker van 8 maar als we bij die straat in de buurt kwamen wouw ie dr echt niet langs ging desnoods op zn achterbenen.
We dachten eerst dat ie bang voor het hek was ofzo Tong uitsteken gewoon een wit hekje)
Maar later hoorden we dus dat daar een slachthuis had gezeten tot een paar weken geleden.

Ze ruiken niet de dood maar het rottingsproces van de kadavers.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:59

Citaat:
Ze ruiken niet de dood maar het rottingsproces van de kadavers.

Same difference Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:02

paarden worden sowiezo niet hallal geslacht, want paardenvlees is niet rein voor moslims.
alleen koeien schapen en geiten dacht ik. (qua zoogdieren)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:04

Als je google moet geloven is het wel toegestaan. Geen idee

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:08

ik vind het gewoon harstikke akelig allemaal
ik hoop dat mijn paard nog heel lang leeft maar als de tijd rijp is krijgt hij gewoon een spuitje(als hij zelf geen natuurlijke dood sterft) en niks niet naar het slachthuis !!

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 17:32

Marigold schreef:
paarden worden sowiezo niet hallal geslacht, want paardenvlees is niet rein voor moslims.
alleen koeien schapen en geiten dacht ik. (qua zoogdieren)

Het was toch iets met een andere religie, miss joden- köscher?

Maarja, in zie gewoon het verschil niet in tss een pin en een mes, dood is dood, ksnap het onreine niet aan die pin?
Dat ze gewoon de pin of de kogel gebruiken, geen mes eh Verward , ik snap hun punt niet, maarja, we zullen ermee moete leren leven...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:41

Het komt eruit voort dat 'vroeger' Haha!, toen dieren nog 'met de hand' werden geslacht, het mes inderdaad beter was. De dieren bloedden dan veel beter leeg, wat hygienischer is en het vlees veel langer houdbaar maakte. Nu zijn er andere methoden om de dieren te laten leegbloeden dus is het onreine er helemaal af.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:27

ik wil niet kijken naar het filmke of de beelden of ik ben er een ganse week niet goed van.

Ik heb een weide naast een varkensstal en regelmatig liggen er varkens dood aan de kant. Soms liggen ze in de zomer bij de congés een hele week te rotten. Mijn paarden moeten er dagelijks voorbij. Ze kijken altijd raar telkens wanneer het voorjaar en de eerste keren dat we er voorbij moeten maar dan wordt het een gewoonte. Ik heb echter één paard die ik niet op die weide krijg.
Ik denk dus ook wel dat ze bij aankomst van het slachthuis, kadaverlucht ruiken maar of ze echt beseffen dat ze dood moeten of zullen gaan?