Is dit..... Sint Janskruid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dolor

Re: Is dit..... Sint Janskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:02

Mirjam79 schreef:
Lijkt mij geen Jacobskruiskruid. Die heeft (in volwassen vorm) een donkere bloemkern. Kon ik op deze foto niet terugvinden...

*edit* kwam de plant nog tegen op de onderstaande pagina:

http://home.wanadoo.nl/praktijkparcival/kruiskruid.html

in deze link staat ook dat sint janskruid giftig is en zelfs dodelijk kan zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:18

zo nou het is doorgegeven, er wordt zelfs een ecoloog bijgehaald want het stuk land is natuurgebied en daar mag zoiets niet staan..
maar het wordt iig niet gebruikt als hooi.

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:23

Help!!!
Me wei staat vol met sint jacobskruid heb inmiddels een (soort van sint jacobskruid riek) besteld op paard natuurlijk.
Ze staat momenteel nu niet op de wei en daar laat ik ze ook niet meer op voorlopig.
zaterdag ga ik me hele wei leeg halen maar hoe zorg ik ervoor dat die k.. plantjes niet meer terug komen je kan ze ook herkennen omdat er zwart gele rupsen in leven!
Help wil zo snel mogelijk van die planten af zijn
om het te maaien is geen oplossing komen dubbel en dwars terug!
laat ze ook nergens gedroogd liggen!
ik sta open voor extra tips!!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:27

weghalen met handschoenen aan!! anders zit je er zelf onder

maar is het jacobskruid of SINT janskruid?
sint jacobskruid bestaat niet. jacobskruid is overigens wel midner schadelijk (ook voor jezelf) dan sint janskruid

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:28

Buddha schreef:

Oei, dat doe ik dus wel eens. Komt het zaad dan alsnog vrij?!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:29

ik meen dat de schadelijke gele plant 13 gele bloemblaadjes telt per bloemetje. Handig om te onthouden.

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:17

Okey dan is het jacobskruid je kan ze ook herkennen door dat er op de plant geel zwarte rupsen zitten.
als je ze eruit trekt moet je ze in een gesloten vuilniszak weggooien zo ver mogelijk!!

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:18

Buddha schreef:

Oei, dat doe ik dus wel eens. Komt het zaad dan alsnog vrij?!

Als je paarden ze gedroogd opeet kunnen ze er alsnog dood aangaan als ik het goed begrepen heb!

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:19

Ik heb er een aantal uitgetrokken zonder handschoenen aan heb daarna wel gelijk me handen gewassen is dit erg dan???

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:21

Buddha schreef:
Help!!!
Me wei staat vol met sint jacobskruid heb inmiddels een (soort van sint jacobskruid riek) besteld op paard natuurlijk.
Ze staat momenteel nu niet op de wei en daar laat ik ze ook niet meer op voorlopig.
zaterdag ga ik me hele wei leeg halen maar hoe zorg ik ervoor dat die k.. plantjes niet meer terug komen je kan ze ook herkennen omdat er zwart gele rupsen in leven!
Help wil zo snel mogelijk van die planten af zijn
om het te maaien is geen oplossing komen dubbel en dwars terug!
ik sta open voor extra tips!!!!

met die riek met wortel en al verwijderen..Maar volgens mij eten de paarden geen planten die in je wei staan..Ze eten ze alleen op het moment dat het in het hooi geperst wordt en dan dus in gedroogde vorm..
Bij mij blijven ze ook maar opkomen, iedere dag met die riek door de wei, maar als ik er een vergeet grazen ze er gewoon omheen..
Je herkent ze ook goed aan de paarsige steel..

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:25

sommige zijn nog zo klein,,, dat er nog geen steeltje ophoog komen dat het net (ander)onkruid lijkt moet je die ook gelijk verwijderen of pas als de plant omhoog komt!Moet de hele week werken dus zaterdag is de wei aan de beurt hoop dat ik hem in een keer leeg kan halen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 22:31

Buddha schreef:
Ik heb er een aantal uitgetrokken zonder handschoenen aan heb daarna wel gelijk me handen gewassen is dit erg dan???

Bij Sint Janskruid is het zo dat het gif ook gewoon aan de plant zelf zit, en je dus heel erg uitslag kan krijgen als je het zo pakt. toch voor de zekerheid even handschoenen aandoen.

en nadat je alles eruit hebt gehaald dan zaterdag, niet gelijk je paard erin zetten, even wachten, er zijn vast nog wel hele kleine [plantjes die je zo niet ziet. deze even laten groeien dan weghalen, en paard kan weer vrolijk de wei in Ja

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:50

wat is het verschil tussen sint janskruid en jacobskruid dan?
Maybe domme vraag)(heb niks aan me handen beetje ruw maar dat is alles)
in de ene wei staan er veel meer dan de andere en gelukkig in een wei heb er die erin stonden eruit getrokken!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:49

Sint Janskruid is echt in een hele kleine hoeveelheid giftig, paarden kunnen eraan overlijden. als je dit met de blote hand eruit trekt heb je al heel snel jeuk en branderig gevoel aan de handen.

Jacobskruid is minder giftig, ook niet meteen dodelijk voor paarden, maar ze worden er heel overgevoelig van voor licht, krijgen dus snel verbrandingen en brandblaren. of jacobskruid met de blote hand gepakt kan worden weet ik niet maar ik zou het er toch niet op wagen, het zijn nare plantjes.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:55

Buddha schreef:
Als je paarden ze gedroogd opeet kunnen ze er alsnog dood aangaan als ik het goed begrepen heb!

Ow oké. Ik laat ze ook niet gedroogd in de wei liggen.

Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:57

ik las op paard natuurlijk dat het jacobskruid ook dodelijk voor paarden is.

(heb enkele plantjes met me hand eruit getrokken ze werken wat droog en voelde net aan of je de hele dag met een bezem in je handen hebt gestaan)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 23:22

het trekt inderdaad vocht uit je handen Knipoog vandaar zo droog, en maken je dus erg gevoelig vor zonlicht.
jabocskruid is niet dodelijk maar zeker wel giftig

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:36

Iemand verstand van Sint jacobskruid ,èèn van m'n weide"s staat vol met deze bloempjes en manlief wil ze laten afmaaien???maar ik weet als je deze bloemen (als het SJK is) afmaaid zèèr giftig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:45

deze laatse fotos zijn volgens mij wel jacobs ( kan het niet heel duidelijk zien .)en zou het idd niet maaien .
in de wei bij onze minis staan deze planten ook .
zo in bloei blijven ze ervan af maar als je ze gaat maaien stinken ze niet meer en eten ze ze wel op .
wij halen nu een voor een deze plantjes eruit met wortel en al .

wij hebben deze plantjes nooit gehad tot 2 jaar geleden de gemeente de bermen ermee vol zette .
en nu in 2 jaar tijd staat er hartstikke veel .
en deze rotplant laat zich bijna niet uitroeien helaas .
Laatst bijgewerkt door Hope2012 op 21-07-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:46

dus jij denkt dat dit weldegelijk sint jacobskruid is Karina ?
Dat zal ik hèèl de weide moeten behandelen vrees ik.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:49

/ik had alleen foto een gekeken net maar bij foto 2 begin ik toch te twijfelen .
Heb je mischien een foto van het blad van de plant .

Wij zijn ook al 2 jaar bezig met deze rotplantjes en krijgen geen vergunning om te spuiten .
we hebben 6 hectare wei dus verder genoeg gras.
en ze eten ze zo ook niet .
maaien kan ik nu ook niet want dan drogen ze op en zijn ze ipc nog net zo giftig maar stinken ze niet meer .
ik doe nu elke dag een uurtje plantjes uitsteken .
er is ook bijna geen gif wat ze echt uitroeit helaas .

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:02

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:05

Een site waar de plantjes heel goed in beeld zijn gebracht is http://www.kuleuven-kortrijk.be , dan kijken onder bioweb.

Jacobskruiskruid (dus zonder St. en zoeken onder de J) is idd heel naar spul. Ik heb het een half uur op mijn arm laten liggen tijdens het uittrekken (idd is uitsteken beter), maar mijn arm was daarna helemaal rood, branderig en jeukerig.
Jacobskruiskruid heeft idd een heel kenmerkend, grillig gevormd blad aan de steel en een paarsachtige steel.
Sint Janskruid (dus met Sint) heeft een heel ander blaadje aan de steel, nl. een ovaal vormig. Zie diezelfde site.

Overigens moet je JACOBSkruiskruid z.s.m. verbranden, en NIET op de mesthoop gooien. De pluisjes waaien n.l. gewoon weer weg, om een nieuwe plaag te veroorzaken.
Van SINT Janskruid zou ik niet weten of dat giftig is.

Wat je ook kunt doen (dat heb ikzelf ook gedaan), is van alle plantjes met een gele bloem eentje uittrekken en dan meenemen naar de Sawin of Boerenbond o.i.d. , zeggen dat het in een paardenwei staat en of ze het willen determineren. Ik heb ze niets in de mond gelegd over wat ik dacht dat het zou kunnen zijn, want dan is het te makkelijk voor hen om je gewoon gelijk te geven.

@CP112: eerste foto's: zo aan de groene blaadjes te zien is het iig GEEN Jacobskruiskruid.

By the way, ik trek gewoon ALLES uit wat geel is en er op lijkt Haha! . Wekelijks een rondje door de wei.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:18

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:46

Oh jee, verwarring alom lees ik alweer en inderdaad beginnen er dingen nogal flink door elkaar te lopen. Dus om eea. weer even helder te krijgen:

Jakobskruiskruid (JKK) en de twaaf andere in Nederland voorkomende, eraan verwante planten (zoals bijv. Duinkruiskruid) behoren tot de familie der Composieten. De gehele plant (dus zowel bloem, blad, stengel als wortel) bevat zogenaamde PA's (pyrrolizidine alkaloïden), die als zodanig nog niet eens giftig zijn, maar die, wanneer ze opgenomen worden via de huid of de spijsvertering, omgezet worden in een ander stofje, en dat veroorzaakt leverschade.

De lever heeft tot op zekere hoogte een zelfherstellend vermogen, maar wanneer er meer planten gegeten worden dan de lever zichzelf kan repareren (over een langere tijd zo'n 6 tot 10 % van het totale lichaamsgewicht van een paard of pony aan droge stof, of een zeer grote hoeveelheid binnen korte tijd) wordt de leverschade permanent en zal het dier zichzelf vergiftigen, omdat de afvalstoffen niet meer, of onvoldoende, uit het bloed gezuiverd worden.

Kenmerkend voor JKK-vergiftiging zijn in eerste instantie apathie en onverklaarbare sterke vermagering. Daarnaast treedt ook schade aan het zenuwstelsel op, waardoor een paard evenwichts- en coördinatieproblemen krijgt (niet te verwarren met Ataxie, dat heeft een heel andere oorzaak!). Als een paard eenmaal zover heen is, is het enige dat je nog kunt doen het snel in laten slapen, om het een - afschuwelijk pijnlijke en dieronterende - natuurlijke dood te besparen.

Overigens is het risico dat paarden op de wei levende JKK-planten eten niet heel groot (tenzij er verder niets meer te eten staat), want ze smaken vies (bitter). Echter: als het in gedroogde vorm in hooi terecht komt, verliest het de bittere smaak en herkennen paarden het niet meer, waardoor het gevaar dat ze er ongemerkt veel van binnen krijgen veel groter is.

Afbeelding
© http://www.jakobskruiskruid.com

Zie ook:
http://www.jakobskruiskruid.com

St. Janskruiskruid, waarvan ik zelf veel minder afweet, behoort tot de zgn. fototoxische planten. Dit betekent dat contact ermee of consumptie ervan zgn. Fotodermatitis veroorzaakt. Hierbij worden met name lichte delen van de huid (dus onder wit haar, denk: blessen, kollen, sokken etc.) overgevoelig voor zonlicht. In eerste instantie treedt er blaarvorming op, daarna sterft de aangetaste huid af (necrose) en zit er een gat in je paard.

Afbeelding
© http://www.jakobskruiskruid.com

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fototoxiciteit en
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page6 ... brand.html