Maaien met de voorbenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Maaien met de voorbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:20

Cheveyo schreef:
de een loopt er jaren mee en de ander krijgt er last van.
De stand zal zorgen dat de hoef anders afslijt en dat het been op een 'verkeerde' manier belast wordt.
Heb zelf ook een toontreder (koudbloed) en daar zie ik het aan.
Het kan dus eerdere en verkeerde slijtage oproepen, op de foto's hoeft daar nog niks zichtbaar van te zijn.

Hoeft niet maar het kan, daar zou ik wel rekening mee houden.

Dat had ik ook gehoord, door het landen op de toon krijgen ze elke x een flinke klap in de pezen en gewrichten omdat ze neerkomen, achteroverklappen voor de afwikkeling, en dan weer opnieuw op de toon komen. Door mijn paard nu langzaam korter op de hielen te zetten gaat ze steeds meer op de hielen landen en beter afwikkelen gelukkig. Ik merk ook echt verschil aan het slijtpatroon op de hoeven. Dat was eerst alleen aan de voor-zijkant, en nu meer achter- zijkant. Ook loopt ze nu ruimer en fijner.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:57

SanneOrayen schreef:
is het een andalusier mischien? wij waren ook 1 jaar geleden naar een paard wezen kijken wat maaide..maar ik denk dat het niet echt veel kwaad kan.
Elk paard heeft een andere manier van lopen;)

Bij een Andalusier is het normaal, ze worden ermee geboren. Ze zijn er zelfs vele jaren op gefokt, het maaien was in de mode. Een Andalusier wordt ermee geboren. Bij andere rassen zou ik er een beetje mee oppassen. Ze worden er over het algemeen niet mee geboren en indien ze maaien is dat later ontstaan en zou het paard er last van kunnen hebben/krijgen.
Het heeft te maken met ruimte in het schoudergewricht. De Andalusier heeft die standaard. Juist door die ruimte is hij in staat de spaanse pas met gemak te doen en hebben veel Andalusiers hoge bewegingen en een hele uitgesproken piaffe en passage. Dat is een charme van het ras.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:18

Mijn haf is dus echt niet toontredend.. maar ze maait wél. Hoeft er dus niet persee mee te maken hebben.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:35

als ze toontredend zijn dan maaien ze vanzelf iets, dat komt door de stand van het onderste deel van het been.
Maar een paard wat maait hoeft dan weer niet persee een toontredende stand te hebben. Echter zou ik er wel mee oppassen, waarom maait het dier? Foto's worden doorgaans van de benen gemaakt en niet van de schouders.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:38

Nathiie schreef:
hey!

ik ben vorige week naar ee paard gaan kijken en tijdens het rijden maaide (draaide met zijn voorbenen lichtjes naar buiten) die met zijn voorbenen in draf.

nu is mijn vraag of dit kwaad kan voor de gewrichten en/of de pezen?
kan dit ook erger worden?

kan iemand mij hier meer over vertellen?

Ik ben vandaag terug met dit paard een proefrit gaan maken.
we hebben vandaag extra op het maaien gelet.
Ik vond dat het vandaag minder opvallend was en dat hij het niet steeds deed, wanneer hij maaide met zijn voorbenen deed hij het iets meer met zn linker voorbeen.

kan het zijn dat hij lichtjes maait met zijn voorbene omdat hij zijn evenwicht nog aan het zoeken is in draf of niet? ...

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:47

Ik heb ook een keer een paard gezien die dit een beetje had, was ook nog erg jong. Is het niet gewoon een beetje klunsigheid of inderdaad evenwicht zoeken?

Mokkel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:55

Onze shet had t ook. De DA zei toen dat t geen kwaad kon. Hij heeft ook nooit ergens last van gehad.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:54

[PP] -> [BEH]

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:59

Mijn verzorgpony (3) deed het ook heel erg, hij is toen speciaal beslagen. Het werd er wel beter op maar nog niet optimaal, helaas hebben we niet kunnen meemaken hoe het op lange termijn 'werkte' omdat hij onverwachts is overleden.

Hij had er verder geen last van [alleen de eerst dag van de nieuwe ijzers, kreupelheid]...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:36

als een been anders staat dan recht dan kan een paardje je niet vertellen dat hij er wel wat gevoelig op is, wel kan hij maaien en zelfs reageren na de hoefsmid. Dat zegt al genoeg imo.
De keus blijft aan jezelf, het kan dat er eerder wat meegebeurd maar het kan ook bij maaien blijven en alleen iets meer slijtage geven. Hoog in de sport zullen ze hun juiste lichaam hard nodig hebben. Ik zou het zelf niet doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:14

bij mijn paard is er een fysio geweest, die heeft wel aangegeven dat er een aangeboren scheefheid is in haar skelet en ze heeft neiging tot hypermobiliteit, waar dus niets/weinig aan te doen is behalve zo recht mogelijk houden met rijden (rechtrichten wordt ook afgeraden, tenzij door een zeer geoefend persoon en dat ben ik dus echt niet, dit ivm blessures) . Of dat regelrecht in verband staat met maaien heb ik eigenlijk niet gevraagd, omdat het steeds minder en minder wordt (eigenlijk alleen nog onder het zadel, daar heeft ze nog moeite met balans) nadat ze natuurlijk bekapt wordt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:23

Citaat:
door het landen op de toon krijgen ze elke x een flinke klap in de pezen en gewrichten omdat ze neerkomen, achteroverklappen voor de afwikkeling, en dan weer opnieuw op de toon komen

een toonlander is iets heel anders dan een toontreder

Ik heb een Noriker die extreem toontredend is (komt veel voor bij dit ras) maar absoluut geen toonlander, hij landt keurig op z'n hielen.

Hij maait overigens enorm als ie naast de fiets draaft, heb je geen spaken meer in je wielen Clown maar met wekelijks de hoeven netjes bijhouden valt het scheef afslijten erg mee.

Hij is overigens nu 9 en loopt op blote voeten