Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
JoCo schreef:Ben nu wel overtuigd dat een drafje wel kan, gelukkig. Denk zelfs dat ik mijn korte stukjes stilletjes ga opbouwen, om zo wel langere stukken te kunnen draven!
Doe het persoonlijk liever dan over een hobbelig veld, of een weg met losse stukken steen ... dat lijkt mij meer risico voor kwetsuren owv ongelijke belasting. Maar ik werd altijd tegengesproken, en echt niet door penny's alleen.
Galop vind ik gewoon niet kunnen owv het 'glijdingsgevaar' of hoe zeg je dat. Mijn merrie heeft nogal eens de neiging, om vooral uit galop, in 1 keer alle remmen toe te gooien, omdat er een enge klaproos in de berm staat ...
daniella74 schreef:Joco, je moet nooit het gevaar van een klaproos onderschatten hoor![]()
Ik vind in de berm rijden ook soms echt doodeng en zachter lopen is een relatief begrip. Hoe zacht is op een grote kei stappen vraag ik mij altijd af of je nek breken over een gat in de berm.
!Karin schreef:Men zegt dat de belasting voor de wagen anders is, maar daar heb ik niet zoveel kijk op.
Ik kijk vooral uit met harde wegen i.v.m. risico op uitglijden. Op keien draaf ik dan ook niet, zeker niet met ijzers die al een tijdje oud zijn. Op asfalt heb ik niet zo'n moeite met draven.
Maartje1990 schreef:Opzich kan draven op de weg prima. Maar mét ijzers is het júist slechter. Qua slijtage misschien niet maar wél dat het de schokken juist extra door laat gaan. Een ijzerloze hoef vangt de schokken veel beter op. Ik zou dus wél gewoon in de berm rijden als je die hebt. Niet om de ijzers te sparen maar dat scheelt met schokken.

Citaat:Ik kan me voorstellen dat galop met ijzers nog enger is dan zonder ijzers. Het is sowieso gladder en bovendien heb je met ijzers geen hoefmechanisme meer, wat natuurlijk ook enigszins schokdempend werkt.

JoCo schreef:Ze heeft speciaal beslag omdat (en nu ga ik een énorm lang verhaal kort maken) ze een 'onverklaarbare' kreupelheid had rechts voor, maar enkel een paar pasjes bij aandraven, of na 'gewerkt' te hebben. Na tal van onderzoeken, foto's ed, bleek er geen arthrose, hoefkatrol, peesprobleem, blokkade of wat dan ook te zitten, maar wel een gevoelig zooltje (of voetje zoals da het noemt). Speciaal beslag eronder en beest loopt gewoon weer heerlijk! Zweverig, enthousiast, vol overgave, geen pasje loopt ze nog onregelmatig.
Het is niet écht nodig ... mijn paard heeft een zeer lage pijngrens, ze mankt bijvoorbeeld al na een simpele griepspuit of dazensteek op haar schouder, maar met dit speciaal beslag, voelt ze niets. Ben er supercontent over, enige nadeel is dat de ijzers sneller loskomen. Maar ach, voor het welzijn van mijn paardje neem ik dat er graag bij!
Maartje1990 schreef:Opzich kan draven op de weg prima. Maar mét ijzers is het júist slechter. Qua slijtage misschien niet maar wél dat het de schokken juist extra door laat gaan. Een ijzerloze hoef vangt de schokken veel beter op. Ik zou dus wél gewoon in de berm rijden als je die hebt. Niet om de ijzers te sparen maar dat scheelt met schokken.

) door het werken op de verharde weg.