Draven op verharde weg, is dit slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eszip

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:42

Draven en stappen word je paard alleen maar sterker van inderdaad maar galop is niet aan te raden, tuurlijk ik ben ook wel eens per ongeluk op de weg geraakt toen ik aan het galopperen was en hij schrok, maar dan neem ik hem wel meteen terug of stuur hem terug de berm in. Nee, Galop zijn veel te harde klappen om op te vangen en er kan ook met ijzers nog een glij partij uit komen.
Laatst nog verhaal gehoord van 3 meiden die vanuit galop op de verharde weg alledrie met paard en al onder uit zijn gegaan. maar daar zal vast ook wat meer aan de hand zijn geweest.
Maar toch, nee ik doe het in iedergeval niet;)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:26

Ben nu wel overtuigd dat een drafje wel kan, gelukkig. Denk zelfs dat ik mijn korte stukjes stilletjes ga opbouwen, om zo wel langere stukken te kunnen draven!

Doe het persoonlijk liever dan over een hobbelig veld, of een weg met losse stukken steen ... dat lijkt mij meer risico voor kwetsuren owv ongelijke belasting. Maar ik werd altijd tegengesproken, en echt niet door penny's alleen.

Galop vind ik gewoon niet kunnen owv het 'glijdingsgevaar' of hoe zeg je dat. Mijn merrie heeft nogal eens de neiging, om vooral uit galop, in 1 keer alle remmen toe te gooien, omdat er een enge klaproos in de berm staat ...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:31

JoCo schreef:
Ben nu wel overtuigd dat een drafje wel kan, gelukkig. Denk zelfs dat ik mijn korte stukjes stilletjes ga opbouwen, om zo wel langere stukken te kunnen draven!

Doe het persoonlijk liever dan over een hobbelig veld, of een weg met losse stukken steen ... dat lijkt mij meer risico voor kwetsuren owv ongelijke belasting. Maar ik werd altijd tegengesproken, en echt niet door penny's alleen.

Galop vind ik gewoon niet kunnen owv het 'glijdingsgevaar' of hoe zeg je dat. Mijn merrie heeft nogal eens de neiging, om vooral uit galop, in 1 keer alle remmen toe te gooien, omdat er een enge klaproos in de berm staat ...

Gelijk heb je!
Normaal gesproken is de zool van een paard iets hol. Als hij op een steen trapt, krijg je een kneuzinkje van de zool. Als dat veel gebeurt, kan dat leiden tot een ontstekingsreactie en dus hoefbevangenheid. Dat zal met een effen harde weg niet gebeuren!

Ik kan me voorstellen dat galop met ijzers nog enger is dan zonder ijzers. Het is sowieso gladder en bovendien heb je met ijzers geen hoefmechanisme meer, wat natuurlijk ook enigszins schokdempend werkt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:39

Mijn paard is wel beslagen met speciale schokdemper zooltjes. Dus op dat gebied zit ze wel goed denk ik.

Zonder ijzers kan helaas echt niet ... en eigenlijk wil ik dat ook niet.

Veel van mijn collega-ruiters rijden speciaal op de smalle grasstrook tussen weg & veld, maar daar ligt vanalle troep, en stenen wat de boeren uit hun land werpen. Bovendien is het ongelijk + staat het gras er zo lang dat je niets ziet aankomen!

Ze doen dat dan 'om ijzers te sparen en zachter te lopen'.

Ijzers sparen vind ik totale onzin, je paard kan toch geen half jaar met hetzelfde set doen hé, en zachter lopen?! In mijn ogen dus hélemaal NIET ...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:44

Joco, je moet nooit het gevaar van een klaproos onderschatten hoor Clown
Ik vind in de berm rijden ook soms echt doodeng en zachter lopen is een relatief begrip. Hoe zacht is op een grote kei stappen vraag ik mij altijd af of je nek breken over een gat in de berm.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:46

Ik denk idd dat een drafje geen kwaad kan. Paarden die voor de koets lopen, lopen toch ook op de weg? En die geven ook regelmatig een drafje weg.. Of praat ik nu onzin? Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:47

Men zegt dat de belasting voor de wagen anders is, maar daar heb ik niet zoveel kijk op.

Ik kijk vooral uit met harde wegen i.v.m. risico op uitglijden. Op keien draaf ik dan ook niet, zeker niet met ijzers die al een tijdje oud zijn. Op asfalt heb ik niet zo'n moeite met draven.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:47

daniella74 schreef:
Joco, je moet nooit het gevaar van een klaproos onderschatten hoor Clown
Ik vind in de berm rijden ook soms echt doodeng en zachter lopen is een relatief begrip. Hoe zacht is op een grote kei stappen vraag ik mij altijd af of je nek breken over een gat in de berm.

hihi grappige reactie ROFL !

Maar je hebt groot gelijk!!! Zo dacht ik er dus ook over!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:48

Opzich kan draven op de weg prima. Maar mét ijzers is het júist slechter. Qua slijtage misschien niet maar wél dat het de schokken juist extra door laat gaan. Een ijzerloze hoef vangt de schokken veel beter op. Ik zou dus wél gewoon in de berm rijden als je die hebt. Niet om de ijzers te sparen maar dat scheelt met schokken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:49

Karin schreef:
Men zegt dat de belasting voor de wagen anders is, maar daar heb ik niet zoveel kijk op.

Ik kijk vooral uit met harde wegen i.v.m. risico op uitglijden. Op keien draaf ik dan ook niet, zeker niet met ijzers die al een tijdje oud zijn. Op asfalt heb ik niet zo'n moeite met draven.

Dat is wel waar, keien zijn erg glibberig, ook in gewone 'droge' toestand. Daar draaf ik ook nooit over!

Heb het echt op mooie gelijke asvalt ... en zelfs met wegmarkeringen - zoals haaietanden - ben ik extra voorzichtig (die kunnen ook gevaarlijk glad zijn!)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:50

Maartje1990 schreef:
Opzich kan draven op de weg prima. Maar mét ijzers is het júist slechter. Qua slijtage misschien niet maar wél dat het de schokken juist extra door laat gaan. Een ijzerloze hoef vangt de schokken veel beter op. Ik zou dus wél gewoon in de berm rijden als je die hebt. Niet om de ijzers te sparen maar dat scheelt met schokken.

Heb wel speciale anti-shokzooltjes ... zoiets gelijk onze 'nike-airs'...

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:50

Als wij door de stad rijden moeten we ook veel over de harde weg rijden.
Als weer ergens gras is rijden we daar op omdat onze paarden niet op ijzers staan en anders de hoefen te snel slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:53

Joco, waarom heeft hij speciaal beslag?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:00

Ze heeft speciaal beslag omdat (en nu ga ik een énorm lang verhaal kort maken) ze een 'onverklaarbare' kreupelheid had rechts voor, maar enkel een paar pasjes bij aandraven, of na 'gewerkt' te hebben. Na tal van onderzoeken, foto's ed, bleek er geen arthrose, hoefkatrol, peesprobleem, blokkade of wat dan ook te zitten, maar wel een gevoelig zooltje (of voetje zoals da het noemt). Speciaal beslag eronder en beest loopt gewoon weer heerlijk! Zweverig, enthousiast, vol overgave, geen pasje loopt ze nog onregelmatig.

Het is niet écht nodig ... mijn paard heeft een zeer lage pijngrens, ze mankt bijvoorbeeld al na een simpele griepspuit of dazensteek op haar schouder, maar met dit speciaal beslag, voelt ze niets. Ben er supercontent over, enige nadeel is dat de ijzers sneller loskomen. Maar ach, voor het welzijn van mijn paardje neem ik dat er graag bij!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:57

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat galop met ijzers nog enger is dan zonder ijzers. Het is sowieso gladder en bovendien heb je met ijzers geen hoefmechanisme meer, wat natuurlijk ook enigszins schokdempend werkt.

Wel eens een ijzer bekeken nadat ie van de hoef is gehaald?
Dan kun je duidelijk zien dat er wel degelijk hoefmechanisme is .

Als er helemaal niks zou werken dan zou de hoef er binnen no-time afvallen.

Over hoeveel het mechanisme is laat ik me niet uit omdat daar de meningen nogal sterk over verschillen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:04

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:42

Het is juist heel goed voor de pezen zoals al gezegd is, vooral als je dat afwisselt met stappen maakt de pezen heel sterk. Ik zie geen problemen Knipoog

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:21

JoCo schreef:
Ze heeft speciaal beslag omdat (en nu ga ik een énorm lang verhaal kort maken) ze een 'onverklaarbare' kreupelheid had rechts voor, maar enkel een paar pasjes bij aandraven, of na 'gewerkt' te hebben. Na tal van onderzoeken, foto's ed, bleek er geen arthrose, hoefkatrol, peesprobleem, blokkade of wat dan ook te zitten, maar wel een gevoelig zooltje (of voetje zoals da het noemt). Speciaal beslag eronder en beest loopt gewoon weer heerlijk! Zweverig, enthousiast, vol overgave, geen pasje loopt ze nog onregelmatig.

Het is niet écht nodig ... mijn paard heeft een zeer lage pijngrens, ze mankt bijvoorbeeld al na een simpele griepspuit of dazensteek op haar schouder, maar met dit speciaal beslag, voelt ze niets. Ben er supercontent over, enige nadeel is dat de ijzers sneller loskomen. Maar ach, voor het welzijn van mijn paardje neem ik dat er graag bij!

Wat fijn dat je dan zo een oplossing hebt gevonden! na al dat gedoe, want dat zal wel even stressen geweest zijn over wat ze nou zou hebben;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:26

Ik maak redelijk regelmatig buitenritjes samen met een vriendin en zowel mijn paard als haar pony lopen op blote voetjes. We draven ook op de harde weg en tot nu toe niks aan de hand! De hoeven slijten mss wel wat harder, maar daar kun je rekening mee houden.
Die van mij loopt zelfs liever op het asfalt dan in de berm!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:47

Mijn paard doet het dus ook met veel plezier. In de berm struikelt ze nogal eens, je ziet ook echt geen kuil of zo aankomen, en ze wijkt altijd zelf uit, tot ze dus weer op het asvalt kan lopen.

Ben echt blij met de reacties, kan ik lekker verder doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:50

ja niks mis mee, zolnag je niet gaat galopperen

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:58

Er worden hier dingen gezegt over dat draven op de weg beter is met ijzers dan zonder ijzers, maar er is laatst toch een test geweest waarin was bewezen dat de schok met ijzers vele malen groter is ofzo? Waardoor zonder ijzers beter is? Ik weet het niet zeker hoor, maar ik had zoiets opgevangen.. Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:01

Tuurlijk zal zonder ijzers zijn voordelen hebben, maar dan slijten de hoeven simpelweg te hard.
Bedankt voor de ongetwijfeld goed bedoelde reactie, en ik respecteer de keuze volkomen van mensen die kiezen voor geen ijzers, maar ikzelf hou ze er liever onder.
Maar dit is een hele andere discussie.

Mij gaat het echt over het draven op het asfalt, of dat nu slecht is voor de gezondheid van je paard of niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:15

buiten om dat de pezen er sterker van worden e.d. is het een gegeven dat paarden die veel over de harde weg komen sneller slijten.
een paard voor de koets word idd anders belast maar ook voor die geld bovenstaande.
toch is voor mij de keus ook makkelijk,iets grotere kans op slijtage of je nek breken in kapot gereden bermen vol troep.
in de polders draaf ik over de weg Knipoog

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:23

Maartje1990 schreef:

Ja

De hoef zelf kan heel goed schokken opvangen doordat de hoef elastisch is. Als de hoef wordt neergezet (in de stap, draf of galop) wordt die klap opgevangen door de veerkracht van de hoef. Wanneer er een ijzer onder zit, belemmert dit die veerkracht doordat de hoef in een vaste vorm wordt gehouden. Hierdoor gaat de schok door naar de benen, knieën en andere gewrichten en de pezen. Deze zijn er niet op gebouwd om zo'n klap op te vangen waardoor ze sneller slijten en er problemen (kunnen) ontstaan.

Lijkt me dus niet zo verstandig om je paard te laten beslaan. Draven op een verharde weg kan prima, zolang je het opbouwt. Galopperen kan ook prima, maar pas als je voldoende hebt getraind (door draven) waardoor de pezen sterk genoeg zijn. Zoals al eerder gezegd: politiepaarden hebben sterke pezen (volgens hun baasjes Lachen ) door het werken op de verharde weg. Lachen