Ontwormen met kruiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Ontwormen met kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:48

Arabesk schreef:
lintwormen zijn niet zo schadelijk voor een paard

In Duitsland was een tijd terug een onderzoek dat 80% van de kolieken veroorzaakt worden door Lintwormen. Vroeger werdt daar geen aandacht aan besteedt en was hierover weinig bekend.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:51

Citaat:
tja, het spijt me, maar ik heb net op uni geleert wat ik net had getypt. En aangezien ik diergeneeskunde doe, en ons vak over parasieten als wormen ging, mag ik toch hopen dat we het goede hebben geleert...
Ik weet dat je alleen eitjes hebt als er volwassen wormen zijn, maar aangezien de meeste medicijnen toch alleen de volwassen dieren aanpakken is dat geen probleem.

Ik heb het vooral over praktijkervaringen. Heb de laatste tijd redelijk wat dieren meegemaakt in de praktijk die in het mestonderzoek negatief waren en in het bloedonderzoek een fikse wormbesmetting hadden. Na een goed ontwormingschema waren ze wormvrij en ook klachtenvrij.

Barquera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:16

Arabesk schreef:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

NIET ontwormen met kruidenpasta's en andere sjit.

Laat een wormentelling doen http://www.wormbestrijding.nl en volg hun advies op. Dan hoef je veel minder te ontwormen. Maar ontworm alsjeblieft alleen met chemische pasta's op aanraden van de VA en ga niet lopen klooien met 'natuurlijke' rommel.

Natuurlijke middelen zoals kruiden bestaan al net zo lang als de wormen. Hoe langer een middel bestaat, hoe groter de kans dat de wormen er al lang resistentie tegen hebben ontwikkeld. Het ligt voor de hand dat de wormen al lang geleden resistent zijn geraakt tegen alle kruiden die door paarden van nature worden gegeten.

Enkele bekende merken natuurlijke middelen zijn Verm-x en Vermocure.

Veel natuurlijke middelen worden dan ook "wormwerend" of "wormenverjagend" of iets dergelijks genoemd, wat simpelweg betekent dat het niet alle wormen doodt. Maar het feit dat niet alle wormen worden gedood betekent dus dat de wormen resistent zijn voor het middel. Officieel wordt al van resistentie gesproken wanneer na toepassing van een middel 5% of meer van de wormen nog in leven is. Nu lijkt 5% niet veel, maar deze 5% zorgt wel voor de nakomelingen die daarna ook tegen het middel kunnen. In de praktijk blijkt dat een middel dat minder dan 95% van de wormen doodt dan ook geen praktische waarde meer heeft bij de bestrijding. Wat na behandeling overblijft is een stam wormen die weer iets sterker is geworden dan voorheen.

Als het middel "wormenverjagend" wordt genoemd, bedenk dan even welke wormen zich na de kuur zullen voortplanten. Juist ja, de wormen die zich niet hebben laten verjagen. En die krijgen nakomelingen die ook weer... we laten het als oefening voor de lezer over om te beredeneren wat het resultaat is na een aantal van deze kuren...

Het tweede probleem met natuurlijke middelen is dat er nagenoeg niets bekend is over de schadelijke effecten op langere termijn. Natuurlijk is niet altijd onschadelijk; er bestaan genoeg kruiden die voor paarden giftig zijn. Waar bij reguliere middelen alle bijwerkingen moeten worden onderzocht kunnen kruidenrecepten zonder die verplichte onderzoeken aan de man worden gebracht. En natuurlijke middelen die zo krachtig zijn dat ze parasieten bestrijden kun je allesbehalve onschuldig noemen.

Helaas voldoen natuurlijke middelen dus aan geen van de eisen waaraan een goed ontwormmiddel moet voldoen.

Wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er geen besmetting is hoef je uiteraard niet te ontwormen, noch met een regulier middel, noch met een natuurlijk middel. Geeft een mestonderzoek aan dat er wel een besmetting is dan kun je beter een middel gebruiken dat krachtig werkt en zoveel mogelijk wormen doodt.

Klinkt misschien raar uit de mond van een voorstander van natuurlijk bekappen, maar toch is het zo.

In de eerste plaats staat jouw taalgebruik mij in het geheel niet aan.

Maar goed, dat ben jij.

Kun je ook goed lezen? Ik HEB N.L. EEN WORMTELLING LATEN DOEN!!!
Ik heb hierboven geschreven dat de dierenarts de mest van het paard, dat volledig onder de resistente wormen zat, heeft onderzocht.
HIJ IS NU TOTAAL WORMVRIJ!!!

Als jij dit resultaat klooien noemt, dan is dat jouw idee.

Ik was hier heel blij mee en wilde deze ervaring delen met de mensen die ervoor open staan en die er ook iets mee kunnen.
IK ZEG OOK: NEEM VOOR DE ZEKERHEID EEN KRUIDENEXPERT IN DE ARM. DAT HEB IK ZELF N.L. OOK GEDAAN.
Als jij alleen in chemische middelen gelooft, prima. Zap vooral verder.

Ik heb overigens een universitaire opleiding, jij ook?

Goed, dan nu nog een berichtje voor de mensen die er wel voor open staan: boerenwormkruid is ook ideaal om insecten te verdrijven. Ook de vlooien gaan op de loop als je een bosje in de dierenmand legt.

Ik ga nu verder dus evt. reacties zal ik niet meer becommentariëren.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:55

Barquera, dat je resultaat hebt met kruiden zal ik niet bestrijden. Maar wat Arabesk zegt, klopt wel. Medicijnen zijn uitgebreid getest op bijwerkingen etc. Dit is bij kruiden niet het geval. Daardoor heb je toch een groter risico uiteindelijk.

Dat wil niet zeggen dat ik niet voor kruiden ben, ik denk dat in veel gevallen kruiden heel goed kunnen zijn. Maar... Wel na degelijk onderzoek en bij goed gecontroleert gebruik.
Daarom denk ik ook dat een berichtje als van Arabesk heel goed is, omdat dit mogelijk voorkomt dat mensen zelf aan gaan klooien met kruiden zonder dat ze er verstand van hebben aan de hand van wat ze ergens lezen. Dat wil niet zeggen dat jij dat hebt gedaan, zeker niet, maar helaas is lang niet iedereen zxo verstandig er een expert bij te halen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:06

Ik ga ook helemaal mee met Arabesk. Verder vind ik haar taalgebruik hier helemaal correct en dat van jou (Barquera) eerder nogal zo-zo Scheve mond

Maar goed. Ik laat regelmatig een bloedonderzoek en mestonderzoek bij mijn paard doen om gericht te kunnen ontwormen. Dit allemaal in overleg met mijn dierenarts. Waarom? Omdat mijn paard twee jaar geleden er bijna aan was door een bloedwormbesmetting en dat wil ik nooit meer meemaken. Dus ik denk dat en bloedonderzoek en mestonderzoek en ontwormen met specifieke geteste middelen (en dan liever iets chemisch maar waar de gevolgen van bekend zijn dan iets natuurlijks waar je je misschien op lange termijn nog ergere dingen mee op de hals haalt) het effectiefste/gezondste/beste maar ook het duurste is...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:41

sorry, maar dit vind ik werkelijk beledigend overkomen... noem je ons nou ongeschoolde vooringenomen zwijnen????

Ik ben wel degelijk geschoolt, nog niet afgeschoolt, maar doe de opleiding voor diergeneeskunde, dus dat gaat al niet op, en een zwijn ben ik toch zeker niet. Zou wat lastig typen zijn met klauwtjes he...

verder, ontwormings middellen werken wel zeker, mits goed gebruikt. (en bij goed gebruik dus ook gene resistentie, of iig weinig)
Bijna alle medicijnen van tegenwoordig zijn chemische middelen zoals je dat zo mooi noemt. En wees blij, als alle pijnstillers hier gemaakt moesten worden van gemaken wilgenbast stond er geen wilg meer overeind.

En de industrie rond medicijn ontwikkeling denkt idd om het geld, maar mensen die niet gedreven zijn om andere wezens bezig te maken zullen nooit een nieuw medicijn ontwikkelen. Verder heeft europa en nederland en belgie geweldig strenge regels tenopzichte van bescherming van dieren, juist om te zorgen dat medicijnen die op de markt komen uitgebreid zijn getest om te voorkomen dat er medicijnen op de markt komen die schade aanrichten. En vergeet niet dat de meeste planten die gebruikt worden de basis zijnvoor de medicijnen van nu. De stofjes zijn grotendeels hetzelfde, zo is asparine een stofje dat in wilgebast voorkomt. mogelijk bijeffecten van medicijnen die kunstmatig zijn ontwikkelt zijn echt niet zoveel erger als die van planten, alleen is het val planten niet zo in detail onderzocht vaak. En zijn medicijnen sterker, omdat men dat graag wil omdat men alles en iedereen beter wil maken en in leven wil houden, en daarvoor zijn noueenmaal sterke medicijnen nodig soms, en dan zijn bijwerkingen niet te vermeiden vaak. Maar denk aan chemo.. Als je moet kiezen tussen dood gaan door kanker of je haar verliezen en je beroert voelen... Ik weet wel wat ik zou kiezen hoor!

Dat wil allemaal echter niet zeggen dat planten gebruik slecht is ofzo... Alleen denk ik dat je bij planten gebruik net zo weloverwogen bezig moet zijn als met de gangbare medicijnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

Zo gezellig is het hier geworden zeg Sigaar

Er is niets tegen chemische middelen. In wezen is alles om ons heen 'chemisch' zelfs je water, diwaterstofoxide, H2O, oftewel water.

Er is niks tegen kruidenextracten maar als je hoofdpijn hebt ga je ook niet op een wilgenbastje sabbelen, daar zit salicylzuur in wat als bijwerking maagpijn heeft. Dan neem je denk ik liever aspirine: acetylsalicylzuur. Dat heeft niet die bijwerkingen.

Niet alles uit de natuur is goed. Een hapje digitalis wil je écht niet.

En wees gerust, ik weet heel veel van kruiden en ook van chemische medicijnen. Ik ben afgestudeerd chemicus (als we dan toch aan het opscheppen zijn Barquera).

Als kruidengeneeskunde en andere alternatieve geneeskunst werkelijk zo goed werkte, werd het in ziekenhuizen ook toegepast. En was Sylvia Millecam nu ook nog onder ons.

Bitloos, boomloos, ijzerloos, krachtvoerloos en stalloos, wil nog niet zeggen dat je dan ook meteen vóór kruidengeneeskunde bent. Ik heb helemaal niets met alternatieve therapieën. Heb me er wel degelijk in verdiept, maar weer terzijde geschoven en onder kwakzalverij geschaard.

Gebruik jij als voorbehoedsmiddel ook 'de pil'? Verdun je die dan ook 1000x? Of toch maar liever niet? Sigaar
Als je hoofdpijn hebt, neem je dan een aspirine, of gooi je die eerst in een zwembad en neem je daaruit een slokje? Of ren je naar een wilg, en trek je er een stukje bast vanaf.

En oja, water heeft GEEN geheugen, voordat we dat verhaal weer krijgen. ALs dat zo zou zijn, zou waterzuivering geen zin hebben. Immers ons rioolwater gaat daarheen, en wordt daarna weer verwerkt tot drinkwater.....

Stel je voor, dan zou je dus bij elk kopje thee een hoop poep naar binnen krijgen! Immers al dat water heeft onthouden dat het ooit bij jouw drol in de wc pot zat. Clown

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:26

Arabesk: ROFL Over je laatste opmerking. Die ga ik onthouden.

Om toch nog iets nuttigs bij te dragen: voor ontwormen vertrouw ik op chemische middelen, icm wormeitelling. Waarom? Als kruiden, homeopathie etc écht zo goed zou werken, waren alle moderne medicijnen nooit uitgevonden. Het argument 'het is natuurlijk' vind ik ook kul. Botulisme is een natuurlijk proces, maar dat wil je echt niet meemaken. Taxus is heel natuurlijk, ga je dat nu ook aan je paard geven?

Kruiden werken misschien wel, maar je geeft je paard iets dat parasieten doodt - sterk spul dus, en daarom grote kans dat het niet ongevaarlijk voor je paard is. Dan kies ik liever voor een middel dat uitgebreid getest is, waar de bijwerkingen duidelijk van bekend zijn, kortom, waarvan ik weet wat het doet. Dat is bij kruidenmengsels nou eenmaal niet het geval.

Ik heb een Research Master gedaan, en heb nu een aio-plaats. Mag ik meepraten?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:44

Cheveyo: is dat tegen mij bedoeld? Lachen
Bedoel je dat, omdat ik op de reguliere geneeskunst vertrouw, ik gehersenspoeld ben? Ik kan prima nadenken en een mening formuleren hoor, anders had ik nooit m'n opleiding af kunnen maken.

En ja, 'vroeger' werden medicijnen ontwikkelt omdat er geen andere opties waren. Als wilgebast écht zo geweldig werkt, dan zouden paracetamol en asperine nooit succesvol zijn geworden. Als er een werkend kruidenalternatief is, dat je gewoon in je achtertuin kunt plukken, waarom zou je dan geld uitgeven bij de drogist? Natuurlijk wil de farmaceutische industrie geld verdienen, en zullen dus niet positief tegenover kruiden etc staan. Feit blijft, dat reguliere medicijnen getest en goedgekeurd zijn, en homeopathie en kruidenmengsels niet. De eventuele bijwerkingen en gevaren, ook op de lange termijn, zijn onbekend. Dat risico neem ik niet met mijn paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:03

heel veel medicijnen worden gemaakt van planten....ik ben het(dit keer)wel met arabesk@ eens,omdat ik uit ervaring heb gezien hoe verschillende mensen ezels ontwormden met homeopathische middelen en die zijn dus nu dood....
Verder weet ik niet of regelamtig ontwormen resistentie oplevert,de een beweert van wel en de ander niet.
Als je gewoon regelmatig een andere werkzamestof gebruikt zal het wel meevallen,uitzonderingen daar gelaten...
Te weinig ontwormen vind ik gevaarlijk,als ze dan dood gaan,de wormen kan er door de dode wormen een toxische reactie komen van het paard...en wat dacht je van de schade die wormen aanrichten..
Ik ontworm iedere 8 weken al jaren,misschien niet goed maar ik zit niet te wachten op koliek,een paard met slechte weerstand of een leaking gut...het is kiezen tussen twee kwaden.
Vroeger gebruikten ze terpentine met lijnzaad olie...
Iemand had het eens op bokt over haarlemmerolie,dat het ook werkt...ik houd het voorlopig even bij de chemische wormkuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:07

Maar of je nu chemische middelen of kruiden gebruikt. Je 1e stap bij wormenbestrijding is nog altijd om de besmettingscyclus te doorbreken dmv goed weidebeheer (aka elke dag uitmesten) , ja dat is werk, maar wel het behoud van je wei en je paarden. Ik zie het nu ook waar mijn pony staat : de oude mest is bijna versteend (dus niks herbemesten van de wei, de mest vergaat niet) het gras onder zo'n hoop is dood (dus kale plekken in de wei die ruimte bieden aan onkruid) en de paarden worden gek van de vliegen die op de mest afkomen (en er de volgende generatie in leggen). Het stuk maken van de hopen maakt trouwens ook geen verschil, trekt nog steeds vliegen, wormen gaan niet allemaal dood en nog steeds geen afbraak van de mest tot voedingsstof voor de grond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:12

inderdaad het heeft weinig zin te ontwormen als je de cycles niet doorbreekt,land goed schoonhouden,en zorgen dat het gras kort is overal....een kort land is een schoon land.
ik heb het geluk dat ik op een berg zit,droog dus,ondanks goed ontwormen en je land schoonhouden kan je paard wel degelijk een worminfectie oplopen als het op een weiland staat wat vaak vochtig is en wat lager ligt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:23

Moderatoropmerking:
Graag weer ontopic reageren over het al dan niet ontwormen met kruiden en elkaar in hun waarde laten en niet op de man gaan spelen svp.

edit: heb de offtopic reacties gesplit
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-06-08 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: edit toegevoegd

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:22

Ik ben erg voorzichtig met het lukraak toedienen van kruiden. Dit kan juist gevaarlijker zijn dan het op recept toedienen van geneesmiddelen. Kruiden bevatten ook geneeskrachtige eigenschappen.
Ik dacht pas geleden ergens gelezen te hebben dat boerenwormkruid bij dieren die makkelijk aborteren een abortus in een eerste stadium van de dracht kan veroorzaken.
Overleg altijd met je dierenarts of met iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft voordat je kruiden toedient.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:53

Ik ken je al een aardig tijdje Arabesk Knipoog en we zijn het met veel dingen eens, maar soms begrijp ik niet helemaal dat je zo tegen ontwormen met kruiden bent Lachen
Kruidengeneeskunde is imo ook iets anders dan homeopathie.
Als Verm-X zo ongelooflijk slecht zou zijn geweest, hadden ze toch vanuit de Britse regering geen onderscheidingen gekregen voor innovatie en effectiviteit...?

Net als met natuurlijk bekappen (af en toe een beetje bekappen en verder op stal laten staan bijv.) geldt ook voor het ontwormen: alleen af en toe een wormenspuit of kruiden of wat dan ook, verbetert niet zoveel aan de situatie. De hele leefomstandigheid moet onder de loep genomen worden.
Ik merk aan mezelf dat het heel moeilijk is als je op een pensionstal staat en al genoeg betaalt aan stalling en weidegang en verder afhankelijk bent van het wel of niet onderhouden van de wei van de boer.
Ik ben niet in bezit van tractoren, maaiers, eggen of bodemvlakkers en dat soort attributen. Ook zelf graszaad en kalk of andere bemesting kopen voor mijn wei is een hele dure aangelegenheid in mijn uppie. (iemand tips?)

Ik probeer mijn wei zo goed en zo kwaad als het kan zelf te onderhouden, als enige op stal moet ik eerlijk bekennen, maar het zou NOG beter zijn als de boer af en toe het land sleept (maarja hij heeft de sleep weggedaan omdat ie dacht dat het niet nodig was met paarden No Cheer ) en als in het najaar of in het vroege voorjaar, als de paarden niet op de wei staan, ook KALK op de wei wordt gestrooid, met name in de zure veengebieden.
Als dan alle mensen op stal ook even hun eigen mest weghalen dan zou het helemaal fijn zijn, maarja het gemak van een paard op de wei is juist dat je lekker geen stallen hoeft uit te mesten, dus het veel tijd scheelt.

Mijn paardje (Django) is heel bevattelijk voor wormen, terwijl ik met die ouwe nooit problemen had en zelfs alleen in het voor- en najaar ontwormde.
Hij heeft al een keer een flinke wormbesmetting gehad en hierdoor ook wat bloedarmoede en ik was wanhopig want ik bleef er maar wormenspuiten in douwen en dan ging het weer beter maar exact 6 weken na de kuur werd ie weer magerder.
Ik ben al niet zo'n fan van de huidige geneeskunde met chemische medicijnen en dergelijke, lukraak ingenomen en ik was dus bang dat als ik zo door zou gaan, er resistentie zou optreden.
Nu gebruik ik multiworm, als ondersteuning voor de darmen en alleen als het nodig is (bijv. wormeitelling) gebruik ik een ivermectinepasta.
Ik merk echt verschil; hij is niet meer zo magertjes en zit lekker in zijn vel.
Ook is het makkelijker met toedienen: hij eet het zo door het voer.

Maar nogmaals: zowel lukraak ontwormen met kruiden als met chemische wormmiddelen heeft imo weinig zin en kan alleen maar meer schade toebrengen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:46

Barquera schreef:
Ik laat het drogen en geef de gehele plant.
Boeren gebruikten dit ook vóór de komst van de chemische wormenspuiten.

Die helpen vaak niet meer! Ik gebruikte de duurste, Equest Plus Tape, die 4 maanden zou moeten werken.

Bij onze paarden werkte het echter geheel niet omdat de wormen resistent geworden zijn tegen die chemische middelen....

Maar ik adviseer iedereen om toch ook een kruidenwinkel of kruidenexpert voor de eerste keer in de arm te nemen.

Ik geef per paard een maatschepje van zo'n 10 gram per dag.

Je moet er zeker niet zomaar een hoop van geven want er zitten alpha tujonen in boerenwormkruid.
Als je het in kleine hoeveelheden geeft, zo'n 10 gram per dag dus, kan het geen kwaad. Ik doe er ook wat bollen knoflook bij.
Je kunt het 't beste geven bij wassende maan.

Hallo,

Ik las je vraag over natuurlijk ontwormen.
Doe ik zelf al jaren. 2 weken achtereen een mengsel van gekookte lijnzaadolie, zemelen, groene leem en heel veel knoflook.
Werkt ook prima. Het recept heb ik van Julliette de Bairacli Levy uit haar boek kruidengeneeskunde voor dieren.
Ook boerenwormkruid wordt daarin beschreven als goede ontwormer.
Zij beschrijft echter 50 gram van het zaad.
Jij hebt het over 10 gram.
Mag ik vragen hoe je bij dat gewicht gekomen bent. Ik vind het interessante materie en ga voor de afwisseling denk ik ook maar 's boerenwormkruid toepassen
Ik laat geregeld mest controleren in de kliniek en daar is men keer op keer enthousiast dat er geen wormeieren of wormen inzitten. Ze vroegen in het begin hoe ik deed en adviseerden vooral zo op de natuurlijke weg door te gaan.
Notabene een reguliere paardenkliniek.
Ik hoef al die chemische prut niet meer in mijn paarden.
Alleen in december nog tegen horzellarven, verder worden ze al jaren natuurlijk ontwormd Knipoog

ikbenlinda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:42

hoi ik wil graag een shetlandpony gaan kopen maar
ik wou nog ff een klein dingetje vragen over het ontwormen :D

ontwormen moet dat persee bij een shetlandpony??
of niet??

een vriendin had gezegt dat dat niet persee moest
maar wel in zijn eerste levensjaar ofsow

is dat allemaal waar??

en nog iets hoe doe je dat eigelijk ontwormen?? :o

ik w8 op antwoord *D

gr my ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:04

Ik tem ff omdat dit een heel oud topic is, maar zal toch ff antwoord geven.

Alle paarden moeten regelmatig worden ontwormt. Er zijn wormen waar paarden alleen in hun eerste levensjaar last van hebben, maar de meeste wormen kan een paard ook nog heel veel last van hebben als ze al 20 zijn. Sommige wormbesmettingen kunnen zelfs dodelijk zijn!
Het is dus heel belagerijk dat je goed uitzoekt hoe ontwormingen werken. Wat je zou kunnen doen is een dierenarts bellen, zodat die je uitgebreid, met plaatjes kan uitleggen hoe je moet ontwormen en waarom. Die kan dan ook meteen vertellen hoe duur zoiets is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:36

Ik zet hier een slotje omdat het een oud topic is.