Arabesk schreef:lintwormen zijn niet zo schadelijk voor een paard
In Duitsland was een tijd terug een onderzoek dat 80% van de kolieken veroorzaakt worden door Lintwormen. Vroeger werdt daar geen aandacht aan besteedt en was hierover weinig bekend.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:lintwormen zijn niet zo schadelijk voor een paard
Citaat:tja, het spijt me, maar ik heb net op uni geleert wat ik net had getypt. En aangezien ik diergeneeskunde doe, en ons vak over parasieten als wormen ging, mag ik toch hopen dat we het goede hebben geleert...
Ik weet dat je alleen eitjes hebt als er volwassen wormen zijn, maar aangezien de meeste medicijnen toch alleen de volwassen dieren aanpakken is dat geen probleem.
Arabesk schreef:NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
NIET ontwormen met kruidenpasta's en andere sjit.
Laat een wormentelling doen http://www.wormbestrijding.nl en volg hun advies op. Dan hoef je veel minder te ontwormen. Maar ontworm alsjeblieft alleen met chemische pasta's op aanraden van de VA en ga niet lopen klooien met 'natuurlijke' rommel.
Natuurlijke middelen zoals kruiden bestaan al net zo lang als de wormen. Hoe langer een middel bestaat, hoe groter de kans dat de wormen er al lang resistentie tegen hebben ontwikkeld. Het ligt voor de hand dat de wormen al lang geleden resistent zijn geraakt tegen alle kruiden die door paarden van nature worden gegeten.
Enkele bekende merken natuurlijke middelen zijn Verm-x en Vermocure.
Veel natuurlijke middelen worden dan ook "wormwerend" of "wormenverjagend" of iets dergelijks genoemd, wat simpelweg betekent dat het niet alle wormen doodt. Maar het feit dat niet alle wormen worden gedood betekent dus dat de wormen resistent zijn voor het middel. Officieel wordt al van resistentie gesproken wanneer na toepassing van een middel 5% of meer van de wormen nog in leven is. Nu lijkt 5% niet veel, maar deze 5% zorgt wel voor de nakomelingen die daarna ook tegen het middel kunnen. In de praktijk blijkt dat een middel dat minder dan 95% van de wormen doodt dan ook geen praktische waarde meer heeft bij de bestrijding. Wat na behandeling overblijft is een stam wormen die weer iets sterker is geworden dan voorheen.
Als het middel "wormenverjagend" wordt genoemd, bedenk dan even welke wormen zich na de kuur zullen voortplanten. Juist ja, de wormen die zich niet hebben laten verjagen. En die krijgen nakomelingen die ook weer... we laten het als oefening voor de lezer over om te beredeneren wat het resultaat is na een aantal van deze kuren...
Het tweede probleem met natuurlijke middelen is dat er nagenoeg niets bekend is over de schadelijke effecten op langere termijn. Natuurlijk is niet altijd onschadelijk; er bestaan genoeg kruiden die voor paarden giftig zijn. Waar bij reguliere middelen alle bijwerkingen moeten worden onderzocht kunnen kruidenrecepten zonder die verplichte onderzoeken aan de man worden gebracht. En natuurlijke middelen die zo krachtig zijn dat ze parasieten bestrijden kun je allesbehalve onschuldig noemen.
Helaas voldoen natuurlijke middelen dus aan geen van de eisen waaraan een goed ontwormmiddel moet voldoen.
Wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er geen besmetting is hoef je uiteraard niet te ontwormen, noch met een regulier middel, noch met een natuurlijk middel. Geeft een mestonderzoek aan dat er wel een besmetting is dan kun je beter een middel gebruiken dat krachtig werkt en zoveel mogelijk wormen doodt.
Klinkt misschien raar uit de mond van een voorstander van natuurlijk bekappen, maar toch is het zo.

Over je laatste opmerking. Die ga ik onthouden.
en we zijn het met veel dingen eens, maar soms begrijp ik niet helemaal dat je zo tegen ontwormen met kruiden bent 
) en als in het najaar of in het vroege voorjaar, als de paarden niet op de wei staan, ook KALK op de wei wordt gestrooid, met name in de zure veengebieden.Barquera schreef:Ik laat het drogen en geef de gehele plant.
Boeren gebruikten dit ook vóór de komst van de chemische wormenspuiten.
Die helpen vaak niet meer! Ik gebruikte de duurste, Equest Plus Tape, die 4 maanden zou moeten werken.
Bij onze paarden werkte het echter geheel niet omdat de wormen resistent geworden zijn tegen die chemische middelen....
Maar ik adviseer iedereen om toch ook een kruidenwinkel of kruidenexpert voor de eerste keer in de arm te nemen.
Ik geef per paard een maatschepje van zo'n 10 gram per dag.
Je moet er zeker niet zomaar een hoop van geven want er zitten alpha tujonen in boerenwormkruid.
Als je het in kleine hoeveelheden geeft, zo'n 10 gram per dag dus, kan het geen kwaad. Ik doe er ook wat bollen knoflook bij.
Je kunt het 't beste geven bij wassende maan.