zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Re: zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:04

Het paard dat ik rijd is niet zo lenig, groot en een beetje lomp.
we reden wel wedstrijden op gras (dressuur) en in die tijd nog zonder ijzers. Nadat we op een iets natte wedstrijd tijdens de volte in galop een flinke glijer maakten, doe ik nooit meer mee op gras. ik rijdt alleen wedstrijden op zand.

op een wedstrijd wil ik alles kunnen doen en niet voorzichtig doen omdat ik bang ben om te vallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:14

Hoeftniet schreef:

Dit vind nogal rare reactie, alsof elk paard op ijzers moet staan.
Sta je weleens stil bij de werking van het hoefmechanisme en wat een ijzer daarmee doet?
Laatst bijgewerkt door Eline op 23-06-08 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderde post verwijderd

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:11

je kan gerust zonder ijzers rijden hoor
geen enkel probleem Lachen

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:18

ik heb ook altijd gewoon met blote voeten gereden, nooit problemen mee. Maar toen had ik m'n 3e wedtsrijdje M1 ofzo, op het gras. en tijdens m'n keertwending in de galop draaide ze iets te scherp en gleed ze uit, ze viel bijna, en we waren allebei heel erg geschrokken. De proef heel voorzichtig afgemaakt & daarna mijn moeder heel lief gevraagd om ijzers. Clown nu afgelopen weekend met ijzers + stiften gehad op gras, had nergens last van. Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:26

Maartje1990 schreef:
Ik rijd zelf geen wedstrijden maar wel hier thuis op het gras ook gewoon als het héel glibberig is en is helemaal geen probleem.

ik quote mezelf even... ik heb trouwens zelf best een 'lomp' paard... een haflinger en zij blijft wel gewoon braaf op haar benen staan dus het hoeft opzich niks uit te maken ofzo (aangezien iemand zoiets zei daarover)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:58

Het ligt ook aan de ervaring die het paard heeft. Als ie de hele dag op stal staat weet hij ook niet dat gras glibberig kan zijn, paarden die veel in de wei staan weten het uit ervaring al wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:14

in de B en L lukt het nog wel qua dressuur.......... springen zou ik zowizo nooit doen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:27

KiWiKo schreef:
in de B en L lukt het nog wel qua dressuur.......... springen zou ik zowizo nooit doen

ja lekker hard een barage rijden zit er niet in zonder ijzers Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:30

debedoelik Haha! Haha! Haha!, als je gas moet geven moet je het wel kunnen Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:33

Hoeftniet schreef:

ik ben en blijf van mening dta het onzin is om te zeggen
"je rijd op gras dus ijzers onder"
het is iets wat je per dier moet bekijken
met springen zul je op gras sneller problemen met grip tegenkomen dan met dressuur is mijn ervaring,
en ja,. al heb je ijzers, schoef er aub stiften onder, ijzers zijn nu eenmaal erg glad
Laatst bijgewerkt door Eline op 23-06-08 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderde post verwijderd

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:36

Hoeftniet schreef:
Verkeerde zuinigheid?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het niet beslaan van een paard vaak te maken heeft met de kosten die hiermee gemoeid zijn. Kunnen we hier spreken van een verkeerde zuinigheid? Inderdaad, beslag met stiftgaten is duurder dan een bekapbeurt. Maar hoe zou die 'bezuiniging' opwegen tegen de dierenartsrekeningen als het paard zou uitglijden?

Nou wordt ie mooi... Dus al die paardjes die op hun eigen blote voetjes mogen rondlopen zijn het slachtoffer van de krenterigheid van de eigenaars...
Het moet toch echt niet gekker worden... Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:38

bij mij is dat in iedergeval wel zo Lachen Alles wat geen ijzer nodig heeft voor de sport krijgt echt geen ijzertje Haha! en daar is mijn portomonaie erg blij mee Haha!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:23

als je springt op wedstrijd zou ik zowiezo ijzers onder doen. Ik zie ze op concours wel eens rijden op blote voeten, maar als het echt glad is kun je je paard toch flink bang maken.
Voor dressuur moet het wel kunnen op blote voeten.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:25

Als de grond erg hard is loopt een paard volgens mij lekkerder bloothoefs als met stiften.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:29

Ik spring L met een kruizing arabier en val bijna altijd in de prijzen, ik rij gewoon op safe en in de barrage ga ik ervoor en rij ik ook om het hardst zonder ijzers, vrijdag was ik met mijn pony beide parcoursen het snelst van iedereen. Ik rij dus zonder ijzers maar die van mij gaat er deze week wel op want ik vind het anders toch altijd een risico, bij natte wedstrijden meld ikmij ook af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:28

minkie schreef:
KiWiKo schreef:
ja lekker hard een barage rijden zit er niet in zonder ijzers Knipoog

O nee, ik heb genoeg gewonnen zonder ijzers onder in de B en L en ik mag toch wel zeggen dat ik er wel flink gas op zet en heel kort draai.

supertammy schreef:
Als de grond erg hard is loopt een paard volgens mij lekkerder bloothoefs als met stiften.

Stiften zijn niet alleen nodig als het nat is, een harde droge grond kan ook heel glad zijn.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:41

Veel paardeigenaren zeggen dat hun paardje 'voorzichtig en bang' loopt als ze op gras moeten rijden.
Vaak (natuurlijk niet altijd, ik moet oppassen met wat ik zeg) ligt het aan de ruiter die bang is, en het paard mee gestresseerd wordt, zodat de ruiter denkt dat hij voorzichtig is. Ik klets nu niet uit mijn nek, een vriendin van mij zei dat ook altijd en wou haar paard ijzers onder laten slagen. Ik heb gezegd dat zij het was die bang was dat het paard ging uitglijden. Als bewijs ben ik erop gaan zitten en ik heb gereden en gesprongen op het gras. Hij schoof niet uit, en was niet bang of voorzichtig.

En de mensen die beweren dat je niet kan springen zonder ijzers, ik doe niet anders! Zelfs als het wat geregend heeft spring ik op gras. Zolang je niet overdrijft met de bochten is het helemaal geen probleem.
Als ik mijn paarden zie rond galopperen in de wei als het pas geregend heeft, een slip rond de as maken, bokken,.. denk ik niet dat ijzers veel nut hebben.

Missysop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:15

Ja het ligt eraan..
Op sommige manage's mag je zelfs niet zonder ijzers starten op (spring) gras wedstrijden!
Je kunt dan van die "schroeven/stiften" op je ijzers zetten waardoor je dus meer grip heb op het gras.
Opzich best een goede oplossing.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:16

Ik ben ook erg aan het twijfelen of ik ijzers met stifgaten onder mijn paardje laat zetten.
Mijn hoefsmid vind haar rondom prachtig op haar voeten staan en ze heeft knoerdharde hoeven. Ook op lange buitenritten gaan is geen enkel probleem.
Maar als ik echt wedstrijden wil gaan springen en aangezien we in september naar Deurne gaan twijfel in ontzettend....

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:54

Pecco_Myrthe schreef:
Ik ben ook erg aan het twijfelen of ik ijzers met stifgaten onder mijn paardje laat zetten.
Mijn hoefsmid vind haar rondom prachtig op haar voeten staan en ze heeft knoerdharde hoeven. Ook op lange buitenritten gaan is geen enkel probleem.
Maar als ik echt wedstrijden wil gaan springen en aangezien we in september naar Deurne gaan twijfel in ontzettend....

Ik zou geen ijzers zetten dan, daarvan worden de hoeven alleen maar zachter.

Maar je moet gewoon zien, sommige schuiven vlug uit, andere niet...
Je kan wel erop oefenen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:06

Ik ben geen fan van ijzers, maar noodgedwongen heb ik mijn paard toch op ijzers moeten zetten. Ik rij mijn paard nu een half jaar wedstrijden zo ongeveer, gewoon rustig aan, 1 wedstrijdje in de maand, we starten nu L1. 2 maanden geleden, op onze tweede buitenwedstrijd, regende het heel erg en ja, toen is madam in de galop met d'r achterhand flink gaan glijden. Vertrouwen kwijt op gras, kon er niets meer uit krijgen. Op wedstrijden daarna, ook als het gewoon droog was, bleef ze glijden. Ze heeft gewoon niet genoeg grip. Zaterdag eerste wedstrijd op ijzers, kringkampioenschappen Nagelbijten / Gniffelen, dus ga maar zien wat er gebeurd.
Ben wel een beetje huiverig. Onze paarden hebben hele harde hoeven, onze hoefsmid die neemt altijd de grote tang mee naar onze paarden Haha!, maar dit paard had, toen we haar zo'n 6 jaar geleden gekocht hebben, ook ijzers, het resultaat daarvan was dus dat ze verschrikkelijke hoeven kreeg. Volgens onze hoefsmid heeft dat niets te maken met het hebben van ijzers of niet, maar dan waren, volgens hem, de nagels er gewoon verkeerd ingeslagen. Hoop dat ie gelijk heeft ( heb daar zelf niet zoveel verstand van ). Als het buitenseizoen voorbij is, gaan de ijzers er in ieder geval meteen weer af Tong uitsteken, en dan hoop ik dat de hoef goed blijft, ondanks de ijzers.. Anders ga ik alleen nog maar starten op zandbodems ( man o man, wat zit ik weer te zeuren Tong uitsteken ).
Mijn zusje rijdt trouwens ook L1 en die heeft d'r paard gewoon blootvoets.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:21

Soms even oppassen, maar het kan gewoon Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:24

Pecco_Myrthe schreef:

Ik zou het vooral niet doen, probeer het eerst zonder, ijzers doen meer kwaad dan goed voor een paardenhoef.
Als het niet lukt en te glad is kun je nog snel genoeg ijzers onder laten zetten.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:36

Toen ik voor het eerst ging starten op gras ben ik veel gaan oefenen op gras (in het park in de buurt)gewoon voor het gevoel zeg maar.In de ring is het niet veel anders
Maar mijn ervaring is in dit geval dat mn paardje minder stapzeker is.dus iets voorzichtiger met rijden ,ook omdat we tijdens een banketstaaf drafje met een buitenritje een keer uitgegeleden zijn.geen reden voor mij om er weer ijzers onder te laten timmeren want blote voetjes bevallen me echt prima voor de rest.
Alleen de wedstrijden.....persoonlijk voor mij liver op een zandbodem maar dat verschilt natuurlijk per combinatie

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:53

Ik kan nog stééds niet begrijpen waar het fabeltje vandaan komt dat een paard met ijzers (en stiften dan) meer grip zou hebben dan een blootvoets paard.
Mensen, maak er toch niet zulke mietjes van en word geen dief van je eigen portemonnee! Ik ben alleen voor ijzers in geval van probleemvoeten maar als een paard gewoon goede voeten heeft, eraf met die (on)dingen.
Zo koop ik ook geen paard die niet op blote voeten kan staan. Ik wil ze (wat dat betreft) puur natuur zodat het hoefmechanisme het meest tot zijn recht kan komen; hetgeen door ijzers alleen maar beperkt wordt!

Ik heb ook ZZ-l gereden en ook daar keken mensen mij weleens wat vreemd aan en ik geloof dat ik al aardig wat mederuiters van hun geloof heb laten stappen door mijn goed beargumenteerde uitleg.

Bovendien heeft een paard dat zonder ijzers staat, draagkracht over de hele hoefrand…met ijzers is het afhankelijk van de stiften. Soms verlies je er weleens ééntje en moet het paard het doen op de grip van één enkele stift, nee, lekker handig.

Ook een onzinnig argument is waarom de topruiters dit dan niet doen…nou, ik kan je wel vertellen dat die paarden dan wel hogere dressuur mogen lopen maar ook niet allemaal dé correcte en gewenste beenstand hebben. Kijk maar eens héél goed…en voor het hogere dressuurwerk wordt er toch wel even wat meer gevraagd en dan is een ijzertje een uitkomst.
Bovendien lijkt het wel een soort ‘must’ en modegrill of gewoon stupiditeit zoals ik het zie dan, dat mensen die op hoger niveau rijden (maar niet alleen zij hoor, ook de gemiddelde ruiter) per definitie een paard op ijzers willen; met sommigen valt ook niet te communiceren en heb ik zoiets van: hoe hoog je ook mag rijden (of hoe laag)…jij moet nog véél leren…
Ik heb er in ieder geval nog nooit het nut van ingezien maar ja…