Hoefsmid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:54

Nou dan bellen ze toch lekker een andere smid, is zijn rug versleten op z'n veertigste en niet de jouwe. Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:21

Wat ben ik dan blij dat mijn paard zich altijd keurig gedraagt bij de hoefsmid, ze kan gewoon los staan als hij bezig is, en mijn hoefsmid is heel erg geduldig met paarden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:33

Mijn a-welshje trapte echt gericht (gemeen) naar mijn hoefsmid.
Echt heel bewust!!
Toen hij hem streng gecorrigeerd had bleef hij rustig staan en kon hij hem rustig bekappen.
De volgende keer had de hoefsmid echt geen problemen meer met hem.

Mijn andere paardje is snel bang en daar doet de hoefsmid ook rustig aan en neemt hij de tijd voor (in het begin wel 2 uur).
Mijn arabiertje mag hij alleen bekappen en beslaan.
Mijn arabier heeft, omdat hij een jaar lang verkeerd is bekapt en daardoor 2 operaties heeft gehad, een trauma opgelopen;
maar is nu (na 9 maanden) weer rustig en vertrouwd bij mijn eigen hoefsmid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:32

denk erom dat de meeste smeden meer gevoel voor het wezen paard hebben als 100 bokkers bij elkaar..........

en diezelfde smid die bij jouw paard zo rustig is, kan bij een ander paard even de vijl in de buik parkeren............ net zoals die smid die bij jouw paard even de vijl in de buik geparkeerd heeft heel rustig kan zijn bij een zenuwenlijder........ denk daar maar eens over na

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:42

Mijne is ook heel erg rustig en goed! Heb dezelfde als Susy_Q..

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:09

Mijn paard is heel gemeen bij de smid, trappen slaan steigeren noem maar op, en ik vind dat de hoefsmid haar heus wel een tik mag geven.

Mijn paard moet ook gewoon leren te luisteren, want het is een koppige merrie en ze probeerd je echt uit.

(voor alle penny's sorry Clown)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:26

Het beroep hoefsmid is een erg zwaar beroep en een vak apart. Je krijgt allerlei paarden in je handen. De een werkt keurig mee, weer een ander is vervelend, weer een ander deelt meppen uit of weigerd gewoon een been op te tillen..
Het is wel zo dat als jou paard niet goed stil staat je het de hoefsmid wel moeilijk maakt. Staat je paard tijdens de werkzaamheden aan het achterbeen met zijn hoofd vrolijk alle kanten op te kijken het achterbeen ook alle kanten op gaat daardoor..... Doe dan je werk nog maar eens goed!
Persoonlijk vind ik het aan de eigenaar dat het paard goed mee werkt, luisterd een paard na een paar waarschuwingen nog niet dan mag die van mij best een knal hebben hoor! Je hebt er niets aan als je paard in het leven wordt gesneden in de hoef of de nagels verkeerd er worden in geslagen omdat je paard niet stil staat.
Mijn paard weet het precies, die begint met leunen en waggelen als hij achter bezig is. Dit is erg zwaar voor de hoefsmid. Mijn hoefsmid geeft met de stem een paar keer een waarschuwing, reageert mijn paard daar niet op, jammer dan voor hem. Dan geeft mijn hoefsmid hem een knal met de vlakke kant van de vijl op zijn billen. Reken maar dat hij dan ineens wel kan staan op 3 benen zonder te leunen of te waggelen.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:32

_Lunaa schreef:
Ik vind het wel terecht als ze een verdiende tik verkopen , als ze daarna ook maar belonen ,
Ik heb nu een goed smid ,
Hij is toenstraks toevallig geweest , en mijn paard was niet braaf ,
Hij verkoopt ze een mep , en hij bekijkt me van , " die vindt het echt niet erg als ge die slaat he "
Ne meneer , het kan haar niets schelen , het enige dat helpt is haar met respect behandelen en veel belonen of heeeeeel hard schoppen ,
maar dat vind ik dan weer zielig , ( hoewel , als het gevaarlijk wordt dan vind ik dat het gewoon moet , maar dat is uitzonderlijk )
En erna heeft hij haar gewoon genegeerd als ze stout was , en ze beloond als ze braaf was ,
Heerlijk zo n smid die luistert !

Jaa, dat zijn gewoon normale smids. Maar die wij (Me zus en ik) eerst hadden, was echt verschrikkelijk gemeen tegen de paarden. En later bleek dat die helemaal niet van paarden hield; hij wou alleen maar ze een mep verkope zei de eigenaar vn de manege.

xpinfel

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:58

MaaikeMo schreef:
als een paard steigert of dergelijke, mag je hem eronder schoppen.. dat is geen correct gedrag.. van mij mag een paard nooit op 2 benen gaan staan, onder het zadel niet, en onder de man niet, in wat voor situatie dan ook..
en met voorwerpen slaan.. sja..
ik heb het laatst nog gezien, da beest is goed afgeranzelt om het zo te zeggen,(ik overdrijf wel wat nu:p gewoon een paar klappen met een praamdie hij toen in zijn hand had) maa dat beestje had geen respect voor de mens en was gewoon gevaarlijk..
maar je moet de situatie zien, om te kunnen zeggen of het op het moment correct is of niet.. en daarbij verschillen nog veel meningen over slaan.. ik ben neit tegen slaan, als je maar slaat op de momenten dat het nodig is, en ook beloont..

Dat is het antwoord wat ik zoek, bedankt. Ja ik vind het slaan opzich goed. Alleen als het paard zich niet gedraagd, en als die dan een keer luisterd moet je het paard wel belonen anders heeft het geen zin. Maar echt met voorwerpen slaan (zoals stalen spullen) vind ik abnormaal Knipoog
Bedankt voor je antwoord.

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:23

Als het nodig is mag mijn hoefsmid m'n paard best op de lazer geven als ie lastig is.
Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze hem zomaar afslaat, maar dat gebeurt niet bij onze smid!!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:34

Hij zou er echt niet voor hoeven te zorgen dat mijn paard kreupel en bloedend naar de stal toe hinkelde, want dan is die echt de mijne! Ik vind hij mag de paarden best wel op zijn plek zetten, maar niet zo drastisch als hierboven vermeld staat.!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:35

ach wat is drastisch...........

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:37

Nou hij hoeft er niet voor te zorgen dat mijn paard omvalt hoor. Ik vind het prima dat die een paard even op zijn nr zet. Maar daar heb je ook verschil in....!!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:38

Als dat bij mijn paard gebeurd krijgt hij een harde schop terug!!! Boos! zou ik echt niet pikken!!! pff wat denkt die wel niet!! als ik jou was zou ik over gaan op een andere hoefsmid! hij mag van mij mijn paard best op zijn flikker geven maar niet zo.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:41

zo denk ik er ook over Chaatje16

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:41

ik niet Haha! Haha! Haha!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:42

Ik wel Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:44

Zijn we het lekker niet eens.......... PUH!! Haha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:47

Ik houd m'n paard zelf vast als de hoefsmid komt en aangezien hij goed opgevoed is gedraagt hij zoch dan ook. Ik zou er echter geen moeite mee hebben als hij een flinke opdonder in zijn buik krijgt bij wangedrag, krijgt ie van mij ook en eigenlijk is dat bijna nooit nodig, stemverheffen is gevoeg. Hoe zou dat nou komen...

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:48

Idd niet eens met elkaar.. Zucht Slapen

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:49

De tandarts heeft Mitch ook wel is een klap op z'n snoeter gegeven, meteen stond hij stil en deed alles..
Van mij mag de hoefsmid het paard best een lel geven, maar als hij te hard doet spreek ik hem erop aan..dat is beter dan meteen te gaan schoppen..
Als hij niet luistert, pak ik zijn spullen en gooi hem mijn stal uit Boos!
Wat denkt die kerel wel, Knipoog
Het is dat Mitch is keurig gedraagt, dus ik hoef gelukkig niks te doen ! Vork

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:51

Ja idd, ze mogen het paard best wel flink op zijn flikker geven, maar je heb wel een verschil waarop. Vaak als dat een keer gebeurt is weten ze de volgende keer al dat ze het niet hoeven proberen!

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:36

Alles draait om het inschattingsvermogen en zelfbeheersing.

Is het paard bang, zenuwachtig, of kent hij het niet; kun je niet zomaar boos worden.
Echt gericht van zich af slaan mag gewoon niet. Krijgen ze van mij gewoon een goed gedoseerde schop terug.
Doen de paarden onderling ook.
Maar buiten dat, zal je als smid een hoop geduld en beheersing moeten hebben. Ja
Heb je een paard wat gewoon geen zin heeft, brutaal is en geen respect toont,
dan zul je in moeten grijpen voordat de situatie uit de hand loopt.

Mocht het paard tijdens een smid-bezoek gecorrigeerd moeten worden, laat dit dan aan de smid over.
De smid kan het paard het beste aanvoelen.
Het gebeurd mij vaak genoeg dat degene die het paard vast heeft, vindt dat het paard lastig is.
Als diegene dan het paard afstraft terwijl ik eronder sta, kan het maar zo zijn dat het paard wegduikt/springt.
Net aan het werk met een scherp mesje/ hoefnagel aan het inslaan of het paard trekt me er onderuit. Gevaarlijk dus.
(en dan heb ik het nog niet eens over de gewichtsverplaatsing van het paard die dan door de smid opgevangen wordt.)
Lips are sealed

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:15

Ik probeer te zorgen dat mn paarden braaf zijn bij de smid. En bij jonge paarden gaat er vrij snel een praam op of een spuitje in. Wil mn smid graag langer heel houden. En hij hoeft niet voor een vervelend paard een blessure aan zn rug op te lopen.

Meteen erop meppen moeten ze zeker niet doen bij een jonkie of bij een zenuwachtig paard. Maar af en toe een keer goed op zn plek zetten moet kunnen.
Overigens, als een paard niet braaf is geweest bij de smid, krijgt ie de week erna voetjes geef training. Iedere dag minstens een kwartier lang voeten optillen, neer zetten én vasthouden.

Vroeg beginnen bij veulens is ook een goede zaak voor eigenaren.

Helaas is hier ook weer; er zijn meer mensen met paarden, dan paardenmensen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:33

CarpeDiem schreef:
Helaas is hier ook weer; er zijn meer mensen met paarden, dan paardenmensen Boos!

Zeg dat wel.
Jonge paarden een praam op doen of een spuitje erin? Voetjestraining het bezoek van de smid?
Verward