Moet je iedere week de hoeven invetten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Moet je iedere week de hoeven invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:00

Ik doe nooit invetten oid. Als een hoef droog is kun je ze beter natmaken met water. Kwaad kan het zeker niet, behalve voor je portomonnee Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:03

Volgens mijn smid heeft het ook totaal geen nut. Al gaat mijn paard nooit zonder ingevette hoeven zijn erf af Clown . Van de vorige smid moest ik het iedere dag doen, olie met laurier, want mijn paard had enorme brokkelhoeven. Mijn huidige smid zei meteen dat invetten niet nodig was en niet hielp tegen brokkelhoeven. En mijn paard heeft sinds de nieuwe smid ook geen brokkelhoeven meer, had dus meer te maken met de manier van bekappen dan de olie.
Ik heb trouwens wel met de oude smid een keer gehad dat mijn paard een ijzer kwijt was, en het 2 dagen duurde voordat de smid kwam. Ik zag de scheuren al opkomen. Toen heb ik die hoef 2 keer per dag 15 minuten in een emmertje lauw water gezet, had het idee dat dat wel echt effect had.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:19

Hoeven invetten heeft inderdaad geen zin, behalve dat de hoefjes er mooi van glimmen (totdat je de bak inloopt, haha). Het enige waar je vet of olie eventueel voor kan gebruiken is als de kroonrand erg droog is geworden bij langdurig droog weer. Water is inderdaad het allerbeste voor de hoeven. Ik los dit zelf bij mooi weer op door een modderpoel te maken waar ik dan de waterbak inzet. Zo staan ze vanzelf een aantal keer per dag te 'weken'. En ze drinken er ook van, die viezerikken Pling

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:12

Het komt er op neer dat het dus totaal niet nuttig is Tong uitsteken

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:50

nee ik doe het ook nooit

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:52

Bij mijn shet5landers heb ik het nooit gedaan en zie geen reden het ook ooit te moeten doen. Bij onze haflinger doen we alleen de hoeven invetten bij wedstrijden. Gewoon eigenlijk alleen puur voor het mooie. Maar ook bij hebben merken we niet dat het buiten dat ook nodig zou moeten zijn.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:03

Het maakt met hoefvet/olie niet uit of je paard goede of slechte hoeven heeft.
Als je je hoeven wilt invetten kun je beter naar de weersomstandigheden kijken, net als met hoefteer.
Je vet/teerd ze pas in als de hoeven/straal week dreigen te worden, want door te vetten/teren sluit je vocht buiten.
Is het warm en droog, dan zou ik het zeker niet doen want dan zijn je hoeven al droog en dan zorg je er alleen maar voor dat t nog droger wordt, zo ontstaan vaak ook brokkel hoeven.

blacksmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:40

Zoals uit de meerderheid van de reacties al blijkt is invetten niet goed, waarom dat spul nog verkocht wordt is voor mij ook een raadsel.
Niet alleen dat het de hoef afsluit en vochtopname tegengaat maar als je het gebruikt nadat je de hoef natgemaakt hebt en je loopt de bak in plakt het zand aan de hoeven waardoor ze nog sneller van je af gaan.
Ook voor de wedstrijd is het niet nodig, een halve ui er op smeren en het effect is hetzelfde.
Laat het eventueel wel door je groom of iemand anders doen anders zit je op je paard met een bak uien.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:11

blacksmith schreef:
Ook voor de wedstrijd is het niet nodig, een halve ui er op smeren en het effect is hetzelfde.
Laat het eventueel wel door je groom of iemand anders doen anders zit je op je paard met een bak uien.

Nooit van gehoord, ik ga het eens proberen...misschien gaat het schroeven draaien dan iets minder glibberig. Boos! en die uiengeur is weer goed voor de vliegenafweer. 2 vliegen in 1 klap Haha!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:50

ik gebruik het wel maar het is niet zozeer vet wat ik gebruik.
het is een spulletje van grand national.
hebben jullie ook ervaring met hoefgel? weer wat anders Tong uitsteken

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:54

Nee, niet alle hoefvetten zijn slecht, deze fout word vaak gemaakt.
Het valt te zien wat het hoefvet of hoefolie bevat.
Er zijn bestanddelen zoals bijvoorbeeld vaseline & andere glansmiddelen,chemische producten dus die de hoeven afsluiten. Het dringt niet in de hoef maar vormt er een laag over. Daardoor kan de hoef niet ademen maar kan het ook geen vocht opnemen.
Hoeven moeten gehydrateerd worden. Het beste is natuurlijk door water. Als je paard het toelaat, kan je de hoef even in een emmer water dompelen of in een plas water zetten.
Als het regent is dat natuurlijk niet nodig ! Haha!
Wil je echter de hoeven hydrateren als het lang, droog weer is, kan je wel hoefolie of hoefvet gebruiken met de volgende natuurlijke plantoliën.
Deze sluiten de hoef niet af ! Ze hydrateren de hoef & bovendien leveren ze voedingstoffen voor de hoef.
Een paar voorbeelden van natuurlijke bestanddelen die in je hoefolie of vet mogen zitten:

-water (duh!) Knipoog
-laurierolie, advocado, jojoba, sesam, calendula (oliën van planten & bloemen)
- kruidnagel, eucalyptus, rozemarijn (oliën van kruiden)
- Aloë Vera

Maar ook een paar dierlijke vetten & oliën mag je gebruiken. Ze sluiten ook de hoef niet af !
Voorbeelden van natuurlijke, dierlijke vetten zijn:

- lanoline (natuurlijke huidolie die zich vormt bij schapen zodat de wol beter loslaat)
-manenvet (het vet van manen en staart van paarden)

Je moet dus heel goed kijken naar de samenstelling. Zitten er andere bestanddelen in je hoefolie,
moet je deze niet gebruiken ! Meestal zijn deze toegevoegd om de hoef te doen glanzen maar om die glans lang te houden, vormt dit een laag over de hoef, wat de hoef afsluit. Zo krijg je dus ook brokkelhoeven.

Elke week invetten is niet nodig. Al kan het geen kwaad als je natuurlijke of dierlijke prodcuten gebruikt maar zoals ik al zei het beste is toch nog altijd water.
Natuurlijk is alles waar het woordje 'te' voor staat niet goed.

Ook wil ik er even bij zeggen dat als je de hoeven wil invetten, je ze eerst beter kan natmaken & schoonmaken. Anders dringen de producten niet goed in de hoef.

Hopelijk weet je nu wat je wil weten. En anders vraag je het maar ! Haha! Knipoog

Edit: foutje

Voor hoefgel geld trouwens hetzelfde.

Kaartjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:45

Eline25 schreef:
Hoeven invetten heeft inderdaad geen zin, behalve dat de hoefjes er mooi van glimmen (totdat je de bak inloopt, haha).

Ja, bijvoorbeeld voor concours is het wel mooi, glimmende hoefjes.
En om te voorkomen dat er zand aan gaat kleven.. (want dat is ook zo zonde als je
de proef inkomt.. heb je net die hoeven zo mooi gevet en dan kleeft er allemaal zand aan..)
maar om dat dus te voorkomen kun je, nadat je de hoeven hebt gevet, er babyolie
opsmeren Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:20

Ik vet de hoeven niet in. De eigenaren van m'n paard doen het wel (zo nu en dan Knipoog ), prima wat mij betreft natuurlijk. Maar zelf doe ik er niet aan. Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:27

De hoeven doe ik eigenlijk nooit invetten.
Ik heb wel eens een pot zalf gekregen speciaal voor de hoeven. Dat zou goed zijn. En het beviel me wel. Als ik het erop smeerde zagen de hoeven de dag erna een stuk beter uit (het zou hydrateren).
Nu neem ik eigenlijk niet meer de tijd om het in te smeren. Het is niet echt nodig, maar als het echt warm was gebruik ik het wel. Je zag dan wel dat het met dat weer effect had.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:49

Ik vet ze nooit in. Heeft geen zin naar mijn idee Lachen. Of je moet idd speciaal vet hebben.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:39

Als je vet of olie op de hoeven smeert, kan de hoef geen vocht meer opnemen, je sluit ze af. Vooral bij de al droge hoeven is dit desastreus. Lekker vochtig houden met water, is beter en nog goedkoper ook. Natuurlijk kan je wel vet gebruiken als je paard een keertje extra mooi moet zijn. Voor de rest, pot vet lekker in de kast laten staan.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:45

ik vet nooit in want mijn pony likt het eraf Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:45

Eigelijk nooit.
Paard heeft gewoon goede hoeven, dus waarom zou ik er iets op gaan smeren ?
Doe het hooguit een keer voor 'het mooie' meer ook niet Knipoog.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:46

Nooit doen Lachen Draagt niks positiefs bij aan de hoeven van je paard. Ja, alleen dat ze er glimmend uit gaan zien, dus zou je kunnen overwegen het een keertje voor concours te doen.

Af en toe de hoeven nat maken is veel beter Ja

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:50

crossmonster schreef:
Ik doe het vaker.

Het kan dagelijks.
En invetten heeft alleen maar nut als je van te voren de hoeven goed nat maakt Knipoog

Oei oei oei... ook niet goed. Vet en water stoten elkaar immers af, kunnen niet mengen. Je schuift het water dus opzij en maakt plaats voor vet. Voorts kan er geen vocht meer bij komende week die daarop volgt.

Hoe je het ook draait of keerd, vet is altijd slecht voor hoeven!!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:54

Hoeven hebben vocht nodig. Juist het invetten van de hoeven is een van de oorzaken van klachten. Door invetten maak je de hoeven vochtafstotend waardoor ze uitdrogen. Het is bijzonder goed voor de hoeven van je paard als deze zo nu en dan in een natte weide kan rondstappen. De hoeven worden veerkrachtig en glanzen nu ook zonder vet. Heb je geen mogelijkheid tot weidegang dan is het verstandig om de oeven na het rijden even nat af te sponzen.

(dit stukje vond ik, misschien duidelijker)?

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:38

Door de hoeven in te vetten worden de hoeven toch juit soepeler? Dat doe je toch eigenlijk ook met je tuig? Door het vet wordt het soepeler.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 02:06

Soepeler, welnee, je sluit ze alleen maar af. Hoeven hebben vocht nodig,en dat moet er wel in kunnen trekken. Vergelijk de hoeven maar met je nagels, kunnen ook vocht opnemen, ze worden dan zacht. Vet wordt niet opgenomen,

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 02:40

aerdenhout1 schreef:
Ik zal jullie uit de droom helpen..het heeft sowieso geen enkele zin om te vetten.De hoef is eigenlijk net als onze nagels...ook die kan je niet zachter of harder maken door er iets op te smeren. Wil je mooie hoeven dan heeft o.a de voeding daar mee te maken. Wat wel helpt is de kroonrand invetten,daar vanuit groeit de hoef n.l. Het kan trouwens ook geen kwaad om het wel te doen en zo vaak je wil.Staat wel netjes!

Amen!