Goedaardige droes? +foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Re: Goedaardige droes? +foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 15:56

Maakt me niet echt uit of ik word aangevallen, is mijn paard NIET en mijn beslissing ook niet geweest, maar het beestje komt WEL op mijn trailer waar ook mijn paarden regelmatig op vervoert worden. Weet alleen dat ik drie weken terug het paard zelf gezien heb, en ze zag er erg goed uit! Het is niet dat ik de DA niet vertrouw, maar heb zelf geen ervaring met droes, en de ervaring die ik WEL heb is dat ik hier nog nooit gelezen heb over goedaardige droes Knipoog vandaar mijn vraag Knipoog
Sommigen hebben het gewoon moeilijk met goed lezen Lachen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:07

mijn bedoeling is niet om je aan te vallen ofzo hoor, iedereen probeert te helpener staan foto's op van het paard.. dan komt het op mij over alsof het over het paard gaat. Lachen en als je de foto's bekijkt en ziet dat het volgens mij geen droes is lijkt het me voor jou handig als we dat even zeggen. als het namelijk een besmettelijke huidaandoening is is het lijkt mij handig dat je dat weet VOORdat je je eigen paarden er in gaat zetten.. ik zeg alleen dat als je het ondanks dat de dierenarts heeft gezegt dat het wel bestaat niet helemaal zeker weet het beste nog even een andere dierenarts kunt laten kijken. maar ik probeerde alleen te helpen, ik zal me stil houden.

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:08

Goedaardige droes bestaat ja , kwaadaardig kan je weg laten halen door bepaalde entingen en dat is bij goedaardige droes niet het geval .

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:12

Zippora heb je dan ook een idee hoe dat er net uit ziet?

Aliesje voel me ook niet aangevallen, maar begrijpend lezen is wel moeilijk op bokt heb ik de indruk Knipoog Ik ben alleen "ongerust" voor mijn paarden, en weet dat droes wel goed besmettelijk is vandaar dus mijn vraag. Maar ga hun is aanraden van anders is met imaverol te proberen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:14

Zou ik wel eerst overleggen met de VA Titsia. Als het wel echt droeswonden zijn is het denk ik niet zo bevordelijk er Imaverol in te stoppen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:16

Tuurlijk, het is ook niet mijn paard! Zij hebben de foto's naar nog een andere DA doorgestuurd en die zei dat hij nog nooit droes gezien had die zo was uitgelopen, maar die zei ook niets van dat het op deze manier niet bestond blijkbaar..
Maar ik leg het hun toch even voor en wat ze er dan mee doen is hun probleem, beest komt nu niet op mijn trailer simpel Haha!

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:29

Nou meestal zit droes rondom het hooft , tenzij de droes verslagen is en naar binnen is gekropen ( in het bloed ) .dan kan het bij de borst of buikholte ook komen .
Dat is de meest gevaarlijke soort droes , maar meestal heeft het paard dan ook nog koorts en gaat de conditie achteruit en dat is bij jou niet het geval ?
Kwade droes verloopt bijna / altijd dodelijk maar bestaat bijna niet meer .
En met goedaardige droes bedoelen ze eigenlijk meestal gewoon rondom het hooft en dat lijkt niet op wat dit paard bij zijn hals heeft .
Ik zal even voor je gaan rondvragen .

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:40

Ze ziet er nog goed uit, niet vermagerd, geen koorts, is nog lekker fit, soit geen symtomen van droes

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:57

Ja moeilijk , dan zou der toch wel een bloedonderzoek plaats moeten vinden .
Ik zelf vind het ook niet echt op droes lijken , maar meer een huidaandoening .
Weet je hoe het is begonnen ? Met korstjes ? Kleine wonden of iets dergelijks ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:26

droes kan idd overal op het lijf naar bovenkomen als het naar binnen slaat
mar op zich een dier wat verder geen symptomen heeft en fit is , kan bijna geen (verslagen ) droes hebben

verder , persoonlijk vind ik het er niet echt als droes uitzien , maar als een mijn of schimmel oid, maar ja, dat is ook allemaal giswerk, ik bedoel zo vanaf de foto kun je niet direct zien en voelen wat het is
en droes gaat over het algemeen sieso gepaard met prut wat uit de wondes komt...

ik zou wel gewoon vervoeren, trailer zou ik naderhand wel even ontsmetten met een flinke concentratie halamidd
paard dan thuis even in quarantaine en even nog een andere DA naar laten kijken om te zien wat het echt is ,
als het een mijt of schimmel is , is het met de jiste behandeling ook weer zo opgelost

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:08

Sonja_vR schreef:
droes kan idd overal op het lijf naar bovenkomen als het naar binnen slaat
mar op zich een dier wat verder geen symptomen heeft en fit is , kan bijna geen (verslagen ) droes hebben

verder , persoonlijk vind ik het er niet echt als droes uitzien , maar als een mijn of schimmel oid, maar ja, dat is ook allemaal giswerk, ik bedoel zo vanaf de foto kun je niet direct zien en voelen wat het is
en droes gaat over het algemeen sieso gepaard met prut wat uit de wondes komt...

ik zou wel gewoon vervoeren, trailer zou ik naderhand wel even ontsmetten met een flinke concentratie halamidd
paard dan thuis even in quarantaine en even nog een andere DA naar laten kijken om te zien wat het echt is ,
als het een mijt of schimmel is , is het met de jiste behandeling ook weer zo opgelost

denk ook dat dit de beste oplossing is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:04

sorry trouwens voor mijn typo's
mijn toetsenbord is een beetje van slag ofzo??

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:39

Goedaardige droes??? Niet besmettelijke droes?? Klinkt mij allemaal niet bekend in de oren. Ken alleen droes en verslagen droes. Ik weet wel dat je een paard met droes niet moet vervoeren of je wilt graag een andere stal besmetten. Op de foto's is mijn eerste ingeving ook eigenlijk geen droes, maar van een foto is het moeilijk te beoordelen.

Ik zou dit paard in ieder geval niet vervoeren totdat ik een bevredigend antwoord had van een ter zake kundig persoon. Uit je informatie maak ik ook op dat je zelf de dierenarts in questie niet hebt gesproken maar alleen informatie hebt via via en die informatie is nogal vaag.

Goed een huidaandoening is het ergste niet en daar zijn maatregelen tegen te treffen. Bedenk wel dat een aandoening als ringworm ook besmettelijk is voor mensen (ik had een paar jaar geleden zowel een besmet veulen als een besmette vriend)

Maar goed je geeft ook aan het paard pas te vervoeren als deze plekken helemaal weg zijn, lijkt mij ook een afdoende methode.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:22

Kitbits logisch dat ik de DA niet zelf gesproken heb, het is mijn paard niet, maar dat van mijn broer en schoonzus. Ze hebben enkel mijn trailer nodig om het paard thuis te krijgen.
Even nog met hun gesproken gisteren
Blijkbaar is het geen droes zelf, maar een vorm van... Merrie had eerst wat van die kleine plekjes, de eigenaar had ze dan buiten gezet (zoals elke dag), waar ze direct een boom uitzocht om haar letterlijk kapot te schuren. Heeft misschien ook iets te maken met het feit dat er daar processierupsen zitten, rottige beestjes, waar je gigantisch veel jeuk van krijgt. Merrie wordt voor het ophalen door hun eigen DA nog gecontroleerd en bloed afgenomen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:26

Ik heb droes van dichtbij gezien en dit lijkt er niet op....
Als het al wel droes is, dan is het beestje er beroerd aan toe....

Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ze voor een prikkie weg mocht? Was dit (toekomstige) beeld bij de vorige eigenaren bekend? Heeft ze dit vaker gehad?

Ik zou mijn trailer er niet voor uitlenen, totdat ik ZEKER wist wat het was.
Uit ervaring weet ik dat droes ontzettend rot is om weg te krijgen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:32

Fantastico schreef:
Iedereen gaat wel erg off topic.. vind niet dat ze moet worden aangevallen op van alles en nog wat. Het is hun keuze om dit paard te kopen.

Ik neem aan dat het gewoon een goede dierenarts is en geen kwakzalver, dus als hij zegt dat het niet besmettelijk is, dan zou ik daar gewoon ook vanuit gaan.
Voorzichtig zijn kan natuurlijk nooit kwaad..

Dat vind ik nogal naïef, om er dan maar vanuit te gaan dat een DA gelijk heeft.
75% van de diagnoses van een DA zijn niet correct, mijn ervaring.. Bloos

Daar komt bij, stel dat het wel besmettelijk is, en anderen krijgen het ook, ondanks dat de DA heeft gezegd dat het niet besmettelijk is... wie is dat aansprakelijk??

Ik zou mijn trailer dus niet uit lenen.. om nog meer ellende te voorkomen, ook voor anderen..
Laat het dier eerst maar op knappen, voordat ze nog minder weerstand krijgt door evt stress door verhuizing.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:12

Liezel1 schreef:
Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ze voor een prikkie weg mocht? Was dit (toekomstige) beeld bij de vorige eigenaren bekend? Heeft ze dit vaker gehad?

Ze mag gewoon weg voor een prikkie omdat ze al leeftijd heeft, ze niet intensief gereden meer kan worden door een oude blessure, en ze heeft dit nog nooit gehad. De eigenaar zit er echt mee in want hij belde onmiddellijk naar de kopers om te zeggen dat ze zo niet meekon en dat hij alle medische kosten wel op hem zou nemen, want zij hadden een gezond paard gekocht en geen ongezond.. Dus lijkt me wel een eerlijke eigenaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:24

Ok, was maar een vraag...
Sommige dieren hebben een terugkerende aandoening en de eigenare proberen zo een dier dan op het 'goede' moment te verkopen (lees: het moment dat het niet zichtbaar is)

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:35

Goedaardige droes bestaat idd, maar dat betekent niet dat het niet besmettelijk is! Het wordt veroorzaakt door een bacterie en die kan overgebracht worden door direct contact tussen paarden èn via het tuig etc (dus ook trailer). De term goedaardig slaat op het verloop van de ziekte: dat is goedaardig. Itt verslagen droes (zoals al gezegd: slaat naar binnen en dan krijg je bijvoorbeeld symptomen als koorts).

Verder lijkt het me idd uberhaupt geen droes. Moet er wel bij zeggen dat het op deze foto's niet te zien is wat het wel moet zijn (zoals dat voor een dierenarts ook onmogelijk is). De laesies zijn namelijk niet goed genoeg te beoordelen.

Het kan zeker een andere besmettelijke huidaandoening zijn (mijten, schimmels ed). Dus zolang jij je trailer er voor zult uitlenen zou ik zeker eisen dat je een vertrouwde DA er naar laat kijken door je broer (niet door huidige eigenaar).

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:50

Hier staat een goed artikel over droes:http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page91/droes.html.

Zover ik weet is er alleen een besmettelijke vorm. Maar misschien dat er uitzonderingen zijn. Dat zou een (goede) dierenarts moeten weten. Ik zou dat dan wel direct van hem willen horen en niet via via.

Het ligt er ook aan waar het paard heen moeten worden vervoerd. Als het naar een kliniek is voor een levensbedreigend probleem, zou ik het doen. De trailer kun je altijd ontsmetten. Maar is het naar een pensionstal, zou ik het gewoon niet doen. Zodra het woord droes valt heb je een probleem, paardeneigenaren daar zullen niet blij met je zijn.
Ook een paard met dergelijke plekken zal hoe dan ook de aandacht op zich vestigen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:57

Aangezien je er mee zit of jouw paarden het kunnen krijgen ivm vervoeren zelfde trailer zou ik als ik jou was na het vervoeren je trailer ontsmetten en er niet vanuit gaan dat het niet besmettelijk is wat het paardje ook maar heeft.

Zekere voor onzekere nemen!

Iig succes,

Groetjes Ans

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:06

Dit ziet er echt niet uit als droes, maar eerder een schimmel of huidbacterie.
(heb vaker droes van dichtbij meegemaakt ook de goedaardige versie)

Droes zit in de lymfeklieren en niet zomaar op de hele hals.
Ik zou een secondopinion vragen bij een ander DA en laten kijken welke bacterie of schimmel het is.

ps de meeste paarden hebben al droes gehad toen ze jong waren.
de meeste paarden zijn dan alleen een paar dagen wat snotterig en vertonen voor de rest geen verschijnselen.
ze zijn dan wel besmettelijk voor anderen paarden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:27

Droes is ALTIJD besmettelijk en niet zo'n beetje ook.
Kan overal op het lichaam voorkomen.

Maar op de foto's te zien is het geen droes en durf ik haast wel zeker te zeggen dat ze een fikse verwaaloosde schimmel heeft. Die trowuens ook zeer besmettelijk is.

Als het droes is zou ik het paard niet vervoeren. Je kan het heel makkelijk laten onderzoeken door een een afstrijkje van de neus te laten maken door de dierenarts.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:20

Ik zou je broer adviseren een second opinion aan te vragen. Ook hier meerdere ervaringen met verkeerde diagnoses. Ook op het gebied van huidaandoeningen. Echt doen hoor Ja

Over niet besmettelijke droes heb ik nog nooit wat gehoord, kan het me bijna niet voorstellen. Het lijkt me meer een huidaandoeningen en die zijn in veel gevallen besmettelijk. Ik zou dr in ieder geval niet op mijn trailer zetten, deze plekken wil je niet op je eigen dieren.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:25

Ik zou haar ook niet gaan vervoeren, maar als het echt nood is om het 1 of ander..Kun je altijd daarna je trailer schoonmaken en goed ontsmetten