Vreemde kreupelheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjalk

Re: Vreemde kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:17

mischien zit er een scherpsteentje in haar hoef waardoor het onstoken is geraakt

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:23

Heb het getest met de knijptang, daar reageerde hij niet op. Hij keek me alleen aan van 'Huh, wat doe jij nu' . Heb ook zoals Zammie zei even aan het puntje van de straal geduwd, weer geen reactie.
De pulsatie van de ader aan de pijp was wel verminderd, maar nog steeds niet helemaal weg.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:29

Ik ga nu slapen, ik zal morgen in dit topic laten weten hoe het gaat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:30

Misschien beetje te kort bekapt ? Dat het gevoelig is op het harde, even aankijken en dan de DA laten komen. Je kan eventueel als het te kort bekapt is hoefschoenen gebruiken ? Weet niet of ik nou iets doms zeg hoor, heb niet zoveel verstand van hoeven maar wil toch helpen.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:30

mijn paard loopt op het harde altijd alsof ze over eieren loopt, ze is niet beslagen en blijkbaar gewoon erg gevoelig op haar zolen. ik rijd altijd in de bak, dus doe er verder niks aan.
een pony van mij is idd ook wel eens te kort bekapt, was echt een paar dagen flink kreupel en dan ook alleen op het harde.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:31

Ja, ik zei al dat hij was bekapt door een stagaire van onze smid, dus ik hoop echt dat het niet diens schuld is Boos!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:32

Zou inderdaad ook even afwachten tot morgen en kijken hoe hij dan loopt op harde en zachte. En even goed voelen of het warmer is en dan nog een keer met de knijptang proberen. Heb je misschien van de week op het harde gereden????

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:34

hoi! dit komt me erg bekend voor, het is vast geen hoefbevangenheid maar gevoeligheid op harde bodem na het bekappen. ik zie het vaker, het extreme verschil tussen de harde bodem en zachte bodem wijst niet op hoefbevangenheid maar op gewoon wat reactie nadat de hoefsmid is geweest. niet meteen in de stress schieten en het ergste denken, een hoefbevangen paard kan niet goed lopen eerst in de piste en meteen erna erg kreupel zijn in mijn ogen. als de voetjes warm zijn kun je ze koelen,en verder wel even de harde bodem vermijden want je moet het wel even rust geven.als je het niet vertrouwd even de hoefsmid weer laten checken..succes groetjes dees

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 08:27

biancanij schreef:
Zou inderdaad ook even afwachten tot morgen en kijken hoe hij dan loopt op harde en zachte. En even goed voelen of het warmer is en dan nog een keer met de knijptang proberen. Heb je misschien van de week op het harde gereden????

Nee, ik heb niet op het harde gereden, begin toch meer en meer te denken dat het door de hoefsmid komt.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 08:29

deess schreef:
hoi! dit komt me erg bekend voor, het is vast geen hoefbevangenheid maar gevoeligheid op harde bodem na het bekappen. ik zie het vaker, het extreme verschil tussen de harde bodem en zachte bodem wijst niet op hoefbevangenheid maar op gewoon wat reactie nadat de hoefsmid is geweest. niet meteen in de stress schieten en het ergste denken, een hoefbevangen paard kan niet goed lopen eerst in de piste en meteen erna erg kreupel zijn in mijn ogen. als de voetjes warm zijn kun je ze koelen,en verder wel even de harde bodem vermijden want je moet het wel even rust geven.als je het niet vertrouwd even de hoefsmid weer laten checken..succes groetjes dees

Bedankt, ja maar op dit moment vertrouw ik die smid even niet, dus zal eventeel straks even een andere opbellen.

Ik ben hem trouwens daarnet gaan buiten laten, en hij mankte niet. Maar om naar de wei te gaan moet hij niet over beton. Ik ga nu eerst even zijn spieren weer wat los laten stappen, na die nacht op stal. En straks weer even over de beton lopen, en ik zal dan ook nog eens met de tang proberen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:31

Ik begrijp eigenlijk niet dat je paard dan niet eerder al gevoelig liep. Hij is maandag toch bekapt? Als die van mij tekort bekapt was (gebeurde helaas bij vorige hoefsmid) dan was ze meteen al gevoelig en niet een paar dagen later...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:37

Klinkt toch echt als te kort bekappen, een paard of pony die hoefbevangen is, draaft ook op het zachte niet zuiver

Ik denk eerder dus aan te kort bekappen, icm rijden in een modderige buitenbak, waardoor de hoeven nog eens flink gescrubt worden, oftewel ze worden nog gevoeliger gemaakt...

Kun je niet een paar dagen gewoon in de droge ondergrond rijden?
Goed de hoeven bijhouden met natmaken en dan invetten.
En evt de onderkant wat teren,zodat de gevoeligheid minder word.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 08:44

Zammie schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet dat je paard dan niet eerder al gevoelig liep. Hij is maandag toch bekapt? Als die van mij tekort bekapt was (gebeurde helaas bij vorige hoefsmid) dan was ze meteen al gevoelig en niet een paar dagen later...

Daarom dat ik dit topic opende en het ook zei in mijn beginpost Knipoog
Ik vind het ook raar, en ben nog altijd niet zeker, absoluut niet. En als ie straks over het harde weer zo loopt, ga ik toch even de veearts bellen. Al is het maar dat over de telefoon zegt, dat ik nog even moet wachten en binnen enkele dagen terugbellen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 08:47

crossmonster schreef:
Klinkt toch echt als te kort bekappen, een paard of pony die hoefbevangen is, draaft ook op het zachte niet zuiver

Ik denk eerder dus aan te kort bekappen, icm rijden in een modderige buitenbak, waardoor de hoeven nog eens flink gescrubt worden, oftewel ze worden nog gevoeliger gemaakt...

Kun je niet een paar dagen gewoon in de droge ondergrond rijden?
Goed de hoeven bijhouden met natmaken en dan invetten.
En evt de onderkant wat teren,zodat de gevoeligheid minder word.

Op een droge ondergrond rijden zit er niet in (tenzij het nu onmiddellijk stopt met regenen) en op wandeling gaan is al helemaal niet slim. Hem volledig stil laten staan wil ik ook niet, want als het dan toch door een spier of pees komt, wil ik die toch door lichte beweging in werking houden.
Ik heb nu toch nog een week exames, dus intensief rijden zat er sowieso niet in.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:00

Dan zou ik die voeten eens goed interen,zodat ze beter bestand zijn tegen het gescrub van de natte buitenbak Knipoog

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:21

crossmonster schreef:
Dan zou ik die voeten eens goed interen,zodat ze beter bestand zijn tegen het gescrub van de natte buitenbak Knipoog

Moet dat dan elke keer voor het rijden of beter een tijdje op voorhand?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:35

Nee , te vaak zou niet goed zijn, eerste weken zou je eens per week mogen teren , daarna hooguit eens per 2 weken.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:47

Oké, maar als het komt door te korte hoeven dan duurt dat ongemakkelijk lopen toch niet te lang?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:27

Als een smid het echt verkloot heeft, kan het wel 3 weken duren of langer eer het paard weer fatsoenlijk loopt..

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:04

hmm ja nu mankt hij weer niet meer,
kan het ook iets te maken hebben met de doorbloeding in de hoef na het lopen?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:28

Tja weet ik eigenlijk niet, maar ik zou zou toch denken aan te kort bekappen. En daar hoeven ze niet meteen kreupel van te lopen, kan ook dus dat ze aardig kort is bekapt en toen op iets scherps heeft gestaan en toen dus gevoelig werd.