Vervoer & hoef probleem, verdoven of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Re: Vervoer & hoef probleem, verdoven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:30

suleilitha schreef:
meissielief schreef:
IK hou er niet van om te verdoven als het de eerste keer is. Je kan beter wat tijd er voor uit trekken dat de eerste keer gelijk een goede ervaring is dan verdoven en dat het paard er niks meer vanaf weet.
Als dit paard al 3 jaar op deze voeten staat dan kunnen er ook nog een paar weken bij.
Als het na een tijd oefenen nog niet lukt bij de hoefsmid , kan je altijd je paard nog verdoven.

Nee, je weet niet hoe het werkt, want als je een paard voor een bekapping Tranqigel geeft, is hij niet buiten westen, alleen beter te hanteren. Ze weten het na afloop dus nog donders goed.

O ja, voor noodgevallen heb ik altijd een praam bij de hand, werkt ook prima.

Hoe weet jij wat ik wel of niet weet , op stal gebruiken we tranqigel bij sommige paarden bij scheren .Maar daar gaat deze discussie niet over dus weer on topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:31

Citaat:
e kan beter wat tijd er voor uit trekken dat de eerste keer gelijk een goede ervaring is dan verdoven en dat het paard er niks meer vanaf weet.

Tranqigel zorgt er NIET voor dat het paard er na afloop niks meer van weet, het is geen narcosemiddel...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:32

Waarom zou je het dan niet gebruiken als het stressen wordt bij de smid of op de trailer?
Zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen scheren en de rest want het zijn allemaal dingen waar een paard wat raar van op kan kijken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:33

suleilitha schreef:
Citaat:
e kan beter wat tijd er voor uit trekken dat de eerste keer gelijk een goede ervaring is dan verdoven en dat het paard er niks meer vanaf weet.

Tranqigel zorgt er NIET voor dat het paard er na afloop niks meer van weet, het is geen narcosemiddel...

Oke beetje vreemd neergezet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:33

praam werkt eigenlijk hetzelfde Lachen

hahaha zahlina Lachen

ik heb daar een mooi verhaal over......... dier was niet te laden, maar mocht zeker niet met enige dwang geladen worden van eigenaar Lachen Ik moest dat ding elke maand op en neer rijden naar de kliniek...... met alle laadproblemen van dien..

op een gegeven moment staat de eigenaar af te rekenen, paard nog dronken van de sedatie (van de VA) en de smid en ik kijken elkaar aan...... laten hulpje smid de voorkant begeleiden...... en tillen het paard zo de wagen op Lachen

elke andere keer was het zo dat zolang ik erachter stond dat het dier in volle draf de wagen opging.......... was ik er niet bij, dan weer een drama

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:34

Zahlina schreef:
Waarom zou je het dan niet gebruiken als het stressen wordt bij de smid of op de trailer?
Zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen scheren en de rest want het zijn allemaal dingen waar een paard wat raar van op kan kijken.

Ik vind dat je er beter wat meer tijd voor kan uitrekken door te oefenen en als het dan nog niet gaat kan je altijd nog tranqigel gebruiken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:35

KiWiKo schreef:
praam werkt eigenlijk hetzelfde Lachen

hahaha zahlina Lachen

ik heb daar een mooi verhaal over......... dier was niet te laden, maar mocht zeker niet met enige dwang geladen worden van eigenaar Lachen Ik moest dat ding elke maand op en neer rijden naar de kliniek...... met alle laadproblemen van dien..

op een gegeven moment staat de eigenaar af te rekenen, paard nog dronken van de sedatie (van de VA) en de smid en ik kijken elkaar aan...... laten hulpje smid de voorkant begeleiden...... en tillen het paard zo de wagen op Lachen

elke andere keer was het zo dat zolang ik erachter stond dat het dier in volle draf de wagen opging.......... was ik er niet bij, dan weer een drama

Dus je moet iedere keer weer opdraven als de eigenaar de hort op wil Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:36

peerd is ondertussen niet meer onder ons......... maar ja inderdaad ik mocht iedere keer weer opdraven Lachen Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:39

Meissielief.
Euh ja maar als het paard op het land staat en niet te laden is en de hoeven in zo'n staat dat het niet anders kan dan nu bekappen dan kan je wel zeggen we wachten nog even.
Maar dan blijft het paard op het land staan, oefenen wordt niet gedaan omdat het beestje niet in handen is en de hoeven worden slechter en slechter.
Erg handig dat oefenen.

Kiwiko.
Stond laatst op een concours en het meisje naast mij stond al een half uur te kloten met haar paard.
En ineens hoor ik haar zeggen, rotzak van huis wil je wel maar weer terug niet.
Dat hoor ik natuurlijk en vraag aan haar of hij nu aan het kloten is, euh ja hij wilde gewoon niet.
Heb de zweep toen maar even van haar overgenomen en dat met mijn boze blik was voldoende om heel snel de trailer op te rennen.
Het zijn ook rotbeesten die paarden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:41

Ik vermeld nog wel even dat wij een paard hebben gehad die met Sedalin niet rustig te krijgen was, nou ja...
Het was een tuiger en voor een keuring wilde ik de benen nog even opscheren. Beest was al vanaf dat ze in ons bezit was (toen een half jaar) als de dood voor het geluid van de tondeuse. Enfin, ik er twee spuiten Sedalin ingeduwd en ze stond half slapend in de box, gadegeslagen door mijn vader, de staleigenaar en ik.
Ze zeiden dat het dier zo ver weg was, dat ik haar wel los staand zou kunnen scheren.
Ik deed heel even de tondeuse aan, om te kijken of ze het zou merken. Ja hoor, ze kwam met de voorbenen boven de voorste boxwand uit.
Toen maar met twee man vastgehouden met een praam op de neus, de enige oplossing bij deze.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:41

Stond een keer op stal, kwam er een man of er een paard mocht blijven slapen want ze waren al 6 uur (!!!) bezig met laden ROFL
We hebben even met 3 dames gas erop gezet, peerd stond er zo in!

Op dat gemekker ga je natuurlijk niet wachten Huilen van het lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:22

gemeut is nooit ergens goed voor........ niet meuten is mijn lijfspreuk Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:33

Ben blij dat er toch nog gewoon paardenverstand aanwezig is op bokt Cool

Kiwiko dat vind ik een mooi motto, ben die kreet ook al meerdere keren van je tegengekomen en vind het super!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:35

Ze mag er een bos bloemen voor hebben, vind ik!!! Het is wel de manier waar je het verste mee komt.
Ik hou ook niet van meuten, en voor noodgevallen met paarden heb ik altijd een praam hangen in het hoekie van de schuur...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:18

Ik heb mijn merrie de eerste keer laden vanuit een donkere gang een lichte trailer in laten lopen dit ging heel snel. In de opfok kwam de hoefsmid regelmatig dus dat kende ze al. Ik heb de eerste keer met de smid wel wat sedalin op voorraad gehaald maar nooit nodig gehad. Met mijn vorige merrie had ik voor nood tijdens de trailerrit (ze hoefde maar 1 keer 3 uur op de trailer) een spuit dormicum. De merrie was al gesedeerd met sedalin en in overleg met de dierenarts hebben we een spuit dormicum meegenomen voor als ze door de sedalin heen ging.