Rode bloedwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 15:52

Dat je bloedwormen niet wegkrijgt met een gewone ontworming is in zoverre dat je met de oude wormemiddelen (ook ivermectine) niet de larven kon doden die in de darmwand zitten. Je kan alleen de volwassen wormen die op het slijmvlies zitten raken.
Tegenwoordig is er moxidectine, dit zou 80% van de larvale stadia in de darmwand ook doden.

Ik denk dat je DA de mate van beschadiging van de darmwand bedoelt. Dat is niet zo makkelijk in te schatten. Ook de mate van herstel is belangrijk voor hoe de pony z'n voedingsstoffen in de toekomst kan opnemen. En of er nu niet een tweede infectie bijkomt, de darmwand is immers aangetast dus is de kans daarop wel groter

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:35

Jantien schreef:
Tegenwoordig is er moxidectine, dit zou 80% van de larvale stadia in de darmwand ook doden.

Bestaat toch wel al een aantal jaren hé. Sommige dierenartsen komen gewoon elk jaar nog een keer graag spuiten of sonderen omdat anders de eigenaar zelf een oraal wormmiddel geeft... Dat bedoel ik.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 23:41

Toestand pony nu=
Nog steeds weinig eetlust en ZEER slap.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:52

Diarree?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 01:13

Nee, geen diaree.Maar totaal slap in de achterhand, helemaal trouwens,veel liggen ,helemaal plat Scheve mond en weinig kracht en eetlust.
Volgens mij wordt hij niet meer beter. Huilen
Zou de veearts dan gelijk krigen, dat hij er wat van overhoudt?
Onderzoek hierna is niet mogelijk.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:34

Als ze erg besmet zijn en je ontwormt dan, kan je beter wat cortico's toevoegen. De wormen komen uit de darmwand, nogal massaal en beschadigen die, ze lokken ook reactie uit van het lichaam, om dat te beperken geven we dus die corticos, minder darmontsteking, raar dat er geen diarree is wel...
Krachtig voer geven hé, ... dat hij genoeg binnenkrijgt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 22:39

Cortico Steroiden?

Zeg Zannekin, jij bent veterinair he? *LOL*
Bedankt voor je hulp!

blancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:44

Eergisteren kreeg ik telefoon van een vriendin van mij dat haar paard naar de dierenkliniek was, omdat ze een koliek had en rode bloedwormen.

Dinsdag zag haar paard er nog kerngezond uit (jonge, pittige merrie, goed verzorgd, altijd tijdig ontwormd, niet te dik, niet te dun,...die zag er m.a.w. echt perfect uit,... Pling ) Die dag had ze er nog meegereden, goed gesprongen,...echt er was geen teken van ziekte ofzo,...

Maar de volgende dag, zag ze er graatmager uit,...haar achterhand was helemaal doorgezakt haar ribben kon je vanop een paar meter afstand tellen, ze was wat bezweet,... Verdrietig

De veearts was gekomen, en had hen aangeraden naar de dierenkliniek te gaan. (gelukkig maar ) Daar zeiden ze dat de dikke darl wat verschoven was en een koliek,... Verward dus ze deden zo die soort olie met lauw water via een slangetje door de neus de buik in,...en toen ze eindelijk weer kon floppen, bleken er rode wormen in te zitten. Sigaar dus dan hebben ze wat spuitjes enzo gegeven,...

Gisteren belde ik haar, en ze zouden 's middags haar maag testen, en dan zou ze 's avonds naar huis mogen als alles goed zou zijn,...ik heb voorlopig nog niets van haar gehoord, dus veronderstel ik dat alles goed met haar is,...(anders ad ze het wel laten weten.)

De n8 daarvoor was voor haar wel heel eng geweest,...want moest het nodig zijn geweest, zouden ze bellen om evnetueel te mogen opereren,...

Dus nu is het maar hopen voor die pony dat ie het haalt,...maar je ziet! Het is dus goed mogelijk!!! Maar dat hangt een beetje af van hoe erg het is, de aard van de pony, de staat waarin de pony was, de leeftijd,...

Laat me wat weten,... Knipoog

Veel moed!!!!! *LOL*

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 00:19

blancatje schreef:
Eergisteren kreeg ik telefoon van een vriendin van mij dat haar paard naar de dierenkliniek was, omdat ze een koliek had en rode bloedwormen.

Dinsdag zag haar paard er nog kerngezond uit (jonge, pittige merrie, goed verzorgd, altijd tijdig ontwormd, niet te dik, niet te dun,...die zag er m.a.w. echt perfect uit,... Pling ) Die dag had ze er nog meegereden, goed gesprongen,...echt er was geen teken van ziekte ofzo,...

Maar de volgende dag, zag ze er graatmager uit,...haar achterhand was helemaal doorgezakt haar ribben kon je vanop een paar meter afstand tellen, ze was wat bezweet,... Verdrietig

De veearts was gekomen, en had hen aangeraden naar de dierenkliniek te gaan. (gelukkig maar ) Daar zeiden ze dat de dikke darl wat verschoven was en een koliek,... Verward dus ze deden zo die soort olie met lauw water via een slangetje door de neus de buik in,...en toen ze eindelijk weer kon floppen, bleken er rode wormen in te zitten. Sigaar dus dan hebben ze wat spuitjes enzo gegeven,...

Gisteren belde ik haar, en ze zouden 's middags haar maag testen, en dan zou ze 's avonds naar huis mogen als alles goed zou zijn,...ik heb voorlopig nog niets van haar gehoord, dus veronderstel ik dat alles goed met haar is,...(anders ad ze het wel laten weten.)

De n8 daarvoor was voor haar wel heel eng geweest,...want moest het nodig zijn geweest, zouden ze bellen om evnetueel te mogen opereren,...

Dus nu is het maar hopen voor die pony dat ie het haalt,...maar je ziet! Het is dus goed mogelijk!!! Maar dat hangt een beetje af van hoe erg het is, de aard van de pony, de staat waarin de pony was, de leeftijd,...

Laat me wat weten,... Knipoog

Veel moed!!!!! *LOL*

Goh, sterk he!!Het lijkt precies hetzelfde verhaal!
Deze pony zag er ook perfekt uit, en was die dag nog op de ponyclub geweest!
De vorige eigenaar zegt altijd op tijd goed te hebben ontwormd, en ik geloof haar.
Jammer dat de veearts dat ontkent, maakt alleen maar strubbelingen tussen koper en verkoper.
Maar volgens Jantien kan het ook niet anders dan dat de pony niet goed is ontwormd, toch?
Heerst er soms iets ?

blancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:45

Ik heb haar om wat nadere informatie gevraagd,...en ze zou een ontworming hebben gegeven die uit Nederland kwam,...en die zou niet voor alle soorten wormen zijn (of was het juist omgekeerd?? ik weet het niet meer,..)

Maar inde namiddag had haar paard nog twee kolieken gehad. (op de dag dat ze haar moesten gaan halen normaal,..) Nu moet ze nog blijven tot maandag,...

Hopen dat het beter gaat gaan dus!!!

In elk geval,...hoopik dat dat paard waar jij het over hebt snel beter wordt!!!

Hou de moed erin!! Lachen

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 00:48

Update:
Pony wordt al iets attenter en minder slap.
Veearts heeft ijzer ingepoten tegen bloedarmoede.

blancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:48

Dat paard van mijn vriendin is maandag naar huis gemogen, op eigen risico. (Heben een papier daarvoor moeten tekenen!) Ze heeft een paar dagen niet gegeten, en dierenarts komt 2X per dag. Vanavond ga ik haar bbellen voor meer nieuws!!!

Succes met jou paardje!!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 23:03

blancatje schreef:
Dat paard van mijn vriendin is maandag naar huis gemogen, op eigen risico. (Heben een papier daarvoor moeten tekenen!) Ze heeft een paar dagen niet gegeten, en dierenarts komt 2X per dag. Vanavond ga ik haar bbellen voor meer nieuws!!!

Succes met jou paardje!!

Jij ook met je vriendin en haar paardje!!!
Vraag ofdat haar veearts ook ijzer inspuit.
Is de pony ook slap?
De pony van mijn kennissen lijkt goed op te knappen.

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:55

Toen ik Ody kocht heb ik gehoord dat ze er ernstig aan toe is geweest door bloedwormen (hadden de alarmbellen bij mij gelijk aan moeten gaan, ahum). Ze was erg mager en daardoor had ze nauwelijks weerstand.

Het heeft bij haar heeeeel lang geduurd voordat ze wat voller werd, ruim een jaar....in die tijd heeft ze een aantal luchtweginfecties gehad door gebrek aan weerstand. Ze blijft heel gevoelig aan de darmen en volgens de DA kan dat komen door die wormbesmetting.

Ik ben aan de slag gegaan op het homeopatische vlak en daar is het aardig mee opgeknapt.

succes met je pony!