wond verzorgpaard * update 24-6

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

Re: wond verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:43

ik snap sommige Da´s ook niet, en het is helaas me eigen paard ook niet, dan had ik het allang anders gedaan, ik kan wel wat inbrengen maar de eigenaresse is de gene die het moet betalen, ik snap jullie reacties ook best hoor, maar kan helaas er niet veel aan doen..
ik zal van de week weer ff heen om te kijken....

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:03

Ik zou zelf voor Vulketan zalf kiezen bij zo een wonde en ook zorgen dat er zo weinig mogelijk vuil inkomt of inblijft (uitwassen). Wel zou ik het paard gewoon op de weide laten.

Waar je erg moet op letten is de wildvleesvorming. Wanneer er immers te veel wild vlees wordt gevormd kan de huid onmogelijk nog over dit wild vlees heen groeien waardoor de wonde gewoon niet kan genezen. Om die reden moesten paarden met dergelijke wonden op stage (bij dierenarts) altijd dagelijks behandeld worden. hierbij werd het korstje dat op de wonde kwam te zitten altijd verwijderd omdat de wonde moet open blijven en 1 keer per week kwam de dierenarts dan langs om te kijken hoe het met het wild vlees zat. Wanneer de wildvleesvorming te erg werd, was een verband soms een optie omdat dit een druk uitoefend waardoor wild vlees minder gaat groeien. Daarnaast moest er dagelijks ook vulketan gesmeerd worden maar bij sommige wonden was dit niet van bij het begin maar pas na enige tijd.

Ik zou voorstellen aan de eigenaars om er een andere dierenarts te laten naar kijken. Ze kunnen na het horen van die dierenarts er nog altijd voor kiezen om gewoon door te gaan met de huidige behandeling.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:22

Misteryke: ik ben vandaag (vrijdag de 13e) ff heen geweest, het zag er vies uit (door de modder uit het land) ff schoon gespoeld en er zat verder geen vuil in Lachen, dus dat scheelt alweer
het is verder wel een mooie wond die wit/lichtroze gekleurd is, alleen 1 stukje van de wond zit een bultje op, je kan deze wel wat indrukken.
zal vanmiddag ff met de eigenaresse bellen, heb nog geen wildvlees vorming gezien..

we hadden hem ff los in de bak vanmorgen, hij werd helemaal gek, hij ging dravend showen (wel mank) en zelfs ff een stukje galop, hij voelt zich dus goed:D
daarna wel weer afgespoeld hoor, maar jullie horen het verder wel.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:01

Mijn paard heet ongeveer 3 maanden geleden ook een erge wond gehad op zijn been. Ook deze wond kon niet meer gehecht worden. Jona heeft toen twee keer antibiotica-spuit en twee keer antibiotica-pasta gehad. Ook moest zijn been in het verband, en moest ik het zelf om de twee dagen opnieuw verbinden. De eerste twee/drie weken kreeg hij zalf voor het sneller helen, hierna een gaasje tegen wild-groei.
Jona mocht (na 4 dagen boxrust omdat hij niet kon lopen) daarna gewoon weer naar buiten.
Ook mocht ik de wond helemaal niet spoelen of het been afkoelen. Alleen voorzichtig schoonmaken met steriel-water (hier is een ander naam voor maar dat weet ik zo even niet)
Na 5 weken mocht het verband er af. Als met al is de dierenarts 12 keer geweest. Eerst elke week 1 of 2 keer voor controle en verband enzo. Later ook voor het wegsnijden van het wildvlees dat vrij snel groeit bij paarden, helemaal op een wond op het been.
Nu, na bijna 3 maand, is de wond bijna dicht.

Als ik jou was zou ik kijken naar een andere dierenarts. Heb er nog nooit van gehoord uierzalf op zo'n wond te smeren. Klinkt niet goed. Wonden op benen van een paard genezen namelijk heel erg moeilijk.

Veel succes!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:19

kon ik maar kijken naar een andere DA, die eigenarresse beslist nog altijd, en zij is ook niet zo´n held op paarden gebied.
Zoals ik al eerder aangaf, als het mijn eigen paard was geweest had ik het allang anders gedaan, maar jah het is nu even niet anders.
Alline: je paard loopt nu ook gewoon weer goed?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:07

ja, gelukkig wel.. hij heeft de eerste week heel beroerd gelopen, maar daarna ging het steeds beter en na vijf weken mocht ik weer gewoon trainen. Natuurlijk was hij eerst wat stijf, maar hij heeft er verder helemaal geen last meer van. Zijn been is ook nog wel wat dik, maar dat zie je ook al bijna niet meer.
Maar ik weet zeker dat het nooit zo goed was gegaan als de dierenarts niet zo vaak was geweest. Hij kreeg na 3/4 weken heel veel wildvlees. Hij is toen soms wel drie keer geweest in 1 week om dat weg te snijden.
Ik hoop dat de eigenaresse er goed over nadenkt wat ze gaat doen! En misschien kun je het er eens met haar over hebben.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:16

heb vandaag nog met haar gesproken over dat ik dacht dat er een bultje in zat wat je een beetje in kon drukken.
heb verder nog geen wildvlees gezien, maar zij vond het er verder wel gewoon goed/rustig uit zien.
maar ik zal volgende week weer ff kijken, en dan ff met haar er over hebben.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:56

ik heb net in je andere topic gekeken, en het wond is al wel aan het genezen.. ik zou het gewoon blijven verzorgen, en het tijd gunnen, is natuurlijk wel grote wond

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:58

bedankt dat je het zo ziet Haha!, maar blijven koelen doe ik zo wie zo, en wil eventueel betadine (irritatie) of de bach rescue aanschaffen (tegen wildvlees) welke zou beter werken denk jij?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:00

tsjah zelf zou ik dan daar ffe de DA over bellen, vragen wat beter is.. de wond is op zichzelf al mooi schoon, en er zit geen wildvlees voor zover ik kan zien....

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:09

gelukkig maar Haha!, wond wordt ook schoon gehouden, en we smeren er uierzalf op tegen de viezigheid en tegen de vliegen

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:26

Uierzalf zorgt er juist voor dat de wond zacht blijft en niet heelt.
De wond moet juist droger worden zodat er een korst op komt, zodra er een korst op komt kun je pas met uierzalf gaan smeren.
Zo maak je dan de huid weer soepel.
Uierzalf moet je eigenlijk nooit op een open wond smeren, dan gaat de wond niet dicht.
Om wild vlees tegen te gaan kun je het beste aluspray er spuiten.

Citaat:
Product info
Aluspray 200 ml
Geeft een beschermlaag voor open wonden.

Kan ingezet worden bij allerlei soorten wonden. Het aluminium dekt de wond af, zodat er geen bacterien of vuil uit de stal in de wond kan komen. Omdat de wond schoner blijft is er over het algemeen een snellere genezing en minder littekenvorming.

Verder niks er op doen!

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:29

wat een wond, zeg !
heel veel beterschap met je verzorgpaardje !

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 12:33

Majoor: ik ben vanmorgen geweest en de wond is nu mooi droog en lichtroze van kleur, en er zit verder geen viezigheid in, en hij is super vrolijk, bokken, rennen, gek doen.

FEST: dankje voor je bericht

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:35

tamara16 schreef:
Majoor: ik ben vanmorgen geweest en de wond is nu mooi droog en lichtroze van kleur, en er zit verder geen viezigheid in, en hij is super vrolijk, bokken, rennen, gek doen.

FEST: dankje voor je bericht

alsjeblieft. Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:01

Aangezien de wond blijkbaar gewoon goed geneest zou ik daar verder dus niet mee lopen klooien.

Even over de uierzalf, het is helemaal niet zo gek dat de DA daarmee komt, uierzalf heeft namelijk de eigenschap de wond van schadelijke invloeden van buitenaf te beschermen, maar ondertussen sluit het de wond niet af, waardoor de viezigheid er wel uit kan, er komt dus geen troep bij de wond en de troep die uit de wond zelf komt, kan er dus ook gemakkelijk uit. Op die manier ga je dus een infectie tegen. Bovendien werkt uierzalf wel degelijk ontsmettend en het beschermt de huid.

Het voorkomt in eerste instantie de korstvorming omdat het de huid soepel houdt (en beschermt), oftewel, het geeft de huid dus de tijd en ruimte om te helen. Op het moment dat de wond er weer goed uit begint te zien kun je langzaamaan gaan minderen met de uierzalf, er zal dan geen korst vormen maar dat is ook niet nodig aangezien de huid tegen die tijd zelf alweer is hersteld, dus komt de haargroei ook weer netjes op gang.

Groene leem heeft vergelijkbare eigenschappen als de uierzalf, met als voordeel dat de leem zelf wat uithardt, waardoor het in sommige gevallen een betere bescherming biedt dan uierzalf (vooral ook bij wat diepere wonden voorkomen dat vliegen bij de wond kunnen komen). Leem heeft dezelfde ademende eigenschap als uierzalf, dus niets erin, wel viezigheid eruit, maar weer niet het versoepelen van de huid. Beiden hebben dus hun voor en nadelen.

Spullen als de sprays die hier genoemd worden doen vaak meer kwaad dan goed, evenals betadine etc. (let op, ik zeg niet dat het nooit werkt, maar in een dergelijke situatie kan het de problemen wel eens verergeren).
Ook bandageren heeft in dit geval geen enkele zin, dan krijgt de wond namelijk geen zuurstof en gaat het juist ontsteken, in sommige gevallen kan het zin hebben, maar dat hangt heel sterk van de wond af.
Iedere dag de korsten verwijderen is over het algemeen ook niet echt een handige optie, een korst zit er niet voor niets en met het weghalen ervan saboteer je juist het helingsproces. Aangezien deze wond nogal groot was komt er geen goede korst op en is het dus van belang om het korstvrij te laten helen, en de manier bij uitstek om dat te bereiken is door uierzalf te gebruiken....

Het feit dat de wond nu mooi lichtroze ziet geeft al aan dat het helingsproces goed gaat. Dus ik zou die DA voorlopig nog maar even aanhouden als ik het zo bekijk, i.m.o. heeft ie toch wel degelijk verstand van zaken...

Inieder geval veel succes!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:37

hyppolyte: bedankt voor je hele uitleg Haha! , dit geeft me toch de goede hoop dat die uierzalf dus wel degelijk een werking heeft en zijn werk ook goed doet.
dus ben heel erg blij hier mee Haha!
zoals je eerder ook kon lezen , 2 posts hier boven is hij dus gewoon super vrolijk Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:46

Graag gedaan, ik vond de reacties die hiervoor genoemd werden ietwat vreemd, vandaar dat ik het maar wat uitvoeriger heb uitgelegd. Even tussendoor, uierzalf wordt over het algemeen vaak gebruikt wanneer je een tattoo hebt laten zetten, juist vanwege de beschermende, ademende en vuilafvoerende werking, en omdat het korst/littekenvorming tegen gaat Haha!.

Hopelijk blijft het verder gewoon goed genezen, dat ie vrolijk is, is in ieder geval een goed teken Ja. Succes!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:53

ja is ook zo, heb zelf ook paar jaar geleden een tattoo laten zetten en moest toen ook smeren met uienzalf.

dankje Haha!

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:09

Tamara16:
bij ons op stal staat een draver merrie die ook zo`n raare wond te grote van een stuisvogel ei op het achtebeen heeft, dat is door een ander paard in gegalopeerd. het paard liep ook niet kreupel daardoor, maar we mochten de wond zeker niet nat maken en ook geen uierzalf er op smeren want dat voorkomt geen wildvlees.

de veearts Glas uit diever heeft ons een Aluspray gegeven en dat moesten we er op 1 x per dag er op sprayen en de wond werdt kleiner en nu is het zo goed als weg, er zal altijd een bult blijven zitten.

je kan Aluspray bij alle dierenartsen krijgen, als ik jouw was zou ik het proberen.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:48

ik wil best een spray proberen, maar de wond ziet er nu gewoon rustig uit.
en het paard flipt wanneer je met een spuitbus in zijn buurt komt.
deze da zei juist wel koelen juist omdat het been dik was, en hij heeft het aangeraden, maar de wond is al wel aan het helen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:24

Het gevaarlijke van uierzalf smeren op een open wond vind ik niet de uierzalf zelf maar de manier waarop er met de pot omgegaan wordt.
Hiermee bedoel ik: Iedereen heeft wel een pot op in de kast op stal staan waar lekker uit gesmeerd wordt.
Elke keer met je vinger in die pot.
Maar je hebt na verloop van tijd heb je een pot vol bacteriën.
Bij schaafwondjes niet zo'n drama maar bij een serieuze wond toch spannend hoor.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:11

daar zit inderdaad wat in, ik ben nog niet weer geweest, zal morgen weer even kijken hoe de wond er uit ziet.
dan horen jullie meer

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:24

Vulketan gel!
Ik heb op het moment ook een wond op het been van mijn paard, en aangezien zij nogal gevoelig is voor ontstekingen is het ook al wat ontstoken. Dierenerts en manegehouder hebben ernaar gekeken en zeggen: Goed uitspoelen en al het wondvocht eruit laten lopen en daarna goed insmeren met Vulketan gel (advies van dierenarts! heb het nota bene van hem gekocht)

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:24

ik kan dit niet gaan kopen, het is mijn verzorgpaard en de eigenaresse beslist er verder over.
ik zal morgen (maandag) even kijken hoe de wond er verder uit ziet, en dan alsnog met haar overleggen