kentekenen van pijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Re: kentekenen van pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:52

simodi schreef:
Je eigen gevoel volgen is echt het allerbeste en niet wat anderen vinden van je paardje op grond van wat zij zien!

Mijn oude merrie is ook erg mager en heeft artrose, dus ze ziet er in de ogen van anderen slecht uit. Ik krijg er nu ook veel vragen en opmerkingen over. Maar zij eet, drinkt en mest goed, is heel levendig, is heel blij in de wei, rolt graag en komt nog snel overeind, kroelt met haar vriendinnetje in de wei, en slaapt heel veel en doet heel lang over haar eten. Om maar eens een paar kenmerken te noemen.
Voor een buitenstaande lijkt ze misschien 'op' maar ik weet en merk dat ze nog gewoon heel blij is en tevreden. Dus jijzelf kunt dit het beste aanvoelen en inschatten.

Sorry hoor maar als je paard mager wordt is ook een teken van pijn, mijn merrie was in blakende gezondheid (op dr overhoef na), niet mager, ook zij at goed, poepte goed, kon ook nog liggen en opstaan, kroelen met haar weidemaatjes maar toch had zij heel veel pijn. Je kan je ogen er voor sluiten voor de realiteit en helaas doen heel veel mensen dit nog, maar vraag je af of het eerlijk is tegenover je paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:42

Mager worden kan veel verschillende redenen hebben, dat hoeft niet per se door pijn te komen.

Ik zie het bij mijn pony ook aan de stand van haar ogen en neusgaten. Paarden die pijn hebben krijgen vaak ook een wat opgetrokken buik/ingevallen flanken en zonderen zich af van de kudde.

Ik heb ook niet zo veel problemen met pijnstilling bij artrose, zo lang het niet meer om jaren gaat en je het niet geeft om het paard ermee te kunnen rijden. Wat zou er dan egoistisch aan zijn? Als je je paard nog een fijne zomer zonder pijn kunt geven?
Eventueel kun je duivelsklauw/no bute gaan geven, een homeopatische pijnstiller en wat minder heftig van Buut.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:12

Als je je paard met pijnstilling bij je wilt houden is het in mijn ogen gewoon uitstel van executie!
Ik kon mijn merrie ook nog bij me houden als ik ze vol zou stoppen met pijnstillers maar nogmaals, het is je zelf voor de gek houden op deze manier. Er is nooit een goed moment om een beslissing te maken over het leven van je beste maatje.
Maar liefde is loslaten, tenmiste zo zie ik het.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:43

Ik ga nu niet van vandaag op morgen mijn pony in laten slapen, ik hoop dat ze nog even mee kan.
Zo slecht is ze er niet aan toe dat ik een snelle beslissing moet maken ofzo.
Ik heb wel het idee dat ze (af en toe) pijn heeft maar niet geheel ondragelijk want op de wei kan ze ook nog best gek doen.
Ik kijk het een tijd aan die prik is zo gezet, als het dadelijk niet goed met haar gaat kan het voor vanavond nog gebeurd zijn bijv.

Ik weet heel goed wat artrose is want ik heb het zelf in mijn rug en weet dus ook wanneer het pijn gaat doen enz.
En daarom ben ik wel van mening dat het paard niet in hoef worden geslapen als er wat pijnsymptomen komen.
Rijden doe ik haar al een aantal jaar niet meer.
Ze mag gewoon lekker genieten van haar oude dag.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:53

Dreeke schreef:
Als je je paard met pijnstilling bij je wilt houden is het in mijn ogen gewoon uitstel van executie!
Ik kon mijn merrie ook nog bij me houden als ik ze vol zou stoppen met pijnstillers maar nogmaals, het is je zelf voor de gek houden op deze manier. Er is nooit een goed moment om een beslissing te maken over het leven van je beste maatje.

helemaal mee eens!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:41

Er is hier niemand die zegt dat jij je paardje in moet laten slapen, die beslissing maak jij zelf als de tijd daar is, ik probeer alleen te zeggen dat je wel realistisch moet blijven en niet je ogen moet sluiten voor de realiteit want dat is niet eerlijk tegenover je paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:00

Ja maar het zou ook niet eerlijk zijn om haar te vroeg te laten in slapen, het is nog steeds wel een leven waar je over beslist.
Ik ga hier dus ook niet effe zomaar een punt achter zetten.
Zeker ze is in doen en laten veranderd en helemaal zorgeloos is dat niet, maar ik zie ook nog veel plezier.
Ze geniet er iedere dag van als ze naar de wei mag en loopt daar nog hard genoeg voor.
Ik denk dat ik op dit oment echt wel eerlijk ben en er zijn echt wel mensen op stal die het me zouden melden als ik te ver ga.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:22

Dreeke schreef:
simodi schreef:
Je eigen gevoel volgen is echt het allerbeste en niet wat anderen vinden van je paardje op grond van wat zij zien!

Mijn oude merrie is ook erg mager en heeft artrose, dus ze ziet er in de ogen van anderen slecht uit. Ik krijg er nu ook veel vragen en opmerkingen over. Maar zij eet, drinkt en mest goed, is heel levendig, is heel blij in de wei, rolt graag en komt nog snel overeind, kroelt met haar vriendinnetje in de wei, en slaapt heel veel en doet heel lang over haar eten. Om maar eens een paar kenmerken te noemen.
Voor een buitenstaande lijkt ze misschien 'op' maar ik weet en merk dat ze nog gewoon heel blij is en tevreden. Dus jijzelf kunt dit het beste aanvoelen en inschatten.

Sorry hoor maar als je paard mager wordt is ook een teken van pijn ...

Dat kan, maar hoeft helemaal niet zo te zijn!!!! Dat geef ik juist aan met bovenstaand verhaal. De vermagering heeft te maken met diarree en het onvoldoende opnemen van voedingsstoffen door het missen van kiezen en verminderde darmwerking. Van pijn is daarbij echter geen sprake!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:24

jesito schreef:
Ik ga nu niet van vandaag op morgen mijn pony in laten slapen, ik hoop dat ze nog even mee kan.
Zo slecht is ze er niet aan toe dat ik een snelle beslissing moet maken ofzo.
Ik heb wel het idee dat ze (af en toe) pijn heeft maar niet geheel ondragelijk want op de wei kan ze ook nog best gek doen.
Ik kijk het een tijd aan die prik is zo gezet, als het dadelijk niet goed met haar gaat kan het voor vanavond nog gebeurd zijn bijv.

Ik weet heel goed wat artrose is want ik heb het zelf in mijn rug en weet dus ook wanneer het pijn gaat doen enz.
En daarom ben ik wel van mening dat het paard niet in hoef worden geslapen als er wat pijnsymptomen komen.
Rijden doe ik haar al een aantal jaar niet meer.
Ze mag gewoon lekker genieten van haar oude dag.

Groot gelijk! Een paard dat af en toe pijnlijke grwrichten heeft kun je heel goed helpen met pijnstillers of supplementen waardoor ze nog een poosje een fijn leven hebben. Dat is helemaal geen reden om meteen te laten inslapen!

En wat jij ook zegt: vraag anderen af en toe eens wat zij vinden, dat is heel verhelderend. Maar persoonlijk denk ik juist dat je zelf als baasje heel goed ziet als het inet meer gaat ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:58

Je kent je eigen paard het beste, zeg ik altijd maar.

Mijn ruin, nu 24 jaar, heeft al jaren atrose. Hij heeft een suplement waar hij het erg goed op doet. Twee jaar geleden heeft hij in de winter een lange tijd veel last gehad van zijn been. Toen was het onstoken. Ik heb hem toen ook een paar weken aan de ontstekingsremmers/pijnstillers gezet. In de lente knapte hij weer helemaal op en heeft tot op de dag van vandaag niet kreupel gelopen. Ook de laatste winter gaf geen enkel probleem. Een enkele keer zie ik dat hij zich verstapt met spelen in de wei. Dan loopt hij een paar passen moeilijk, maar dat is voor mij geen reden hem te laten inslapen.

Pijn hebben is niet het eind van de wereld. Tuurlijk heb je de verantwoordelijkheid een dier niet te laten lijden. Maar wanneer lijdt een dier? Ondanks dat mijn paard heus wel de ongemaken kent van de atrose zie ik duidelijk dat hij nog een goed en volwaardig leven heeft. Hij is duidelijk blij, dat zie je aan zijn uiterlijk en merk ik aan zijn gedrag. Zelf leef ik ook al een paar jaar met een ziekte die veel ongemaken en pijn veroorzaakt, maar ik leef nog wel graag. Nogmaals, ik ben geen watje. Als ik op een dag zie dat het genoeg is twijfel ik geen moment. Ik wil mijn paard een goed leven geven en een goede dood. Maar ik vind het wel heel zwart/wit te zeggen dat pijn betekend dat het geen waardig leven meer is.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:04

als jouw paardje met pijnstilling nog een normaal leven kan leiden, waarom niet?
ik weet wel dat het geen vergelijking is, maar ik heb ook slijtage, moet ik dan ook maar zonder pijnstillers door het leven? daar zijn die dingen voor gemaakt, zolang het lampje in de ogen flikkert, gewoon lekker laten lopen... als het lampje uitgaat merk je het echt Ja
gewoon omdat het je maatje is.... dan zie je dat Ja

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:36

Dreeke schreef:

Uitstel van executie is het inderdaad, maar is het daarom slecht? De meeste vormen van symptoombestrijding zijn uiteindelijk uitstel van executie. Mijn pony heeft bijvoorbeeld de ziekte van cushing. Ze krijgt daarvoor medicatie die haar heel goed helpt en waardoor ze vrijwel geen last meer heeft van deze ziekte. Ik weet echter dat de tumor door blijft groeien en dat haar ziekte uiteindelijk de overhand gaat nemen.. Hoe lang dat duurt weet niemand, maar moet ik haar daarom maar nu in laten slapen? Uiteraard wil ik haar nog graag bij me houden, maar dat is niet de beweegreden om voor medicatie te kiezen.. dat is vooral omdat ik haar nog zie genieten van haar leventje en haar graag een fijn pensioen gun. (Lichte) pijnbestrijding bij artrose zie ik eigenlijk precies hetzelfde, als dat er voor kan zorgen dat het paard nog een tijdje pijnloos kan genieten zie ik niet in waarom het egoistisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:47

@Jessix, mag ik vragen welk supplement jij gebruikt?? Ik ben op zoek naar een supplement door het voer, naast de easy action kruiden.

Oke weer on topic.
Mijn paard is 23 en heeft artrose in haar voorbeen. Vooral in de winter als ze wat vaker op stal staat, kan ze daar last van hebben. Vooral de laatste 2 maanden van de winter. Ze heeft een spuit gehad en metacamkuur. Ze had zich ook verstapt en door deze kuur, kwam ze over de verstapping en de pijn van de artose heen. Ze heeft een kuur van een week gehad. Daarna geen kreupelheid mee te zien en nu huppelt ze ook vrolijk in de wei.
Ik ben nu naar een nieuwe stal verhuist waar ze ook in de winter zoveel mogelijk kan lopen, essentieel voor paarden met artrose. Ik zie aan haar als ze zich niet goed voelt, kan niet speciaal iets aanwijzen, ik zie het gewoon. Op haar vorige stal was ze niet happy, dus verhuist en ze is opgebloeid

Kijk naar je paard en in je achterhoofd zegt een stemmetje vanzelf dat het niet meer kan, de meeste mensen weten het wel, maar willen er niet aan. Mijn pensionhoudster kijkt ook mee hoor, voor als ik het niet meer objectief kan bekijken.

Pijnstilling voor artose vind ik kunnen als niet op continubasis is. Als ze een paar keer per jaar een kuurtje nodig heeft ala, maar niet als ze haar hele leven pijnstilling moet hebben. Dan is voor mij de grens van het toelaatbare bereikt. En de dofheid in de oogjes, het glimmertje er uit.

Magerte heeft lang niet altijd iets met pijn te maken hoor, oudjes bijvoorbeeld zijn moeilijker op gewicht te houden dan jongere paarden, alles werkt daar wat trager.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:28

Ireen_ schreef:
Dreeke schreef:

Uitstel van executie is het inderdaad, maar is het daarom slecht? De meeste vormen van symptoombestrijding zijn uiteindelijk uitstel van executie. Mijn pony heeft bijvoorbeeld de ziekte van cushing. Ze krijgt daarvoor medicatie die haar heel goed helpt en waardoor ze vrijwel geen last meer heeft van deze ziekte. Ik weet echter dat de tumor door blijft groeien en dat haar ziekte uiteindelijk de overhand gaat nemen.. Hoe lang dat duurt weet niemand, maar moet ik haar daarom maar nu in laten slapen? Uiteraard wil ik haar nog graag bij me houden, maar dat is niet de beweegreden om voor medicatie te kiezen.. dat is vooral omdat ik haar nog zie genieten van haar leventje en haar graag een fijn pensioen gun. (Lichte) pijnbestrijding bij artrose zie ik eigenlijk precies hetzelfde, als dat er voor kan zorgen dat het paard nog een tijdje pijnloos kan genieten zie ik niet in waarom het egoistisch is.

Heb ik ergens gezegd dat het slecht is? Ik geloof van niet Knipoog
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je in bepaalde gevallen je zelf niet voor de gek moet houden, wij kunnen niet bepalen voor een paard hoeveel pijn ze hebben, we kunnen gissen hiernaar, helaas kunnen de dieren zelf niet praten. Mijn merrie was kei en kei hard voor zich zelf en gaf vaak geen krimp terwijl ze een behoorlijk agressieve aandoening had. Je moet je zelf afvragen of je eerlijk bezig bent om een paard bij je te houden onder medicatie. Tuurlijk is het moeilijk, weet er helaas alles van. Een paard een tijdje met pijnstilling bij je houden is in mijn ogen uitstel van executie want je weet dat DE dag er aankomt. Helaas zijn er te veel mensen die alleen naar hun eigen gevoel kijken, want als hij/zij er niet meer is heb ik verdriet, dus stellen we het maar uit. Nee je moet naar het welzijn van je paard kijken, en eerlijk zijn. Ik ben dat gelukkig wel geweest en is mijn paard van een lange pijn bespaard gebleven.

Nogmaals, ieder moet het voor zich weten, hoe, wat en wanneer dat beslis je altijd zelf nog, maar je moet wel nadenken of je eerlijk bezig bent!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:05

Als ik mijn pony nu in zou laten slapen zou ik daar niet mee kunnen leven.
Je kunt toch geen dier in laten slapen omdat jij denkt dat ie pijn heeft.
Ze kunnen idd niet praten dus wat maakt jouw zo zeker dat hij behoorlijke pijn heeft.
En je zin dat jij wel zo eerlijk bent geweest hoe je dat dan schrijft, daar wil je dus eigenlijk mee zeggen dat ik nu niet eerlijk ben.
Ik zal je 1 ding vertellen, je bent pas oneerlijk als je niet wil inzien dat een dier vaak gewoon verder leeft en er nog lol aan heeft.
Het wordt anders als zijn leven zodanig veranderd dat het niet meer paardwaardig (in dit geval) is.

Hier mag best kritiek gegeven worden anders had ik dit toppic niet geopend, ik wilde de mening van mensen weten om eens te kijken wat jullie van de toestand van mijn pony vinden.
Maar ik laat me door niemand vertellen dat ik oneerlijk bezig ben.
Ze leeft nog en ik heb er nu al verdriet van omdat ik weet dat het achteruit gaat.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:44

Lezen hier is ook een kunst Knipoog

jesito schreef:
Ze kunnen idd niet praten dus wat maakt jouw zo zeker dat hij behoorlijke pijn heeft.

Wie zegt dat ik zo zeker ben dat jouw paard pijn heeft? Dat heb ik nergens gezegd!!

jesito schreef:
En je zin dat jij wel zo eerlijk bent geweest hoe je dat dan schrijft, daar wil je dus eigenlijk mee zeggen dat ik nu niet eerlijk ben.

Lezen!! Ik probeer je nogmaals duidelijk te maken, dus niks op te leggen, dat je bepaalde dingen door een andere bril kan bekijken,
meestal zie je het niet omdat het je zoveel verdriet doet, en geloof me ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik veroodeel jouw hier niet om dat jij je paardje bij je wilt houden, wat ik hier heb gepost is goed bedoeld advies maar kennelijk lees jij mijn berichten in de negatieve zin van het woord.

jesito schreef:
Maar ik laat me door niemand vertellen dat ik oneerlijk bezig ben.
Ze leeft nog en ik heb er nu al verdriet van omdat ik weet dat het achteruit gaat.

Niemand zegt hier dat jij oneerlijk bezig bent, ik ken jouw paard niet en kan vanuit hier ook niet zien hoe hij/zij eronder is. Jij zal zelf het beste weten wat je te doen staat en wanneer.

Nogmaals het is goed bedoeld, jammer dat je het zelf niet zo leest!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:14

Ik kreeg een beetje het idee dat dit steken onderwater waren en dus persoonlijk naar mij toe gericht waren.
Ben blij als dat niet zo zou zijn.
Ik heb 3 jaar geleden mijn shet van 35 jaar in moeten laten slapen die al an af dat ik 8 ben bij me is.
Ze was al twee dagen slecht en kwam niet meer uit haar stal (ze kon er zelf uit en in) en dronk een 20 liter emmer twee keer per dag bijna leeg, stal was iedere dag zeikenat en had super donkere urine.
De volgende ochtend leunde ze tegen een muurtje maar ze at nog steeds als een tijger haar hele voer op en toch heb ik toen meteen de dierearts gebeld.
Ze is die middag nog ingeslapen.
Haren nieren waren kapot, ze kon niet meer lopen en het was een kwestie van tijd dat ze ook zou stoppen met eten omdat haar nieren er helemaal mee zouden stoppen en dan zou ze zichzelf vergiftigen.
Het was op die dag net of een knop om ging, ook de dierenarts vond het knap dat ik die beslissing precies optijd heb gemaakt.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:22

Bij mijn paard is sinds december 2007 zware artrose (laatste stadium) in zijn nekwervels geconstateerd. Hiermee werd er eigenlijk gezegd dat ik hem moest laten inslapen.

Echter, heeft mijn paard nog genoeg leven in zich dat ik dat nog niet heb laten gebeuren. Hij staat wel iedere dag op een homeopathische pijnstiller dat super goed helpt en dus geen kwaad kan voor zijn lichaam en in Zwitserland bewezen is dat dit het beste middel is tegen artrose. Het heet Proflex, te koop bij de paardendrogist.nl Echt een aanrader!! Mocht hij bij super koud weer erg veel pijn hebben, je merkt dit zelf aan je paard, dan krijgt hij extra een dosis Metacam ingespoten.

Verder komt hij wel iedere dag uit zijn box (bij goed weer op de wei), want beweging is goed voor de artrose. Ik vind dus dat je zelf je paard goed genoeg kent om veranderingen te zien, wanneer het paard lusteloos of iets dergelijks wordt, dan moet je een beslissing nemen omdat het anders niet meer reeël is tegenover je paard.

Al met al wil ik je veel sterkte wensen,
groetjes Mandy

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:12

Ik denk dat je je paardje zelf het beste kent en als het zover komt je de juiste beslissing neemt.
Ik merk dat er veel paarden zijn die met artrose te kampen hebben.
De meeste mensen doen ook niet klakkeloos hun paard weg maar geven het een goede oude dag.
Pijn bestrijding als het nodig is.
Deze mensen geven om hun dier
Maar hoe geven jullie de beweging die voor deze dieren van belang is?
Wordt er nog gereden of gelongeerd of staan ze op de wei en maken we een wandeling.
In hoeverre kun je blijven rijden.
Hoe kan een VA bepalen of jouw paard geen pijn heeft als je gaat rijden?
Let wel ik heb zelf geen paarden met artrose.
Ik ken wel mensen die ze hebben en er op blijven rijden.
Ik weet van mensen uit mijn omgeving dat artrose pijn betekend

Ik hoop dat je je paardje nog een hele tijd bij je mag hebben
Alle anderen die al een beslissing hebben moeten nemen sterkte

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:15

jesito schreef:
Hallo,

Wat zijn nou typische kentekenen van een paard dat pijn heeft?

Mijn pony van 17/18 jaar heeft vanalles: artrose aan alle benen, rug en nek voor zover bekend, ze heeft bronchites en is gevoelig voor hoefbevangenheid.
Nu vind ik haar de laatste tijd erg sloom, ze eet wel maar heeft veel vaker pauzes, ze zweet heel vaak en veel en ademt dan ook zwaar.
Al deze dingen heeft met haar kwalen te maken, de dierenarts komt er geregeld bij zo ook twee weken geleden weer.
Hij kan weinig meer voor haar betekenen.
Voor de artrose zou ik pijnstilling kunnen geven maar de dierenarts vind dat ik niet te vroeg moet beginnen, wel mag ze af en toe een zakje buut hebben op haar slechte dagen.
Het is gewoon heel moeilijk, met extreem weer heeft ze gewoon veel last. te warm of te koud of te nat is niet goed voor haar.

Noem eens wat dingen op die er echt op duiden dat een paard pijn heeft.

ik zie het topic nu pas....... ik ga even lezen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:20

Beetje oud topic ja. Als een paard echt heel erg veel pijn heeft zie je vaak dat het gaat gapen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:22

tekenen van pijn....... dof, lusteloos (niet willen eten, niet willen bewegen...... niks willen) die doffe blik in de ogen........ gewoon niet meer het paard zijn wat het was.

Mijn enigste eigenste heeft artrose en bolspat........ hij staat nu op het land met zijn dinnetjes....... maakt dagelijks de hele boel gek.

Ik zet hem niet op pijnstillers, want als hij natuulijk niet meer mee kan komen in zijn eigen blijheid en leven dan houd het op....... ik heb een kleine 10.000 euro besteed aan dierenartsen kosten, (kwam even een operabel koliekje tussendoor) en ik ga er geen cent meer aan uitgeven. Ik betaal elke maand een goed bedrag en ik hoop dat ik het nog 20 jaar mag betalen om eens in de zoveel tijd eens te gaan kijken bij mijn gelukkige paard.

het enige wat ik doe is hem 2 keer per jaar op de foto zetten om te kijken hoe de sprong het doet........

maar als ik symptomen van pijn zie, of hij gaat er onder leiden........ dan is de slager mijn beste vriend.........

aan die poot ga ik niet meer sleutelen, en zolang hij het doet en happy is wil ik geld weggooien, zodra hij zichtbaar pijn krijgt gaat hij dood.......

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:21

Ik kan niet meer op mijn paard rijden, dit gaf hij duidelijk aan dus nu mag hij op zijn 13 jarige leeftijd al lekker van zijn pensioen genieten.
Hij staat wel op pijnstillers, omdat deze hem ook helpen alles een beetje soepel te houden en iedere dag in de wei heeft hij reuze veel plezier (kan nog gek doen en bokken). Echter, zonder medicijnen zou hij het niet trekken, omdat zijn nek dan op slot raakt en hij zijn neus niet meer van de grond af krijgt.
Ik en mijn paardje hebben dus wel heel veel baat bij de medicijnen. Maar krijgt hij lusteloosheid of uitvalverschijnselen, dan moet ik helaas wel afscheid van hem nemen en zal hij zeker niet naar de slager gaan (tenslotte gaat de mens, hond etc. ook niet naar de slager!!).