Wat is beter hooi of kuil ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is beter, hooi of kuil ??

Hooi
45 (73%)
Kuil
16 (26%)

Totaal aantal stemmen: 61

Sonja_vR

Re: Wat is beter hooi of kuil ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:57

Djilan schreef:
Als ik dit zo lees durf ik mijn paard geen gras meer te geven Tong uitsteken
Te nat en weinig structuur... Gelukkig kunnen zijn darmen het aan Knipoog
Haha!
als je het zo leest idd Lachen
maar ja, we haddne het over hooi en kuil , en dan is vocht in het product een heel ander stuk dan in gras natuurlijk
het gaat er niet direct om dat er vocht in zit, maar wat dat vocht in combinatie met de verpakking doet met het product

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:19

cheyentic schreef:
alles wat vochtig word verpakt gaan bacterieen in zitten en die scheiden zuur uit..wel minder in voordroog maar het zit er wel in..

Een goede kuil is bijzonder geschikt voor paarden..wanneer de juiste fermentatie heeft plaatsgevonden en dus de eiwitten ook zijn omgezet...

Citaat:
Melkzuurbacteriën in kuilen zijn er in homo- en heterofermentatieve vorm. Gebruik liefst beide.
Nog even en het inkuilseizoen barst los. Tijdens het inkuilproces bij gras- of maïskuilen zijn melkzuurbacteriën actief, al dan niet toegevoegd. Hierbij is onderscheid te maken tussen homofermentatieve melkzuurbacteriën (zoals Lactobacillus plantarum) en heterofermentatieve (zoals L. brevis of L. buchneri). De homofermentatieve zetten één suikerdeel om in twee delen melkzuur. De heterofermentatieve zetten één suikerdeel om in één deel melkzuur en één deel azijnzuur en kunnen daarna ook melkzuur omzetten in azijnzuur en alcohol. De omzetting naar azijnzuur is minder efficiënt en azijnzuur is minder sterk dan melkzuur, maar werkt wel broeiremmend, melkzuur niet. Broei in de kuil wordt veroorzaakt door de schimmels, bacteriën of gisten die in het gewas zitten. Deze micro-organismen verbruiken zuurstof en suikers, waarbij kooldioxide en warmte vrijkomen. Vaak zijn hoogwaardige voordroogkuilen, met veel suikers, daarom gevoeliger voor broei. Nattere kuilen bevatten minder suiker en bovendien boterzuur dat als broeiremmer werkt. De organismen zijn af te remmen door de hoeveelheid zuurstof te beperken, of tijdens het inkuilproces maatregelen te nemen. Homofermentatieve melkzuurbacteriën vormen snel melkzuur, maar worden daarna geremd door het zelfgeproduceerde melkzuur. Heterofermentatieve melkzuurbacteriën zijn in het begin traag, maar gaan wel door met hun werking bij een lage pH. De combinatie van homofermentatieve en heterofermentatieve is daarom de beste combinatie. Door de snelle verzuring krijgen andere bacteriën zoals boterzuurbacteriën minder kans en is de kans op een geslaagde kuil groter. Dit speelt vooral bij kuilen met een laag (30 tot 40 procent) drogestofgehalte. De bacteriemengsels zijn overigens niet altijd nodig, maar toevoegen vergroot wel de kans op een goede kuil."

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:35

ceasario schreef:
cheyentic schreef:
alles wat vochtig word verpakt gaan bacterieen in zitten en die scheiden zuur uit..wel minder in voordroog maar het zit er wel in..

Een goede kuil is bijzonder geschikt voor paarden..wanneer de juiste fermentatie heeft plaatsgevonden en dus de eiwitten ook zijn omgezet...

Citaat:
Melkzuurbacteriën in kuilen zijn er in homo- en heterofermentatieve vorm. Gebruik liefst beide.
Nog even en het inkuilseizoen barst los. Tijdens het inkuilproces bij gras- of maïskuilen zijn melkzuurbacteriën actief, al dan niet toegevoegd. Hierbij is onderscheid te maken tussen homofermentatieve melkzuurbacteriën (zoals Lactobacillus plantarum) en heterofermentatieve (zoals L. brevis of L. buchneri). De homofermentatieve zetten één suikerdeel om in twee delen melkzuur. De heterofermentatieve zetten één suikerdeel om in één deel melkzuur en één deel azijnzuur en kunnen daarna ook melkzuur omzetten in azijnzuur en alcohol. De omzetting naar azijnzuur is minder efficiënt en azijnzuur is minder sterk dan melkzuur, maar werkt wel broeiremmend, melkzuur niet. Broei in de kuil wordt veroorzaakt door de schimmels, bacteriën of gisten die in het gewas zitten. Deze micro-organismen verbruiken zuurstof en suikers, waarbij kooldioxide en warmte vrijkomen. Vaak zijn hoogwaardige voordroogkuilen, met veel suikers, daarom gevoeliger voor broei. Nattere kuilen bevatten minder suiker en bovendien boterzuur dat als broeiremmer werkt. De organismen zijn af te remmen door de hoeveelheid zuurstof te beperken, of tijdens het inkuilproces maatregelen te nemen. Homofermentatieve melkzuurbacteriën vormen snel melkzuur, maar worden daarna geremd door het zelfgeproduceerde melkzuur. Heterofermentatieve melkzuurbacteriën zijn in het begin traag, maar gaan wel door met hun werking bij een lage pH. De combinatie van homofermentatieve en heterofermentatieve is daarom de beste combinatie. Door de snelle verzuring krijgen andere bacteriën zoals boterzuurbacteriën minder kans en is de kans op een geslaagde kuil groter. Dit speelt vooral bij kuilen met een laag (30 tot 40 procent) drogestofgehalte. De bacteriemengsels zijn overigens niet altijd nodig, maar toevoegen vergroot wel de kans op een goede kuil."

Helemaal waar maar je vergeet erbij te zetten hoe je het moet winnen: maaien met kneuzer.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:41

madamX schreef:
[
Helemaal waar maar je vergeet erbij te zetten hoe je het moet winnen: maaien met kneuzer.

Onzin..!!
Het gaat vooral om het drogestof gehalte. en verontreinigingen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:53

ceasario schreef:
madamX schreef:
[

Onzin..!!
Het gaat vooral om het drogestof gehalte. en verontreinigingen.

nee hoor; als je dergelijke teksten kan kopiëren kan je denk ik ook verder lezen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:54

btw: bij welke grashoogte maai je? en hoeveel ds heb je dan per ha?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:01

Mijn voorkeur gaat uit naar goeie en grof stengelige voordroogkuil.
Dan heb je ook nog eerste, tweede en derde snee.
Het klopt dat je niet kan zien wat je koopt maar we halen telkens een pak en deze maken ze dan gewoon even een stukje open.
Ik vindt het voordeel dat het niet stoft, dit omdat een van de drie paarden wat gevoelig is hiervoor. Mijn idee is ook dat ze het lekkerder vinden dan hooi.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik in de warme maanden wel weer liever goed hooi heb, ivm de houdbaarheid van kuil als het pak eenmaal open is. Maar ook hier zit er verschil in met eerste, tweede en derde snee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:10

cheyentic schreef:
Hooi!
in alle kuil zowel nat als voordroog (nat meer dan voordroog) zitten boterzuren. een paard kan geen boterzuren verteren. voor een koe is het heel goed maar voor de spijsvertering van het paard niet.

Geloof mij als je ooit kuil met boterzuur hebt geroken dan weet je zeker dat je paard dat niet gaat eten....je kan die lucht het beste omschrijven als een soort kotslucht Misselijk

Ik ben heel erg tevreden over de goede, droge en grove voordroog bij ons op stal. Niet stoffig, goede voedingswaarde en voldoende structuur.

Dat je hooi onbeperkt kan voeren is overigens ook niet altijd waar. Als je echt goede kwaliteit hebt, en niet overjarig. zet goed hooi net zo aan als voordroog. Wil je onbeperkt voeren moet je toch op zoek naar latere snedes van onbemest land en het liefst wat ouder of naar graszaadhooi.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:25

ik ben voor kuil
Voor onze pony's hadden we deze winter kuil gekocht om ze dikker te krijgen. We haalden elke 2 weken een baal bij de Havens dealer weg. Beesten vonden het heerlijk en werden er ook dikker van. Hooi vind ik trouwens ook goed hoor maar wij mogen ze niet onbeperkt hooi geven dus dan worden ze te mager.