Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:18

Ik snap de reacties niet zo goed over dat het inslapen lang zou duren.
Als de dierenarts voldoende narcose middel toedient dan (ik weet niet precies wat voor soort vloeistof) dan gaat dat razendsnel. Ik weet dit uit ervaring, het hoeft absoluut geen vechtpartij te zijn.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:25

romeorowan schreef:
Als de dierenarts voldoende narcose middel toedient dan (ik weet niet precies wat voor soort vloeistof) dan gaat dat razendsnel. Ik weet dit uit ervaring, het hoeft absoluut geen vechtpartij te zijn.

helemaal mee eens!
die van ons stond met zijn oren naar voren,de spuit ging er in en een halve minuut later viel hij op de grond,voor hij de grond raakte was ie al weg.
mijn andere paard lag al op de grond en hij was ook zo weg.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:27

Daarom met beide manieren kan het niet helemaal lopen zoals het zou moeten. Dat is met zowel slachten als in laten slapen zo

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:17

Ook ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn Helion niet meer beter gaat worden en de da heeft zijn mening gegeven en dat was dat het einde verhaal is.
Nou heeft hij echt pijn hko 4 op rechts en een 3 op links. Nu staat hij op de pijnstillers omdat ik mijzelf moet voorbereiden hierop.
Vinden jullie trouwens dat het heel erg egoistisch is dat ik hem deze zomer nog op het land wil zetten dan wel op de pijnstillers??
Verder heb ik ook getwijfeld tussen slacht en inslapen. En ik kies dus ook voor inslapen thuis. Zeker omdat ik wil dat mijn andere paard afscheid kan nemen van hem zodat ze weet dat hij er echt niet meer is straks.

Ik hoop idd dat het inslapen geen gevecht zal worden voor hem.

Lucifertje ik wens jou ook heel veel kracht en sterkte toe het is echt een kl*te beslissing he! Huilen Huilen Huilen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:21

Tja kan hij op pijnstillers zonder pijn leven? Zo ja dan kun je het overwegen zo niet zou ik hoe moeilijk dat ook is het zo snel mogelijk laten doen. Een dier heeft het "voordeel" dat ze niet onnodig pijn hoeven te lijden!

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:40

Nou kijk hij staat er nu nog geen week op en natuurlijk wil ik aankijken hoe hij het doet. Ik laat hem zeker niet pijnlijden maar nu zie ik aan zijn lopen dat die pijnstillers wel werken. Hij loopt nu eigenlijk zo goed als goed.
Maar ik ga het aankijken misschien is het over een paar weken wel voorbij omdat ik zie dat het niet goed gaat met hem.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:32

Wat zegt je dierenarts ervan heb je dit al gevraagd?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:38

De verzekering is er nog steeds niet uit wat ze willen doen. Ze willen nu eerst de rontgenfoto's zien.
Aan de ene kant heb ik nu zo, schiet maar op dan kan ik het afsluiten, aan de andere kant, elke dag dat ik hem nog kan zien, is heel veel waard...

@mistral, ik heb het idd nog niet met de DA er over gehad. Dat kan ik wel een doen. Hij kan niet zonder pijnstillers leven en ook niet met. Heeft toen ong een maand pijnstillers gehad en het werd er niet beter op.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:23

romeorowan schreef:

Ik zeg ook niet dat het lang duurt, maar het duurt wel langER dan bij de slager.

Mijn paard is ook ingeslapen door de dierenarts, heeft al met al nog geen minuut geduurd, is heel netjes gegaan, ze is als een dametje heel waardig gestorven, absoluut geen gevecht.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:03

Ik zeg ook niet dat het lang duurt, maar het duurt wel langER dan bij de slager. [/quote]

Mijn paard is ook ingeslapen door de dierenarts, heeft al met al nog geen minuut geduurd, is heel netjes gegaan, ze is als een dametje heel waardig gestorven, absoluut geen gevecht.[/quote]

wat een onzin,bij de slager is het boem weg,maar dan moet het paard er eerst nog op de trailer heen,en daar naar binnen,
dus ja die ene minuut dat de spuit moet inwerken!tja waar heb je het dan over.

als je paard geen pijn heeft op het land,had ik hem lekker nog op de wei laten lopen.
maar bedenk wel dat het afscheid een keer komt.dus doe je hem op het land, om dat je de beslissing voor je uit wilt schuifen,of doe je hem op het land,om hem nog even een paar maanden te laten genieten,als hij geen pijn heeft en je wilt hem,er een plezier mee doen,dan is het helemaal niet erg,maar laat hem niet op de wei lopen met pijn.
ik vind het heel rot voor je,het is niet zomaar wat!
vr groetjes saskia

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:34

Ik heb helaas al meerdere keren in dit schuitje gezeten.
En heb bij 2 paarden voor de slager gekozen,dit omdat ze beiden panisch waren voor een da,zowiezo voor vreemden.
Bij het ene paard is de staleigenaar mee naar binnen gegaan en erbij gebleven,bij de andere heeft mijn man dat gedaan.
Bij beiden paarden ging het zo razendsnel,dat ze er echt geen erg in hadden.
Ze kregen terwijl ze naar binnen liepen nog een appeltje,maar voor ze hem konden doorslikken was het al gebeurd.

Het andere paardje was net 1 jaar,had acute wobbler,kon dus niet meer normaal lopen.
Hem wilde ik de stress en de moeilijkheid van het vervoer besparen,dus heb hem op de wei waar hij stond in laten slapen.
Ook dit ging snel en heel vredig.
Vond het ondanks het vreselijk grote verdriet ook nog wel een soort van mooi.
M'n shet ging ook deze manier.
Ik heb dus beide kanten gezien en vond allebei wel iets hebben.Ik zou je dus niet kunnen zeggen waar ik voor zou kiezen.
Vind dat dat heel erg van de situatie en van het paard afhangt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het nemen van een beslissing en met het verwerken van het verdriet wat dit meebrengt.
Laatst bijgewerkt door Pipi op 10-06-08 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:51

Mizora schreef:
Voor vrijwel ieder paard is slachten een prettigere oplossing dan inslapen.

Waar baseer je dat op?

Ik denk dat je zelf de keuzes moet afwegen voor je eigen paard, beide manieren vind ik humaan en er zal in beide gevallen wel eens iets mis gegaan zijn. Als het zo ver is en ik moet zelf beslissen, dan kies ik voor inslapen bij mijn pony.
Het zogenaamde "vechten" en opspringen kan ECHT NIET als je veearts netjes de stappen doorloopt en voldoende geeft voor het gewicht van het paard. Tegen narcose kan niemand vechten en ze krijgen daar voor nog een roesje.
Ik heb een oudere pony en ik weet van mijn haar dat ze nerveus is op de trailer en in een vreemde omgeving. Ik weet ook dat ze totaal niet bang is voor dierenartsen en prikken (zolang dat thuis gebeurd) en dat er nooit problemen zijn geweest met het geven van verdovingen (een klein roesje en ze is al van de kaart). Dus ik zou voor inslapen gaan in een vertrouwde omgeving. Met een ander paard zou ik misschien weer voor afmaken kiezen.

Sterkte in ieder geval!

Edit; Madelon wat erg van Heli Huilen Jij ook veel sterkte!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:26

jury schreef:
Slachten is mij goed bevallen (voor zover afscheid nemen van je paard goed kan bevellen).
Paard heeft er niets van gemerkt, ook geen stress net voor het slachten.

Ik heb tot slachten besloten omdat ik verhalen gehoord had dat sommige paarden enorm vechten tegen het inslapen en je paard ligt daarna nog enkele dagen op het erf.

Daarnaast kun je met het slachtgeld nog iets goeds doen. Ik heb het bv aan Brooke horse hospital gegeven. Hebben een aantal paardjes het ook nog goed door.

Er zijn inderdaad ook al verschillende topics over, ook nog een vrij recente. Er is ook een film over het slachten gemaakt nav een excursie door bokkers. Vond ik ook heel verhelderend.

Ik heb ook een hele uitleg gelezen over het inslapen dat ze daar nog iets van voelen... leek me enorm akelig!
(Heb ook een geitje ingeslapen en die is nog rechtgesprongen bij het inspuiten)
Op zich zou ik mijn paard nooit laten slachten maar dat is mijn keuze, je moet het praktisch bekijken, of je laat hem inslapen en vraag maar een dubbele dosis verdoving eerst en dan moet je op Rendac wachten of je moet hem naar de slacht brengen en er zeker bij blijven en eventueel een iets vragen als bewijs van slacht... staart ofzo, of iets laten zien als bewijs.
Als je het kan doen zonder dat hij in de consumptie terecht komt is het slachthuis wel goed.
Ze zouden minder pijn hebben als men ze afmaakt met het geweer.

Succes met je keuze! het is héél moeilijk!!!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:51

Dat schijnen de laatste stuiptrekkingen te zijn die ze al niet meer voelen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:47

Teuntje111 schreef:
Ik zeg ook niet dat het lang duurt, maar het duurt wel langER dan bij de slager.

Een paard is na het schietpistool alleen hersendood, dat omdat ze hem daarna ophangen een leeg laten bloeden, hetgeen alleen kan als er nog een hartslag is.

Niemand weet wat een paard of ander dier daar nog van mee krijgt. Daarbij zijn er maar weinig paarden die helemaal op hun gemak op de trailer staan.

Ik zou er altijd voor kiezen een paard thuis in te laten slapen, een kundige paardendierenarts kan dat heel netjes. Dezelfde narcose die voor operaties gebruikt wordt en daarna de fatale prik.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:06

Zo weet ook niemand wat een paard, dier of mens meekrijgt als je hart er mee stopt in je slaap.

Bovendien heeft het hart een eigen (onafhankelijk van de hersenen) zenuwcentrumpje wat enkel voor spiercontracties zorgt, de zogenaamde sinusknoop.

Vergeet niet dat zwaartekracht ook een heleboel doet hoor! Waarom zou het paard anders aan zijn achterbeen opgehangen worden om leeg te bloeden?

Ik denk persoonlijk dat ik liever zou willen dat eerst mijn hersenen er mee zouden stoppen zodat ik niks meer kan registreren, ook niet de pijn van mijn hart wat er mee zou stoppen.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 11-06-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:10

het is allebij hard: slager en rendac. Het is dan op dat moment weer echt een dier. En word gewoon mee omgegooid. Maargoed, dood is dood. Dus je moet vantevoren bedenken wat het beste is voor jouwn paard. Ik heb bewust gekozen voor de slager, omdat ik weet dat mijn paard zou vechten voor een spuitje, en hij kon makkelijk op de trailer.

edit: en ik had ook geen zin om te testen hoe ''goed'' mijn DA was met een spuitje. Ik wou gewoon niet de kans hebben dat mijn paard er nog lang tegen moest vechten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:17

Teuntje111 schreef:
Zo weet ook niemand wat een paard, dier of mens meekrijgt als je hart er mee stopt in je slaap.

Ik denk persoonlijk dat ik liever zou willen dat eerst mijn hersenen er mee zouden stoppen zodat ik niks meer kan registreren, ook niet de pijn van mijn hart wat er mee zou stoppen.

Bij het inslapen gaat het paard als het goed is eerst onder narcose, dus van dat dodelijke spuitje en stoppen van het hart krijgt hij niks meer mee. In beide gevallen (hersendood of onder narcose) zijn ze volledig buiten bewustzijn.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:22

ik heb ook met die vraag gezeten. slacht of inslapen had voor de slacht gekozen vee arts erbij na laten kijken en hij moest op pijnstillers verder maar wou dit neit en heb gezegt wil dat hij nu ingeslapen wordt vanaf dat ze de haren weg schoor tot de laatste adum duurde 8.44 ongeveer ik heb geen moment spijt dat ik toch maar voor het inslapen gekozen heb in plaats de slacht slacht is misschien wel veel sneller maar het voorproces duurt langer.
en nu heeft hij een rustige dood gehad op eigen terein en merkte aan hem dat hij het goed zo vondt totaal geen verzet waar ik eigelijk bang voor was. heb 3 maanden zitten denken welke dood ik voor hem moest kiezen omdat ik wist dat hij op was en dat hij last hadals het ooit weer nodig is kies ik zeker voor het inslapen het heeft mij ook veel meer rust gegeven en een grote op luchting want de slacht zat me best wel drwars omdat het een grote voorproces is van het bellen voor afspraak tot het brengen etc..
en het inslapen is het bellen en de veearts komt zelf op eigen terein
als je vragen hebt ken je me pb sturen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:03

Ik zou momenteel kiezen voor inslapen, al ben ik daar ook wat huiverig van. Is je paard echt ziek of slecht terbeen, zou ik hem laten inslapen, is dat niet zo en zijn ze ook niet moeilijk met de trailer, is salchten helemaal geen slechte optie.

Zelf zou ik dat laatste niet zo snel doen met mijn paard, al moet ik er ook niet aan denken dat ze ontzettend gaat vechten tegen een spuitje.... Het is beiden natuurlijk alles behalve ideaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:18

Ik ben bij het inslapen van een paard aanwezig geweest. Dat was op de Lingehoeve. Door dit mee te maken, ben ik gerustgesteld en weet ik dat als t ooit de tijd is voor mijn paarden, ik er ook voor zou kiezen mijn paarden te laten inslapen. Het ging zo vredig en rustig en zo prettig om het paard er in te begeleiden. Ja Ik vond het heel mooi.

Wat betreft het vechten: wanneer een DA gewoon voldoende spuit, is de kans dat ze vechten echt nihil. Ik heb nog nooit gehoord in mijn omgeving dat een paard er tegen is gaan vechten. Ik denk dat het in de tijd van nu echt bij hoge uitzondering voorkomt.

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:26

Als je zeker weet dat het bij het slachten er rustig aan toe gaat en het paard is makkelijk met de trailer, zou ik laten slachten. Ik zou wel zelf mee gaan.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:37

ik zou zlef als het paard gezond kwa geest is en niet extreem slecht ter been is, makkelijk op de trailer gaat, hem laten slachten. als je een afspraak maakt en het goed regelt is hij met aankomst bijna direct aan de beurt en vind ik dat het heel snel voorbij is voor een dier.

is hij heel slecht ter been en kwa geest al zwakker zou k niet meer met hem in een trailer gaan slepen. een paard dat al zwak is zal ook niet zo gauw tegen het liggen gaan vechten omdat zijn lijf al op is.. ook per directe ongevallen zou ik er nooit voor kiezen nog met het dier te gaan slepen.

dus mij mening in jou geval zou zijn dat ik hem naar de slacht zou brengen. wat iemand indd al zei is jou paard waarschijnlijk met de medicatie die hij heeftgehad niet voor de cosumptie geschikt en daar kan je ook zelf vor kiezen.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:37

lees ook eens het verhaal van bokker snackie, die heeft bijna in de zelfde situatie gezeten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:39

Voor de mensen die kiezen voor slachten ben ik wel benieuwd waarom ze daarvoor kiezen? Het gezeul daar naar toe ed waarom niet thuis in de vertrouwde omgeving in alle rust? Is geen aanval alleen ik ben daar gewoon benieuwd naar Knipoog