mijn paard heeft kanker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteSabien

Re: mijn paard heeft kanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:06

pebbels19 schreef:
operartie is niet mogelijk...anders wist ik het wel Huilen

het is gewoon zo zielig nu...eigelijk wil je hem niet kwijt
maar hem doe je hier ook geen plezier mee

meid, dit klinkt heel erg hard maar is wel de waarheid.

als jij weet én ziet dat je paard pijn lijdt, en je besluit om hem verder te laten lopen, dan is die beslissing helaas niet gebaseerd op het welzijn van je paard maar uit pure egoisme.

jíj bent diegene die je paardje niet kwijt wil.
hij heeft niet gekozen voor die pijn,dus zorg er voor dat hij krijgt wat hij verdiend: rust.

heel veel sterkte Ach gut

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:06

Oh wat vreselijk!
Mijn vroegere vz-pony is hier ook aan overleden. Het ging allemaal zo snel....Ze hield zich altijd sterk en liet niet merken dat er iets aan de hand was. Ze werd wel magerder, maar goed, ze was al op leeftijd dus daar zochten we niks achter.
Toen ze niet meer begon te eten en naar haar buik begon te kijken en te doen, gingen we ons zorgen maken. DA bij geweest en die zei dat het al heel ver was, dat er geen weg terug meer was.
Hij zou een paar dagen later langskomen voor een spuitje, maar dat was al niet meer nodig...ze was uit zichzelf al gestorven. Ook aan een tumor in haar buik, vreselijk!

Ik wil je heel veel sterkte toewensen en volg je gevoel, doe wat het beste is voor je paardje!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:07

Needje, daar heb je wel gelijk in en daarom moet je ook zeker niet de eerste de beste daarin vertrouwen... Er zijn er zoveel die zeggen dat ze het kunnen.
Er is iemand die erg goed bekend staat en mij al een aantal keren super geholpen heeft!
Je moet het ook alleen doen als je er zelf al een bepaald gevoel over hebt en nog bevestiging wilt van je paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:41

Als een paard pijnbestrijding nodig heeft denk ik dat je voldoende weet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:03

Ik denk dat hier geen reading meer voor nodig is, dit paard krijgt pijnmedicatie en heeft dus PIJN.
Wat wil je nog meer weten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:06

ik heb vandaag precies hetzelfde meegemaakt, mijn paard gaat binnekort weg, wil je erover praten dan mag je me PB-en. Alleen diegene die het hebben meegemaakt kunnen dit begrijpen.. Het is verschrikkelijk.. Niet voor te stellen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:10

Mensen, is het nou echt nodig om zo keihard voor TS te zijn? Ze heeft het er al moeilijk zat mee denk ik zo!

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:11

Wat een moeilijke beslissing en alleen jij kunt hem maken.
Sterkte!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:11

Tallie_Ho schreef:
Mensen, is het nou echt nodig om zo keihard voor TS te zijn? Ze heeft het er al moeilijk zat mee denk ik zo!

Waarom keihard?????

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:15

jesito schreef:
Tallie_Ho schreef:

Waarom keihard?????

Nou ik vind dit gewoon erg hard. Je kan iemand niet dwingen om een beslissing te maken. Ze heeft het er moeilijk zat mee lijkt me zo.

Ik denk niet dat ze erop zitten te wachten wat wij met het paard zouden doen, ze zoekt alleen steun, geen veroordeling.

Miss_Petit

In mijn omgeving hebben wij dit bijna een jaar geleden meegemaakt.
Bleek ook een tumor te zijn. Niet operabel.

Het paard zelf was nog vrij vrolijk, en sleurde ons nog naar het land toe. Deze hebben ze nog een week 'gegeven'. De eigenaar was in het buitenland en kon zelf de situatie niet (goed) inschatten.

Zodra deze geland was, gelijk naar het paard gegaan en het inslapen op de kliniek geregeld. Aangezien het voor het paard geen meerwaarde had om hem in leven te houden. Hij zou alleen maar achteruit hollen...

opala

Ik hoop dit zelf nooit mee te maken, maar wanneer de tumor zo groot is, dat het de boel inwendig al verdrukt, zou ik niet lang wachten met een besluit. Heel veel sterkte!!!

pinuts

Daarom zet ik mijn verhaal ook niet op bokt. als je in zon situatie als TS zit, wil je niet horen dat het paard PIJN heeft enz. Dat ziet ze elke dag. En dat doet pijn, heel veel pijn geloof me. ALs je je eigen paard zo ziet lijdden. Dus dattie pijn heeft ziet ze heus wel.. geloof mij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:17

jesito schreef:
Tallie_Ho schreef:

Waarom keihard?????

Nou ik vind dit gewoon erg hard. Je kan iemand niet dwingen om een beslissing te maken. Ze heeft het er moeilijk zat mee lijkt me zo.

Ik denk niet dat ze erop zitten te wachten wat wij met het paard zouden doen, ze zoekt alleen steun, geen veroordeling.[/quote]

Ze vraagt ook om raad en natuurlijk moet ze zelf beslissen, maar hier zijn mensen die veel te lang door zouden sukkelen met zo'n paard, daar wordt echt niemand beter van.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:21

jesito schreef:
Ze vraagt ook om raad en natuurlijk moet ze zelf beslissen, maar hier zijn mensen die veel te lang door zouden sukkelen met zo'n paard, daar wordt echt niemand beter van.

Als het mijn paard zou zijn denk ik dat ik vrij snel een einde zou laten maken aan het lijden. MAAR, ik zou wel eerst een second opinion laten doen. Krijg ik daar dan bevestiging in, dan is het, ondanks dat ik er kapot van zou gaan, einde oefening. Ik wil mijn dieren geen enkel lijden aandoen.

En je hebt gelijk, er zijn zat mensen die een paard gewoon laten verpieteren. Ik schat alleen in dat de TS niet zo is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:21

Jeetje, ik wil je ten eerste heel veel sterkte wensen. Daarnaast weet je zelf heel goed wanneer het genoeg is. Je groeit er (ook al is het maar een korte tijd) toch naartoe. Vandaag denk je misschien 'nee, het mág niet' , morgen zie je dat ie achteruit gaat en binnenkort kun je hem gevoelsmatig ook beter laten gaan. Overhaast niets, dat is nou ook weer niet nodig, maar vraag ook aan mensen in je omgeving om in de gaten te houden dat je het niet teveel rekt. Genoeg is genoeg.

Vertel hem de komende periode alles wat hij voor je betekent en doe hem ook een knuffel van mij, om hem op te vijzelen. Sterkte hoor!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:36

Tallie_Ho schreef:

Het is idd hard maar het is wel een eerlijk antwoord denk dat ze daar alleen maar mee geholpen is dan het zielige gedoel van medicatie of sterkte bla bla.
Dus ik mag niet zeggen dat stoppen beter is?. Zal een leeg topic blijven dan.

TS:
Ik denk als je diep in je hart kijkt het wel weet dat het zo je vriendje niet meer is. Dat de lijdensweg misschien pijnlijker is voor hem dan nu een beslissing nemen wat voor jou hard is. In hoeverre is de medicatie een oplossing of rek je het alleen maar?.

Heb in een korte tijd afscheid moeten nemen van 2 dieren die mij door vele moeilijke momenten hebben geholpen. Beide was een lijdensweg en met biede heb ik nu vrede al mis ik ze iedere dag. Bij 1 heb ik te lang gewacht ik voel me daar klote onder heel erg klote ze was te ver heen toen ik haar wegbracht dat beeld en die blik doet pijn en verdwijnt nooit meer.

Wat je ook doet twijfel of je het goede doet hou je toch.

fomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:57

Allereerst ontzettend veel sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissing.

Ben zelf van mening dat je een dier niet onnodig mag laten lijden en gelukkig mogen wij als mens ze hierin een handje helpen. Maar wanneer lijdt een paard ?

Heb begin dit jaar zelf ook de keuze moeten maken voor een 7 maand oud hengstje. Het was emotioneel gezien verschrikkelijk, vooral omdat hij een afwijking in het hoefbeen had, een bikkel was en nog volop genoot van de aandacht.

Na het ontvangen van het bericht van de kliniek hebben wij drie andere klinieken de foto's laten beoordelen. Dit om uit te sluiten dat hij daadwerkelijk niet te helpen was en om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt.

Daarna samen tijd doorgebracht om afscheid te kunnen nemen en om er zelf klaar voor te zijn. Alhoewel je hier nooit klaar voor kunt zijn. Het in laten slapen heb ik laten doen op een kliniek waar ik een goed contact mee heb. Samen hebben wij hem eerst onder Narcose gebracht en daarna een overdosis gegeven. Hij is héél rustig ingeslapen. Ik mocht zo lang als ik wilde nog bij hem zijn.

Het moment was zwaar, maar voor mijn gevoel heb ik gedaan wat ik moest doen. Ik heb hem veel ellende bespaart en hem laten gaan op een waardige manier.

Nu ik dit schrijf krijg ik nog weer een brok in mijn keel omdat ik het moment weer beleef maar ben daarnaast tevreden over de keuze die ik heb gemaakt.

Ik weet niet of het je help in het maken van de juiste keuze, kan je alleen maar aanraden om elke dag die jullie nog samen hebben, zonder pijn, van elkaar te genieten.

Héél veel sterkte !

Quala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:05

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.

pebbels19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:22

ja ..nou heb voor mezelf al een beslissing genomen en wilde wat meer ervaringen ervan weten..

ik weet niet eens hoe het verder in zijn werk gaat...
* kan hij gewoon op stal ingeslapen worden of moet hij naar een kliniek ??
* waardoor/door wie worden ze opgehaald ??
* waar gaat hij dan heen ??
* wat zijn de kosten ??

bedankt allemaal voor jullie steun

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:27

Stal inslapen, rendac ophaaldienst (tenzij je hem wil laten cremeren...), rendac zelf is erg goedkoop (nog geen 20 euro kan ik mij herinneren) voor massadestructie...

Sterkte!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:34

Welshcobfan schreef:
Stal inslapen, rendac ophaaldienst (tenzij je hem wil laten cremeren...), rendac zelf is erg goedkoop (nog geen 20 euro kan ik mij herinneren) voor massadestructie...

Sterkte!

mijn veulen is 3 jr geleden opgehaalt bij mijn stal en deze was aangesloten[ abbo ] bij de vereniging en dat koste mij 50 euro
een groter paard is duurder.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:04

Ik heb je al gePB, maar de slager is het beste. Was ik eerst erg op tegen. Grappig dat mensen hier zeggen: op stal laten inslapen. Hoe haal je een dood groot zwaar paard uit een stal? Dan zou je je paard op de oprit een spuitje moeten laten geven. (met een spuitje gaat een paard vaak langzamer dood) En dan ligt het paard op de oprit, dan wachten tot rendac komt.. dat kan vaak ook nog wel ff duren.. Slager klinkt erg hard. Maar daar issie in 1 knal dood. En wat er na de dood met je paard gebeurd, tsjah.. het paard is dan al dood. En bij de rendac is het ook niet met mooiste. Maargoed je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:58

Ik hoop dat dit geen discussie topic gaat worden over de slager/ inslapen.
Dit lijkt me erg moeilijk voor Pebbels.
Mijn paard stond met gebroken been op het land en kon niet meer vervoerd worden.
Ze is op haar eigen weide, temidden van haar kuddegenoten ingeslapen.
Hierdoor bleef ze erg rustig,ik had gelukkig een veearts die het prima vond dat de andere paarden erbij waren.
Het inslapen zelf ging echt heel rustig.
Het ophalen door rendac is niet leuk om te zien.(mijn merrie is door de GD opgehaald in een soort koelwagen voor onderzoek dus in de grote bak van rendac heb ik niet meegemaakt).
Je kunt er bij rendac ook voor kiezen om je paard individueel op te laten halen,ze komen dan met auto en aanhanger.Voor prijzen kun je ze even bellen.
Maar ik weet dat er ook mensen zijn die hier niet voor zullen kiezen.
Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Door de pijnmedicatie die je nu geeft heb je even de tijd om alles voor je zelf op een rijtje te zetten.
Ik denk dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft.
Je gaat een hele moeilijke tijd tegemoet,sterkte Ach gut

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:09

[qoute]Mensen, is het nou echt nodig om zo keihard voor TS te zijn? Ze heeft het er al moeilijk zat mee denk ik zo!
[/quote]

Ik denk niet dat ze erop zitten te wachten wat wij met het paard zouden doen, ze zoekt alleen steun, geen veroordeling.[/quote]

Dit is dan misschien wel een beetje hard voor TS, maar voor het paard is het in dit geval de beste oplossing! Niemand...en dan bedoel ik ook ECHT niemand, zeker hier op bokt, zit er op te wachten om zijn paard te laten in slapen! In dit geval denk ik dat TS niet aan zichzelf moet denken, maar aan het paard dat nu pijn heeft en pijn die alleen maar erger gaat worden omdat er niets aan te doen is! En hoe moeilijk het nu ook is om die stap te nemen, als het een maal is gebeurd heb je er vrede mee omdat je weet dat de beslissing de juiste was! Een dier dag in dag uit pijn zien lijden is veel erger!