Moet hij op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Moet hij op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:12

Voorspelling: binnen twee pagina's zijn we weer op de aloude TB / NB discussie uitgekomen Haha!

Ik zou luisteren naar de raadgevingen van van je hoefsmid en je instructeur (als je die hebt). Zij kennen jou en je paard, wij niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:19

pjotrg schreef:
Voorspelling: binnen twee pagina's zijn we weer op de aloude TB / NB discussie uitgekomen Haha!

Ik zou luisteren naar de raadgevingen van van je hoefsmid en je instructeur (als je die hebt). Zij kennen jou en je paard, wij niet!

Juist. En je verder niks aantrekken van evangelisten die een ijzerloos paard aanprijzen, het is net de bekering van de heidenen in de tijd van Bonifatius.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:19

suleilitha schreef:
Je kunt een paard niet in één paardeleven laten verwilderen tot het net zo is als de voorouders. Laat je een gedomesticeerd paard los in de middle of no where, dan verongelukt ie. Verder heb ik nergens gesteld dat we in Nederland zowiezo nog wilde paarden hebben, nergens ter wereld trouwens. Je verdraait mijn woorden nu en tracht mij woorden in de mond te leggen die ik niet heb gezegd, en daar hou ik niet van, Arabesk.

Er zijn paarden die 'gedumpt' worden in het wild in bijv. Amerika, omdat ze kreupel zijn etc.

Paarden met HKO die door hun eigenaar afgeschreven waren en nog 'een zomertje' lekker op de vlaktes konden lopen. Jaren later bij het inscharen van de wilde paarden (eens per jaar wordt er een aantal afgevangen), vinden ze de paarden terug, omdat ze een chip hebben komen ze weer bij de eigenaar terecht. Geen HKO meer en weer helemaal rad Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:24

Haaaalelua Haha! Haha!

Iedere paardenman/vrouw weet dat weidegang de beste remedie is.........

maargoed dit topic gaat over ijzerloos parcours springen, iets wat ik persoonlijk erg gevaarlijk vind

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:29

Met of zonder ijzers, je hoefsmid kent jou paard het beste en zal je een goed advies kunnen geven. Met ijzers glijden paarden sneller dan zonder. Wil je in het gras gaan springen zal je met kalkoenen moeten gaan werken om dat glijden juist te voorkomen. Kijk maar eens naar de wedstrijden, daar lopen ook veel paarden met kalkoenen die ijzers onder hebben. Mijn ervaring is dat een paard zonder ijzers goed uit de voeten kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:14

Kijk naar je paard. Dan kom je er snel genoeg achter of je ze nodig hebt of niet.
Paardrijden is sowieso gevaarlijk, het leven ook. Niet echt een reden om een ijzer onder je paard te slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:15

maar je kan ook bewust risico's opzoeken Haha! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:18

Maar hoe weet je nou of het een risico is als je het paard en de ruiter helemaal niet kent? Er zijn genoeg paarden die zich prima redden in een parcours zonder ijzers.
Ik zou me eerder afvragen of dit paard er al klaar voor is, als hij zo lomp doet. Daar lost een ijzer immers niks aan op, aan een rijtechnisch probleem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:19

als je op tijd moet gaan rijden en er zitten wat lastige lijntjes in een parcours ben je al snel onderuit........ heeft niks met rijtechnisch te maken Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:49

suleilitha schreef:
Kijk Biebz:

Afbeelding
Niet slim om hiermee over straat, toch?

Aah nu snap ik hem Vork
Nee idd niet érrug handig Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:46

TS, ga geen rare capriolen uithalen hoor, voor je eigen veiligheid zijn ijzers met stiften veel veiliger dan een of andere populaire vorm van ijzerloos springen op vochtig gras; het kan erge ongelukken veroorzaken.

Kies dus voor je veiligheid en die van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:51

Inderdaad ook voor het paard een behoud, als een paard falikant uit elkaar glijdt kun je hem afstaan aan de voedselketen en dat is niet de bedoeling van wedstrijden rijden!!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:49

Sorry hoor, maar jullie kennen het paard en ruiter niet en ik vind ook niet dat je dan zomaar kan zeggen dat het paard op ijzers moet.
Ts, ik zou gewoon eens kijken hoe je paard reageert op wedstrijden en als die echt heel lomp gaat doen kun je er altijd ijzers onder zetten. Het lijkt me niet nodig om hem nou gelijk op ijzers te zetten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:08

Dat klopt Mariekee, maar ze geeft zelf aan dat hij nogal lomp loopt en al kennen de mensen hier het paard en ruiter niet, als je de posts leest kennen ze de paardensport dan weer wel. Dus vandaar de raadgevingen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:19

Hangt wel een beetje van het paard en ook de ruiter af, Mijn paard was op wedstrijden ook niet al te vast in de bochten en ik zat er gespannen op. Verder heb ik er niets aan als mijn paard een blessure oploopt en nog erger, er niet meer van geneest. En reken er maar op dat zo'n blessure meer in de papieren loopt dan ijzers eronder zetten. Dus hup....ijzers eronder laten slaan, met proppen op het gras en het ging prima. In de winter liet ik hem altijd blootsvoets lopen omdat de wedstrijden toch op het zand waren en er dus geen ijzers nodig waren.

Dat een enkeling het redt in de top op blote voeten zegt mij niets, dat geldt zeker niet voor elk paard. Het is wel mooi als het kan en als het kon zou ik het ook zeker doen, maar helaas.....dat was voor mij en mijn paard geen optie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:19

Beter voorkomen dan genezen, je moet de kat geen spek opbinden, bezint eer ge begint.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:15

Leuk die gezegden. Ik ga d'r eentje toevoegen: Horses for Courses, hetgeen zoveel wil zeggen als: je moet de juiste zaken voor de juiste dingen gebruiken.

Ik ken ruiter noch paard en weet dus niet of ze ook al samen op "zand" springparcoursen gedaan hebben. Als het paard zoals TS zegt "lomp" is moet je je misschien afvragen of een springparcours wel de juiste tak van paardensport is. Ik bedoel: van ijzers met kalkoenen wordt een paard niet minder lomp. Als hij echt gekke dingen uithaalt gaat 'ie ook met ijzers en kalkoenen wel onderuit vrees ik. Kortom: hoefsmid en instructeur samen geven denk ik het best advies.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:11

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:22

Ik heb mijn paard eerst zonder ijzers laten springen. Hij gleed een aantal keer uit waardoor hij in de stop ging.
Daarom heb ik er ijzers onder laten zetten zodat ik er punten in kan draaien.
Ik vind het voor mezelf een fijn idee dat ik weet dat hij meer grip heeft met punten.
Ik denk dat jij alleen voor jezelf kan bepalen of je je pony ijzers onder wil doen of niet.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:30

Mijn instructrice rijdt GrandPrix met alleen ijzers voor, achter is het paard blootvoets en hij loopt volledig in balans.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:15

Arabesk schreef:
detour schreef:
TS, ga geen rare capriolen uithalen hoor, voor je eigen veiligheid zijn ijzers met stiften veel veiliger dan een of andere populaire vorm van ijzerloos springen op vochtig gras; het kan erge ongelukken veroorzaken.

Kies dus voor je veiligheid en die van je paard.

In NL is er misschien een enkeling die ijzerloos springt.

In het buitenland zijn het er veel meer, zie deze lijst Lijst

http://www.thehorseshoof.com/barefootperf_jump.html

http://www.marthaolivo.com/articles/article21.shtml

het kan dat ze dat in het buitenland doen maar ik vind het nog steeds onverantwoordelijk, dat heeft te maken met mijn werkervaring op stallen waar ik veel heb geleerd, uit je doppen kijken en op een stal staan waar mensen internationaal sprongen. Ze zullen die voorzorgsmaatregelen vast niet voor de kat zijn k*t hebben genomen (ze doen dit nog steeds).. Knipoog

En hoe zit het met landen waar het overall droog is?.. Misschien dat daar iets mnder risico is?
Dan nog vind ik dat je risico;s moet vermijden; paarden zijn enorm kwetsbaar; no feet (nog legs!) no horse...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:49

detour schreef:
no feet (nog legs!) no horse...

Daarom geen ijzers.
Ijzers zijn slecht voor de doorbloeding en de beenstand veranderd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:00

Gaaaap

dat is allemaal allang achterhaald Lachen Lachen wetenschappelijk

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:04

Kom dan maar eens met goede redenen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:10

het verschil tussen gebroken botten of niet.......... goed genoeg???