straalbeen ?! wel kopen of niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Re: straalbeen ?! wel kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:13

Natuurlijk nooit mee dekken.
Wat is dat toch met mensen die willen dekken met dieren die aangeboren, erfelijke afwijkingen hebben.
Als je het veulentje in elk geval zelf wilt houden neem je het risico voor jezelf, maar vertelt men het er ook bij als ze het diertje wèl verkopen?
Edit: dat laatste is meer algemeen bedoeld TS.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:23

Dank je Merlijn, dat is precies wat ik bedoel!
TS: jij stelt toch echt zelf de vraag of het verstandig is om er mee te gaan dekken....

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:31

ik bedoelde een veulentje bij mijn eigen merrie niet dat ik iemand anders paard er mee wil dekken of het veulen wil verkopen dan blijft het gewoon bij mijn .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:36

joyna schreef:
ik bedoelde een veulentje bij mijn eigen merrie niet dat ik iemand anders paard er mee wil dekken of het veulen wil verkopen dan blijft het gewoon bij mijn .

Dan krijg je naast een kreupele vader ook een kreupel veulen... ROFL
Doe je goed! Knipoog

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:44

Suzanne F. schreef:
joyna schreef:

Dan krijg je naast een kreupele vader ook een kreupel veulen... ROFL
Doe je goed! Knipoog

hij hoeft helemaal niet kreupel te zijn vader en veulen niet
de kans is groter maar het hoeft niet

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:48

Maar waarom zou je het doen als de kans groter is? We willen dit soort afwijkingen toch minimaliseren... Dat lukt niet als we dan met dit soort paarden gaan dekken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:54

Oke anders gesteld; heb je zelf land en stallen, dus het huisvesting voor het paard kost je vrijwel niks? Als dit het geval is zou je het kunnen proberen, wel zou ik nog eens fotos laten maken, voor de zekerheid.
Ben je afhankelijk van een manege pensionstal, dan zou ik er vanaf zien tenzij je het geld kunt missen.

Koop niet uitmedelijden. En castreer hem lekker dan kan hij zichzelf ook niet overbelasten door zn hormonen.
En qua training lekker rustig aan, en gewoon zolang het kan lekker genieten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:55

Waarom een (mogelijk) genetische afwijking willen doorgeven aan een veulen?

Een paard wat jong is en slechte benen heeft zou ik nooit kopen, heel simpel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:58

Waarom wil je dit paard kopen?
Om er zelf mee te rijden of is de achterliggende gedacht een "goedkoop" veulen te fokken?

Dan kun je echt beter een bewezen hengst kiezen.. Die zijn (meestal Knipoog ) 100% in orde en weet je zeker dat je je veulen niet met een achterstand de wereld in stuurt.

Nog beter: Laat de hengst staan en koop gewoon een leuk veulen dat al geboren is...

Fokken is gokken, maar je kunt wel min of meer je eigen kansen bepalen..... De kansen die jij nu voor je toekomstige veulen schetst zijn niet écht glansrijk.....

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:39

Liezel1 schreef:
Waarom wil je dit paard kopen?
Om er zelf mee te rijden of is de achterliggende gedacht een "goedkoop" veulen te fokken?

Dan kun je echt beter een bewezen hengst kiezen.. Die zijn (meestal Knipoog ) 100% in orde en weet je zeker dat je je veulen niet met een achterstand de wereld in stuurt.

Nog beter: Laat de hengst staan en koop gewoon een leuk veulen dat al geboren is...

Fokken is gokken, maar je kunt wel min of meer je eigen kansen bepalen..... De kansen die jij nu voor je toekomstige veulen schetst zijn niet écht glansrijk.....

de gedachten is zeker niet een goedkoop veulen fokken voor €6500 kan ik haar wel vaker laten dekken
meer uit medelijden denk ik daar heb ik al meerdere paarden aan overgehouden

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:43

Vanwaar het bedrag van 6500 euro. Is dat de prijs van de merrie?

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:47

nee de hengst als ik die zou kopen om alleen goedkoop een veulen mee te fokken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:52

Met een afwijking en dan zo'n bedrag? Meid, voor dat bedrag koop je 2 gezonde paarden!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:54

Samenvattend (correct me if i'm wrong): een paard met een 3tje op het straalbeen moet 6500 euro kosten?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:20

Het paard zal nog lang te koop staan, voor dat bedrag en met die afwijking Haha!
Ik ga geen uitspraak doen over het al dan niet kopen van dit paard, daar bemoei ik mij niet mee, want ik heb zelf ooit al eens een afgekeurd paard gekocht (cornage), maar de prijs die ze vragen is fel overdreven ! Voor die prijs koop je gemakkelijk twee gezonde, correcte driejarigen met papieren !
Je kunt er ook van uitgaan dat de afwijking genetisch bepaald is, want in dit geval kun je niet spreken van de gevolgen van te zware belasting, omdat het nog zo'n jong paard is. Misschien gaat het paard ooit manken. Misschien ook niet. Er zijn ook paarden met HKO symptomen die op de foto's overal 1tjes halen. Een lot uit de loterij, dus.

Wel vind ik het misdadig als mensen gaan fokken, uit welke beweegredenen dan ook, met ouderdieren die niet genetisch 100% correct zijn. Zoiets noemen ze broodfok.
Het zou ons paardenliefhebbers aan het hart moeten liggen om het paardenras zo gezond (psychisch én fysisch) mogelijk te houden. Om het paardenras te verbeteren en te versterken. Je bewijst er niemand een dienst mee, en zeker jezelf niet, om met ouderdieren te gaan fokken die een verhoogde kans, al is die nog zo klein, geven op afwijkingen.
Het is niet voor niets dat paarden met minder goede straalbenen, of cornage, of wat dan ook, afgekeurd worden voor de officiele fok. Fok daar dan ook niet mee. Wel zo verstandig ! Boos!

Ergens is het jammer dat de paardenfokkerij niet strenger bereglementeerd is, zoals bv de hondenfokkerij. Iedereen met een merrie of hengst kan maar in het wilde weg veulens fokken. Die veulens komen dan ooit wel ergens terecht, met al hun gebreken en afwijkingen, met alle gevolgen van dien. Bij honden moeten beide ouderdieren (in Belgie dan, Stamboom St Hubertus, nieuwe wet gaat in op 1/1/2009) op minstens één officiele hondenshow minstens een "goed" behalen. Ik dacht dat het in Nederland zelfs een "zeer goed" is. Zonder dat is het niet mogelijk om te fokken met stamboom. St Hubertus wil alle honden uit het stamboek weren die niet conform zijn aan de rasstandaard. Verder vraagt iedere ernstige eigenaar van een dekreu een medisch attest van de aangeboden teven op erfelijke aandoeningen.
Vergelijken we dit nu even met de paarden. Iedereen die een merrie heeft met papieren, ongeacht haar medische verleden of sport- of showprestaties, kan, indien hij een officiele ingeschreven hengst kiest, een veulen fokken dat in het stamboek zal opgenomen worden. Dit is toch waanzin ?

Sorry, maar hier kan ik echt boos om worden.

Castreren dus, dat dier. Misschien wordt hij ooit wel een fijn rijpaard voor iemand, maar er is geen enkele reden te verzinnen waarom dit dier hengst zou moeten gelaten worden.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:56

Nou, nou, 6500 euro, `tismewat!! Die man durft en jij zit er dan ook nog over te dènken? Echt, doe het nou niet; zoek een gezond paard, daarmee kàn al zòveel gebeuren. Helaas weet ik dat maar al te goed.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:06

voor het bedrag van 6500 euro zou ik toch echt een ander leuk jong dier kopen met goed papier.

Voor dit bedrag heb ik een 4 jarige onbeleerde Hannoveraan ruin v. Don vino gekocht met alleen maar 1tjes..

Ik zou dus verder zoeken naar een ander paard met minder risico.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:08

Met alle respect, maar het feit dat TS overweegt dit paard aan te schaffen zegt mij genoeg. I rest my case.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:10

Pardon..... €6500??!!!
Mijn hemel!!!
Daar zou ik écht niet eens over nadenken, ik had die eigenaar in zn gezicht uitgelachen....

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:13

Ik zou het zeker niet doen.
er zijn genoeg leuke andere paarden, en een jong paard heeft kans dat het later nog meer verslechterd. Als het nou een 10-jarige was die al wat meer had in de training, zou je er over na kunnen denken, maar nu zou ik het uitsluiten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:15

WAAAAAAAAAAAT??????????????? 65OO EURO????
Nul teveel zeker???

Man man man, Caiprabex (of zoiets) heeft gelijk. Dat je dit sowieso al overweegt zegt al genoeg.
Daar kan je idd 2 gezonde jonge dieren van kopen.. Laat maar zitten...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:53

haha, ik lees het zo eens even door, en begin me bij elke zin meer af te vragen.. Meen je dit nou?!
Waarom zou je 6500 euro betalen voor een paard met een 3tje.. Terwijl je er 2 met 4 1tjes voor hebt?
Heb je een super emotionele band met dit paard ofzo?
Ik snap dr echt niks van..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:27

zoals ik op de eerste pagina al zei... met een 3 zou ik het nooit kopen, met een 2 (zeker bij het straalbeen) zal ik het heel goed gaan overwegen...
Maar ermee fokken? Nooit
Juist bij een veulen moet je uitgaan van 2 gezonde ouderdieren die qua genetica goed liggen. Met 2 gezonde ouderdieren is er al een risico op een veulen met eventuele afwijkingen... laat staan als 1 (of 2) van de ouders al bemerkingen hebben Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou persoonlijk lekker voor een ander gaan shoppen, zeker voor dat bedrag kan je een paard kopen zonder drietjes Lachen
Want die leeftijd en een 3 vind ik echt te hoog Scheve mond
United was 6 toen ik hem opnieuw liet keuren, op het hele rapport had hij 1x een 2 staan, de rest waren 1-en.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:38

Zoals iedereen al zegt: Lekker laten staan, zeker voor dat geld!!! Tja ze zeggen altijd een paard is waard wat de gek ervoor geeft....maar zeg nou eerlijk zo gek wil je toch niet zijn???

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:53

Heb je inmiddels een besilssing genomen?? Ik ben best wel benieuwd of je hem nou wel of niet gekocht heb.